Energieleveranciers

Dat sowieso niet. Ik heb dat hier ook stopgezet hoor. Als ze dan een correcte factuur sturen, betaal ik manueel, is hun factuur niet correct, dan krijgen ze een betwisting.
Maar het probleem is tegenwoordig dat ze de betwisting zogezegd te laat lezen en toch uw geld nemen via domiciliering. Als klant ben je dan diegene die op z'n geld moet wachten, terwijl het andersom moet zijn.
Gedaan. Ben benieuwd.

Nieuwe prijzen van mijn contractverlenging bekend (Luminus Optifix 2j vast):

Elek dag: 0,0713 €/kWh => 0,3259 €/kWh
Elek nacht: 0,0484 €/kWh => 0,2691 €/kWh
Gas: 0,0213 €/kWh => 0,1005 €/kWh

Stevig, eventjes maal 5 :eek:
Dan hoor je een of andere politieker op de radio verkondigen dat ze 100€ gaan geven als premie, dat zal nu eens het verschil maken zie :sarcastic:

‘T zal overal hetzelfde zijn denk ik, dus best afwachten tot de prijzen wat normaler worden en dan een nieuw contract nemen.

Dan hoor je een of andere politieker op de radio verkondigen dat ze 100€ gaan geven als premie, dat zal nu eens het verschil maken zie :sarcastic:

‘T zal overal hetzelfde zijn denk ik, dus best afwachten tot de prijzen wat normaler worden en dan een nieuw contract nemen.
Die prijs valt nog mee moet ik zeggen. Als je sommige andere variabele tarieven bekijkt.
Maar ik dacht niet dat je deze zomaar kunt opzeggen, niet?

De gegevensuitwisseling in het nieuwe marktmodel loopt...mank. Zonder de details te kennen, zou ik niet uitsluiten dat ze je meterstand gewoon nog niet hebben doorgekregen van de netbeheerder.
Excuses, belachelijke excuses.

Ik heb hetzelfde te horen gekregen van een Luminus medewerker. Ze zouden de meterstanden nog niet hebben doorgekregen van de netbeheerder.
Netbeheerder bevestigd van wel.
Luminus kan eindfactuur opmaken voor gas (te betalen)
Eindfactuur voor stroom (terug te krijgen) kan dan opeens niet. Ik wacht al van 30/11..

Hier ook nog steeds aan het wachten op de eindafrekening van Lampiris. Sinds vorig jaar november overgestapt naar Engie. Na meerdere keren contact opgenomen te hebben met Lampiris kreeg ik een week of 2 geleden eindelijk een eindafrekening met creditnota voor elektriciteit, voor gas nog steeds niets. Vandaag zie ik dan dat Lampiris heeft teruggestort: 312 euro, terwijl op de creditnota 367 euro stond. Nogmaals contact opgenomen: foutje, wordt binnenkort recht gezet. 🙄
Ongelooflijk hoe amateuristisch dit afgehandeld wordt.

Is dat niet tegenstrijdig? De facturatie verloopt dus automatisch, maar door te bellen of mailen vertraag je dat proces?

Ik heb niet gezegd dat dat specifiek proces vertraging oploopt, ik heb gezegd dat alles vertraging oploopt.

De gegevensuitwisseling in het nieuwe marktmodel loopt...mank. Zonder de details te kennen, zou ik niet uitsluiten dat ze je meterstand gewoon nog niet hebben doorgekregen van de netbeheerder.

En dit is inderdaad de reden.

Ik heb hetzelfde te horen gekregen van een Luminus medewerker. Ze zouden de meterstanden nog niet hebben doorgekregen van de netbeheerder.
Eindfactuur voor stroom (terug te krijgen) kan dan opeens niet. Ik wacht al van 30/11..

Waarom kunnen beiden niet gelijk hebben? De invoering van het nieuw gegevensuitwisselingssysteem loopt spaak. Fluvius heeft het bericht verstuurd, Luminus heeft het niet ontvangen, waarom zouden ze er om liegen? In IT kan er wel eens iets mis gaan, die mannen zijn nu op zoek naar oplossingen voor alle problemen. En ondertussen worden er maar 'ticketjes' aangemaakt voor alle mensen die bellen. Niemand is gebaat bij deze achterstand. In uw geval heb je problemen bij het terugkrijgen van geld, er zijn evenzeer situaties met het omgekeerde geval.

Ik sta nog steeds ingeschreven op 2 adressen. Dat is toch gewoon fout? Dat heeft echt niks te maken met mensen die blijven bellen en mailen hoor, komaan.

