Energieleveranciers

Elektriciteit

Huidig contract - Easy 3 vast - 153,14 €/maand (tem dec 2024)

Ik heb het nog eens door de simulator gehaald van Engie

Voorstel Engie - Flow Variabel 226.98€/maand (maandelijkse aanpassing - met klantendienst)
Goedkoopste voorstel Engie - Direct Variabel 219,05€/maand (maandelijkse aanpassing - Online only)
Ander voorstel Engie - Easy Variabel 256,57€.maand (trimestriële aanpassing - met klantendienst)
:eek:

Afrekening van Engie ontvangen, maar enkel voor aardgas. Electriciteit moet dus nog volgen.

Dacht dat dit normaal in 1 factuur komt?

Hier afrekening gehad van Luminus.
Jammer genoeg dik gekloot met de nieuwe tarieven.

Nu de optifix afgesloten voor gas en elektriciteit, vast 2 jaar.

Voorgestelde voorschotten:

GAS 200 per maand
ELEKTRICITEIT 232 per maand

432 euro per maand, Dik 5000 per jaar. Stevig. Eerste investering wordt een palletkachel denk ik!
Geeft die ook licht ?
Warm water op stroom of gas ?

Dat soort voorschotten zou ik toch niet betalen.

Kan je toch niet beoordelen? Als je een bovengemiddeld verbruik hebt kan je bovengemiddelde voorschotten krijgen. Ik ga ook ergens rond de 4000 euro per jaar eindigen vanaf nu.

Nu investeren in een pelletkachel lijkt me trouwens gewoon een impulsbeslissing. Ze zijn met moeite nog te krijgen (de kachels) en in prijs verdubbeld (de pellets). Al wie denkt de magische oplossing te vinden voor hoge energieprijzen zal bedrogen uitkomen.

Hier afrekening gehad van Luminus.
Jammer genoeg dik gekloot met de nieuwe tarieven.

Nu de optifix afgesloten voor gas en elektriciteit, vast 2 jaar.

Voorgestelde voorschotten:

GAS 200 per maand
ELEKTRICITEIT 232 per maand

432 euro per maand, Dik 5000 per jaar. Stevig. Eerste investering wordt een palletkachel denk ik!
Wat is je jaarverbruik voor 2021 geweest? Zijn wel echt enorme bedragen..

is het normaal dat je bij de EINDAFREKENING, de overschrijving zelf moet doen ?

Ik kreeg zonet de eind afrekening bij luminus (ben overgestapt sinds 1 juni naar ENGIE), en ik kreeg mijn eind afrekening van gas,
(electriciteit zal eerstdaags volgen denk ik).

Maar ze vragen om tegen eind van de maand dit te betalen, anders komen er kosten...

wel wat vreemd, want ik had mijn voorschotten met domiciliëring gedaan, dus waarom houden ze niet gewoon het geld af ook via domiciliëring?
ben bang dat ik , als ik overschrijf, het nogmaals zal afgaan via domiciliëring? ....

on a sidenote.

ik ben enorm opgelucht. afrekening gas : 277 euro bij betalen.
ik betaalde via voorschot 40 euro per maand :D

dus 12 X 40 : 480 euro + 277 = 757 € gas.
delen door 12 = is 63 euro per maand.

en iedereen klaagt dat gas zo duur is? vind ik eigenlijk niet hoor.....

je moet ook nog eens weten dat mijn vloerverwarming dus dag en nacht op 22 graden stond het hele jaar door hé....

mijn jaar verbruik: 7.938

Ik kreeg zonet de eind afrekening bij luminus (ben overgestapt sinds 1 juni naar ENGIE), en ik kreeg mijn eind afrekening van gas,

Maar ze vragen om tegen eind van de maand dit te betalen, anders komen er kosten...

wel wat vreemd, want ik had mijn voorschotten met domiciliëring gedaan, dus waarom houden ze niet gewoon het geld af ook via domiciliëring?
ben bang dat ik , als ik overschrijf, het nogmaals zal afgaan via domiciliëring? ....
Hier is dat ook met domiciliëring nochtans.
Je kan natuurlijk ook je domiciliëring laten blokkeren bij de bank en het manueel overschrijven, dan ben je zeker.

en iedereen klaagt dat gas zo duur is? vind ik eigenlijk niet hoor.....

Als iedereen klaagt en jij lacht, dan zal het inderdaad aan al de rest liggen..

Als je zo verwarmt en je hebt zo'n laag verbruik, dan heb je een goed geïsoleerde woning.
Vorig jaar zou je voor dat verbruik trouwens € 304 moeten betaald hebben.

Waarschijnlijk heb je bij afsluiten contract gekozen voor betalen van voorschotten via domiciliëring en afrekening via overschrijving?

Ik geloof dat je dit in de klantenzone kan zien bij tab voorschotten => instellingen voorschotfacturen.

