Energieleveranciers

Zou dat eens moeten uitrekenen, maar hang ik dan ook niet onmiddelijk vast aan een digitale teller?
Weet ook niet hoe vaak ik de auto ga moeten laden, met mijn verbruik zou ik die eigenlijk niet heel vaak moeten laden aangezien 80+% van mijn km's woon-werk is en ik daar ook kan laden.

Ja je hangt dan aan een digitale teller. Daarom dat ik meldde dat je er vanuit moet gaan dat je 30% effectief direct kunt gebruiken. Dus dat wil zeggen dat je voor 30% van uw verbruik de prijs reduceert. (ik stel 30% omdat dat wel iets is dat relatief eenvoudig haalbaar is, wanneer je er niet echt direct naar kijkt - en daarnaast zou je kunnen stellen dat je voor de vb 4000kwh - 1200 kwh die je jaarlijks genereert een vergoeding krijgt van 5cent vb, wat op zich ook al 140€ is).
Installatie van 4kwp -> 1200kwh op jaarbasis die je niet verbruikt. Oftewel 540€ (aan 0.45€ / kwh). Dit samen met die 140€ geeft dan een jaarlijks voordeel van 680€ (voorzichtig geschat, en op voorwaarde dat de hoge prijzen structureel zijn)
Wat kost dat, laat ons nemen 5500€ (6% BTW). Maar ok dit is afhankelijk van de offerte (en natuurlijk ZONDER batterij)
Je krijgt een premie van 4*300€ -> 1200€.
Indien je 6kwp zet krijg je tot 1500€ aan premie (aangezien per kwp >4 is het 150€ -> maar dan moet je de hogere bedragen aanpassen)

Dus 5500 - 1200 == 4300
-> 4300/ 680 -> 6.32 jaar voor je break even draait.

Maar wat maakt een digitale teller uit indien je toch al geen zonnepanelen hebt ? Het voordeel is gewoon kleiner geworden. Maar de hoge prijzen EN de aanwezigheid van de premie maken het wel iets of wat interessant. Het zorgt in ieder geval voor een tempering van de prijs.

Heeft een zonnepaneelinstallatie niet redelijk vlot een terugverdienende werking met deze prijzen ? Het lost niet alles op, natuurlijk, maar het reduceert toch al wel die prijs EN er is toch nog een premie.
Bekijk het voor de berekening voor de elektriciteitscomponent desnoods met 30% die je effectief gaat kunnen terugleveren
Ik hoop het alvast. Ik wacht nu enkele offertes af en hoop zo snel mogelijk er te kunnen plaatsen. Nu ook opnieuw premies tot 1500€ inderdaad. Een installatie met 18 panelen zal iets van een +-1300€ premie zijn. Eens ik mijn offertes heb zal ik het beter weten.

Nieuwe prijzen van mijn contractverlenging bekend (Luminus Optifix 2j vast):

Elek dag: 0,0713 €/kWh => 0,3259 €/kWh
Elek nacht: 0,0484 €/kWh => 0,2691 €/kWh
Gas: 0,0213 €/kWh => 0,1005 €/kWh

Stevig, eventjes maal 5 :eek:
Dan hoor je een of andere politieker op de radio verkondigen dat ze 100€ gaan geven als premie, dat zal nu eens het verschil maken zie :sarcastic:

‘T zal overal hetzelfde zijn denk ik, dus best afwachten tot de prijzen wat normaler worden en dan een nieuw contract nemen.
Welke leverancier?

Sinds juli bij Eneco (variabel), we betaalden de voorbije maanden 149 euro/maand gas en electriciteit voor onze woning (van 2005). onze 'jaar'afrekening is net geen 263 euro dat we moesten bijbetalen. Kvond het persoonlijk vrij goed meevallen als je sommige bedragen hoort dat mensen moeten betalen... .
Meestal staat onze thermostaat op 20,5° voor de woonkamer/keuken. Boven verwarmen we enkel de badkamer.

momenteel staat het aanbevolen voorschotbedrag volgens de eneco site op 272euro. (we hebben het aangepast naar 200)

Mijn contract van Luminus, 1 jaar, loopt binnen een week af. Ik word automatisch op een comfy contract gezet, ook een vast contract

Nacht: 3100
Dag: 2100
Gas: 21000kwh

Betalen dit jaar zo'n 230 euro per jaar, met nog een kleine opleg. Onzeker, want de afrekenmodule van Luminus werkt niet. Ik denk wel dat we in staat zijn om het verbruik wat te minderen. Ik reken voor volgend jaar op zo"n 500 euro per maand. We kunnen het aan, maar het geld dat wordt uitgegeven aan energie moet ergens op bespaard worden ...