Ik denk eraan om mijn domicilie bij mijn oud adres stop te zetten, maar dan krijg ik waarschijnlijk weer gezaag via een mail die ik niet kan beantwoorden omdat het van een automatisch e-mailadres is. Zou ik waarschijnlijk nog moeten gaan uitleggen waarom ik niet betaald heb ook of misschien krijg ik wel problemen (en we weten met z'n allen al hoe lastig het is leveranciers te bereiken tegenwoordig... maar blijkbaar hebben we dat volgens sommigen nog aan onszelf te danken ook!)

Dat heeft er wel mee te maken. Verhuizen moeten verwerkt worden door medewerkers, en als die medewerkers hun tijd moeten steken in telefoons, kunnen ze hun tijd niet in iets anders steken. Als jij je verhuis tijdig en correct gemeld hebt, is het uiteindelijk aan de leverancier om het nodige te doen. Facturen van je oud adres moet je niet meer betalen en extra kosten evenmin. De leverancier moet de situatie correct afrekenen.

Ik zit tegenwoordig niet meer in met "problemen". Ze moeten hun gelijk maar gaan bewijzen op de rechtbank, maar dat kunnen ze niet. Het is echt absurd hoe het laatste jaar bepaalde leveranciers hun geld proberen te vergaren door druk te zetten op wie van niet beter weet. Het is vooral absurd dat er nog geen enkele overheidsinstantie Mega en consoorten is gaan controleren en beboeten omwille van hun praktijken.

Dat is al wel gebeurd. En er lopen nog onderzoeken.

Dat sowieso niet. Ik heb dat hier ook stopgezet hoor. Als ze dan een correcte factuur sturen, betaal ik manueel, is hun factuur niet correct, dan krijgen ze een betwisting.
Maar het probleem is tegenwoordig dat ze de betwisting zogezegd te laat lezen en toch uw geld nemen via domiciliering. Als klant ben je dan diegene die op z'n geld moet wachten, terwijl het andersom moet zijn.

Als het geld van je domiciliëring gaat heb je nog 8 weken de tijd om je bank te contacteren om de domiciliëring ongedaan te maken. In de app van Argenta kan ik het trouwens zelf doen, het geld staat dan instant terug op je rekening.

Hier ook nog steeds aan het wachten op de eindafrekening van Lampiris. Sinds vorig jaar november overgestapt naar Engie. Na meerdere keren contact opgenomen te hebben met Lampiris kreeg ik een week of 2 geleden eindelijk een eindafrekening met creditnota voor elektriciteit, voor gas nog steeds niets. Vandaag zie ik dan dat Lampiris heeft teruggestort: 312 euro, terwijl op de creditnota 367 euro stond. Nogmaals contact opgenomen: foutje, wordt binnenkort recht gezet. 🙄
Ongelooflijk hoe amateuristisch dit afgehandeld wordt.

Het nieuw gegevensuitwisselingssysteem is rond die periode geïmplementeerd geweest. De problemen zijn nog altijd niet van de baan.

Een netbeheerder communiceert niet rechtstreeks met een leverancier. Alle uitwisseling van data gebeurt via een centraal clearing house.
En net daar zit momenteel een serieuze bottleneck. In november vorig jaar (en met 5 jaar vertraging…op conto van consultant/IT-provider Accenture) hebben ze er het nieuwe marktmodel voor de energiesector doorgeduwd. Op zich al een gigantisch project, en daar bovenop hebben ze het gedaan op werkelijk het slechts mogelijke moment. Stijgende prijzen, faillissement van de VEL, wco van Watz, Octa die zich terugtrekt uit Brussel etc.

Als klant heb je daar natuurlijk weinig aan, maar ik geef het mee als achtergrondinformatie.

Waarom kunnen beiden niet gelijk hebben? De invoering van het nieuw gegevensuitwisselingssysteem loopt spaak. Fluvius heeft het bericht verstuurd, Luminus heeft het niet ontvangen, waarom zouden ze er om liegen? In IT kan er wel eens iets mis gaan, die mannen zijn nu op zoek naar oplossingen voor alle problemen. En ondertussen worden er maar 'ticketjes' aangemaakt voor alle mensen die bellen. Niemand is gebaat bij deze achterstand. In uw geval heb je problemen bij het terugkrijgen van geld, er zijn evenzeer situaties met het omgekeerde geval.
Moest Luminus niets hebben ontvangen dan volg ik je erin. Maar Luminus geeft mij een datum waarop ze de stroom meterstanden hebben ontvangen.
Fluvius geeft mij dezelfde datum door als verzonden datum.
Dan is het toch heel raar dat je 1 zaak ontvang en het andere niet.

Toen ik hen (Luminus) terug belde bevestigde hij dat het een facturatie fout ging en de achterliggende dienst zou ermee aan de slag gaan en me terug bellen aan het eind van de week. Helaas heb ik niet gevraagd van welke week..
Intussen heb ik nu een mailtje gehad dat ik begin maart mijn factuur wel zal krijgen.

