Energieleveranciers

Begin februari verandering energieleverancier in gang gezet.

Overgang van Luminus naar Engie.
Leek allemaal vrij vlot en snel te verlopen.
Luminus belt quasi meteen met de melding dat ze de stopzetting en overdracht naar nieuwe leverancier goed ontvangen hebben.

In maart krijg ik eerste maal factuur van Engie, zoals te verwachten was.
En boevendien krijg ik nog een factuur van Luminus voor de volgende maand al te betalen :sop:
"Vreemd" dacht ik bij mezelf...

Na veel vijven en zessen en veel tijd verspillen aan telefoon en vele wachtmuziekjes verder, komen we uiteindelijk tot de constatie dat Engie het nieuwe contract op het adres van onze buren gezet heeft en hun EAN codes...

Momenteel heb ik dus 2 contracten lopen op mijn naam, op 2 verschillende adressen, met 2 verschillende EAN codes...

Voorlopig bijna 2 weken verder en nog altijd niet opgelost...
"Geen zorgen" zeggen ze bij Engie, dit komt wel eens vaker voor, we lossen het zo snel mogelijk op...

Om je gerust te stellen, Ik heb hetzelfde voor gehad en het is goed gekomen uiteindelijk.

Ik heb eind december een vast contract afgesloten bij Engie, waar ze de verkeerde EAN codes gebruikt hadden. Na 3 maanden is het uiteindelijk goed gekomen, toen ik eindelijk eens een goede medewerker aan de lijn had. Wat ik zou aanraden: zet het op mail (via hun contact formuliertje). Ik had dat ingevuld, en na een week kreeg ik antwoord. Het probleem was tegen dan wel al opgelost via telefoon :)

Gisteren de eindafrekening gekregen, tevens ook de einddatum van mijn voordelig vast contract.
We zaten aan een voorschot van 80 euro per maand (gas en elektriciteit). We moeten nu 174 euro bijbetalen omdat we ook meer verbruikt hebben als het jaar ervoor

Elektriciteit: 1800 kWh
Gas: +-12000 kWh

Nummer het nieuw contract (simpel uitgerekend) ga ik ongeveer naar een 160-170 euro per maand. Als ik elders simulators invul kom ik snel aan 250 p/m dus nog even zo houden.
Vanaf juli verhuizen we ook naar een huis met zonnepanelen. Als we dan nog iets aan het hoge gasverbruik kunnen doen dan is het toch al iets minder somber.

Mijn contract is blijkbaar niet in orde bij Eneco. Nogtans ben ik al klant vanaf januari met een klantnummer e.d. Op 30 maart kreeg ik een brief van Fluvius met de melding dat ze geen geldig energiecontract op mijn adres hebben. Ik heb diezelfde dag nog een ticket gelogd bij Eneco om dit in orde te maken, tot op heden heb ik hier nog steeds geen antwoord op. Ik heb al meerdere telefoontjes gepleegd maar het is daar onmogelijk om binnen te geraken. Ik zit nu al 25' in de queue om daar iemand telefonisch te pakken te krijgen. Qua klantsupport krijgen ze van mij alvast een dikke 0.

1/06 loopt de groepsaankoop van Engie hier af.

Als ik op vandaag een simulatie toe komt Eneco er het best uit, vroeger al eens bij hen gezeten. Als ik me goed herinner was dat een tamelijk positieve ervaring. Is dit nog altijd zo?

Komt goedkoper uit dan het voorstel dat ik van Engie krijg (easy variabel).

Opzeg is 1 maand.
Is de jaarlijkse vaste kost bij jouw huidige leverancier vast of pro rata? Indien dat laatste maakt het eigenlijk niet uit...
Vast.

Je kan toch ten alle tijde veranderen van energieleverancier? Loopt af 1/05. Dus ik ben te laat. Maar andere jaren heb ik daar nooit echt achter gekeken en ik kon altijd veranderen.

M.a.w. ze kunnen nu gewoon doorrekenen en ik zit vast?

Vast.

Je kan toch ten alle tijde veranderen van energieleverancier? Loopt af 1/05. Dus ik ben te laat. Maar andere jaren heb ik daar nooit echt achter gekeken en ik kon altijd veranderen.

M.a.w. ze kunnen nu gewoon doorrekenen en ik zit vast?
Neen jij kunt veranderen. Het enige verschil is gewoon dat je voor die 1ne maand dat je te laat bent, zij die vaste kost volledig kunnen vorderen. Wanneer het pro rate was geweest had je die x/12de van die kost moeten betalen.

Ze mogen geen verbrekingsvergoeding meer vragen (of mochten dat, men spreekt er nu over om voor vaste energietarieven dit tijdelijk terug mogelijk te maken), en op deze manier hebben sommige energieleveranciers dat verbod dan ook opgevangen.

Neen jij kunt veranderen. Het enige verschil is gewoon dat je voor die 1ne maand dat je te laat bent, zij die vaste kost volledig kunnen vorderen. Wanneer het pro rate was geweest had je die x/12de van die kost moeten betalen.

Ze mogen geen verbrekingsvergoeding meer vragen (of mochten dat, men spreekt er nu over om voor vaste energietarieven dit tijdelijk terug mogelijk te maken), en op deze manier hebben sommige energieleveranciers dat verbod dan ook opgevangen.
Merci voor de opheldering! Net eens de kleine letters gelezen. Klopt zoals je het zegt. Enkel de vaste tarief/jaar kunnen ze inderdaad vorderen.

Ze bieden een vast contract aan, wat doen jullie in deze vreemde tijden?

