Energieleveranciers

De markt manipuleren valt onder handelen met voorkennis, wat toch verboden is?
Goederen opkopen omdat je denkt dat ze in waarde gaan stijgen valt niet automatisch onder marktmanipulatie. Een markt manipuleren betekent dat je echt actief onderneemt om de boel te manipuleren.

Goldman Sachs kocht een paar terug ook containers vol met aluminium op om ze dan op de forward markt te verkopen tegen een premium.

Ik denk dat er hier een paar niet beseffen dat heel veel Belgen geen €500 per maand hebben voor gas en elektriciteit.

Als dat het nieuwe normaal wordt, gaan we nog wat meemaken vrees ik. Wij hebben samen €6000 netto maar vele gezinnen hebben samen veel minder, een huurwoning van €550 en 3 kinderen 😒

Ja kijk, dat zijn natuurlijk grote bedragen. Maar tegelijk is het ook het einde van de wereld niet. Als je de gasprijs niet wil of kan betalen is het gevolg niet dat je op straat staat maar gewoon dat je in de winter koud hebt. Wat koude in de winter is het einde van de wereld niet en we wonen hier ook niet in het hoge noorden he. Mijn schoonouders wonen in een oude slecht geïsoleerde woning zonder centrale verwarming en die dragen in de winter binnen een muts, dat gaat ook allemaal en ze zijn tot nu toe nog niet doodgevroren.

Je hoeft ook niet in een ijskoud huis te zitten he, van 18 graden en een dikke trui met sloefkes aan ga je niet doodgaan. Toen ik vorige winter thuis werkte stond de verwarming hier overdag ook af. Je wordt dat snel gewoon tbh.

Ingetekend op Optifix voor 540 per maand. Voorschot van mega was deze maand toch al gestegen naar €500, dus veel verschil was het al niet. Bedankt voor de tips, Parabellum. Al snap ik nog altijd niet echt waarom Luminus dat aan verlies blijft aanbieden.

Ja kijk, dat zijn natuurlijk grote bedragen. Maar tegelijk is het ook het einde van de wereld niet. Als je de gasprijs niet wil of kan betalen is het gevolg niet dat je op straat staat maar gewoon dat je in de winter koud hebt. Wat koude in de winter is het einde van de wereld niet en we wonen hier ook niet in het hoge noorden he. Mijn schoonouders wonen in een oude slecht geïsoleerde woning zonder centrale verwarming en die dragen in de winter binnen een muts, dat gaat ook allemaal en ze zijn tot nu toe nog niet doodgevroren.

Je hoeft ook niet in een ijskoud huis te zitten he, van 18 graden en een dikke trui met sloefkes aan ga je niet doodgaan. Toen ik vorige winter thuis werkte stond de verwarming hier overdag ook af. Je wordt dat snel gewoon tbh.

Ik ga er nu van uit dat jullie gezonde, actieve, kinderloze gezinnen vormen in huizen met een redelijk EPC?

Ik zie eerder dramas gebeuren van verkeerd gebruik van olievuurkes, co-intoxicatie, extra huisbranden,.... Van mensen die hun kleine kinderen of bejaarden warm willen houden.

We zijn een zeker comfort gewoon, voor veel mensen is het enorm moeilijk om dat drastisch terug te schroeven.
En voor anderen die in een half krot wonen, zal 500 euro het minimum worden om den boel op 16 graden te kunnen houden én iedereen zich om de paar dagen te laten wassen.

Natuurlijk hadden ze beter het voorbije jaar gebruikt om dan te verhuizen naar een beter kot wat hun maandelijks niet eens een euro duurder uit zou komen op het gezinsbudget maar niet iedereen heeft de flexibiliteit en het geluk vlot te kunnen verhuizen, met voldoende beschikbare woningen als eerste pijnpunt natuurlijk...

Premier De Croo roept Overlegcomité bijeen over stijgende energieprijzen. Kunnen ze wel wat doen?