Oud elek dag 0,0875 -> 0,3545
Oud elek nacht 0,0635 -> 0,2956
Gas van 0,0295 naar 0,1378

Stevige verhogingen. Telkens x3, x4. Kan ik dan simplistisch stellen: 230 X3/X4?

Indien ik dan de simulator van Luminus zelf gebruik, dan stellen ze het comfyflex contract voor als het voordeligste. Dit is een variabel contract en dat zou me 485 euro per maand kosten. De tarieven van Luminus hierboven beschreven zijn trouwens voordeliger dan mijn voorgeschreven tarieven ...

Ahja just thx, nieuwe klanten kunnen precies niet intekenen erop of ik vind het niet op hun site
Optifix is inderdaad van hun website verdwenen, enkel die Comfy en Basic (variabel) staan er nog op.

Via de zoekbalk op hun website geraak je er wel nog aan, met de prijzen die ik vermeldde: https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/alle-tariefplannen/optifix/

De eerste stap om het aan te vragen werkt in elk geval nog.
‘K doe precies nog geen zo’n slechte deal als ze het zo goed wegstoppen :unsure:

@JsFtime : misschien de moeite om dit eens te proberen?

Stevige verhogingen. Telkens x3, x4. Kan ik dan simplistisch stellen: 230 X3/X4?
Neen, uw distributiekosten moet je er nog bijtellen.

Voor gas ken ik die niet, maar voor elektriciteit ligt dat voorlopig rond de 16 cent.
Als je dan ook kijkt voor elektriciteit wil dit zeggen :

0.0875 + 0.16 (24.75 cent)-> 0.3545+0.16 (51.45cent)
Dus zo goed als een verdubbeling.

Enigste dat ik mij herinner voor gas is dat de distributiekost daar lager is waardoor de stijging minder getemperd wordt. Ik dacht dat je daar dan wel eerder naar de *3 - 4 mag rekenen.

Ik heb ook even geprobeerd uw case te simuleren in mijn regio, maar daar kwamen mega, engie en total veel verder voor luminus comy flex uit.
voor engie vb https://callmepower.be/nl/energie/leveranciers/engie-electrabel/tarieven/direct
of als je de fiches even wilt nagaan : https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/
Direct variabel is echter elke maand aangepast, ipv per kwartaal.

@JsFtime : misschien de moeite om dit eens te proberen?
Net even bekeken en het is inderdaad nog mogelijk om die Optifix gas 2 jaar te nemen, 10,5 cent . Ze stellen wel constant variabele contracten voor en na wat zoeken springt de Optifix in beeld. Die andere contracten zijn duurder ...

Indien ik vandaag een contract afsluit, is dat dan direct aan de nieuwe tarieven? Anders wacht ik nog een dikke week. :D Volgens de V-test kan men nog tot 31/03 intekenenop die Optifix en die staat in de top 3 van goedkoopste en is bovendien vast, een zeldzaamheid.

Mega was de winnaar van de groepsaankoop. 5100 euro ipv 6200 marktprijs dacht ik, variabel wel te verstaan ... Hallucinant!

Net even bekeken en het is inderdaad nog mogelijk om die Optifix gas 2 jaar te nemen, 10,5 cent . Ze stellen wel constant variabele contracten voor en na wat zoeken springt de Optifix in beeld. Die andere contracten zijn duurder ...

Indien ik vandaag een contract afsluit, is dat dan direct aan de nieuwe tarieven? Anders wacht ik nog een dikke week. :D Volgens de V-test kan men nog tot 31/03 intekenenop die Optifix en die staat in de top 3 van goedkoopste en is bovendien vast, een zeldzaamheid.

Mega was de winnaar van de groepsaankoop. 5100 euro ipv 6200 marktprijs dacht ik, variabel wel te verstaan ... Hallucinant!
Denk er wel aan als je intekent op optifix, en je wenst te wijzigen, dan betaal je sowieso die vaste vergoeding die ze aanrekenen volledig het eerste jaar.

