Energieleveranciers

Welke groene knop ?

Ik heb gewoon een mail gekregen "Welkom bij Luminus"
Met dan 4 PDF'kes: prijsfiche voor stroom, voor gas, contract en algemene voorwaarden.

Ik veronderstel dat ik niks meer moet tekenen ?
Edit: gekeken op mijn luminus: daar zit het nu in stap 2 "Aanvraag in verwerking"
Dus ik denk niet dat je zelf nog iets moet tekenen na je aanvraag
Klopt. Een halve dag later (bij mij toch) krijg je de bevestiging. Daar staat ook je ingevulde startdatum, want in de eerste mail staat 'over 30 dagen'.

Hoe bereken je de totale prijs?

Is dat energie+transport+bijdrage energie+accijns en dat +6%btw en dan nog de vaste vergoeding + vaste distributiekost?
Dus die variabele distributie telt niet mee?

Ik ko voor limburg dan op een all in van 25,5c/kWh plus vaste kost. Klopt dit?
Naar de optifix pagina gaan en op bereken prijs klikken. Dan kan je het uitrekenen per kWh.

Ik heb vorige winter mijn verwarming bijna niet aangezet. Een trui, een dekentje en een warmwaterkruik en je geraakt ook zonder centrale verwarming de winter door. Airco in de zomer is er ook niet. Maar uiteindelijk horen zomers warm en winters koud te zijn 😁
Is dat niet het concept van geld verdienen? Zodat je wat meer luxe kan veroorloven? Voor mij is luxe warm in de winter (echt aangenaam gevoel) en lekker fris in de zomer (terug aangenaam gevoel)

Verwarming permanent uit. Lichten uit. Met de hand de vaat doen. Met een emmer water uw kledij wassen in zo'n kuip en laten drogen zelfs al is het winter. Geen TV meer kijken en gewoon alle toestellen zoals uw playstation, uit het stopcontact halen.

Met de fiets naar Brussel ipv de wagen, met de file tegenwoordig ben je dan helemaal niet langer onderweg. Alle dagen gaan werken op kantoor ipv thuiswerk. Liefst chronisch "gratis" overuren doen, zodat je die uren geen verbruik hebt. In een bar een waterke drinken en daar ne dag gewoon zitten --> Geen verbruik (!). Als gepensioneerde terug gaan werken om de recessie tegen te gaan. Enzovoorts ..

En niet meer op beyondgaming zitten tenzij uw batterij van uw laptop is opgeladen. :rofl:

MAAR

- Veel van bovenstaande zaken zijn al iets lastiger (maar niet onmogelijk) als je kinderen hebt.
- Wil je echt alles laten vallen, al je plezier en je leven opofferen en dat jarenlang - worst case tot eeuwig (want ah ja het NIEUWE normaal hé!) in het belang van het algemeen 'hoger' nut? Misschien worden wij daar inderdaad toe verplicht, maar dan moet de overheid niet verrast zijn als straks de 'brave' Belg massaal gaat betogen in Brussel.

Mja, je kunt gaan betogen in Brussel. Oplossen doet dat niets. We gaan het toch gaan moeten ondergaan.
Al kunnen we nu niet meer klagen over het feit dat de overheid 3/4de van de elektriciteitsfactuur als tax heft !!!!! We hebben gewoon heel lang belachelijk goedkoop energie gehad. Als je zag dat het transporteren van energie bij wijze van spreken 16 cent kostte om dat in België te verspreiden. Is het dan zo raar dat de prijzen die we vroeger betaalden, zijnde ik zeg maar iets 4 - 8 cent om op eender welk moment energie uit het stopcontact te trekken gewoon belachelijk goedkoop was wetende wat daar allemaal achter zit om dat gedaan te krijgen ?

Het laat wel duidelijk zien dat energie zeer belangrijk is in onze maatschappij. En dat we naar de toekomst zeker ervoor zullen moeten zorgen dat we er alles aan doen om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van anderen voor deze belangrijke hoeksteen van onze maatschappij. Zodanig dat externen ons niet in de tang kunnen nemen om te doen wat zij willen dat wij doen.