Mogelijk iets gelijkaardigs als in Frankrijk?: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220827_96896313

Laatst bewerkt:
Vorig jaar een hoop thermisch ondergoed gekocht in de decathlon voor onze reis naar Lapland. Geen seconde koud gehad bij -25graden buiten.

Het is misschien zelfs aangenamer dan een extra trui aandoen en ge hebt het zeker nie koud en dat voor enkele tientallen euro's :unsure:

"We moeten ervoor zorgen dat de facturen omlaag gaan"
De prijs is toch gewoon de prijs ? Heel benieuwd hoe ze dit weer gaan behandelen.

18 graden is al warm genoeg voor mij 😁

Ik ga er nu van uit dat jullie gezonde, actieve, kinderloze gezinnen vormen in huizen met een redelijk EPC?

Ik zie eerder dramas gebeuren van verkeerd gebruik van olievuurkes, co-intoxicatie, extra huisbranden,.... Van mensen die hun kleine kinderen of bejaarden warm willen houden.

We zijn een zeker comfort gewoon, voor veel mensen is het enorm moeilijk om dat drastisch terug te schroeven.
En voor anderen die in een half krot wonen, zal 500 euro het minimum worden om den boel op 16 graden te kunnen houden én iedereen zich om de paar dagen te laten wassen.

Natuurlijk hadden ze beter het voorbije jaar gebruikt om dan te verhuizen naar een beter kot wat hun maandelijks niet eens een euro duurder uit zou komen op het gezinsbudget maar niet iedereen heeft de flexibiliteit en het geluk vlot te kunnen verhuizen, met voldoende beschikbare woningen als eerste pijnpunt natuurlijk...
Wij wonen in een huis van 30 jaar oud met chauffages en geen vloerverwarming (geen krot uiteraard, maar de isolatiestandaarden in de jaren 90 waren toch helemaal anders als nu) met 2 kleine kinderen, die klein mannen hebben geen enkele keer geklaagd dat het hier koud was met de chauffage op 19gr, 18 zal ook wel lukken. Zoals ik zei ben je dat snel gewoon. De oudste is heel de winter naar school gegaan waar de ramen continue wagewijd open stonden, die kleuters hebben daar nooit iets over gezegd 🤷🏻‍♂️. Scholen gaan trouwens aan deze prijzen ook niet te warm stoken want daar hebben die geen geld voor, verwacht maar niet dat ze daar lekker knus warm gaan zitten. Ik verwacht op veel professionele omgevingen hetzelfde.

Imo is 21 graden nodig hebben binnen een luxe behoefte en gebaseerd op gewoonten. Vroeger stond de thermostaat hier ook altijd op 21,5 hoor. En ja, er zullen altijd wel mensen zijn die het wel warmer moeten hebben (die stoken dan zelfs mss al op sociaal tarief..), maar voor het grote gros van de mensen gaat dit wel op. Uiteindelijk heb je zelf de keuze of je er heel veel aan wil betalen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er hier een paar niet beseffen dat heel veel Belgen geen €500 per maand hebben voor gas en elektriciteit.
Anderzijds .. In praktijk redeneren véél mensen hier: Wat is nu 5€ op 5 miljoen als dit ervoor zorgt dat mensen het hoofd boven water kunnen houden? Waarom vinden die mensen dat erg dat men overweegt, 5€ af te romen/nemen voor het algemeen nut / welzijn? MAAR niet elke mens die gespeculeerd heeft op de markt(prijs), is echt dusdanig rijk hé.

Vergeet ook niet dat hier mensen mee lezen en/of posten die jaren aan één stuk honderden euro's verloren hebben door te speculeren op de beurs en/ of de markprijs van gas en/of olie, en nu "eindelijk" eens (bijvoorbeeld) 1000 € verdienen aan de hoge prijzen. Als deze mensen dan lezen dat de meeste mensen wensen dat men een deel van die winst zou afromen, voor het 'algemeen nut', dan schieten deze mensen 'logischerwijze' in een kramp.

