Energieleveranciers

Ongeacht hoe de processen lopen kan eender welke app developer toegang vragen aan een consument om de data die je op mijnfluvius kan zien op te kunnen vragen.
Dat zou in principe toch voldoende moeten zijn om een factuur op te maken?
Ik heb zelf geen slimme meter dus ik weet niet wat er daar beschikbaar wordt gesteld. Echter neem ik aan dat er daar wel een disclaimer zal staan dat het over provisionele data gaat. Wat je als leverancier nodig hebt is gevalideerde data.

Ik snap ook wel dat er veel meer bij komt kijken om de "juiste" data voor de facturatie te verkrijgen (for reasons beyond my comprehension), maar ik blijf het grappig vinden dat dat zo moeilijk loopt allemaal.

Je gaat me neit wijsmaken dat wat csv bestandjes van een maand verbruiksdata "het systeem" platleggen. Straks ga je me nog wijsmaken dat die backend draait op een raspberry pi.

Het marktmodel is publiek consulteerbaar. High level documents kan je hier vinden: https://www.atrias.be/projects , voor wie zich wil verdiepen.

Vraag me niet waarom het allemaal niet vlot loopt, ik ben geen expert van de IT-kant van de zaak.
Eerste artikel is over de aanbesteding in 2015, laatste is van eind vorig jaar.

Optifix staat op 14 cent voor gas momenteel.
Ik vraag me af wanneer we de piek gaan bereiken. Het is wel leuk om dit vanuit een luxepositie te bekijken. :p
Zeker omdat ik nog altijd aan het twijfelen ben tussen een condenserende gasketel of airco's om te verwarmen. Nu kunnen we nog 2j doen met onze oude gasketel (tenzij die in panne valt natuurlijk) aan redelijke prijzen met ons vast contract om dan na 2j te zien hoe de gas en elektriciteitsprijzen ervoor staan.

Die energiedatabank triggert mij nogmaals de aandacht te schenken aan het sinds kort (vandaag)beschikbaar energiedelen.

Paar interessante Cases ter illustratie (zijn er nog):
-Energiedelen tussen 2 locaties met dezelfde eigenaar. Bijvoorbeeld je zonnepanelen thuis, kantoor, vakantieverblijf delen. Of als je rond je woning of op je dak niet genoeg plaats hebt ..
- P2P waar je kan delen tussen 2 particulieren. Iemand met zonnepanelen en eentje zonder of niet genoeg.

What is in it for me?
-Persoon zonder zonnepanelen of niet genoeg:
Je kan afspreken om anders geïnjecteerde energie over te kopen aan een zelf te bepalen prijs, zelfs gratis. Bijvoorbeeld van de zonnepanelen van je ouders... Of iets hoger als injectietarief wat goedkoper zal zijn als het tegenwoordig extreem dure gewone tarief.

-persoon met zonnepanelen en overproductie:
Je kan je anders geïnjecteerde energie verkopen aan een hoger afgesproken tarief als je nu krijgt voor injectie van de leverancier. Dit is voor de andere partij toch nog interessanter omdat de effectieve prijs per kWh hoger is dan het injectietarief. Of je 1 van je kinderen wat verderhelpen

Let wel: dit gaat over het drukken van kost van de energiecomponent. De distributiekosten zijn er nog voor de afnemer.

Prereqs:
-digitale meter hebben waar kwartiermetingen aanstaat (meetregime 3)
-alle aangesloten moet bij dezelfde leverancier zitten. (is tijdelijk kan volgens de roadmap in 2023 ook met verschillende leveranciers)
-P2P is tijdelijk maar mogelijk tussen 2 actoren.

Roadmap:

tabel-energiedelen_0.png

More info:
Faq:

Iets anders best interessant is het investeringsplan van fluvius, waarin hun strategie voor 2022-2032 uit de doeken wordt gedaan. Leuke info over de opzet van ons netwerk, hun prognoses in de evolutie van elektrisc rijden,...

Een vraagje.

Stel je hebt nog een goedkoop easy3 contract afgesloten aan laten we zeggen 6 cent / dag en 8 cent / nacht tarief.
Door de overheidsmaatregelen viel e plots binnen het sociaal tarief.
De dag en nachtprijzen zijn natuurlijk véél hoger dan je easy3 contract waardoor je plots 20 cent / dag en 24 cent / nacht moet betalen.

Ga je dan meer betalen omdat je plots onder het sociale tarief valt? :unsure:

Of valt dat nog mee doordat ook de andere kosten grotendeels wegvallen (nettarieven en belastingen ..)?

Een vraagje.

