Energieleveranciers

Met de v-test kom je al een eind.

Belangrijk om te weten
- sommige variable contracten wijzigen pas om de 3 maanden. Die kunnen dus plots een pak duurder worden.
- de v-test toont de prijs van variable contracten met de verwachting wat het gaat kosten op een jaar
- alles is duur
Net die vtest eens gedaan. Voor elektriciteit kom ik bij Luminus basic ook op het goedkoopst uit. Bij gas is "energie.be" het goedkoopst, maar scheelt maar 2 euro met Luminus Basic die op plaats 2 staat.

Is zelfs stilzwijgend verlengen niet naar een variabel bij de meesten? Dus zou toch niet veel mogen uitmaken of je nu wijzigt of behoud?
De meeste leveranciers hebben een goedkoop en een duurder contract (zie bvb openingspost).
Je doet er dus goed aan om zelfs bij dezelfde leverancier te gaan kijken of dat vervolgcontract wel het goedkoopste is…

De meeste leveranciers hebben een goedkoop en een duurder contract (zie bvb openingspost).
Je doet er dus goed aan om zelfs bij dezelfde leverancier te gaan kijken of dat vervolgcontract wel het goedkoopste is…
Ja uiteraard, vandaar dat ik het vreemd vind dat hierboven aangeraden wordt om te behouden….

Ik had mijn vast contract in november verlengd, heb nu tot 11/2024 volgende tarieven:
Elektriciteit: 8,87
Gas: 3,38

Met hoe de prijzen zo zijn gestegen verwacht ik eigenlijk elk moment een contact van Total Energies dat ze het contract vroegtijdig gaan omzetten naar variabel of dergelijke.

Ik vind het eigenlijk wel gek dat Luminus in maart zo 'voordelige' vaste prijzen kon aanbieden.
Wie heeft dit risico op zich genomen in feite? Beleggers?
Want ik neem aan dat Luminus ook wel vaste prijzen heeft gehad op de markt voor de komende 2j dan?
Zelfs vorige maand was het redelijk ok. Hun vaste contracten waren amper duurder dan hun variable, dus dat zou je denken dat ze een prijsdaling verwachten. Om dat in augustus een dikke som er bij te tellen...

Net die vtest eens gedaan. Voor elektriciteit kom ik bij Luminus basic ook op het goedkoopst uit. Bij gas is "energie.be" het goedkoopst, maar scheelt maar 2 euro met Luminus Basic die op plaats 2 staat.

Nog eens terugkomen op wat ze je aanbieden als verlenging van je huidig contract. Is dat opnieuw Greenfix (en dus een vaste prijs?) of een andere tariefformule (en dus variabel?). Want quasi geen enkele leverancier biedt nog vaste prijzen aan, maar sommigen doen het wel nog bij verlenging van bestaande vaste contracten.

Als ze je opnieuw Greenfix, en dus een vaste prijs voor twee jaar, hebben aangeboden dan is het écht een no-brainer om daar op in te gaan.

Zelfs vorige maand was het redelijk ok. Hun vaste contracten waren amper duurder dan hun variable, dus dat zou je denken dat ze een prijsdaling verwachten. Om dat in augustus een dikke som er bij te tellen...

Ik vond het al een paar maand verrassend dat ze nog zo’n competitieve vaste prijs aanboden met hun Optifix. Ook omdat ze al een tijdje het enige beschikbare vaste tarief op de markt waren en dus niet per se competitief moesten pricen.
Reden waarom ze nu ook het tarief voor optifix dramatisch naar boven hebben gehaald is omdat de prijzen vorige maand gewoon verdubbeld zijn. Voor komende winter zitten we boven €200/MWh gas en rond de €450/MWh baseload elektriciteit. Dit is de groothandelsprijs, dus zonder BTW, profileringsrisico, volumerisico, financieringskost, marge voor de leverancier etc.
In die variabele tarieven gaat die prijsstijging met enige vertraging doorsijpelen. Maar ze komt er aan.

Is net een verbetering...wat je vroeger te zien kreeg was een simulatie gebaseerd op historische prijzen. Wat je nu te zien krijgt is een simulatie op basis van de momenteel beste benadering van de toekomstige prijzen.

Dat gezegd zijnde, een variabel contract is altijd opgebouwd als formule A+B(X). Met A de vaste vergoeding. X de indexparameter (dagelijks, maandelijks, kwartaal, etc) en B meestal een percentage.
Vroeger waren A en B belangrijk, tegenwoordig is X eigenlijk de factor die gaat bepalen wat je eindfactuur is. En gezien de enorme volatiliteit op de markten is X compleet onvoorspelbaar geworden. Een maandelijkse prijs kan je 25% goedkoper uitkomen dan een kwartaalprijs. Of omgekeerd. En je zal het pas weten op het moment dat het te laat is om te veranderen.

Dus de waarde van de V-test (of eender welke andere vergelijkingssite) is momenteel maar heel beperkt. Toch om variabele tarieven te vergelijken, of vast versus variabel.