Weet je in welke maand je je jaarafrekening normaal krijgt? Er zijn heel veel problemen bij het opmaken van facturen en bij Mega dan vooral. Je kan er achter vragen. Maar kan goed zijn dat het berichtenverkeer tussen netbeheerder en Mega (zie eerdere berichten) niet correct verwerkt werd aangezien Eneco ook nog geen facturen heeft opgemaakt.

Vorig jaar in juli afrekening gehad. Geen van beide partijen reageert op mijn mails.
Wat doe ik nu best?

Vorig jaar mee gedaan aan de groene stroom aankoop. Gisteren brief gekregen met nieuwe voorwaarden die automatisch verlengd worden.

Engie easy 100% groen en vast
Piek 32.7cent KWh
Dal. 24.8 cent KWh
Vaste vergoeding jaarlijks 54.5 euro
Dit incl. 21% dus tijdelijk iets minder.
Maar zonder bijdrage groene stroom en WKK certificaat.

Lijkt dit wat mee te vallen volgens de huidige prijzen?

Mijn contract van Luminus, 1 jaar, loopt binnen een week af. Ik word automatisch op een comfy contract gezet, ook een vast contract

Nacht: 3100
Dag: 2100
Gas: 21000kwh

Betalen dit jaar zo'n 230 euro per jaar, met nog een kleine opleg. Onzeker, want de afrekenmodule van Luminus werkt niet. Ik denk wel dat we in staat zijn om het verbruik wat te minderen. Ik reken voor volgend jaar op zo"n 500 euro per maand. We kunnen het aan, maar het geld dat wordt uitgegeven aan energie moet ergens op bespaard worden ...

Indien ik dan de simulator van Luminus zelf gebruik, dan stellen ze het comfyflex contract voor als het voordeligste. Dit is een variabel contract en dat zou me 485 euro per maand kosten. De tarieven van Luminus hierboven beschreven zijn trouwens voordeliger dan mijn voorgeschreven tarieven ...
Met zo een prijzen (indien financieel mogelijk natuurlijk), is het dan niet logischer om zonnepanelen te plaatsen?

Denk er wel aan als je intekent op optifix, en je wenst te wijzigen, dan betaal je sowieso die vaste vergoeding die ze aanrekenen volledig het eerste jaar.
Ik heb ook gisteren ingetekend op optifx, wat je zegt van de vaste vergoeding klopt inderdaad, maar ze is slechts €19,50. Dus niet echt veel.
Optifix stond vorig maand met ons verbruik nog €135,00 duurder dan deze maand dus het kan al eens lonen om tussendoor te veranderen.

Vorig jaar mee gedaan aan de groene stroom aankoop. Gisteren brief gekregen met nieuwe voorwaarden die automatisch verlengd worden.

Engie easy 100% groen en vast
Piek 32.7cent KWh
Dal. 24.8 cent KWh
Vaste vergoeding jaarlijks 54.5 euro
Dit incl. 21% dus tijdelijk iets minder.
Maar zonder bijdrage groene stroom en WKK certificaat.

Lijkt dit wat mee te vallen volgens de huidige prijzen?

Goedkoopste vaste contracten zijn momenteel (ik kijk niet naar de allerkleinste leveranciers als Aspiravi en Wind voor A)
Engie Direct Fixed
Piek 31.75 cent KWh
Dal. 24.82 cent KWh
Vaste vergoeding jaarlijks 23.96 euro

Luminus Optifix
Piek 32.59 cent KWh
Dal. 26.92 cent KWh
Vaste vergoeding jaarlijks 17.09 euro

Nieuwe tarieven van Engie ook doorgekregen (contract loopt af 30/04/2022): Engie Easy Vast
Prijzen incl. 21% btw, electriciteit:
Vaste vergoeding: €54,59 (zelfde als vorig jaar; dubbele teller)
Piek: 10,560 c€/kWh --> 32,698 c€/kWh
Dal: 8,189 c€/kWh --> 24,851 c€/kWh

Gas: 3,367 c€/kWh --> 11,408 c€/kWh
Vaste vergoeding €47,73 (gestegen van €39,99)

Geen idee of vast moet nemen of toch moet switchen naar variabel in deze tijden. Stijging is wel stevig (te verwachten helaas).

toen ik vorig jaar intekende op mijn variabele bij Engie had ik ook de keuze voor een vaste die 160 euro per jaar duurder was en ik dacht bij mijn eigen:

160 euro weggesmeten, what the hell could go wrong?

:lol:

Terug
Bovenaan