En ergens begrijp ik die mensen dan ook wel.

En ook: "you lose, some you win some". Waarom zou je mensen belonen die niks gedaan hebben?

Ik denk niet dat winsten afromen, per definitie slecht is, en ik geloof ook wel, dat erover nagedacht mag worden, maar zo éénvoudig is het allemaal niet.

Laatst bewerkt:
Ik sliep als kind altijd met het raam open in de winter, gemiddeld 2 of 3 graden binnen.
En zie, alles is goed gekomen! (behalve een gebrek aan zelfvertrouwen, maar daar leren we mee leven)

Ingetekend op Optifix voor 540 per maand. Voorschot van mega was deze maand toch al gestegen naar €500, dus veel verschil was het al niet. Bedankt voor de tips, Parabellum. Al snap ik nog altijd niet echt waarom Luminus dat aan verlies blijft aanbieden.
Omdat ze geen verlies maken...
Dat weet ik nog zo niet.
Als de prijzen fel stijgen (hoger dan de curve die Luminus nu ingerekend heeft) dan is er alleszins iémand die het verlies draagt. Ofwel Luminus, ofwel de entiteit waarmee ze geswapped/gehedged hebben.

Ik had begin 2016 (bij de vorige energie crash) ook een 3 jaar contract genomen. Bleek dat de energieleverancier verkeerd was: failliet 2,9 jaar later.
Vorig jaar een 3 jaar contract vast genomen bij een andere. Veel kans dat die ook failliet zal zijn wegens de grote verliezen daarop.
En zo amuseer ik mij in de vrije tijd zie, bets plaatsen tegen de energieleveranciers via de energiecontracten :biglaugh:

Wij wonen in een huis van 30 jaar oud met chauffages en geen vloerverwarming (geen krot uiteraard, maar de isolatiestandaarden in de jaren 90 waren toch helemaal anders als nu) met 2 kleine kinderen, die klein mannen hebben geen enkele keer geklaagd dat het hier koud was met de chauffage op 19gr, 18 zal ook wel lukken. Zoals ik zei ben je dat snel gewoon. De oudste is heel de winter naar school gegaan waar de ramen continue wagewijd open stonden, die kleuters hebben daar nooit iets over gezegd 🤷🏻‍♂️. Scholen gaan trouwens aan deze prijzen ook niet te warm stoken want daar hebben die geen geld voor, verwacht maar niet dat ze daar lekker knus warm gaan zitten. Ik verwacht op veel professionele omgevingen hetzelfde.

Imo is 21 graden nodig hebben binnen een luxe behoefte en gebaseerd op gewoonten. Vroeger stond de thermostaat hier ook altijd op 21,5 hoor. En ja, er zullen altijd wel mensen zijn die het wel warmer moeten hebben (die stoken dan zelfs mss al op sociaal tarief..), maar voor het grote gros van de mensen gaat dit wel op. Uiteindelijk heb je zelf de keuze of je er heel veel aan wil betalen.
Ik ben opgegroeid in een huis waar we 2 elektrische accumulatoren hadden en toen ik naar de lagere school ging, werd die vervangen door 1 gaskachel in de leefruimte. Slaapzak onder het donsdeken in de winter en klaar.
Ik heb het thuis, noch in mijn huis, nooit warmer gezet dan 19.5 graden.

Maar jij gaat er precies automatisch van uit dat iedereen alles op 21 graden zet?

Zoals ik al zei: sommigen gaan honderden euro's per maand kwijt zijn om de boel op 16 graden te houden. Want die zitten met oudere toestellen die veel elektriciteit verbruiken en niet het geld om die te vervangen, een ouder huis en niet het geld om 1000 euro's aan isolatie te kopen om zelf het dak een extra laagje te geven,...

In 2020 kwam 33% net toe met zijn maandelijkse inkomen, geen enkele spaarmarge. Dat zal met deze prijzen enkel een grotere groep worden...

Terug
Bovenaan