Mag ik jou eens vragen:

Ik heb bij Luminus een variabel contract voor electriciteit: Optimal. In juli was het tarief 28.35 cent volgens onderstaande formule:
Dag (dagmeter) = 0,1119 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 13,3795
Hierbij bedroeg de index parameter 119.42 €/MWh, en deze wordt elk kwartaal aangepast en volgt de marktontwikkelingen. De index is daarom hetzelfde voor de maand augustus.

De formule werd echter aangepast: Dag (dagmeter) = 0,1119 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 23,3795
De vaste component werd met maar liefst 10 cent verhoogd!
Is dit gebruikelijk? Want zo kan je als energie leverancier wel alles aanrekenen. De marktontwikkelingen zijn al volatiel genoeg lijkt me.

Mag ik jou eens vragen:

Ik heb bij Luminus een variabel contract voor electriciteit: Optimal. In juli was het tarief 28.35 cent volgens onderstaande formule:
Dag (dagmeter) = 0,1119 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 13,3795
Hierbij bedroeg de index parameter 119.42 €/MWh, en deze wordt elk kwartaal aangepast en volgt de marktontwikkelingen. De index is daarom hetzelfde voor de maand augustus.

De formule werd echter aangepast: Dag (dagmeter) = 0,1119 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 23,3795
Is dit gebruikelijk? Want zo kan je als energie leverancier wel alles aanrekenen. De marktontwikkelingen zijn al volatiel genoeg lijkt me.
Bij mijn weten geldt die formule aanpassing enkel voor nieuwe contracten.
En mogelijks na het verlopen van uw variabel contract, dus ik zou stellen 1 jaar. Maar ik ben niet zeker of ze het effectief mogen veranderen na 1 jaar, en dan niet zelf 3 maand op voorhand u hierover moeten inlichten...

Een vast contract mag men helemaal niets aan wijzigen over de loop van de contractduur. (allez BTW percentage, of een andere opgelegde kost natuurlijk wel).

Ik denk dat je inderdaad gelijkt hebt. Ik had me gebaseerd op de gepubliceerde tariefkaarten. Maar ik moest natuurlijk kijken naar mijn contract en prijsinfo in MyLuminus. Daar staat nog wel de formule uit juli vermeld.

Hoef ik me alleen maar zorgen te maken over de marktontwikkelingen, pfff...
Wel nog even goed de jaarafrekening narekenen als die tzt komt.
Merci!

Mag ik jou eens vragen:

Jouw specifieke prijsformule is variabel maar wordt voor een groot deel bepaald (2/3e) door de prijzen op de termijnmarkt van de twee vorige jaren.

Consequentie voor jou als klant: prijsstijgingen worden uitgevlakt en sijpelen relatief traag door in je tarief (hoewel je volgend jaar in januari een serieuze schok omhoog zal zien aangezien het ‘goedkope’ jaar 2020 wegvalt en vervangen wordt door het ‘dure’ jaar 2022).
Consequentie voor de leverancier:
-hij dient jouw verwachte verbruik voor een deel enige tijd op voorhand in te kopen (of, voor leveranciers met assets, een deel van de verwachte productie reserveren). Dit moet hij aan steeds hogere prijzen inkopen. Voor eenzelfde verbruik is er dus een grotere financieringskost dan vroeger
-in een stijgende markt is een relatief traag veranderend variabel tarief interessant voor een eindklant en zullen er weinig mensen switchen. Maar als de prijs nu plotseling zou crashen dan zit je beter op een variabel tarief dat sneller meebeweegt en dus sneller de marktbewegingen volgt. Hoe hoger de prijzen gaan hoe groter het risico voor een leverancier wordt dat bij een prijsdaling veel klanten naar een andere formule gaan, waardoor hij met een overschot aan duur ingekochte energie blijft zitten. Dit is dus een risico.
-een prijsformule is gebaseerd op een baseload delivery. Het is wat technisch maar bekijk het zo: een Endex 12-12-12 wil zeggen dat er in 2020 elektriciteit is aangekocht door Luminus voor levering in 2022 aan jou. Maar zo’n product is een vlak volume, elk kwartier van het jaar is het evenveel kW. Jij hebt echter geen vlak afnameprofiel. Je verbruikt waarschijnlijk wat meer in de winter dan in de zomer.
Meer in december dan in oktober. En binnen een dag, meer in de vooravond dan ‘s nachts.
Dus enerzijds is je tarief gebaseerd op standaard ‘blokken’ elektriciteit en koopt je leverancier dat ook zo aan op voorhand. Maar aan de afnamekant zit een profiel. Een leverancier gaat dus actief zijn portfolio moeten herbalanceren (en dat doen ze wanneer ze dichter bij het levermoment komen) om input te matchen met output, want hij moet élk kwartier in balans zijn. En die balanceringskosten zijn nu ook enorm gestegen. Op een zonnige winderige dag gaan de prijzen hier soms negatief. Om dan in de vooravond als de wind wegvalt soms te stijgen tot €600/MWh.

