Renegadexxripxx
Well-known member
Zou dat eens moeten uitrekenen, maar hang ik dan ook niet onmiddelijk vast aan een digitale teller?
Weet ook niet hoe vaak ik de auto ga moeten laden, met mijn verbruik zou ik die eigenlijk niet heel vaak moeten laden aangezien 80+% van mijn km's woon-werk is en ik daar ook kan laden.
Ja je hangt dan aan een digitale teller. Daarom dat ik meldde dat je er vanuit moet gaan dat je 30% effectief direct kunt gebruiken. Dus dat wil zeggen dat je voor 30% van uw verbruik de prijs reduceert. (ik stel 30% omdat dat wel iets is dat relatief eenvoudig haalbaar is, wanneer je er niet echt direct naar kijkt - en daarnaast zou je kunnen stellen dat je voor de vb 4000kwh - 1200 kwh die je jaarlijks genereert een vergoeding krijgt van 5cent vb, wat op zich ook al 140€ is).
Installatie van 4kwp -> 1200kwh op jaarbasis die je niet verbruikt. Oftewel 540€ (aan 0.45€ / kwh). Dit samen met die 140€ geeft dan een jaarlijks voordeel van 680€ (voorzichtig geschat, en op voorwaarde dat de hoge prijzen structureel zijn)
Wat kost dat, laat ons nemen 5500€ (6% BTW). Maar ok dit is afhankelijk van de offerte (en natuurlijk ZONDER batterij)
Je krijgt een premie van 4*300€ -> 1200€.
Indien je 6kwp zet krijg je tot 1500€ aan premie (aangezien per kwp >4 is het 150€ -> maar dan moet je de hogere bedragen aanpassen)
Premie voor zonnepanelen op gebouwen (Fluvius) (stopgezet)
Wie sinds 1 januari 2021 nieuwe zonnepanelen in dienst neemt op een bestaand gebouw, komt in aanmerking voor een eenmalige premie van netbeheerder Fluvius. Zowel woon- als niet-woongebouwen komen in aanmerking. De Vlaamse Regering heeft beslist dat de premie wordt stopgezet bij keuring…
Dus 5500 - 1200 == 4300
-> 4300/ 680 -> 6.32 jaar voor je break even draait.
Maar wat maakt een digitale teller uit indien je toch al geen zonnepanelen hebt ? Het voordeel is gewoon kleiner geworden. Maar de hoge prijzen EN de aanwezigheid van de premie maken het wel iets of wat interessant. Het zorgt in ieder geval voor een tempering van de prijs.

Volgens de V-test kan men nog tot 31/03 intekenenop die Optifix en die staat in de top 3 van goedkoopste en is bovendien vast, een zeldzaamheid.