Gewoon je laptop en GSM op het werk opladen en dan kan je gratis op Beyond Gaming. :p

Powerbank niet vergeten !!!! Of een paar.

Ik ga volgende week es in mijn glazen bol duiken en kijken hoeveel ik er nog moet bijleggen om mijn 3000kwh van de wintermaanden voor de warmtepomp te compenseren met de injectietarieven van de zomer. Ben dan toch mijn terugdraaiende teller kwijt, kan ik maar beter maximaal uitbreiden. Als ik dan een vast tarief voor 2 jaar kan vastleggen kan ik er wel beter op anticiperen. Vast tarief is ook vaste injectievergoeding he?

Zoals al gezegd, is bij mijn weten nooit vast geweest. En is ook logisch, vanuit het principe dat als er veel groene stroom is, dat het dan niet zinnig is dat men u geld betaalt voor groene stroom op het net te zetten als de energieleverancier vroeger bij wijze van spreken de spotprijs hier bij wijze van spreken 0€c voor was.
En bij gas staat er niks?
Ik heb gebeld en ze zeggen dat in hun systeem alles staat met startdatum 01/01. Maar ik zou graag iets op papier hebben. Zeker omdat er in hun mail stond "over 30 dagen stap je over naar de grootste producent van groene stroom..."
Waarschijnlijk een standaardmail maar toch...
Ik heb in mijn vorige contact met de klantendienst van luminus gewoon gevraagd of ze mij dat eventjes konden ter bevestiging doorsturen, of een screenshot van wat zij zagen naar mijn geregistreerd e-mail adres en daar hebben ze toen niet moeilijk over gedaan en gewoon gedaan.

Maar zoals al gezegd, kijk in de bijlage (en dus het contract) wat er daarin staat en niet in de mail. Of ga online kijken met uw inlogprofiel en neem een screenshot van hetgeen er daar staat, om toch iets van bewijs te hebben voor als er toch iets mis gaat.

Wat ik echter niet verwacht. De grotere spelers zijn hier in het verleden altijd voor mij zeer correct in geweest.
Hier is het goedkoopste variabele 77 per maand, optifix 155.
Heeft mss te maken met het gebruiksprofiel ook? Meer extra kosten als je meer verbruikt?

Zie later.

Toch als ik Luminus met Luminus vergelijk in hun offertes; niet met de V-test. In de V-test komen de variabele er duurder en Optifix er goedkoper uit. Dan is Luminus var 3600 vs Optifix 4437. Optifix effectief aanvragen kom ik boven de 500 per maand, dus al heel wat verschil met de VREG.

Amai, het is wel klote om die energieprijzen te zien terwijl we in zo'n lek huis wonen, terwijl we letterlijk niet meer naar buiten kunnen kijken omdat de paketten isolatie voor onze verbouwing hiernaast zo hoog gestapeld liggen dat de zon niet binnenraakt. En dan beseffen dat we er niet voor de winter in gaan kunnen trekken. :p

Nu, de grootste hoop is wel dat onze energieprijs afgelopen jaar gewoon extra groot was doordat mijn vriendin zes maand thuis zat met een nieuwgeboren baby waarvoor we het toch tot 21°c gestookt hebben. Gelukkig is het een goeie eter, dus dat kind zit ondertussen goed in 't vet. 19°C, here we come. :p

Zoals waarschijnlijk al wel gezegd, maar ik zeg het toch maar eens extra, misschien dat anderen die dezelfde vraag stellen hiermee ook geholpen zijn. (dit is later :p)

Afhankelijk van met welke variabele je het vergelijkt, zegt die offerte niets. Je hebt namelijk een variabel contract met een prijs die indexeert per kwartaal, dus pas op basis van de cijfers van de dag voor 01/10. En je hebt een variabel contract dat indexeert per maand. En dus dat zich al aangepast heeft voor een eventuele stijging / daling van de prijsindicatoren in juli.