Er zullen IT fouten gebeuren hè, maar ze "vergeten" toch veel kortingen en gebeuren ook veel foutieve terugstortingen om het nog allemaal toeval te laten zijn.

De afrekening om te betalen heb ik trouwens mooi correct op 18/12 ontvangen, einde contract van 30/11. Wat vertraging cva hè voor de rest, maar geen 3 maand.

Moest Luminus niets hebben ontvangen dan volg ik je erin. Maar Luminus geeft mij een datum waarop ze de stroom meterstanden hebben ontvangen.
Fluvius geeft mij dezelfde datum door als verzonden datum.
Dan is het toch heel raar dat je 1 zaak ontvang en het andere niet.

elektriciteit en gas zijn verschillende zaken. Als klant begrijp je dit niet, je hebt 1 contract en ontvangt normaal op hetzelfde moment je factuur.
Maar voor gas is er bv een conversiefactor en moet er meer rekening gehouden worden met SLP-profielen. Het kan zijn dat hierbij iets fout loopt.

Er zullen IT fouten gebeuren hè, maar ze "vergeten" toch veel kortingen en gebeuren ook veel foutieve terugstortingen om het nog allemaal toeval te laten zijn.

Hiervoor verwijs ik naar parabellum zijn info:
Op zich al een gigantisch project, en daar bovenop hebben ze het gedaan op werkelijk het slechts mogelijke moment. Stijgende prijzen, faillissement van de VEL, wco van Watz, Octa die zich terugtrekt uit Brussel etc.

Toeval is het niet. Maar als het nieuw systeem in juli zou geïnstalleerd zijn geweest, zou volgens mij 80% van de problemen al vermeden zijn. Nu komen alle problemen samen en een mank IT-systeem helpt daar niet bij.

Die prijs valt nog mee moet ik zeggen. Als je sommige andere variabele tarieven bekijkt.
Maar ik dacht niet dat je deze zomaar kunt opzeggen, niet?
Is inderdaad nog 1 van de goedkoopste vaste tarieven op dit moment.
Ik dacht wel dat ik mits opzeg van 1 maand zomaar kan overstappen.

Toen ik verhuisde heb ik de BeGreen-formule van Luminus overgenomen van de SOD, in de loop van jaar 2 gezien dat Optifix veel goedkoper was en ik heb dat toen gewoon kunnen wijzigen.
Ik vermoed dat het hier hetzelfde zal zijn.

Nu, als ik simuleer op Vreg dan zouden deze nieuwe prijzen een meerkost van 250 euro betekenen dus het is nog niet zo dramatisch als je op't eerste zicht zou zeggen als je ziet dat die prijs x5 gegaan is.
Ze stellen een voorschot van 30 euro meer voor dan nu, dat lijkt me dan ook te kloppen.

Dat zijn de prijzen zonder heffingen etc. Uw totale prijs is niet maal 5.

Toeval is het niet. Maar als het nieuw systeem in juli zou geïnstalleerd zijn geweest, zou volgens mij 80% van de problemen al vermeden zijn. Nu komen alle problemen samen en een mank IT-systeem helpt daar niet bij.

Tsjah, ik ben maar zijdelings bij dat project betrokken maar de commentaar van Atrias toen er vragen werden gesteld bij de timing was dat verder uitstel eigenlijk geen optie was, anders ging de go live naar zomer 2022 verschuiven.
Uiteindelijk hebben ook de grote leveranciers hun groen licht moeten geven voor de datum van 1 november. Na jaren vertraging zullen die ook wel wat vooruitgang willen gezien hebben. Maar a priori was het al een slecht idee om de markt in een wintermaand weken zonder berichtenverkeer te zetten. Zeker omdat op het moment dat de go-live werd gegeven al duidelijk was dat het wel eens een problematische winter zou kunnen geworden zijn. Uiteindelijk blijkt problematisch nog eufemistisch te zijn geweest…

Tsjah, ik ben maar zijdelings bij dat project betrokken maar de commentaar van Atrias toen er vragen werden gesteld bij de timing was dat verder uitstel eigenlijk geen optie was, anders ging de go live naar zomer 2022 verschuiven.
Uiteindelijk hebben ook de grote leveranciers hun groen licht moeten geven voor de datum van 1 november. Na jaren vertraging zullen die ook wel wat vooruitgang willen gezien hebben. Maar a priori was het al een slecht idee om de markt in een wintermaand weken zonder berichtenverkeer te zetten. Zeker omdat op het moment dat de go-live werd gegeven al duidelijk was dat het wel eens een problematische winter zou kunnen geworden zijn. Uiteindelijk blijkt problematisch nog eufemistisch te zijn geweest…

Het was van te moeten. Als het niet live ging op 01/10/2021 zou er van de VREG per dag € 100.000 boete moeten betaald worden door Fluvius. Uiteindelijk hebben ze het nog een maand kunnen uitstellen en is het op 01/11 live gegaan. Was weeral niet de beste beslissing van de VREG..