Dus een lange uitleg maar in het kort: je leverancier zoekt compensatie voor z’n hogere kosten en gestegen risico.
Een tarief dat volledige blootstelling biedt aan de day-ahead prijs (je leverancier koopt je verwacht verbruik een dag op voorhand aan) zal minder kosten genereren bij een leverancier en dus in principe minder hoge vaste kosten meedragen, maar als klant ben je volledig overgeleverd aan de grillen van de markt.

Nog eens terugkomen op wat ze je aanbieden als verlenging van je huidig contract. Is dat opnieuw Greenfix (en dus een vaste prijs?) of een andere tariefformule (en dus variabel?). Want quasi geen enkele leverancier biedt nog vaste prijzen aan, maar sommigen doen het wel nog bij verlenging van bestaande vaste contracten.

Als ze je opnieuw Greenfix, en dus een vaste prijs voor twee jaar, hebben aangeboden dan is het écht een no-brainer om daar op in te gaan.

Ik vond het al een paar maand verrassend dat ze nog zo’n competitieve vaste prijs aanboden met hun Optifix. Ook omdat ze al een tijdje het enige beschikbare vaste tarief op de markt waren en dus niet per se competitief moesten pricen.
Reden waarom ze nu ook het tarief voor optifix dramatisch naar boven hebben gehaald is omdat de prijzen vorige maand gewoon verdubbeld zijn. Voor komende winter zitten we boven €200/MWh gas en rond de €450/MWh baseload elektriciteit. Dit is de groothandelsprijs, dus zonder BTW, profileringsrisico, volumerisico, financieringskost, marge voor de leverancier etc.
In die variabele tarieven gaat die prijsstijging met enige vertraging doorsijpelen. Maar ze komt er aan.
Het is idd opnieuw greenfix vast voor 1 jaar.

Net eens gekeken wat het tarief nu zou zijn als je intekent op greenfix, dat is 24,34. Mijn voorstel voor verlenging was nog 14,18.

Ik ga idd gewoon verlengen dan.

Laatst bewerkt:
Het is idd opnieuw greenfix vast voor 1 jaar.

Net eens gekeken wat het tarief nu zou zijn als je intekent op greenfix, dat is 24,34. Mijn voorstel voor verlenging was nog 14,18.

Ik ga idd gewoon verlengen dan.

Zeker doen. De marktprijzen moeten al ruwweg een derde dalen vooraleer de variabele tarieven interessanter kunnen zijn dan uw vast voorstel.
En als de prijzen toch spectaculair zouden dalen kan je tegen een heel kleine kost (of zelf gratis, ken de voorwaarden van Luminus niet) alsnog naar een variabel tarief overstappen.

Ben ik blij dat ik in oktober vorig jaar bij Engie heb ingetekend aan 5,2 cent voor gas voor een vast contract van 3 jaar. Als ik die prijzen hier zie :oink:

Ik had mijn vast contract in november verlengd, heb nu tot 11/2024 volgende tarieven:
Elektriciteit: 8,87
Gas: 3,38

Met hoe de prijzen zo zijn gestegen verwacht ik eigenlijk elk moment een contact van Total Energies dat ze het contract vroegtijdig gaan omzetten naar variabel of dergelijke.
De leverancier mag dat niet doen. Je bent bij de 0.01% gelukkigen. Uw tarief is bij de allerlaagsten. Gewoon blijven zitten waar je zit.

De leverancier mag dat niet doen. Je bent bij de 0.01% gelukkigen. Uw tarief is bij de allerlaagsten. Gewoon blijven zitten waar je zit.
ja, het contract ging in november vervallen (1j vast). Ik werd door toen nog Lampiris gebeld of ik wou verlengen en gewoon ja gezegd.
Zonder veel meer hebben ze er een 3jarig contract van gemaakt toen ... nu wel heel content van natuurlijk

Ik ben de tarieven tussen ons recent variabel Eneco contract en het oudere vast Luminus contract van mijn lief aan het vergelijken. Nu zij haar huis verkocht heeft, kan het interessant zijn om haar energiecontract over te nemen naar onze nieuwe woning waar momenteel het Eneco contract op loopt.

Luminus Comfy vast => Elektriciteit: €14.35 // Gas: €6.02.
Eneco Zon & Wind Flex => Elektriciteit: €25.52 // Gas: €10.81.

Ik verschiet er van dat de elektriciteitsprijs zo hoog is. Op het nieuws hoor je voortdurend over stijgende gasprijzen maar in de praktijk is elektriciteit bijna evenveel gestegen (procentueel gezien). Waar kan je op 'My Luminus' vinden hoe lang je vast contract nog geldig is? Wil vermijden dat ik alles verzet om dan te constateren dat het eind dit jaar toch afloopt.

Terug
Bovenaan