Hetgeen de V-test doet, en dat is een recente wijziging - doordat variabel anders gegarandeerd foutief als beste keuze eruit kwam, is om bij die kwartaal geïndexeerde tarieven voor de nieuwe tarieven van het eerstvolgend kwartaal zich te baseren op de gegevens die men heeft. Dus crue gezergd men neemt de indicatoren van juli en gebruikt die voor de prijs te berekenen voor oktober. Op die manier krijg je een betere reflectie van de kost van die variabele.

Er blijft echter 1 probleem, dat geen enkele tool kan gegarandeerd oplossen. Al zou het eventueel potentieel interessant zijn, dat ze naast die versie een versie gemiddeld en worst case ernaast zetten waarbij ipv de indexatie van de laatste maand, men het gemiddelde neemt van de tot op dat moment effectieve verhandelde prijs in deze maand (dus al de prijzen van vb augustus die gekend zijn optellen en die delen door het aantal dagen dat je ze neemt) en dan de worst case versie waarbij je de 3 hoogste prijzen in die maand neemt en uitmiddelt.

Kortom, kort gezegd, de zwakte van die V-test is dat als de prijs dan ook snel stijgt of daalt in die nieuwe maand (dus daar we in augustus zijn, in augustus) dat die tool dan geen enkele rekening houdt met die stijging in zijn anticipatie van de toekomstige prijs. In een stabiele markt, is dat helemaal geen probleem. In een markt waar het alles behalve stabiel is, kan dat nog altijd grond zijn voor het maken van een foutieve conclusie.

Daarnaast om het eventjes met cijfertjes uit te leggen :

De kwartaal geïndexeerde variabele is voor september nog gebaseerd op een groothandelsprijs van, om het gemakkelijk te maken, 100€/mwh. De geïndexeerde variabele (per maand dus), is gebaseerd op 170€/mwh op basis van de gegevens van eind juli.
De huidige marktprijs staat op dit moment op 310€/mwh.

Luminus optifix heeft gegokt met zijn prijszetting in juli, dat de groothandelsprijs maximaal zou stijgen naar 210€/mwh (laat ons het verschil met de prijs in cent * 1000 nemen als risicomarge). Al is dit een beetje kort door de bocht, omdat ik het exacte bedrag gewoon niet weet omdat ik geen info heb over welke risicomarge ze hebben aangehouden. Maar gewoon ter voorbeeld om het principe te duiden.

Hetgeen men hier dan ook zegt is, ik heb geen enkel idee naar welk niveau die prijs gaat stijgen. Maar ik heb de mogelijkheid om een vast tarief aan te gaan voor een prijs die lager is dan de huidige marktprijs nu dat het stookseizoen in aantocht is. Wij maken de conclusie dan dat het een no - brainer is om dat contract af te sluiten, er vanuitgaande dat die prijs behouden wordt of zelfs in de toekomst nog gaat stijgen. Hoe ver het gaat stijgen, no limit.
Maar voor de kost van de vaste vergoeding (ik dacht +/- 20€), kun je dit contract aangaan met ingang september (als je een variabele hebt die maandelijks indexeert) of oktober (als je een variabele hebt die per kwartaal indexeert) kun je u dan ook indekken tegen het feit dat de prijs effectief gaat stijgen gebaseerd op een kost van 310€/mwh.

Kunnen wij erlangs zitten. Tuurlijk dat kan altijd. Kan het zijn dat die prijs terug inzakt naar 200€/mwh. Alles is mogelijk. Maar jij bent de engiste die kan weten of die dat risico wil nemen dat de prijs die die gaat moeten betalen in de toekomst stijgt naar de prijs op basis van die 300€/mwh EN in de toekomst nog altijd verder kan stijgen. Ik ben risico avers en zou zeggen, geef mij voor een kost van 20€ die indekking maar.
Maar iedereen moet die conclusie voor zijn eigen maken. En de consequentie van die keuze er dan ook bijnemen.

