Energieleveranciers

Ik heb weer ingetekend op een variabele. Ik weet niet of het nog veel gaat stijgen, de mensen zijn failliet als je die cijfers hierboven in dat hln artikel leest.

Edit: de goedkoopste vaste was nog es bijna 200 euro duurder

Kijk, hier is dat kieken :lol:

Nieuwe tarieven van Engie ook doorgekregen (contract loopt af 30/04/2022): Engie Easy Vast
Prijzen incl. 21% btw, electriciteit:
Vaste vergoeding: €54,59 (zelfde als vorig jaar; dubbele teller)
Piek: 10,560 c€/kWh --> 32,698 c€/kWh
Dal: 8,189 c€/kWh --> 24,851 c€/kWh

Gas: 3,367 c€/kWh --> 11,408 c€/kWh
Vaste vergoeding €47,73 (gestegen van €39,99)

Geen idee of vast moet nemen of toch moet switchen naar variabel in deze tijden. Stijging is wel stevig (te verwachten helaas).

Mss enkel voor gas overstappen naar Luminus Optifix. Dat heeft een tarief van 10,05 c€/kWh en een vaste vergoeding van 19,5 €. Op een verbruik van 20.000 kWh scheelt dat een kleine € 300.

Nieuwe tarieven van Engie ook doorgekregen (contract loopt af 30/04/2022): Engie Easy Vast
Prijzen incl. 21% btw, electriciteit:
Vaste vergoeding: €54,59 (zelfde als vorig jaar; dubbele teller)
Piek: 10,560 c€/kWh --> 32,698 c€/kWh
Dal: 8,189 c€/kWh --> 24,851 c€/kWh

Vaste vergoeding €47,73 (gestegen van €39,99)

Geen idee of vast moet nemen of toch moet switchen naar variabel in deze tijden. Stijging is wel stevig (te verwachten helaas).

Accepteer uw vast tarief. Deze tarieffiches zijn opgesteld vóór de enorme stijging op de termijnmarkt door het conflict in Oekraine.
Eigenlijk verkoopt Engie u de energie goedkoper dan je nu op de groothandelsmarkt kan kopen.

Onmogelijk te zeggen waar we over 3 maand zullen staan, maar in geval een enorme crash in energieprijzen kan je dan nog altijd naar een ander contract switchen. Maar ik zie niet meteen elementen die de energieprijzen kunnen drukken…

toen ik vorig jaar intekende op mijn variabele bij Engie had ik ook de keuze voor een vaste die 160 euro per jaar duurder was en ik dacht bij mijn eigen:

160 euro weggesmeten, what the hell could go wrong?

:laugh:
Join the club

Ik had het er toen nog met @makila over
"Ik gok erop dat de prijzen in december nog wel wat stijgen, maar nadien ook weer zullen dalen" dus variabel :sop:

Gelukkig toen ingetekend met 40% korting op de energieprijs

Join the club

"Ik gok erop dat de prijzen in december nog wel wat stijgen, maar nadien ook weer zullen dalen" dus variabel :sop:

Same, ook de 40% op gas en 45% op elektriciteit gescoord toen.

Join the club

Electriciteit heb ik wél Easy3 jaar vast genomen. (Tem 31 december 2024)
Gas verbruik ik niet zoveel, dus kon de gok wel wagen en inderdaad voor gas 40% korting. Het moet echt al lelijk doen wil ik ..

Maar pijn zal het ook bij mij doen hé.

Laatst bewerkt:
Laten we even Voidski's aanbod vaste prijs (1 jaar vermoed ik) bekijken tegenover de prijzen vandaag.

Als ik datzelfde product anderhalf uur geleden had moeten pricen dan kwam ik op 20.108 c€/kWh uit. Dat is dan nog puur de kost van het gas, zonder de kosten voor hedging, het volumerisico, profiling etc. Op een tarieffiche zou zich dit waarschijnlijk vertalen tot 22 cent/kWh. En dat is dan nog steeds zonder de distributiekosten, taksen etc.

Voor een gemiddeld gezin komt dit op een totaalprijs van een 5000 euro per jaar, énkel aan gas. De eerlijkheid gebiedt mij om mee te geven dat de termijnmarkt momenteel een rollercoaster is en dat dezelfde berekening, maar anderhalf uur later, mij ergens rond de 17.5 c€/kWh zou zetten. Waar we morgen zitten, daar durf ik geen euro op te verwedden. Misschien 15, misschien 25.

Maar laat het duidelijk zijn, dit gaat uiteindelijk iedereen raken. En er zijn maar weinigen die beseffen hoe hard het zal aankomen.