Stel je hebt nog een goedkoop easy3 contract afgesloten aan laten we zeggen 6 cent / dag en 8 cent / nacht tarief.
Door de overheidsmaatregelen viel e plots binnen het sociaal tarief.
De dag en nachtprijzen zijn natuurlijk véél hoger dan je easy3 contract waardoor je plots 20 cent / dag en 24 cent / nacht moet betalen.

Ga je dan meer betalen omdat je plots onder het sociale tarief valt? :unsure:

Of valt dat nog mee doordat ook de andere kosten grotendeels wegvallen (nettarieven en belastingen ..)?

Daarvoor moet je een simulatie aanvragen aan Engie. Als je Easy contract voordeliger is, kan je afstand doen van het sociaal tarief door hen dat schriftelijk te laten weten.

Weet ook dat als het sociaal tarief komt te vervallen (normaal eind dit jaar), Engie je een nieuw contract aan de huidige prijzen zal toekennen. Als je Easy3 contract normaal tot 2024 zou doorlopen ga je beter af zijn met dat contract en afstand doen van het sociaal tarief.

De overheid heeft goede intenties met dat sociaal tarief, alleen zijn ze niet voor iedereen goed.

De overheid heeft goede intenties met dat sociaal tarief, alleen zijn ze niet voor iedereen goed.
Het is al te laat. Mijn moeder haar contract is een tijdje geleden omgezet van Easy3 naar het sociaal tarief (Aan een duurder tarief). Maar toen ze er uiteindelijk toch mee afkwam en mij vroeg of dit normaal was, was het dus te laat om er nog iets tegen te doen, want je hebt maar x weken de tijd om dit te aanvaarden (of niet) dacht ik ..

Maar ik vroeg mij dit dus gewoon af. Ze hebben mijn moeder dan in feite in het zak gezet hé. :S

Het is al te laat. Mijn moeder haar contract is een tijdje geleden omgezet van Easy3 naar het sociaal tarief (Aan een duurder tarief). Maar toen ze er uiteindelijk toch mee afkwam en mij vroeg of dit normaal was, was het dus te laat om er nog iets tegen te doen, want je hebt maar x weken de tijd om dit te aanvaarden (of niet) dacht ik ..

Maar ik vroeg mij dit dus gewoon af. Ze hebben mijn moeder dan in feite in het zak gezet hé. :S

Is zeker niet te laat. Facturen kunnen 12 maanden na datum nog betwist worden.

Ze is niet in het zak gezet. Niemand heeft haar bewust willen benadelen. De goede bedoelingen zijn gewoon slecht uitgedraaid voor haar. En Engie voert ook maar uit wat ze doorkrijgen, namelijk dat ze het sociaal tarief moeten toekennen. Het aantal mensen met meerjarige contracten zijn een grote minderheid.

Ik weet niet of er een specifiek topic is voor gas aansluitingen, dus ik vraag het dan hier maar even.
Hoe wordt je gasverbruik eigenlijk berekend? Wordt er rekening gehouden met de omgevingstemperatuur?
Want je gasteller kan in het washok staan (vaak vrij hoge temperaturen daar) of kan buiten staan (in de winter is dat dan zeer koud).
Als het gasverbruik puur op volume berekend wordt, heeft degene met een warme omgevingstemperatuur toch meer nadeel?
Of spreken we hier van verwaarloosbare verschillen?

Als het gasverbruik puur op volume berekend wordt, heeft degene met een warme omgevingstemperatuur toch meer nadeel?
Of spreken we hier van verwaarloosbare verschillen?
Het gasverbruik wordt aangerekend in kWh, maar gemeten in kubieke meter.
De omzettingsfactor die gebruikt wordt hangt wel degelijk af van de weersomstandigheden zoals hier beschreven: https://www.fluvius.be/nl/thema/factuur-en-tarieven/berekeningsparameters

Het lijkt niet dat ze de omgeving van de meter in rekening brengen. Dit lijkt me ook niet echt nodig.
De snelheid waarmee het gas de meter passeert zal wel sneller zijn dan de snelheid dat het gas effectief opwarmt en dus zou kunnen uitzetten. Weet ook dat de gasleiding onder relatief hoge druk staat en die warmteuitzetting zeker beperkt gaat worden door die grote externe druk.

Dan rest nog de eigenlijke werking van de gasmeter zelf, die beinvloed zou kunnen worden door de omgeving waarin die zich bevindt.
Ik vermoed dat daar toleranties op zullen gelden, en die toestellen binnen een bepaalde (kleine) marge fouten mogen meten.

Mij lijkt het straf dat hier een merkbaar verschil op gaat zitten. Misschien een paar euro op een jaar verschil door meetfouten van de gasmeters?

Terug
Bovenaan