Want uiteindelijk kan niemand de toekomst voorspellen. Je kan enkel een keuze maken en op de blaren van die keuze zitten. Daarom dat ik optifix heb vastgelegd in maart/april en de consequentie van mijn keuze is geweest : goei poeier. Maar had ik er langs gezeten, en werd er geen nieuwe vast contract tegen een goedkopere meer aangeboden. Dan had ik op de blaren gezeten van die meerkost. Omdat ik zoals ik al gezegd heb, risico-avers ben. Indien energie op dit moment een stabiel verloop had gekend, dan had ik ingezet op een variabel contract. Maar met de onzekerheid over onze energietoekomst en anderzijds, en belangrijker, het gegeven van Oekraïne en Poetin vond ik de zekerheid over een vaste prijs belangrijker dan in te zetten op een paar euro's voordeliger te zijn indien ik erlangs had gezeten.
En opnieuw, dat is een keuze die iedereen voor zijn eigen moet maken.

Blah, weer zo'n lange uitleg :(. Als er vragen zijn of er onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het wel.

Net de berekening gemaakt voor Luminus Optifix, 500€ per maand ipv 200€ nu bij Engie Direct variabel.
Ter vergelijking, 1/8/2021 vast contract bij Eneco en op jaarbasis 1545€ betaald.

Ik kan het toch niet opbrengen om dat nu al aan te passen.
We gaan onze spouwmuren laten isoleren begin december en de verwarming (op gas) zal niet meer op 23° staan zoals vorig jaar.
Hopelijk is dat genoeg.

En jij en jij alleen bent degene die daar een keuze over kan maken.
We moeten wel eerlijk zijn, engie direct variabel gebruikt zig dam en endex dam voor de bepaling van de prijzen. En ik heb geen idee op welk niveau die op dit moment staat :(. Maar als je kon geraken aan de huidige stand, dan kon je al wel een feel krijgen van waar het naartoe gaat dmv de indexatieformule die engie voorziet in zijn productfiche.
Het enigste wat ik wel zie is het volgende :
Maar veel meer info haal je daar ook eigenlijk niet. Misschien dat @parabellum hier een link weet naar een opvolgbare index dat je iets makkelijker een worst case zou kunnen berekenen / zien.

Hieronder m'n gegevens:

Optifix via de site van Luminus:
Dagverbruik (per jaar): 1250 kWh
Nachtverbruik (per jaar): 1250 kWh
Injectie dag (per jaar): 1764 kWh --> schatting door Luminus, heb nog maar sinds juli zonnepanelen
Injectie nacht (per jaar): 756 kWh --> schatting door Luminus
Digitale meter: Ja
Zonnepanelen: Ja, Capaciteit: 4,00 kVA
Maandelijks te betalen voorschot: €74,61

Optifix via de site van VREG:

Exact dezelfde waardes als hierboven ingegeven.
€ 1648,09 op jaarbasis of €137,34 per maand (dubbel als wat Luminus vraagt?)

Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets verkeerd?
Bij de Vtest staat uw injectie vergoeding in een apart tabblad. Je moet die manueel van uw te betalen som af trekken terwijl Luminus u al het gecombineerd totaal geeft. Is dat uw fout?

Hieronder m'n gegevens:

Optifix via de site van Luminus:
Dagverbruik (per jaar): 1250 kWh
Nachtverbruik (per jaar): 1250 kWh
Injectie dag (per jaar): 1764 kWh --> schatting door Luminus, heb nog maar sinds juli zonnepanelen
Injectie nacht (per jaar): 756 kWh --> schatting door Luminus
Digitale meter: Ja
Zonnepanelen: Ja, Capaciteit: 4,00 kVA
Maandelijks te betalen voorschot: €74,61

Optifix via de site van VREG:

Exact dezelfde waardes als hierboven ingegeven.
€ 1648,09 op jaarbasis of €137,34 per maand (dubbel als wat Luminus vraagt?)

Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets verkeerd?
Injectie is verrekend in het maandbedrag op de Luminus-site, bij de V-test niet. Daar zit jouw verschil.

Daarnet toch maar snel gekozen voor Optifix. 439 EUR per maand gaat wel wat pijn doen, maar als ik het hier goed lees kan ik na korte tijd al terug overstappen naar een ander contract indien de prijzen zouden dalen.

Als ik aan huidige Optifix prijzen tel, zou ik door m'n oude mastodont van een Amerikaanse frigo te vervangen (720kwh op jaarbasis) door een nieuwe grote vrijstaande frigo en vrijstaande kastdiepvriezer (samen +-310kwh op jaarbasis) deze op een dikke 4 jaar terugverdienen.🧐

Iedereen zit hier precies standaard bij optifix te kijken, maar als ik de v-test bekijk, komt TotalEngergies eMobility fix toch nog een stuk goedkoper uit. Of is dat regiogebonden?

Zoals ik dit lees :

1) dit is voor de professionele markt, zoals ik het lees en dus niet voor de particulier waar we het hier meestal toch over hebben.
2) hiervoor moet je een elektrische wagen hebben
3) Voor gas geeft dit geen soelaas.

Bij de particuliere markt, leveren zij GEEN vaste contracten meer sinds als ik het goed versta +/-2015

Ik heb de laatste maanden met name naar de stigende gasprijzen gekeken en om die reden een aar maanden terug ingetekend op Optifix.

Ik had eerlijk gezegd niet in de gaten, en misschien ook minder verwacht, dat ook de elektriciteitsprijs zo'n enorme vlucht zou nemen. Momenteel heb ik een variabel contract, maar ben zeer in dubio of ik voor einde maand toch ook daar niet voor een 2 jaar vast contract moet kiezen. Bij elektriciteit lijken er nog wel meer factoren een rol te spelen (niet alleen Oekraine/Poetin, maar ook kermcentrales Frankrijk etc etc).

Hieronder voor Optifix de laatste prijzen. Nu dus 51.61 cent, wat al een enorme stijging is tov van vorige maand.

Optifix Elektriciteit volgens tariefkaarten
tarief incl 6% btw (c€/kWh)Belpex (€/MWh)
jun28.56186.59
jul30.38219.10
aug51.61321.33

Vraag is nu: wat gaat september geven, en de maanden erna? Durft iemand daar iets over te zeggen?

Hoe de Belpex precies wordt toegepast weet ik niet, maar volgens deze site https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/ zit deze momenteel rond de 600 €/MWh. Als je dat vergelijkt met de data van de tariefkaart van augustus, dan ga je al snel naar 1 euro per kWh. En dat is zonder extra kosten... Zou dat waar kunnen zijn?

Overigens heb ik op de tariefkaart van Luminus niet de formule kunnen vinden hoe ze aan de 51.61 cent komen. Er staat alleen een formule voor geinjecteerde elektriciteit.

Ik zie niet in waarom dat als gas stijgt, elektriciteit niet zou meestijgen. Energie is energie. En uiteindelijk gebruikt men ook gas om elektriciteit te maken. Zeker wanneer de zon niet schijnt of de wind niet blaast en de kerncentrales op hun gat liggen of uit circulatie gaan. Het enigste wat je eventueel zou kunnen zeggen is dat die stijging minder uitgesproken zou kunnen zijn...
Aan u om te zien of je dat risico wilt nemen dat het naar 1€ stijgt. Ik zou die optifix in het verleden voor beiden hebben afgesloten. Vooral omdat als je bij dezelfde leverancier blijft voor beiden men meestal 1 van hun vaste kosten laat vallen...

