Energieleveranciers

Ik zou niet de kat uit de boom kijken persoonlijk. Die optifix om in te treden kan elke maand op een ander niveau liggen.
Het lijkt mij dan ook niet een goed idee om te wachten met in te stappen op een vast percentage wanneer er een prijspiek in aantocht is, of wanneer men juist de prijspiek van het verleden heeft te zien gekregen.

Er is hier dacht ik een paar dagen geleden gepost dat gas zo maar eventjes met 60% was gestegen, om dan tegen het einde van de dag 40% hoger te staan dan het huidige prijspunt. En dat was enkel omdat er naar boven was gekomen dat er problemen in aantocht waren voor de nordstream en dat er een incident was bij de LNG terminal in USA. En dat Rusland per toeval toch wel niet op hetzelfde moment een beetje aan de kraan zat te draaien.

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en bij mij is die stap op voorhand gezet. Ik betaal liever 1-2 cent teveel dan dat ik ineens een stijging van 10 cent of zo moet verwachten en mij daar dan aan vastklik. Een daling van het huidige tarief lijkt mij persoonlijk gewoon onlogisch. Maar ik kan evengoed als u de toekomst niet voorspellen

Ook niet vergeten dat switchen nog steeds makkelijk en goedkoop is. Vaste vergoeding van Optifix is €20 dacht ik? Dus als je later in het jaar zou kunnen wisselen naar een goedkopere leverancier kost het je 1 maand verbruik aan hoger tarief (opzegperiode) + €20. Vind ik persoonlijk peanuts...

Idd mede daarom altijd interessant om elke maand de tariefkaarten erbij te nemen. Maar ik denk niet dat je nu snel onder die van maart (8,8) kan geraken.
Dit tergezegd zijnde kun je vn intekenen op optifix vast terug als ze vb in september lager staan maar al in maart ingetekend hebt? Maw een nieuw contract maar dezelfde leverancier en plan?

Mijn moeder weet niet goed wat doen. Ze moet straks mazout bestellen. Vorig jaar toen ze bestelde was het 1400€ voor 2500 liter (all time low) Vandaag? 3600€ voor 2500 liter. (all time high) :oink:

En dan is het nu dus bijna zomer. T'is nog niet eens herfst of winter, dus dat belooft.

Laatst bewerkt:
Mijn moeder weet niet goed wat doen. Ze moet straks mazout bestellen. Vorig jaar toen ze bestelde was het 1400€ voor 2500 liter (all time low) Vandaag? 3600€ voor 2500 liter. (all time high) :oink:

En dan is het nu dus bijna zomer. T'is nog niet eens herfst of winter, dus dat belooft.
Ofwel gokken dat die volgende zomer nog hoger gaat staan, en nu dus voldoende indoen om worst case scenario 2 winters te overbruggen.
Ofwel die gok niet maken en indoen om er dit jaar mee door te kunnen.
Door het feit dat ze vorig jaar of het jaar ervoor die aan bodemprijzen heeft er kunnen indoen valt het als je op het geheel bekijkt nog mee. Bij gas kun je die temporisatie niet uitvoeren of je moet een gastank plaatsen en laten vullen, en betaal je dus altijd de prijs van het moment (waarbij men gebruik maakt van die theoretische berekening van het jaarlijks verbruik uiteengespreid over het jaar)

Voor een alleenstaande gepensioneerde zoals mijn moeder met een pensioen van 1500€ is 3600€ natuurlijk wel veel.

Anderzijds was ze onlangs ermee aan het lachen dat de electriciteit voor haar nu al 2 jaar lang zo goed als gratis is. Als alleenstaande is haar verbruik zowiezo al heel laag. Haar meter was een jaar lang stuk (NO kidding en ik begrijp dat iemand van 75+ dat heel het jaar lang niet opmerkt), waardoor ze vorig jaar 0€ verbruik had. Omdat men dit niet tijdig had opgemerkt, waren al die kosten voor Engie. :tongue:

En dit jaar was het ook quasi gratis voor haar Ze heeft namelijk tijdelijk recht op het sociaal tarief, dwz ze kreeg 80€ extra korting, ze krijgt ook nog eens 6% Btw, en tevens ook nog die verwarmingspremie van 100€. Gekoppeld aan een heel laag verbruik = Quasi gratis aldus.

Laatst bewerkt:
Voor een alleenstaande gepensioneerde zoals mijn moeder met een pensioen van 1500€ is 3600€ natuurlijk wel veel.

Anderzijds was ze onlangs ermee aan het lachen dat de electriciteit voor haar nu al 2 jaar lang zo goed als gratis is. Als alleenstaande is haar verbruik zowiezo al heel laag. Haar meter was een jaar lang stuk (NO kidding en ik begrijp dat iemand van 75+ dat heel het jaar lang niet opmerkt), waardoor ze vorig jaar 0€ verbruik had. Omdat men dit niet tijdig had opgemerkt, waren al die kosten voor Engie. :tongue:

En dit jaar was het ook quasi gratis voor haar Ze heeft namelijk tijdelijk recht op het sociaal tarief, dwz ze kreeg 80€ extra korting, ze krijgt ook nog eens 6% Btw, en tevens ook nog die verwarmingspremie van 100€. Gekoppeld aan een heel laag verbruik = Quasi gratis aldus.
3600€ is voor iedereen veel geld. Dat kwam overeen voor de stijging met >7200l.
Enkel in 2013-2014 dacht ik heeft de mazout even aan 1€/l gestaan (maar nu stond die vorige week al aan 1.5€/l)

Ik zie nu voor het eerst sinds lang nog eens een relatief stevige korting op elektriciteit, meer specifiek op Luminus Optimal en exclusief via Mijnenergie:
"Als nieuwe klant krijgt u een korting van 7,68 c€/kWh incl. BTW, niet geldig voor een exclusief nachtmeter, op uw dag- en nachtverbruik gedurende 12 maanden voor het afsluiten van een Luminus Optimal Elektriciteit contract."

