Energieleveranciers

Iedereen heeft het altijd over de gasprijs. Maar hoe zit het met de distributiekosten van optifix? Kunnen die variëren? Want als die plots een pak de lucht in gaan.. En dat is meestal de grootste kost.

Distributiekosten waren vroeger de grootste kost. Juist omdat energiekost gewoon zo super goedkoop was. Als je u herinnert dat je stroom kon vastkrijgen aan 4 - 8 cent of gas aan 2 - 4 cent. Dan kwam je snel bij die boutades dat de overheid 3/4de van de kost van de energie opslurpte.

Men vergat er wel altijd bij te zeggen of te denken dat die distributiekosten er zijn om er voor te zorgen dat die gas of die elektriciteit tot bij u in uw huis terecht komt. En dat dat nu eenmaal niet gratis is. Net zoals dat ons loon tgv indexatie stijgt, stijgen de kosten voor de overheid om die infrastructuur aan te leggen ook. Naast het feit dat de levenstermijn van die zaken ook niet oneindig zijn en men dus ook ervoor moet zorgen dat ze met die inkomsten op jaarbasis al een potje klaarleggen om die vernieuwingen jaar na jaar te kunnen uitvoeren.
Ik werk niet gratis, jij werkt niet gratis, niemand werkt gratis.

Ondertussen hebben de hoge prijzen voor energie, dit al volledig doen omslaan. Als je 16 cent betaalt als distributiekost voor elektriciteit en 58 cent voor uw stroom... dan is 3/4de van de factuur energiekost en niet meer distributiekost zoals het vroeger was.

Bij gas is er altijd gezegd geweest dat de distributiekost lager was, waardoor de prijsstijging die we gehad hadden ook zwaarder naar boven komen. Als je 58 cent moet betalen voor elektriciteit en 16 cent voor de vaste kost dan betaal je gezamenlijk voor uw kwh elektriciteit 74cent. Maar tov de prijs toen die op 8 cent stond is dit een quasi verdrievoudiging. Als je wist dat gas op 3 cent stond en de distributiekost op 2 cent. Dan is een prijs van 25 cent voor gas een totaalprijs van 29 cent / kwh gas komende van 5. Dat is een factor van bijna 6. (ik laat in het midden of die distributiekost effectief 2 cent is, ik heb geen gas, dus geen ervaring mee behalve dat ik hoorde dat die en pak lager lag dan die van elektriciteit).

Daarom dat men ook sprak destijds dat de hoge distributiekosten op de totaalprijs een temperende werking had op totale stijging in relatieve bedragen. Absoluut gezien is en blijft het gewoon een zware stijging.

Dus fluvius (en vroeger de specifieke intercommunale) legde voor de regio de distributiekost vast (is verschillend in O-Vl tov Limburg of tov Wallonië), de vaste kost die men aanrekent vanuit de energieleverancier is iets dat specifiek is. Daarom ook dat ze die als onkostenvergoeding voor het vroegtijdig opzeggen van het contract kunnen aan blijven rekenen (en doen sommige dit pro rata (al dan niet na een jaar, al hing de werkwijze hierover ook een beetje samen met het feit of ze het consumentenakkoord met de FOD economie of energie of whatever ondertekend hadden - waarbij MEGA vb die niet heeft ondertekend en dus al zeker niet pro rata werkt met hun vaste kost (of andere zaken deed om de kantjes ervanaf te lopen)))

Als iedereen gaat flexijobben zal €100 niet meer lukken.
Losstaande heeft niemand nog geld om uit te geven en zijn flexijobbers ook niet meer nodig.

K zou dan eerder een kachel kopen en hout gaan kappen voor volgend jaar :')
Misschien als flexijob hout gaan hakken, een gat in de markt zo te zien.

Zoals ik dit lees :

1) dit is voor de professionele markt, zoals ik het lees en dus niet voor de particulier waar we het hier meestal toch over hebben.
2) hiervoor moet je een elektrische wagen hebben
3) Voor gas geeft dit geen soelaas.

Bij de particuliere markt, leveren zij GEEN vaste contracten meer sinds als ik het goed versta +/-2015
Lampiris bood vaste contracten aan vorig jaar en is TotalEnergies geworden. Ik heb dus een tijdje nog een vast contract gehad bij TotalEnergies, totdat de tijd kwam dat bijna geen enkele aanbieder nog vaste contracten aanbood. Bij einde contract bood TotalEnergies dus ook geen vaste contracten meer aan en ben ik naar Luminus overgestapt.

Mogelijk dat deze hoge gasprijzen Europa er uiteindelijk toe aanzetten om Oekraïne onder druk te zetten om een akkoord met Poetin te bereiken, waarbij Oekraïne een gedeelte afgeeft. We gaan komen op een punt dat de situatie voor Europa op korte termijn door de hoge gasprijzen (bijna) dramatisch wordt, terwijl de langeretermijnvooruitzichten voor Gazprom/Poetin verslechteren. 🤔

Mogelijk dat deze hoge gasprijzen Europa er uiteindelijk toe aanzetten om Oekraïne onder druk te zetten om een akkoord met Poetin te bereiken, waarbij Oekraïne een gedeelte afgeeft. We gaan komen op een punt dat de situatie voor Europa op korte termijn door de hoge gasprijzen (bijna) dramatisch wordt, terwijl de langeretermijnvooruitzichten voor Gazprom/Poetin verslechteren. 🤔
Zelfs al geeft Oekraïne zich morgen over, denk je dat Europa dan opeens weer vollenbak Russisch gas gaat kopen? Hetgeen nu gebeurt is onomkeerbaar imo.