Waarschijnlijk heb je bij afsluiten contract gekozen voor betalen van voorschotten via domiciliëring en afrekening via overschrijving?

Ik geloof dat je dit in de klantenzone kan zien bij tab voorschotten => instellingen voorschotfacturen.
Klopt, ik laat de afrekening nooit via domiciliëring verlopen en de voorschotten wel. De voorschotten zijn op voorhand vastgesteld, dus daar hoef ik niets te controleren voordat het van m'n rekening gaat. Een afrekening daarentegen wordt niet betaald tot ik gecontroleerd heb dat alles klopt.

Misschien dat ik hier wat zinnig advies kan krijgen. Ik ben vorig jaar halverwege september ingetrokken in nieuw appartement met vriendin. Digitale meters, elektriciteit en gas(vaatwasser, koelkast, wasmachine, vloerverwarming), ongeveer 100m² woonoppervlakte op één verdiep.

Begin augustus verloopt ons jaarcontract aan vast tarief elektriciteit en gas volgt een maand later qua afloop.

Nu kregen we een voorstel voor elektriciteit, paar simpele zaken ingevuld en ze stellen variabel €51 voor elektriciteit.

Kan ik met mijn meterstanden slimmer vergelijken ook al heb ik geen verbruik van een heel jaar?

edit: nvm, op mijnenergie kan je de datums en meterstanden van fluvius gewoon ingeven. :p

Laatst bewerkt:
Misschien dat ik hier wat zinnig advies kan krijgen. Ik ben vorig jaar halverwege september ingetrokken in nieuw appartement met vriendin. Digitale meters, elektriciteit en gas(vaatwasser, koelkast, wasmachine, vloerverwarming), ongeveer 100m² woonoppervlakte op één verdiep.

Begin augustus verloopt ons jaarcontract aan vast tarief elektriciteit en gas volgt een maand later qua afloop.

Nu kregen we een voorstel voor elektriciteit, paar simpele zaken ingevuld en ze stellen variabel €51 voor elektriciteit.

Kan ik met mijn meterstanden slimmer vergelijken ook al heb ik geen verbruik van een heel jaar?

edit: nvm, op mijnenergie kan je de datums en meterstanden van fluvius gewoon ingeven. :p

Vergeet de v-test niet

Interessant. Met dezelfde gegevens van meterstanden is de goedkoopste aanbieder €100 duurder op jaarbasis.

De v-test is denk ik slimmer en kijkt naar de verwachte prijsschommelingen in de toekomst.
In ieder geval niet super eenvoudig om alles te vergelijken.

Vanaf mei 2022 gebruiken we een nieuwe methode om de geschatte jaarkost van contracten met een variabele energieprijs in de V-test® te berekenen. De methode houdt rekening met de verwachte energieprijzen voor de komende 12 maanden.

De rangschikking van de contracten is dan minder afhankelijk van de parameter die de leverancier kiest. Zo kan je contracten makkelijker vergelijken. We maken dan ook een vergelijking op basis van prijzen in de toekomst en niet op basis van het verleden. We willen de eindgebruiker altijd zo goed mogelijk informeren. Zeker in deze periode van sterk stijgende energieprijzen.

ook wel vreemd, dat ik mijn afrekening gehad heb voor GAS vorige vrijdag,
maar die van Electriciteit nog niet.... Nogtans beide zelfde start en stop datums ...

Gebeurt dat regelmatig dat daar paar dagen tussen zitten, tussen die afrekeningen?

ook wel vreemd, dat ik mijn afrekening gehad heb voor GAS vorige vrijdag,
maar die van Electriciteit nog niet.... Nogtans beide zelfde start en stop datums ...

Gebeurt dat regelmatig dat daar paar dagen tussen zitten, tussen die afrekeningen?
Dat kan wel eens variëren. Vorig jaar kreeg ik die apart, dit jaar werden die samengevoegd. Tot mijn groot geluk trok ik zelfs geld terug.

• Afrekening gehad.

Toch weer "geknoeid" met die verwarmingspremie van 100 euro.
er is slechts 45 euro afgegaan (wellicht pro rata, omdat ik 1 juni overgestapt ben naar nieuwe leverancier).....
Dus ik heb nog 55 euro te goed van mijn oude leverancier.
als ik de kleine lettertjes lees, zouden ze dit terugstorten tegen uiterlijk 1 augustus.
Maar waarom zo moeilijk maken? ze konden toch gewoon 100 euro aftrekken van mijn eindfactuur (ik moest nog 277 euro opleggen boven mijn voorschotten).....

mannekes toch

Denk trouwens te stoppen met elk jaar veranderen. Lig maar aan 60 gas en 20 euro elektriciteit per maand variabel.

NU pas overgestapt dus zal nog minder zijn dan bovenstaande...

Is peanuts en zie welke zever je dan soms hebt...

Terug
Bovenaan