Heeft iemand deze toevallig al bekeken?
De vaste component van de prijsformule lijkt me zeer hoog (11-13 c€/kWh) tegenover andere contracten (1 à 3 c€/kWh) terwijl de variabele component redelijk in lijn ligt.
Ik ben nog niet in detail gaan rekenen maar het lijkt mij 'too good to be true'?

Contracten voor elektriciteit heb ik al lang niet bekeken maar 't is nu voor gepensioneerde familie, je kent het wel. Ik neig er dus toch naar om ook hier Luminus Optifix aan te raden, de prijzen zijn (relatief gezien) niet zo gek en dan weten ze met de vaste prijs tenminste waar ze aan toe zijn.
Maar in dat geval, nu afsluiten of wachten op nieuwe tariefkaarten binnen 2 weken...

11 -7,5 = 3,5
13-7,5 = 5,5

Dit is meer dan 1 tot 3c kwh. Dus formule met de korting lijkt mij dan ook slechter dan de andere als de variabele factor gelijkaardig is.

Daarnaast zou ik het contract nu afsluiten, ik acht de kans realistisch dat de prijs verder stijgt volgende maand.

11 -7,5 = 3,5
13-7,5 = 5,5

Dit is meer dan 1 tot 3c kwh. Dus formule met de korting lijkt mij dan ook slechter dan de andere als de variabele factor gelijkaardig is.

Daarnaast zou ik het contract nu afsluiten, ik acht de kans realistisch dat de prijs verder stijgt volgende maand.
Die 1-3c sloeg dan ook op de absolute waarde van de andere contracten, niet op het verschil, dus we komen inderdaad tot dezelfde conclusie 😛

Ik had vorige week eens gekeken en dacht dat Luminus Optifix vaste prijs iets van 11 cent was, ik zie nu dat nieuw contract is ingegaan aan 14,5975

V-test geeft ook 11,23, optifix fiche juni 2022 staat ook dat bedrag :wtf:

Even gebeld en blijkbaar nemen ze de prijzen van 2 maand terug :wtf:

Laatst bewerkt:
Zijt ge vaste klant of nieuwe klant?

Op de chat zeggen ze dat het 2 maanden terugkijken enkel voor vernieuwingen is van bestaande contracten.

Zijt ge vaste klant of nieuwe klant?
Al jaren klant
Heb het aangepast maar duurt wel tot 11 juli voor 'nieuwe' contract ingaat ... Vreemde manier van werken imo

Reminder in mijn agenda gezet om in oktober eens te kijken of ik dan iets beter kan scoren (dan kan ik ook elektriciteit bekijken want zitten nog met terugdraaiende teller)

Dadelijk de stap maar zetten en overstappen op optifix, dalen de prijzen in de toekomst dan stappen we gewoon weer over.

En het online gedeelte van Luminus is sowieso beter in orde dan Engie.

Ik had vorige week eens gekeken en dacht dat Luminus Optifix vaste prijs iets van 11 cent was, ik zie nu dat nieuw contract is ingegaan aan 14,5975

V-test geeft ook 11,23, optifix fiche juni 2022 staat ook dat bedrag :wtf:

Even gebeld en blijkbaar nemen ze de prijzen van 2 maand terug :wtf:
Ja wadde, mensen die niet echt bezig zijn met die dingen worden serieus geript op die manier.

Had bij luminus het tarief van maart aangevraagd, bij de overstap een maand later had ik ook 30% duurder :unsure:

De medewerker van Luminus zei dat ik misschien een vast tarief kan behouden bij Engie bij vernieuwing van het contract. Toch eens horen of dat klopt want mijn voorstel was een variabel contract.

De medewerker van Luminus zei dat ik misschien een vast tarief kan behouden bij Engie bij vernieuwing van het contract. Toch eens horen of dat klopt want mijn voorstel was een variabel contract.
Als je vast contract hebt bij Engie, dan krijg je inderdaad voorstel voor nieuw vast contract.
Uiteraard ander (hoger 🙄) tarief

Als je vast contract hebt bij Engie, dan krijg je inderdaad voorstel voor nieuw vast contract.
Uiteraard ander (hoger 🙄) tarief
Ja, eens horen of dat inderdaad zo is want op de website staat dat ze geen vaste contracten meer bieden.

EDIT

Geen vast contract meer mogelijk bij Engie.

Laatst bewerkt:
Voor de zekerheid nog eens op Luminus gekeken en daar staat, you never know lol ..
Energieprijs (c€/kWh)
8,8 (6% Btw)

Dus bij mij is het gewoon de prijs van Maart.

Terug
Bovenaan