Energieleveranciers

Maar bij nieuwbouw is het verplicht om allemaal te doen en is er 0 subsidie.

Ze zouden beter gewoon de boetes doorsturen naar de veroorzaker maw :unsure:
De subsidie heeft er dan ook mee te maken dat je uw bestaande infrastructuur wilt aanpassen. En dat je niet wilt aanmoedigen dat ze nieuwe grond aansnijden en de oude nest maar laten verkrotten bij wijze van spreken.

Al heb ik de casus bekeken in mijn geval en was de totale renovatie duurder dan de nieuwbouw, zelfs met de premies die je krijgt. Grotendeels omdat je nu eenmaal een marktconform bedrag moet geven voor iets dat je eigenlijk minimaal gedeeltelijk wilt weggooien.
Daarnaast krijgt een nieuwbouw ook geen 0 subsidie hé. Daar heeft men in de tijd ook subsidies voorzien die te maken hadden met het e-peil. En zelfs nu kun je nog altijd uw KI vrijgesteld krijgen.

Als uw onroerende voorheffing 1000€ is tgv dat KI. Dan komt een vrijstelling van 5j overeen met een subsidie van 5000€.

Kleine nuance: ik denk dat je geen prosument meer bent als je een digitale meter gebruikt.
Je blijft prosument. Je moet dan echter geen prosumententarief meer betalen. Maar de discussie ging dan ook om geen digitale meter te zetten. Dus in die rhetoriek / hypothese heb ik dan ook geantwoord ;).

Laatst bewerkt:
Wij hebben vorig jaar deelgenomen aan een groepsaankoop. (was via de VAB). We zitten nog tot 1 mei bij Engie aan een vast contract aan een aanvaardbare prijs. Dit jaar hebben we opnieuw interesse getoond in een groepsaankoop en het is nog wachten op de resultaten eer we beslissen, maar de kans dat we een goed vast contract gaan krijgen is nihil.
Daarom zijn we nu al wat aan het rondneuzen, maar is dit niet wat te vroeg? We hebben nog 2,5 maand te gaan en de prijzen eind maart, begin april kunnen immers nog serieus lager gaan.

Wij hebben vorig jaar deelgenomen aan een groepsaankoop. (was via de VAB). We zitten nog tot 1 mei bij Engie aan een vast contract aan een aanvaardbare prijs. Dit jaar hebben we opnieuw interesse getoond in een groepsaankoop en het is nog wachten op de resultaten eer we beslissen, maar de kans dat we een goed vast contract gaan krijgen is nihil.
Daarom zijn we nu al wat aan het rondneuzen, maar is dit niet wat te vroeg? We hebben nog 2,5 maand te gaan en de prijzen eind maart, begin april kunnen immers nog serieus lager gaan.

Voor de variable contracten
- maandelijkse indexatie: liggen al lager dan een maand geleden. Heeft nog geen nut om nu al te beslissen en prijzen zeer heel onvoorspelbaar.
- per kwartaal: nieuwe prijzen krijg je pas 1 april te zien

Vaste contracten
- vrijwel geen keuze en heeft ook geen nut om nu al te beslissen

Iemand weet hoe Luminus je informeert van je nieuwe tarieven?
Mijn 'Optimal' loopt af op 07.04.2022 maar heb nog niks gezien wat de nieuwe prijzen zouden zijn?
Startdatum zet ik da nbest op 08.04.2022 voor de nieuwe leverancier? ( enfin, ik ga er van uit dat Luminus niet de goedkoopste zal zijn).

Mijn 'Optimal' loopt af op 07.04.2022 maar heb nog niks gezien wat de nieuwe prijzen zouden zijn?
Startdatum zet ik da nbest op 08.04.2022 voor de nieuwe leverancier? ( enfin, ik ga er van uit dat Luminus niet de goedkoopste zal zijn).
Ik heb enkele weken geleden een overzicht gekregen van de nieuwe tarieven voor gas, voor elektriciteit nog niets. Was proactief, ook mijn contract loopt af begin april.

Ik heb een mail gekregen met als titel "Luminus informeert je", waarin de oude en nieuwe tarieven van mijn formule werden opgelijst, en in bijlage de algemene en bijzondere voorwaarden.

