Energieleveranciers

Ik heb een paar dagen geleden de vergelijking gedaan op mijnenergie.be en ik ben een variabel contract aangegaan bij Luminus Comfyflex maar nu ben ik toch aan het twijfelen om toch niet voor een vast contract te gaan. Das dan wel voor 500€/maand, gaat er toch zwaar over voor basisproducten.

Binnenkort komen er wel zonnepanelen, dus hoop ook een beetje met de airco te kunnen verwarmen in de winter, maar das eerder een druppel op een hete plaat.

Binnenkort komen er wel zonnepanelen, dus hoop ook een beetje met de airco te kunnen verwarmen in de winter, maar das eerder een druppel op een hete plaat.
Ik vind dat verwarmen met airco in de winter nogal een vreemde draai die mensen tegenwoordig lijken te maken.

Er is weinig zon, en de lucht is koud, dus het verbruik ligt hoog en de opbrengst in warmte is mager. En het is luchtwarmte, dus die verdwijnt snel als je de bron uitzet.

Maarja, als je het overschot aan elektriciteit hebt, en de airco steekt er toch, waarom niet?

Heb er ook allemaal aan gedacht-pelletkachel-of airco steken,maar uiteindelijk betaal je toch.
Heb pas investering in zonnepanelen gedaan dus tis voorlopig genoeg geweest.
Als er dan al eens een klein beetje overschot in de winter is redeneer ik dat er dan een klein beetje geld v de injectie afgaat v d afname voor de gas

Ik vind dat verwarmen met airco in de winter nogal een vreemde draai die mensen tegenwoordig lijken te maken.

Er is weinig zon, en de lucht is koud, dus het verbruik ligt hoog en de opbrengst in warmte is mager. En het is luchtwarmte, dus die verdwijnt snel als je de bron uitzet.

Maarja, als je het overschot aan elektriciteit hebt, en de airco steekt er toch, waarom niet?
Airco is gewoon een lucht-lucht warmtepomp en haalt ongeveer een gemiddelde COP van 3 bij verwarmen. Niet zo efficient als een lucht-water systeem, maar beter dan eender andere manier van elektrisch verwarmen. Voor wie zonnepanelen heeft met een terugdraaiende teller en overschot heeft, kan zo zeker wel wat centjes besparen in de winter indien die anders op gas zou verwarmen.

Ik heb een variabel energiecontract bij Energie.be

Actueel worden volgende tarieven gehanteerd voor gas en elektriciteit.

Zijn deze nog iet of wat redelijk? Of zijn er betere opties op de markt?

Veel beter ga je volgens mij nie vinden
Ik zit er ook en heb zelf ook al eens vergeleken.

Airco is gewoon een lucht-lucht warmtepomp en haalt ongeveer een gemiddelde COP van 3 bij verwarmen. Niet zo efficient als een lucht-water systeem, maar beter dan eender andere manier van elektrisch verwarmen. Voor wie zonnepanelen heeft met een terugdraaiende teller en overschot heeft, kan zo zeker wel wat centjes besparen in de winter indien die anders op gas zou verwarmen.
Is zoiets intresant met een digitale meter zonnepanelen en een battery? Geen idee hoeveel zoiets verbruikt

Gemiddelde COP... het gaat hier over winter, clear skies, als de zon schijnt, dus koud. Vergeet dat gemiddelde dan maar.
Met een terugdraaiende teller is het wat anders natuurlijk, dan kan de zon gewoon in de zomer schijnen.
Ook wel beetje een criminele regeling als je de huidige prijsstijgingen in rekenening brengt, vooral tov de energieleveranciers. Die moeten het verschil ophoesten tussen zomerinjectie en winterproductie...

Is zoiets intresant met een digitale meter zonnepanelen en een battery? Geen idee hoeveel zoiets verbruikt
De factor zonnepanelen (en bij uitbreiding batterij) zal niet zoveel uitmaken omdat die in de winter toch niet voldoende opbrengen. Kans is groot dat je al je verbruik zonder verwarming niet kan dekken met je zonnepanelen + batterij in de winter, laat staan verwarming.

Mocht je toch meer opbrengst hebben dan verbruik, dan is de kans groot dat het wel interessanter is om je airco te gebruiken als verwarming ten opzichte van je gasketel. Maar hangt af van de terugleververgoeding op dat moment, de COP en de gasprijs, dus te veel variabelen om eenduidig te zeggen of het interessant is of niet.

Heb er ook allemaal aan gedacht-pelletkachel-of airco steken,maar uiteindelijk betaal je toch.
Heb pas investering in zonnepanelen gedaan dus tis voorlopig genoeg geweest.
Als er dan al eens een klein beetje overschot in de winter is redeneer ik dat er dan een klein beetje geld v de injectie afgaat v d afname voor de gas
Zelfde redenering.
Airco hoef ik nie, kword er enkel ziek van + voor die afkoeling heb ik het niet nodig. Tis niet dat het hier 30 graden wordt binnen.
Zelfse verhaal voor pelletkachel, de prijs die je ervoor betaald tegenwoordig…
En verschillende systemen betekend ook meer onderhoud, meer kans op braak…

Ik denk niet dat je daar zoooo veel meer op wint.
Isolatie. Dat zal de grootste partij winst zijn, op welke warmtebron je ook verwarmd.

Ik heb er nu eentje afgesloten aan 340 euro/maand. Halfopen nieuwbouw met zonnepanelen en een jaarlijks gasverbruik van 13000kWh. Ik betaalde bij Mega al bijna evenveel aan een variabel contract, leek mij dus een no brainer.
Hier een huur duplex appartement met 1 slaapkamer. Het gebouw is ongeveer 25 jaar oud, geen zonnepanelen en dag -en nachttarief.
Verwarming met gas. Jaarlijks gasverbruik is +-9500kWh.