Heb vandaag eens een simulatie gedaan, maar denk dat de laatste prijsstijgingen er nog niet bij zijn mbt Rusland-Oekraine.

Voor gas en elek samen kom ik uit op een 4500 euro op jaarbasis voor
- 2000kWh elek dag
- 2000kWh elek nacht
- 2600 m3 gas (huis van 330 m2 netto oppervlakte)

Neem nog wat reserve (20%) en je zit op 5500 euro...
We betalen nu een voorschot van 250 euro en verbruiken effectief 150 isch euro (hebben nog een vast contract tot 11/2022).
Dus ik hou wel rekening met een energiefactuur van 500 euro per maand vanaf volgend jaar, gelukkig voor ons kunnen we dat behappen zonder ons pijn te moeten doen, maar voor veel andere mensen zie ik dat toch somber in.

Er komt er nog een elektrische auto aan, maar daarvan zou ik zo goed als alles van de werkgever terug moeten krijgen.

Heb vandaag eens een simulatie gedaan, maar denk dat de laatste prijsstijgingen er nog niet bij zijn mbt Rusland-Oekraine.

Voor gas en elek samen kom ik uit op een 4500 euro op jaarbasis voor
- 2000kWh elek dag
- 2000kWh elek nacht
- 2600 m3 gas (huis van 330 m2 netto oppervlakte)

Neem nog wat reserve (20%) en je zit op 5500 euro...
We betalen nu een voorschot van 250 euro en verbruiken effectief 150 isch euro (hebben nog een vast contract tot 11/2022).
Dus ik hou wel rekening met een energiefactuur van 500 euro per maand vanaf volgend jaar, gelukkig voor ons kunnen we dat behappen zonder ons pijn te moeten doen, maar voor veel andere mensen zie ik dat toch somber in.

Er komt er nog een elektrische auto aan, maar daarvan zou ik zo goed als alles van de werkgever terug moeten krijgen.
Heeft een zonnepaneelinstallatie niet redelijk vlot een terugverdienende werking met deze prijzen ? Het lost niet alles op, natuurlijk, maar het reduceert toch al wel die prijs EN er is toch nog een premie.
Bekijk het voor de berekening voor de elektriciteitscomponent desnoods met 30% die je effectief gaat kunnen terugleveren

Had tot eind december een vast contract bij Mega, ben op 01/01/2022 overgestapt naar Eneco, maar nu heb ik nog steeds geen eindafrekening van Mega, en ook nog geen voorschotfactuur van mijn nieuwe leverancier Eneco.

Mijn laatst betaalde factuur dateert van 11/2021 (mega).

Push ik zelf best bij Mega voor een eindafrekening? Op myEneco zie ik ook nog geen voorschotbedrag maar "Gelieve op volgende jaarafrekening te wachten".

Heeft een zonnepaneelinstallatie niet redelijk vlot een terugverdienende werking met deze prijzen ? Het lost niet alles op, natuurlijk, maar het reduceert toch al wel die prijs EN er is toch nog een premie.
Bekijk het voor de berekening voor de elektriciteitscomponent desnoods met 30% die je effectief gaat kunnen terugleveren

Zou dat eens moeten uitrekenen, maar hang ik dan ook niet onmiddelijk vast aan een digitale teller?
Weet ook niet hoe vaak ik de auto ga moeten laden, met mijn verbruik zou ik die eigenlijk niet heel vaak moeten laden aangezien 80+% van mijn km's woon-werk is en ik daar ook kan laden.

Had tot eind december een vast contract bij Mega, ben op 01/01/2022 overgestapt naar Eneco, maar nu heb ik nog steeds geen eindafrekening van Mega, en ook nog geen voorschotfactuur van mijn nieuwe leverancier Eneco.

Mijn laatst betaalde factuur dateert van 11/2021 (mega).

Push ik zelf best bij Mega voor een eindafrekening? Op myEneco zie ik ook nog geen voorschotbedrag maar "Gelieve op volgende jaarafrekening te wachten".

Weet je in welke maand je je jaarafrekening normaal krijgt? Er zijn heel veel problemen bij het opmaken van facturen en bij Mega dan vooral. Je kan er achter vragen. Maar kan goed zijn dat het berichtenverkeer tussen netbeheerder en Mega (zie eerdere berichten) niet correct verwerkt werd aangezien Eneco ook nog geen facturen heeft opgemaakt.

Terug
Bovenaan