Ik heb een mail gekregen met als titel "Luminus informeert je", waarin de oude en nieuwe tarieven van mijn formule werden opgelijst, en in bijlage de algemene en bijzondere voorwaarden.
Ik heb enkele weken geleden een overzicht gekregen van de nieuwe tarieven voor gas, voor elektriciteit nog niets. Was proactief, ook mijn contract loopt af begin april.
Thanks. Hier nog niks gekregen. Laatste mail van hun was op 30 januari om te zeggen dat ze mijn voorschot verdubbeld hebben :unsure:

Voor de gas zonet 2j vast gekozen.
Niet veel duurder dan de variable contracten en de lente komt er toch aan.

De variable contracten die ze momenteel aanbieden worden elke maand geindexeerd, en je weet pas de prijs op het einde van de maand. Dan kies ik liever voor zekerheid.

Opzeg kost 20eur. Dus over enkele maanden opnieuw vergelijken wanneer de prijzen hopelijk zijn gezakt.

Net eens gebeld met Luminus. Mail zou verstuurd zijn 25/1 maar niks gekregen. Hebbe nze het nogmaals gestuurd:
Je nieuwe prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,3192 €/kWh, vaste vergoeding 60,5 €/jaar.

Je nieuwe tariefformules:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: 0.001119 * EMarketCWE + 0.130795.

Je huidige prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,1653 €/kWh, vaste vergoeding 60.5 €/jaar.

Je huidige tariefformules:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: 0.001083 * EMarketCWE + 0.007900.

Op mijnenergie lijkt TotalEnergies nu de goedkoopste te zijn ( variabel). 25,34 c€/kWh tov 31,92 bij Luminus.
Lijkt ook een contract zonder promoties te zijn, dus kan je ook weer weg zonder een termijn uit te doen...

Net eens gebeld met Luminus. Mail zou verstuurd zijn 25/1 maar niks gekregen. Hebbe nze het nogmaals gestuurd:
Je nieuwe prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,3192 €/kWh, vaste vergoeding 60,5 €/jaar.

Je nieuwe tariefformules:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: 0.001119 * EMarketCWE + 0.130795.

Je huidige prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,1653 €/kWh, vaste vergoeding 60.5 €/jaar.

Je huidige tariefformules:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: 0.001083 * EMarketCWE + 0.007900.

Op mijnenergie lijkt TotalEnergies nu de goedkoopste te zijn ( variabel). 25,34 c€/kWh tov 31,92 bij Luminus.
Lijkt ook een contract zonder promoties te zijn, dus kan je ook weer weg zonder een termijn uit te doen...
Luminus heeft ook een goedkoper tarief maar het is goed verstopt denk ik:

Vreemd dat die niet in de prijsvergelijkers zit? Op zich ook geen slechte prijs.

*edit: als ik gewoon bij Luminus wil blijven: moet ik dan gewoon 'product aanpassen' doen nadat het 1e jaar voltooid is ( om mijn kortingen niet kwijt te spelen), en is het dan meteen veranderd?

*edit2: denk er net wel aan, dat als ik bij Luminus blijf , dat ik die 1500 kwh gratis dan maar krijg in februari 2023 :sop:

Laatst bewerkt:
Door een defecte grondpomp in 2020 (nu een jaar overgeschakeld naar gas) en installatie van digitale meter, kan ik mijn verbruik moeilijk vergelijken dus zit een beetje in de rats of ik moet veranderen of niet. Heb enkel een afrekening van Luminus van 29/06/2021-30/09/2021 (dus al periode waar we zijn overgeschakeld naar gasketen) met volgende data:

1644935174270.png

Ik gebruik in mijn energie volgende gegevens:

Electriciteit
Dag: 685 kWh (137 x5 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)
Nacht: 1155 kWh (231 x5 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)
Injectie zonnepanelen:
Dag: 2100 kWh (701 x 3 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)
Nacht: 800 kWh (269 x 3 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)
Gas:
7500 kWh (1457 x 5 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)

Kloppen deze gegevens ongeveer?

Via mijn energie krijg ik deze resultaten voor een vast contract:

1644935478873.png

Via Bolt komt het op 165€ per maand ofwel 1980€ per jaar. Best overstappen naar TotalEnergies dus?

Bijlagen

• 1644935454575.png
    1644935454575.png
    99,2 KB · Weergaven: 11
Door een defecte grondpomp in 2020 (nu een jaar overgeschakeld naar gas) en installatie van digitale meter, kan ik mijn verbruik moeilijk vergelijken dus zit een beetje in de rats of ik moet veranderen of niet. Heb enkel een afrekening van Luminus van 29/06/2021-30/09/2021 (dus al periode waar we zijn overgeschakeld naar gasketen) met volgende data:

Bekijk bijlage 7711

Ik gebruik in mijn energie volgende gegevens:

Electriciteit
Dag: 685 kWh (137 x5 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)
Nacht: 1155 kWh (231 x5 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)
Injectie zonnepanelen:
Dag: 2100 kWh (701 x 3 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)
Nacht: 800 kWh (269 x 3 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)
Gas:
7500 kWh (1457 x 5 - aangezien mijn verbruik 3 maanden in de zomer gerekend is)

Kloppen deze gegevens ongeveer?