Voor uw 2de vraag, in betrekking tot de formule. Zij hebben geen formule nodig. Aangezien die formule enkel nodig is bij een variabele versie. Bij vast is de prijs waarvoor je intekent de prijs. En hoe dat zij hun prijszetting gaan bepalen, daar hebben wij in principe geen zaken bij. En gaan ze dan ook niet aan onze neus hangen.
Echter logischerwijze kun je stellen : men maakt een inschatting van de huidige prijs, men maakt een inschatting van waar zij verwachten dat de prijs echt niet gaat doen of welke stijging ze maximaal verwachten. En daarbovenop nemen ze dan ook nog een risicomarge die ze er dan ook nog eens bovenop zetten.
Afhankelijk van hoe hard dat zij dat contract willen pushen wordt die risicomarge groter. Kans is dan ook substantieel dat in de optifix voor volgende maand, ze echt belachelijke bedragen gaan insteken of dat ze die überhaupt gewoon niet meer aanbieden omdat ze zelf het ook niet meer deftig kunnen inschatten en dat risico niet willen nemen.

Zoals je echter al stelt, lijkt het alsof de realiteit hun inschatting zwaar heeft ingehaald. Maar of die prijszetting zo in de toekomst blijft, dat is koffiedik kijken. Aan u om te zien welk risico je wilt nemen. Al lijkt het wel alsof mijn plaat blijft hangen :(.

Als ik aan huidige Optifix prijzen tel, zou ik door m'n oude mastodont van een Amerikaanse frigo te vervangen (720kwh op jaarbasis) door een nieuwe grote vrijstaande frigo en vrijstaande kastdiepvriezer (samen +-310kwh op jaarbasis) deze op een dikke 4 jaar terugverdienen.🧐

Ik heb mijn frigo (met klein diepvriesje eronder) en mijn diepvries van 30+ jaar of zo (nog de oude gekregen van familie toen ik in mijn woning inhuisde want toch terugdraaiende teller en zonnepanelen) tijdens 1 van die actieperiodes ingeruild voor een nieuwe versie (want terugdraaiende teller afgeschaft en mijn korting van 50% ging verlopen en nieuwe prijszetting voor elektriciteit zou 20 cent zijn). De oude gebruikte grofweg 1.5 - 2kwh per dag en die diepvries zat aan de 1.25 - 1.5kwh per dag. De nieuwe volgens de statistieken 420kwh voor de french door versie (en dus quasi dubbel zo groot als de vorige) en 300 kwh voor de diepvries die zo goed als 1.5 keer zo groot is als de vorige ;p.

Pa verklaarde mij zot, dat verdien je nooit terug met uw zonnepanelen. Ondertussen met de stijgende prijzen heeft hij zijn woorden al terug ingeslikt ;p. Al was de doorslag op dat moment vooral voor mij dat ik mijn diepvries niet meer een manuele ontdooicyclus met uitkuiswerk moest doen. aangezien de terugverdientermijn iets langer was.
aan de andere kant, 1 diepvries buiten gooien, en wat sneller naar de winkel gaan verdient u dan 300kwh of aan de huidige optifix prijzen 174€, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik bedacht mij net dat ik mijn dieselaggregaat misschien maar van onder het stof moet halen en een hoop mazout moet inslagen.
Bij een opwekking van 3kWh per liter mazout zou dat 0,43 euro per kWh kosten, wat een stuk lager ligt dan de tarieven van optifix deze maand.

Maar ik heb geen batterij, dus de efficiëntie zal waarschijnlijk een pak lager zijn. Maar misschien een ideetje voor de mensen met een thuisbatterij :)

Ik bedacht mij net dat ik mijn dieselaggregaat misschien maar van onder het stof moet halen en een hoop mazout moet inslagen.
Bij een opwekking van 3kWh per liter mazout zou dat 0,43 euro per kWh kosten, wat een stuk lager ligt dan de tarieven van optifix deze maand.

Maar ik heb geen batterij, dus de efficiëntie zal waarschijnlijk een pak lager zijn. Maar misschien een ideetje voor de mensen met een thuisbatterij :)
Begin er niet aan zou ik zeggen.

