Energieleveranciers

Als je je contract volledig wilt beëindigen bij Mega, dan vragen ze om een energieovernamedocument in te vullen (volgens de FAQ). Dus ze praten over een overnemer. Wat als er geen overnemer is? :unsure:

Als je er blijft wonen kan je niet zomaar je contract stopzetten. Enfin, dat lukt wel, maar je bent verplicht om een contract te hebben bij een leverancier. Je moet dan je nieuwe leverancier contacteren die de stopzetting bij Mega zal regelen.

Als je er niet blijft wonen (bv omdat je iets huurde en er nu vertrokken bent) ben je niet verplicht om de overnemer te melden. Als je die niet kent kan je ook niks melden. Meld je stopzetting wel altijd schriftelijk (per mail) en meld duidelijk het adres, klantnummer, datum van stopzetting en meterstanden op dat moment! Schriftelijk is belangrijk om achteraf discussie te vermijden.

Als het pand te koop staat en er is nog geen koper, dan moet jij het contract nog actief laten staan totdat het pand verkocht is. Zoals eerder gemeld ben je verplicht om een energiecontract te hebben.

Laatst bewerkt:
Je kan je ook laten afkoppelen bij Fluvius, dan moet je geen contract meer hebben.
Maar dan heeft de koper weer kosten om aan te koppelen, wat natuurlijk voor beiden niet zo optimaal is.

Beter gewoon een contract zonder vaste kost afsluiten en de hoofdswitch afzetten als je er toch niet bent.
Let wel dat de chauffage niet kaputvriest of dergelijke dan...

Vandaag mijn eindfactuur gekregen (jaar lang Lumnus variabel elektriciteit+gas) en ik trek net geen 160euro terug.
De laatste drie maanden mijn voorschotfactuur wel zelf omhoog getrokken, indien ik dat niet had gedaan mocht ik nu 120euro bijbetalen.

Wel nogal verbaasd dat ze mijn voorschotbedrag echt stevig hebben verhoogd. Waar ik initieel toen ik het contract aanging +/- 60euro betaalde voor gas (per maand), vragen ze nu 225euro. Straffe mannen.

Vandaag mijn eindfactuur gekregen (jaar lang Lumnus variabel elektriciteit+gas) en ik trek net geen 160euro terug.
De laatste drie maanden mijn voorschotfactuur wel zelf omhoog getrokken, indien ik dat niet had gedaan mocht ik nu 120euro bijbetalen.

Wel nogal verbaasd dat ze mijn voorschotbedrag echt stevig hebben verhoogd. Waar ik initieel toen ik het contract aanging +/- 60euro betaalde voor gas (per maand), vragen ze nu 225euro. Straffe mannen.
Kunt gij die terug doen zakken richting 60€? Want het eerste jaar deden ze daar moeilijk over "Ja de vorige huurder verbruikte xxxKwh/jaar..dus ge gaat daar ni ver van afzitten..dus we zouden u aanraden het zo hoog te laten".

Kunt gij die terug doen zakken richting 60€? Want het eerste jaar deden ze daar moeilijk over "Ja de vorige huurder verbruikte xxxKwh/jaar..dus ge gaat daar ni ver van afzitten..dus we zouden u aanraden het zo hoog te laten".
Nee, ik kan maar zakken tot 149euro... Op zich is het prijsniveau wel effectief gestegen dus ik begrijp dat het niet kan zakken tot 60.

Iemand die recent een overstap naar Luminus heeft gemaakt?

7 feb aangevraagd voor mijn verhuis volgende week 28feb.
Nog geen bevestiging gehad van hun.

Kan ik best telefonisch in hun wachtrij gaan staan of komt dat wel in orde?

Edit: al 30min wachtmuziek

Laatst bewerkt:
Binnenkort verloopt mijn vast contract ook.
Zal toch even pikken om het tarief van vorig jaar (incl korting) te zien en dan te vergelijken wat het huidige tarief is...

