Energieleveranciers

Hangt ook af van het type afgifte natuurlijk.
Ik woon in een open bebouwing van 1979 zonder isolatie. Beneden hedendaagse Vasco radiatoren, boven oude convectoren.
Ketel staat voor CV ingesteld op 55gr en beneden warmt het op alsof het niets is, boven merk je amper dat er verwarming is. 55gr is gewoon te weinig voor dat type dus die vliegen er binnenkort uit.
Je kan dat eventueel een stuk oplossen door er jaga dbe ventilatoren op te plaatsen, er worden nu nog convectoren geplaatst op warmtepompen maar dan im combinatie met ventilatoren er op.

Een beetje uit het oog verloren maar mijn jaarlijks contract is net afgelopen en doorgezet naar ander contract sinds 1/8.
Elegant be comfort flex
Ik ga van 8c/kWh naar 30.83c/kwh voor elektriciteit;
Gas van 3c/kwh naar 14.78c/kwh.
Absurd eigenlijk die verschillen.
Waar is het tegenwoordig nog wat interessanter dan dit voorstel?
Iemand recente ervaring met vergelijk?

Hier engie.
Hier gaan we vanaf 17-09 van vast naar variabel(wij hebben geen keuze) 3 maandelijks "vast"
Wij gaan voor elec dag van 12,83 naar 33,85 en nacht van 9,88 naar 25,62
Gas van 4,21 naar 12,98

Alstemblieft 🤬

6f5af863f1c59408112b97361786f4cd.jpeg

Winter is coming

//Lijken mij nog Cava tarieven t.o.v. de Vtest vandaag. Waarschijnlijk de tarieven van vorige maand nog. K zou rustig blijven zitten en de markt in t oog houden.

Verder heb je nog 2-3 maand om je huis extra te isoleren of extra luchtdichtheid/gecontroleerde ventilatie te voorzien. Iets wat je toch ooit gaat moeten doen als we de overheid moeten geloven.

Hier engie.
Hier gaan we vanaf 17-09 van vast naar variabel(wij hebben geen keuze) 3 maandelijks "vast"
Wij gaan voor elec dag van 12,83 naar 33,85 en nacht van 9,88 naar 25,62
Gas van 4,21 naar 12,98

Alstemblieft 🤬
Dan moet je zeker niet gaan kijken naar de tarieven van optifix nu. Met 50+ cent en 48 cent/kwh. En 21+cent/kwh voor gas...

Spijtig dat je een weekje vroeger dit niet bekeken had, dan had je ook nog een stijging voor uw kiezen gehad, maar wel zekerheid gehad over een vaste prijs van 30cent ipv dat je nu de highs en de lows moet uitzitten of toch gaan voor die vaste van 50+ cent wat zeer zeker pijn zou doen.

Mijn huidig contract (luminus greenfix) loopt in September af.

Huidige tarieven:
Gas: 3,88
Elektriciteit: 9,88

Als ik dit contract stilzwijgend zou verlengen betaal ik me blauw:
Gas: 14,61
Elektriciteit: 31,91

Ik denk dat ik ga overstappen op Luminus basic.
Gas: 10,88
Elektriciteit: 21,95

I know... Je bent nooit zeker met variabel, maar dat vast tarief ligt ook wel gigantisch hoog...

Huidige tarieven:

I know... Je bent nooit zeker met variabel, maar dat vast tarief ligt ook wel gigantisch hoog...
Ik zou nu toch geen variabel riskeren hoor, de kans dat volgende winter de prijzen serieus omhoog gaan (Oekraïne-crisis) lijkt me redelijk groot.

Huidige tarieven:

Kijk wel wel goed voor de tarieven? Luminus basic elek is 40,70 als ik zo zie?

Ik vind het eigenlijk wel gek dat Luminus in maart zo 'voordelige' vaste prijzen kon aanbieden.
Wie heeft dit risico op zich genomen in feite? Beleggers?
Want ik neem aan dat Luminus ook wel vaste prijzen heeft gehad op de markt voor de komende 2j dan?

Ik zou nu toch geen variabel riskeren hoor, de kans dat volgende winter de prijzen serieus omhoog gaan (Oekraïne-crisis) lijkt me redelijk groot.
Oei, echt? Zou dat nog ver boven die prijzen stijgen? Ik moet mij dringend een lief zoeken om de kosten mee te delen. Dat is als single gewoon niet meer betaalbaar...

Kijk wel wel goed voor de tarieven? Luminus basic elek is 40,70 als ik zo zie?
Ik heb naar het vakje "geleverde energie" gekeken en niet naar "jaarschatting". Idd, ik zou beter naar die prijzen kijken waarschijnlijk...