Voor uitzonderlijke omstandigheden, dus bij het feit dat het net uitligt, ok. Dan zal men dat wel eens aanvaarden. Als jij dat toestel continue laat draaien in een residentiële omgeving, dan ga je wel eens een klacht in betrekking tot geluidsoverlast aan uw been krijgen EN op het moment dat het structureel is ga je ook aan moeten voldoen aan de milieu en geluidsnormen die van toepassing zijn. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je die zaken niet zomaar aan het elektriciteitsnet mag hangen... (als je dat vb via een verlengkabel doet of zo om dan een paar toestellen aan te sluiten, dan kan dat lukken, maar echt efficiënt om bij wijze van spreken dan een PC, diepvries, of whatever op aan te sluiten is dat allemaal niet)

Dus anders gezegd, begin er gewoon niet aan. Om nog maar te zwijgen dat je dan de mazout die je relatief goedkoop hebt ingedaan dan erdoor aan het jagen bent voor elektriciteit waardoor je eventueel volgend jaar voor 2€ of 3€ per l mazout kunt betalen om uw verwarmingston terug bij te vullen (indien je op mazout verwarmde).

Begin er niet aan zou ik zeggen.

Voor uitzonderlijke omstandigheden, dus bij het feit dat het net uitligt, ok. Dan zal men dat wel eens aanvaarden. Als jij dat toestel continue laat draaien in een residentiële omgeving, dan ga je wel eens een klacht in betrekking tot geluidsoverlast aan uw been krijgen EN op het moment dat het structureel is ga je ook aan moeten voldoen aan de milieu en geluidsnormen die van toepassing zijn. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je die zaken niet zomaar aan het elektriciteitsnet mag hangen... (als je dat vb via een verlengkabel doet of zo om dan een paar toestellen aan te sluiten, dan kan dat lukken, maar echt efficiënt om bij wijze van spreken dan een PC, diepvries, of whatever op aan te sluiten is dat allemaal niet)

Dus anders gezegd, begin er gewoon niet aan. Om nog maar te zwijgen dat je dan de mazout die je relatief goedkoop hebt ingedaan dan erdoor aan het jagen bent voor elektriciteit waardoor je eventueel volgend jaar voor 2€ of 3€ per l mazout kunt betalen om uw verwarmingston terug bij te vullen (indien je op mazout verwarmde).
Verwarming is op gas, dus het zou enkel voor elektriciteit zijn. Zoals gezegd voor mij niet interessant, maar moest ik een thuisbatterij hebben zou ik toch zwaar overwegen om 2 a 3 uur per dag de generator aan te zetten om de batterij op te laden.

Welke groene knop ?

Ik heb gewoon een mail gekregen "Welkom bij Luminus"
Met dan 4 PDF'kes: prijsfiche voor stroom, voor gas, contract en algemene voorwaarden.

Ik veronderstel dat ik niks meer moet tekenen ?
Edit: gekeken op mijn luminus: daar zit het nu in stap 2 "Aanvraag in verwerking"
Dus ik denk niet dat je zelf nog iets moet tekenen na je aanvraag

Klopt. Een halve dag later (bij mij toch) krijg je de bevestiging. Daar staat ook je ingevulde startdatum, want in de eerste mail staat 'over 30 dagen'.
Ik heb het ondertussen gekregen "Je Luminus energiecontract: alles wat je moet weten."

Ik zal er maar van uitgaan sat het in orde is, zonder te tekenen.

Iedereen heeft het altijd over de gasprijs. Maar hoe zit het met de distributiekosten van optifix? Kunnen die variëren? Want als die plots een pak de lucht in gaan.. En dat is meestal de grootste kost.

Iedereen heeft het altijd over de gasprijs. Maar hoe zit het met de distributiekosten van optifix? Kunnen die variëren? Want als die plots een pak de lucht in gaan.. En dat is meestal de grootste kost.
Distributiekosten hebben niets te maken met je leverancier, maar met wie de infrastructuur beheert. En voor gas is bij mij de effectieve kost van gas toch wel het grootste bedrag hoor.

Terug
Bovenaan