Ik kijk wel elk jaar op mijnenergie om te vergelijken.
Om de hoeveel tijd worden die tarieven aangepast?
Is dat wekelijks?
Maandelijks?

Ik verwacht eerstdaags nog een voorstel van mijn huidige leverancier, maar dan weet ik wanneer er aanpassingen zullen zijn op mijnenergie om correct te vergelijken.

Binnenkort verloopt mijn vast contract ook.
Zal toch even pikken om het tarief van vorig jaar (incl korting) te zien en dan te vergelijken wat het huidige tarief is...

Ik kijk wel elk jaar op mijnenergie om te vergelijken.
Om de hoeveel tijd worden die tarieven aangepast?
Is dat wekelijks?
Maandelijks?

Ik verwacht eerstdaags nog een voorstel van mijn huidige leverancier, maar dan weet ik wanneer er aanpassingen zullen zijn op mijnenergie om correct te vergelijken.

Vrijwel altijd in het begin van de maand veranderen contracten

Vaste contracten: elke maand of niet
Variable contracten:
- elke maand als de contracten op maandbasis indexeren (zijn er nu meer dan vroeger)
- per kwartaal als de contracten op kwartaalbasis indexeren (was vroeder de norm)

Contracten per kwartaal zijn nu duurder dan de per maand omdat de prijzen wat gedaald zijn.
April start het nieuwe kwartaal.

Vergelijk ook eens op de vtest https://vtest.vreg.be/

Ik heb vandaag mijn eindafrekening gekregen en moet 350 euro bijbetalen. Vreemd, maar vooral, is het normaal dat ik die nu al krijg gezien ik nog maar op maand 9.5 zit van mijn jaarcontract?

Ok, merci! Had al schrik dat ze nu dan mijn contract al zouden verlengd hebben ofzo :).

Wel serieus veel meer aardgas gebruikt dit jaar ten opzichte van 2020-2021. Nochtans bitter weinig verschil in aantal dagen dat we het huis verwarmd hebben, gezien mijn dochter geboren is in januari van dat jaar ... van 12k naar 18k is toch echt een fameus verschil.

Opnieuw meegedaan met de groepsaankoop groene elektriciteit (geen gas hier) van de provincie West-Vlaanderen.
Degene die eruit kwam is Mega met een variabel contract. Ik heb tijd tot Mei want dan loopt mijn betere contract af bij engie. Best zo lang mogelijk wachten met intekenen zeker en verder andere prijzen vergelijken? Ik hoop/gok dat de prijzen nog wat zullen zakken.

Eens gesimuleerd vandaag, zou mij een 3k per jaar kosten aan gas en elektriciteit, terwijl ik normaal met een 1400 toe kwam.. Blijft toch belachelijk zenne. Precies ook nergens iets van promos ofzo contract loopt tot mei, best zo lang mogelijk af wachten zeker?

Opnieuw meegedaan met de groepsaankoop groene elektriciteit (geen gas hier) van de provincie West-Vlaanderen.
Degene die eruit kwam is Mega met een variabel contract. Ik heb tijd tot Mei want dan loopt mijn betere contract af bij engie. Best zo lang mogelijk wachten met intekenen zeker en verder andere prijzen vergelijken? Ik hoop/gok dat de prijzen nog wat zullen zakken.

Heb je enige prijsformule gekregen van Mega? Ben daar wel benieuwd naar.

Eens gesimuleerd vandaag, zou mij een 3k per jaar kosten aan gas en elektriciteit, terwijl ik normaal met een 1400 toe kwam.. Blijft toch belachelijk zenne. Precies ook nergens iets van promos ofzo contract loopt tot mei, best zo lang mogelijk af wachten zeker?

Best wachten tot eind maart ja om dan een nieuwe vergelijking te maken. Een nieuwe leverancier heeft minstens 1 maand nodig om je in te schrijven. Dan kan hij vanaf 01/05 inschrijven.