Ik had een mail gestuurd met dezelfde vraag, ik kreeg als antwoord dat ik moest bellen. Als je belt vraagt de computerstem achter je klantennummer, indien je er geen hebt herhaald de boodschap zich gewoon. Dus ik ben er niet geraakt.

Laten we even Voidski's aanbod vaste prijs (1 jaar vermoed ik) bekijken tegenover de prijzen vandaag.

Als ik datzelfde product anderhalf uur geleden had moeten pricen dan kwam ik op 20.108 c€/kWh uit. Dat is dan nog puur de kost van het gas, zonder de kosten voor hedging, het volumerisico, profiling etc. Op een tarieffiche zou zich dit waarschijnlijk vertalen tot 22 cent/kWh. En dat is dan nog steeds zonder de distributiekosten, taksen etc.

Voor een gemiddeld gezin komt dit op een totaalprijs van een 5000 euro per jaar, énkel aan gas. De eerlijkheid gebiedt mij om mee te geven dat de termijnmarkt momenteel een rollercoaster is en dat dezelfde berekening, maar anderhalf uur later, mij ergens rond de 17.5 c€/kWh zou zetten. Waar we morgen zitten, daar durf ik geen euro op te verwedden. Misschien 15, misschien 25.

Maar laat het duidelijk zijn, dit gaat uiteindelijk iedereen raken. En er zijn maar weinigen die beseffen hoe hard het zal aankomen.
Wat reken jij als verbruik aan gas voor een gemiddeld gezin ?

Wat reken jij als verbruik aan gas voor een gemiddeld gezin ?

17000 kWh.

Zou stom zijn om tot de zomer te wachten om in te tekenen bij optifix?

Zoals gezegd, de tarieffiches deze maand houden nog geen rekening met de exploderende prijs na de inval van Rusland.
Tenzij je denkt dat de situatie op korte tijd gigantisch zal verbeteren, moet je er niet op rekenen dat de vaste prijzen gaan zakken onder het niveau van deze maand.

Hoe geraken jullie nog aan een vast tarief bij Engie? Ik krijg enkel maar variabele contracten te zien.
Dat lukt nu niet meer. Héél misschien nog via de telefoon ALS je binnengeraakt.

Vermits mijn contracten telkens vervallen op 31 december was ik de laatste dag van september vorig jaar toevallig aan het rondkijken.
En toen heb ik opgemerkt (dankzij een paar knappe bollen op dit forum), dat de prijzen enorm aan het stijgen waren en het een ideaal moment was om nieuwe contracten aan te gaan.

Ik heb dan nog snel die dag (net voor 0 uur in de nacht - no kidding), nog easy3 vast kunnen nemen voor electriciteit met ingangsdatum 1 januari 2022.
Voor elec wilde ik de gok niet nemen om opnieuw voor variabel te gaan (wat ik normaal wél doe), omdat ik véél elec verbruik en ik heb dus vast genomen. Voor gas waagde ik alsnog de gok (1 jaar variabel), omdat het aan 40% korting was én ik in een appartement woon en dus maar +-10000 Kwh per jaar verbruik.

Ik heb dus 'deels' geluk gehad, want deze oorlog had niemand hier voorzien. Ik had beter ook voor gas vast genomen voor 3 jaar of zo, maar ja dat is gemakkelijk gezegd achteraf hé. Ik mag echt niet klagen met mijn beslissingen die ik toen genomen heb.

Zat bij groepsaankoop west-vlaanderen bij Engie. Op 1 mei vervalt dat en nu voorstel gekregen... nounounou....

Elektriciteit:
- vaste vergoeding: 15 euro -> 54.49 euro
- prijs per kwh: 4.347 -> 28,427 (factor * 6.5)
(gelukkig zonnepanelen met analoge terugdraaiende teller dus de facto bijna nulverbruik op jaarbasis)

Gas:
- vaste vergoeding: 6 euro -> 39.99 jaar
- prijs: 1.629 -> 11,408 (factor * 7)
- Gasverbruik "zonder opletten" 20.000 kwh, bedoeling volgend jaar bv. de gashaard toch een beetje minder frequent open te draaien.

Onderzoek moet ik nu nog doen maar wat is het eerste "gedacht", concurrentieel?

(niet onbelangrijke: ik zoek écht niet de goedkoopste tot op de cent, voor 100 euro winst op jaarbasis ga ik echt geen contracten aangaan bij kleine spelers, geef mij dan maar engie)

Terug
Bovenaan