Via mijn energie krijg ik deze resultaten voor een vast contract:

Bekijk bijlage 7714

Via Bolt komt het op 165€ per maand ofwel 1980€ per jaar. Best overstappen naar TotalEnergies dus?

Kijk eens bij de vtest. Daar staat luminus er tussen met een goedkoper vast tarief voor jou. (niet zichtbaar op mijnEnergie)
mNfEGWJ.png

Kijk eens bij de vtest. Daar staat luminus er tussen met een goedkoper vast tarief voor jou. (niet zichtbaar op mijnEnergie)
mNfEGWJ.png
Ok thanks. Had al meerdere vergelijkingen via verschillende sites gedaan en elke keer kom ik iets anders uit. Jij zou dan voor elektriciteit ergens anders gaan dan gas, want die Luminus is enkel gas. Via VTest is de goedkoopste voor elektriciteit dan ook rond de 800€ dus totaal 1800€ wat meer is dan Total.

De gegevens die ik gebruik zijn toch goed (als in +- goed ingeschat naar gelang het gebruik van die 3 maanden) he?

Laatst bewerkt:
De gegevens die ik gebruik zijn toch goed (als in +- goed ingeschat naar gelang het gebruik van die 3 maanden) he?
Dat is toch koffiedik kijken, niet?
Nu heb je eigenlijk enkel je sanitair warm water energieverbruik, je verwarming doet niet veel in de zomer natuurlijk.
Dat is heel moeilijk om dan te extrapoleren.

Moest je verbruiken volgens het standaardprofiel dan zou je op 23.300 kWh per jaar uitkomen. Maar hangt enorm af van wat je allemaal doet met gas natuurlijk (sanitair water/koken/verwarming) en hoe hoog je de chauffage zet.

Ga gewoon nu eens de stand op je meter aflezen, en kijk wat je verbruikt hebt tussen 29.06.2021 en vandaag. Dat zal je al een beter zicht geven op je jaarverbruik (een gemiddelde verbruiker zal in die periode +- 70% van zijn verbruik hebben).

Moest je verbruiken volgens het standaardprofiel dan zou je op 23.300 kWh per jaar uitkomen. Maar hangt enorm af van wat je allemaal doet met gas natuurlijk (sanitair water/koken/verwarming) en hoe hoog je de chauffage zet.

Ga gewoon nu eens de stand op je meter aflezen, en kijk wat je verbruikt hebt tussen 29.06.2021 en vandaag. Dat zal je al een beter zicht geven op je jaarverbruik (een gemiddelde verbruiker zal in die periode +- 70% van zijn verbruik hebben).
Ja ik ben inderdaad dom geweest en dacht er net voor je post aan. Kan gewoon de meter aflezen natuurlijk. Heb het in excel gegoten en die gegevens terug gebruikt in mijn energie.

29/06/202130/09/202115/02/2021Totaal232 dagen365
El dag469948365404
Verbruik1375687053,041109,1595
El nacht394541764718
Verbruik
2315427733,331216,1422
Zon dag99316941843
Totaal7011498503,661337,2845
Zon nacht389658723
Totaal269653341,44525,47414
Gas156617113792
Verbruik145208122269,593502,1121

Dus totaal verbruik gedeeld door 232 dagen (van 29/6 tot vandaag) om het gemiddelde per dag te weten. Dan vermenigvuldigd met 365.

Mijn energie geeft me dan nog altijd TE top en top gas, alleen komt het iets meer uit. Ze Dus ik denk dat ik inderdaad best overschakel naar TE.

Edit: Heb me vergist met de gas. Is m³, niet kw dus moet nog x10. Maar blijft bij Total. Zijn dus blijkbaar momenteel wel de goedkoopste zoals @Frado ook al zei.

Laatst bewerkt:
Als je je contract volledig wilt beëindigen bij Mega, dan vragen ze om een energieovernamedocument in te vullen (volgens de FAQ). Dus ze praten over een overnemer. Wat als er geen overnemer is? :unsure:

Terug
Bovenaan