Zelfs al geeft Oekraïne zich morgen over, denk je dat Europa dan opeens weer vollenbak Russisch gas gaat kopen? Hetgeen nu gebeurt is onomkeerbaar imo.
Vollebak niet, maar als ze voldoende kunnen kopen om niet in de problemen te komen “keldert” de prijs. Niet naar oude niveau maar kan toch serieus dalen. De hoge prijzen zijn ook voor een groot gedeelte te wijten aan paniek. Is de paniek weg, dan volgt een serieuze daling.

Ik verwarm nog op mazout en heb momenteel nog een 500l in de tank en daarmee zit ik tegen december zonder brandstof. Best nu bestellen zeker? Ik zie de prijzen niet dalen met een winter voor de deur.

“"Veel is voor Oekraïne afhankelijk van hoe lang het Westen hen kan blijven ondersteunen, ook voor de wederopbouw. Nu gaat het nog goed, maar wanneer Westerse landen steeds meer de impact gaan voelen van de inflatie en de hoge brandstofprijzen is het voorstelbaar dat zij op termijn ook concessies zullen gaan vragen van Zelensky." Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/...nd-en-oekraine-aan-hoogleraar-oorlogsstudies/
Ook reeds op andere plaatsen gelezen.

Ik verwarm nog op mazout en heb momenteel nog een 500l in de tank en daarmee zit ik tegen december zonder brandstof. Best nu bestellen zeker? Ik zie de prijzen niet dalen met een winter voor de deur.
Dat is een moeilijke… Voor de gemoedsrust misschien best bestellen? Eventueel niet vol doen, maar ook niet zo weinig dat je een hoger tarief moet betalen 🤔.

Meestal heb je het laagste punt voor de aankoop van mazout zo rond april tot de zomerperiode. Maar meestal wel voordat de school terug begint. Dus ja kans is klein dat die prijs nog onderaf gaat.

Al kan ik u dat ook niet garanderen natuurlijk...

Die keuze moet je voor jezelf maken.

Ter vergelijking voor houtpellets: ik heb op 2 juli houtpellets bij Gamma besteld voor 6,90 EUR per zak (5,46 EUR effectief door korting ) en deze staan vandaag aan 11,99 EUR per zak.

Andere landen leveren misschien wapens, maar dat betekent niet of zij maar enigszins impact hebben op Oekrainse toegevingen. Kijk naar Afghanistan. In 2001was de Taliban verslagen, maar hebben uiteindelijk 20 jaar lang een guerilla oorlog gevoerd.

Dat Oekraïne land moet of zal afstaan omdat "wat Europese landen in de kou zitten" of men even terug flink zal handelen met een dictator die meerdere oorlogen en verantwoordelijk is voor 100K+ doden, is m.i. wishful thinking.

“"Veel is voor Oekraïne afhankelijk van hoe lang het Westen hen kan blijven ondersteunen, ook voor de wederopbouw. Nu gaat het nog goed, maar wanneer Westerse landen steeds meer de impact gaan voelen van de inflatie en de hoge brandstofprijzen is het voorstelbaar dat zij op termijn ook concessies zullen gaan vragen van Zelensky." Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/...nd-en-oekraine-aan-hoogleraar-oorlogsstudies/
Ook reeds op andere plaatsen gelezen.
Misschien wat minder selectief Quoten:
"Al zijn daar nu nog geen tekenen van. Zodra duidelijk werd dat Kiev niet zou vallen, zag je dat Westerse landen bereid waren om ook zwaardere artilleriesystemen en langeafstandsraketten te gaan sturen. Zo heeft Nederland nu ook pantserhouwitsers gestuurd."

Andere landen leveren misschien wapens, maar dat betekent niet of zij maar enigszins impact hebben op Oekrainse toegevingen. Kijk naar Afghanistan. In 2001was de Taliban verslagen, maar hebben uiteindelijk 20 jaar lang een guerilla oorlog gevoerd.

Dat Oekraïne land moet of zal afstaan omdat "wat Europese landen in de kou zitten" of men even terug flink zal handelen met een dictator die meerdere oorlogen en verantwoordelijk is voor 100K+ doden, is m.i. wishful thinking.
Zou kunnen. Ik probeer de gasprijzen uit verschillende invalshoeken te bekijken, en weer dat bij de beurs bv. een parabolische stijging meestal gevolgd wordt door een fikse daling. Wel zou ik momenteel nog steeds voor Optifix opteren. Zelf vastgeklikt in juli aan 14,03cent.

Die keuze moet je voor jezelf maken.

Ter vergelijking voor houtpellets: ik heb op 2 juli houtpellets bij Gamma besteld voor 6,90 EUR per zak (5,46 EUR effectief door korting ) en deze staan vandaag aan 11,99 EUR per zak.
Zak van hoeveel kg?
In de Makro folder 7,79€ voor 15kg

We leven in een maatschappij waar iedereen brult dat hij recht heeft op subsidies en extra toelagen en kortingen. Awel, het wordt tijd dat we dat nu krijgen voor die aardgas. Want als het geld op is, is er geen geld meer voor de economie. Met alle gevolgen van dien.

LOL

Terug
Bovenaan