Merci voor de opheldering! Net eens de kleine letters gelezen. Klopt zoals je het zegt. Enkel de vaste tarief/jaar kunnen ze inderdaad vorderen.

Ze bieden een vast contract aan, wat doen jullie in deze vreemde tijden?
Ik heb geopteerd voor een vast contract. Ook al staat die hoog.

Ik had liever zekerheid over de prijs dan onzekerheid.

Luminus optifix gas Just nog eens tarief kaart bekeken, als je nu intekent ipv 10.05 ist al 14.6 cent/kWh enkel voor de energie kost:eek:

Luminus optifix gas Just nog eens tarief kaart bekeken, als je nu intekent ipv 10.05 ist al 14.6 cent/kWh enkel voor de energie kost:eek:
Ja ik heb in maart de beslissing genomen omdat ik verwachte dat de prijs nog zou stijgen.

Wat het nu voor de volgende 3 - 6 maand gaat zijn weet ik niet, maar ik dacht dat een stabilisatie toch wel mogelijk kan zijn, mijn eerste gedachte zou zijn tgv het verhoogd aandeel aan hernieuwbare energie.

Al stel ik mij wel wat vragen voor de herfstperiode... wat de prijs dan gaat doen. Maar redelijk onvoorspelbaar op dit moment...

Net gebeld met Engie, tarief op aanbodbrief blijft geldig. Er hing daar een antwoordstrook aan die we via de post moesten opsturen om te bevestigen maar dat is blijkbaar niet nodig. Tarieven nog steeds geldig.

Als je verandert kan je nog moeilijk een vast contract vinden, doen ze dit enkel voor bestaande klanten misschien?

Net gebeld met Engie, tarief op aanbodbrief blijft geldig. Er hing daar een antwoordstrook aan die we via de post moesten opsturen om te bevestigen maar dat is blijkbaar niet nodig. Tarieven nog steeds geldig.

Als je verandert kan je nog moeilijk een vast contract vinden, doen ze dit enkel voor bestaande klanten misschien?
Ik dacht engie voor de vaste klanten.

Optifix van Luminus voor quasi iedereen (als je afsluit via de tariefkaart). Maar optifix had zijn voordelige vaste prijs aangepast (zie verhoging van de prijs voor gas).

1/06 loopt de groepsaankoop van Engie hier af.

Als ik op vandaag een simulatie toe komt Eneco er het best uit, vroeger al eens bij hen gezeten. Als ik me goed herinner was dat een tamelijk positieve ervaring. Is dit nog altijd zo?

Komt goedkoper uit dan het voorstel dat ik van Engie krijg (easy variabel).

Variabele tarieven zijn praktisch niet met elkaar te vergelijken. De huidige simulators houden geen rekening met alle verschillende parameters en de maanden/kwartalen waarop ze gebaseerd zijn.
Check deze site eens: https://www.70gigawatt.com/checktarieven. Is de eerste site die wel moeite doet en me een correct beeld lijkt te geven.

Heb een oud gasfactuur opgehaald van MEGA om te kijken wat mijn jaarlijks verbruik is. Ik zie hier een verbruik gefactureerd van 11 130 kWh, terwijl er maar een verschil is van 977 op de meterstanden.
Iemand enig idee waarom dit is? Misschien best dat ik MEGA terugbel voor een vergoeding of mis ik iets?
Hieronder vind je een screenshot ven het verbruik
2My2Tk1.png

Heb een oud gasfactuur opgehaald van MEGA om te kijken wat mijn jaarlijks verbruik is. Ik zie hier een verbruik gefactureerd van 11 130 kWh, terwijl er maar een verschil is van 977 op de meterstanden.
Iemand enig idee waarom dit is? Misschien best dat ik MEGA terugbel voor een vergoeding of mis ik iets?
Hieronder vind je een screenshot ven het verbruik
2My2Tk1.png
977m³ = 11130kw. Klopt dus. Uw meter telt in kubiek, maar de facturatie gebeurt op kw. Kubiek x11.4 ongeveer = kw.

Ik zie nu net rechtsboven dat het coëfficiënt voor uw regio er op staat: stand x11.39 dus.

Het begint ééntonig te worden. De volgende automatisch gegenereerde brief van Mega is gearriveerd.

Meneer X, u bent een wanbetaler. We hebben uw contract opgezegd met een opzegtermijn van 60 dagen. :unsure:
Indien u uw contract toch wenst te behouden gelieve dan het bedrag van 40€ te betalen voor 18/04.

Mijn contract bestaat niet meer sinds 31-12-2021, ik heb dat zelf al lang geleden opgezegd :laugh:

Had Luminus Optifix aangevraagd voor in maart bij de verhuis.
Begin deze maand bel ik eens, en was de aanvraag niet in orde voor hun (nieuwe aansluting/ klant ipv verhuis ofzo).
Laten ze niets weten???

Daarna geven ze mij Comfy (15c/kwh). Terwijl de Optifix 10 c/kwh was.
Denk dat ik 5x heb moeten bellen tot het in orde was.

De variable staan aan 8 cent vandaag... als de prijzen blijven zoals ze vandaag zijn, dik gesjareld met de fix.

De variable staan aan 8 cent vandaag... als de prijzen blijven zoals ze vandaag zijn, dik gesjareld met de fix.
Niet bij Luminus in ieder geval.
Daar is het minimum 12.7.
En bij Engie was het minimum 13.6.
Eneco is de laagste de flex met 10.81

Dus over welke heb je het waardat het 8 cent is ?

Terug
Bovenaan