Zou het wijselijk zijn om nu een contract af te sluiten (vóór 1 maart - aanpassingen prijzen), want met het gedoe van Rusland heb ik wat schrik om te lang af te wachten. Aan de andere kant hadden we een zachte maand februari en genoeg wind afgelopen week. Zou het dat compenseren?
Mijn huidig contract loopt af op 1 mei, dus normaal zou ik wachten tot 1 april, maar ja, stel dat maart nog x% duurder wordt...
Wat de prijzen betreft van februari, moet ik al 47€ (huidig) naar 137€ gaan met gas + elektriciteit. Heb geen zin om naar de 150€ te gaan.

Die oplichters van Mega blijven maar gaan.
Op 1 februari een absurde eindfactuur aangevochten, op 4 februari bevestiging van gekregen, daarna nog niets gebeurd, en nu een eerste herinnering met waarschuwing dat er een boete zal bijkomen. Succes er mee jongens. Ik heb er nog 1x op gereageerd op een deftige, maar dwingende manier, maar dit was wel mijn laatste mail naar Mega. Dat ze het maar naar de rechtbank trekken.

@polar bear
Mijn ervaringen met Mega zijn dus extreem slecht, ik kan u enkel afraden om er bij te tekenen.

Momenteel engie, en nog geen eindafrekening gekregen voor 2021.
Zonnepanelen gelegd eind 2020 en atm nog een terugdraaiende teller. Nog niets gezien van prosumenten tarief ook.

Nu betalen wij maandelijks vroeger rond de 90 vast, en dit is nu gezakt naar 50 of 60 aangezien die prijs enkel op gas baseerd is nu.
Wij verhuizen in mei of juni. Engie loopt tot mei dacht ik, maar die verhuis moeten we ook ruim op voorhand aangeven.

Instappen op groepsaankoop weet ik niet of het slim is + gecombineerd met aankomende verhuis lijkt me vragen om extra papierwerk en miserie

Die oplichters van Mega blijven maar gaan.
Op 1 februari een absurde eindfactuur aangevochten, op 4 februari bevestiging van gekregen, daarna nog niets gebeurd, en nu een eerste herinnering met waarschuwing dat er een boete zal bijkomen. Succes er mee jongens. Ik heb er nog 1x op gereageerd op een deftige, maar dwingende manier, maar dit was wel mijn laatste mail naar Mega. Dat ze het maar naar de rechtbank trekken.

@polar bear
Mijn ervaringen met Mega zijn dus extreem slecht, ik kan u enkel afraden om er bij te tekenen.
Ik heb hetzelfde voor. Dat is gewoon een automatische batch, die vandaag gelopen heeft en die checkt wie nog een saldo heeft openstaan en er worden dan automatisch emails gestuurd naar die klanten. Dat is allemaal zo geprogrammeerd hé ;) Maar inderdaad wél een beetje vreemd dat ze de 'betwiste' bedragen opnieuw hebben toegevoegd bij een aantal (?) klanten en die batch weet dat niet hé .. maar goed ..

Maar ..
Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met mijn energiefactuur?

In het kort:
- Een betwist bedrag moet opgeschort worden. Pas nadat de energieleverancier u gelijk of ongelijk geeft, is de opschorting ten einde
- Extra kosten aanrekenen op bezwaren / betwiste bedragen mag niet.
- Let wel op: Als de factuur 1000€ bedraagt, en je betwist 200€ hiervan, dan moet je wel zo snel mogelijk die 800€ die je niet betwist betalen. Op die 800€ mogen namelijk wél extra kosten aangerekend worden

Vorige week ook mijn afrekening gekregen, elektriciteitsverbruik is ongeveer gelijk gebleven en gasverbruik met 100m3 gedaald.

Nu krijg ik nog 37 euro terug, mijn volgende voorschotten zullen van 60€ naar 90€ gaan.
In totaal kostte een jaar gas en elektriciteit me een kleine 660€ (prijzen van 2 jaar geleden).
Wanneer ik simuleer met hetzelfde verbruik op huidige prijzen zou ik rond de 1300 euro uitkomen, klein verschilletje :unsure:

Terug
Bovenaan