Damn, dan moet'k alles eens terug gaan bestuderen.
Heel simpel is dat toch allemaal niet...

Ik heb naar het vakje "geleverde energie" gekeken en niet naar "jaarschatting". Idd, ik zou beter naar die prijzen kijken waarschijnlijk...

Damn, dan moet'k alles eens terug gaan bestuderen.
Heel simpel is dat toch allemaal niet...
Met de v-test kom je al een eind.

Belangrijk om te weten
- sommige variable contracten wijzigen pas om de 3 maanden. Die kunnen dus plots een pak duurder worden.
- de v-test toont de prijs van variable contracten met de verwachting wat het gaat kosten op een jaar
- alles is duur

Oei, echt? Zou dat nog ver boven die prijzen stijgen? Ik moet mij dringend een lief zoeken om de kosten mee te delen. Dat is als single gewoon niet meer betaalbaar...
Hier wou iemand wenen en je weet wat ze zeggen: a shoulder to cry on, ....

Single maat van mij heeft aantal ingrepen gedaan om zijn overschot elektriciteit van zonnepanelen te gebruiken ipv gas (elektrische boiler net genoeg voor 1 douche bv). Is snel terugverdiend op die manier :p

Hier wou iemand wenen en je weet wat ze zeggen: a shoulder to cry on, ....

Single maat van mij heeft aantal ingrepen gedaan om zijn overschot elektriciteit van zonnepanelen te gebruiken ipv gas (elektrische boiler net genoeg voor 1 douche bv). Is snel terugverdiend op die manier :p
Hier helaas niet veel opties om zelf iets te kunnen doen. Huurwoning met alleen dagtarief (heb 2 jaar moeten zagen bij huisbazin voor rookmelders. Als'k zonnepannelen moet vragen, dan ben'k gepensioneerd tegen dat ze er zijn).

Ik vind het eigenlijk wel gek dat Luminus in maart zo 'voordelige' vaste prijzen kon aanbieden.
Wie heeft dit risico op zich genomen in feite? Beleggers?
Want ik neem aan dat Luminus ook wel vaste prijzen heeft gehad op de markt voor de komende 2j dan?
Het is perfect mogelijk dat er bepaalde volumes energie, op voorhand zijn aangekocht of vastgelegd (Luminus produceert zelf ook energie) voor de lange termijn (vaste contracten) en men erop rekent dat men voldoende klanten zal vinden om die volumes aan te verkopen.

Dat houdt een zeker risico in. Als de prijzen dramatisch zouden dalen dan zit je dus met een overschot aan energie die je TE duur hebt aangekocht. Maar de prijzen stonden een lange tijd héél laag in Covid tijd, dus men kon dat 'miniem' risico gewoon nemen.
(+ het is zoals aandelen. Het risico voldoende spreiden)

Als de prijzen heel hard stijgen, dan zijn die overschotten die je op voorhand hebt aangekocht, net erg interessant.
Je kan dan veel klanten weglokken van de concurrentie (wat ook een win is), tegen een deftig tarief en daar toch gewoon nog veel winst op maken.

Natuurlijk geraken die overschotten na een tijdje ook op en dan kan je niet anders van je prijzen heel stevig aan te passen.
Op dit ogenblik is natuurlijk geen enkele leverancier zo gek massaal veel volumes op voorhand aan te kopen. ;)

Huidige tarieven:

Ik ben er geen expert in, maar als je stilzwijgend verlengt kan je denk ik kosteloos opzeggen op elk moment. Waarbij je je vaste kosten pro rata zal verrekend krijgen.
Begin je een nieuw contract, dan ben je meteen die vaste kosten kwijt voor het hele jaar (vast contract) of half jaar (variabel).
Dus in dat opzicht kan het ook interessant zijn om gewoon stilzwijgend te verlengen en steeds te blijven uitkijken naar betere deals.

Althans ik denk dat het toch zo zit qua vaste kosten.

Hoelang op voorhand kan je een vast (of variabel) tarief vastleggen? Ik heb nog een contract tot 1/2023, maar wil op tijd beginnen vast te leggen voor als het in de winter heel erg zot wordt.

Ik heb daarvoor naar Luminus gebeld en die zeiden dat dat tot een jaar kon. Nu, da's zo een callcenter medewerker die dat onmiddellijk zei, zonder dat op te zoeken, dus geen idee of het daadwerkelijk klopt.
Heb hier ook al 5 maanden gehoord.

Ik heb eind juni een contract vastgelegd voor 1 november en dat was ok, 4,5 maand op voorhand dus

Terug
Bovenaan