Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zomermaanden zit hier rond de 110 - 120 kWh dus die 10m³ zoals jij zegt.Sanitair warm water is hier circa 10 m3 per maand, dus hierop besparen zal inderdaad niet het grote effect hebben.
Elke maand noteer ik de meterstanden en in de zomermaanden weet je dan het verbruik voor sanitair warm water (koken op elektriciteit).
Rare tijden waarin we leven.Ja, ik heb nu ook een mail van hen gekregen dat mijn contract aangepast gaat worden.
Nu ook wat aan het rondzien hiervoor.
Ik ben een kleine verbruiker van gas (8500kw/h), ben nog in twijfel of het de moeite waard gaat zijn.
Volgens een kleine berekening komt gas met die optifix op 25.7 cent terwijl mijn nieuw (variabel) contract voorlopig op 18.5 cent komt.Tarief van augustus wel.
Ik betaal nu 150 euro voor gas en elektriciteit (zal ook wel stijgen.) , maar nieuwe prijs zou op 512.41 euro per maand uitkomen.
Ik ben dan precies meer geneigd de verwarming nog lager te zetten en een pull aan te doen.

Gisteren ook van luminus basic overgeschakeld naar Optifix. Had dit eigenlijk al veel vroeger bekeken maar hoopte dat het al terug ging dalen en dus uiteindelijk te laat ingestapt. Wel enkel elektriciteit hier, tegen het stookseizoen nog eens bekijken of de prijzen gezakt zijn en ander staat er idd toch al een maximum bovengrens op.
Hier gaat het bad eruit, wordt vervangen door een inloopdouche.Als ik mijn verbruik monitor is het opwekken van warm water toch verwaarloosbaar tegenover de verwarming. Daar zie echt niet veel winst uit te halen, moest ik het al willen.
) want ik zie in mijn app ook dat een bad vullen een viervoud is qua aardgaskost in vergelijking met een douche nemen met spaarkraan etc.Optifix.Waarom overgeschakeld naar Optifix en wat zijn de prijzen in c€/kWh?
Qua aardgaskost is dat echt maar klein deel van uw gasverbruik he. Daar ga je het niet op halen.. dan beter de verwarming een graadje lager en gewoon genieten van uw bad.Hier gaat het bad eruit, wordt vervangen door een inloopdouche.
(Badkamer wou ik updaten, ga natuurlijk niet zo een grote werken doen bij een gloednieuwe badkamer) want ik zie in mijn app ook dat een bad vullen een viervoud is qua aardgaskost in vergelijking met een douche nemen met spaarkraan etc.
Nu is dat 1 of 2x per week dat er een bad genomen wordt, maar als de dochter groter wordt, zie ik dat eigenlijk alleen maar toenemen. Ze is geen fan van de douche... Beetje anticiperen op de toekomst dus!
De verwarming staat op 19 graden overdag sinds februari, die ga ik echt niet nog lager draaien.Qua aardgaskost is dat echt maar klein deel van uw gasverbruik he. Daar ga je het niet op halen.. dan beter de verwarming een graadje lager en gewoon genieten van uw bad.
Wat je eerste zin betreft: klopt.Voor de zekerheid nog eens navragen hier. Met die optifix heb je 2 jaar lang een vaste prijs maar je kan opzeggen wanneer je wil in het geval alles toch zou zakken? Dus eigenlijk nemen als verzekering.
Net even vergeleken met de voorstellen op mijnenergie en dan is optifix momenteel 23.67 c€/kWh voor gas tov 11-13 €/kWh voor de variabele tarieven.
Electriciteit 51.61 €/kWh vs 27-37 €/kWh.
Injectievergoeding ook wel iets hoger bij optifix maar dat stijgt dan ook wel bij de variabele tarieven als de prijs stijgt.
Klopt, maar wel volgens volgende methode:Maar de V-test van de Vreg, daar houden ze toch rekening met de toekomstige prijsschommelingen ?
Of schatten zij die zoveeel te laag in ?
Waarom starten eind november met optifix en niet de eerste van de nieuwe maand en dus zo nog profiteren van het goedkopere variabele tarief (ga ik toch vanuit) van de maand ervoor bij de andere leverancier?De Euro is sinds gisteren minder waard dan de US Dollar. De import van fossiele brandstoffen (olie en LNG) zal dus nog wat duurder worden want die worden in dollars verhandeld. Ik verwacht dan ook dat de huidige inflatie nog wat langer blijft aanhouden of zelfs nog verder gaat versnellen ...
Voor elektriciteit eind vorige week overgestapt op Optifix om te starten eind november.
Voor gas nog een vast contract bij Engie tot mei 2023 maar zou daar ook overwegen om Optifix te nemen. Vraag mij alleen af of ik zo ver in de toekomst dat contract kan laten ingaan. Op zich niet per sé problematisch moest dat niet het geval zijn want gasverbruik valt nog mee en we zouden eind 2023 toch verhuizen naar een nieuw huis met warmtepomp.
Prijzen van elektriciteit blijven trouwens gewoon vlotjes doorstijgen. Gisteren zijn de ENDEX prijzen voor Q4 2022 en Q1 2023 afgesloten rond 71,6 - 72 cent / kWh. BELPEX zelf zit ook al op 60 cent / kWh. Zie https://my.elexys.be/MarketInformation/IceEndexPowerBE.aspx en https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/. Bovenop die prijs komt nog een marge voor de leverancier volgens de rekenformule in het gekozen tariefplan.
Luminus Optifix met een 2 jaar vaste prijs is NU dus al ruim goedkoper.
Ik heb dat idd als verzekering nu genomen nu mijn warmtepomp toch nog niet draait om te verwarmen (enkel voor warm water) en de zonnepanelen ook nog goed opbrengen overdag. Dus het verbruik is hier beperkt tot het stookseizoen begint. Dan zullen we wel zien wat de markt doet en eventueel later overstappen naar iets anders.Voor de zekerheid nog eens navragen hier. Met die optifix heb je 2 jaar lang een vaste prijs maar je kan opzeggen wanneer je wil in het geval alles toch zou zakken? Dus eigenlijk nemen als verzekering.
Net even vergeleken met de voorstellen op mijnenergie en dan is optifix momenteel 23.67 c€/kWh voor gas tov 11-13 €/kWh voor de variabele tarieven.
Electriciteit 51.61 €/kWh vs 27-37 €/kWh.
Injectievergoeding ook wel iets hoger bij optifix maar dat stijgt dan ook wel bij de variabele tarieven als de prijs stijgt.
Heb nog een vast contract aan een gunstig tarief dat dan afloopt. Niet dat het op een paar dagen meer of minder zou aankomen maar dus gewoon de datum genomen dat het contract zou vernieuwd worden.Waarom starten eind november met optifix en niet de eerste van de nieuwe maand en dus zo nog profiteren van het goedkopere variabele tarief (ga ik toch vanuit) van de maand ervoor bij de andere leverancier?
Als je je contract aangaat leg je de prijs vast, die prijs wordt niet geupdatet als je het later laat ingaan. Zou nogal wiedes zijn dat je een vaste prijs contract tekent en intussen de leverancier gewoon alles kan liggen aanpassen.Waarom starten eind november met optifix en niet de eerste van de nieuwe maand en dus zo nog profiteren van het goedkopere variabele tarief (ga ik toch vanuit) van de maand ervoor bij de andere leverancier?