Nieuw stilzwijgend contract gekregen (Luminus). Ze hebben nog steeds de afrekening van het gas niet doorgestuurd, sinds Feb’22… .

Huidig contract zal naar schatting +- dubbel zoveel kosten als voorheen voor gas & elek (€67 -> €130).

Wegens omstandigheden zijn wij nog gezegend met Mega als leverancier.

Na een kijkje op de klantenzone stel ik vast dat enkel de laatste 3 facturen nog gedownload kunnen worden. Alle oudere facturen geven een foutmelding "file not found". Hopelijk geen voorteken voor slecht nieuws? :unsure:

Wegens omstandigheden zijn wij nog gezegend met Mega als leverancier.

Na een kijkje op de klantenzone stel ik vast dat enkel de laatste 3 facturen nog gedownload kunnen worden. Alle oudere facturen geven een foutmelding "file not found". Hopelijk geen voorteken voor slecht nieuws? :unsure:
energierekening ging plots van 50 naar 500 euro en krijgt er nu nog een factuur van 1.300 euro bovenop

+ Zie verhalen hierboven, waaronder deze van mijzelf. Ik weet niet of Mega echt failliet zal gaan, of gewoon blijft bestaan door hun hardnekkige gangsterpraktijken. Koosjer is het allemaal niet.

--

Ondertussen is het 3 weken geleden dat ik een laatste SMS berichtje ontvangen heb van de deurwaarder.

Momenteel is het akelig stil. Stilte na de storm? Of ziet Mega de kosten voor mijn zaak stilletjes aan oplopen en is er nu iemand naar mijn zaak aan het kijken om te zien of het nog de moeite waard is? The future shall tell zeker ??? :unsure:

Laatst bewerkt:
Kan bijna niet anders of er zit een zetelende PS politieker bij Mega in het bestuur. Waar die nog mee weg komen is ongezien.

Gemiddelde COP... het gaat hier over winter, clear skies, als de zon schijnt, dus koud. Vergeet dat gemiddelde dan maar.
Met een terugdraaiende teller is het wat anders natuurlijk, dan kan de zon gewoon in de zomer schijnen.
Ook wel beetje een criminele regeling als je de huidige prijsstijgingen in rekenening brengt, vooral tov de energieleveranciers. Die moeten het verschil ophoesten tussen zomerinjectie en winterproductie...
En wat moet iemand met een lucht-water systeem doen? Die SCOP is maar 1 punt hoger hoor.
Het voordeel met lucht-lucht is dat het snel opwarmt (en snel afkoelt als nadeel). Maar dat is ideaal om tijdelijk bij te verwarmen. Vooral als je overschot hebt aan PV energie.

Als het echt koud is, de COP is laag en je hebt geen overschot, dan zou ik het ook niet doen. Maar in sommige situaties haal je er voordeel uit.

En ja, dat is het voordeel/nadeel van een terug draaiende teller. Maar liever iemand die met lucht-lucht zit te verwarmen dan iemand zoals m'n tante die in de winter met een elektrisch vuurke stookt omdat ze in de zomer niet thuis is en zo haar PV overschotten kan opgebruiken.

energierekening ging plots van 50 naar 500 euro en krijgt er nu nog een factuur van 1.300 euro bovenop

+ Zie verhalen hierboven, waaronder deze van mijzelf. Ik weet niet of Mega echt failliet zal gaan, of gewoon blijft bestaan door hun hardnekkige gangsterpraktijken. Koosjer is het allemaal niet.

--

Ondertussen is het 3 weken geleden dat ik een laatste SMS berichtje ontvangen heb van de deurwaarder.

Momenteel is het akelig stil. Stilte na de storm? Of ziet Mega de kosten voor mijn zaak stilletjes aan oplopen en is er nu iemand naar mijn zaak aan het kijken om te zien of het nog de moeite waard is? The future shall tell zeker ??? :unsure:
Ik vind dat verhaal bs. Als hij moet bijbetalen desondanks dat zijn voorschot maal 10 gegaan is. Dan heeft hij desondanks te weinig betaald via de voorschotten.

En dus heeft mega het correct gedaan. Bhet enigste dat nu logisch zou zijn , zou vmeijn om her voorschot nu correcter aan te passen naar het effectieve verbruik aan de huidige eenheidsworst iov 500 per maand.

En wat moet iemand met een lucht-water systeem doen? Die SCOP is maar 1 punt hoger hoor.
Het voordeel met lucht-lucht is dat het snel opwarmt (en snel afkoelt als nadeel). Maar dat is ideaal om tijdelijk bij te verwarmen. Vooral als je overschot hebt aan PV energie.

Als het echt koud is, de COP is laag en je hebt geen overschot, dan zou ik het ook niet doen. Maar in sommige situaties haal je er voordeel uit.

En ja, dat is het voordeel/nadeel van een terug draaiende teller. Maar liever iemand die met lucht-lucht zit te verwarmen dan iemand zoals m'n tante die in de winter met een elektrisch vuurke stookt omdat ze in de zomer niet thuis is en zo haar PV overschotten kan opgebruiken.
Wij hebben vloerverwarming met gascondensatieketel. Scop van onze airco is 4,6. Boven nul graden ga ik deze herfst, winter, lente toch proberen verwarmen met airco. Ik heb maar een kleine zonnepaneleninstallatie (terugdraaiende teller nog maar helaas maar ca. 60% verbruik dekkend) die dit meerverbruik electriciteit niet afdekt. Maar met efficiëntie van 460% vermoed ik dat we hier tov onze gasketel toch wat gaan besparen. Onder nul graden zakt dat rendement zienderogen en schakelen we over op gas.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan