Energieleveranciers

Ik begin die miserie voor mijn eindfactuur serieus beu te worden.
Dus vorige week gebeld naar Fluvius voor een "geschatte meterstand" die 4000kwh hoger was dan de werkelijkheid, ze hebben dat daar dan in orde gebracht.
Nu krijg ik een slotfactuur van Mega van 800 euro ongeveer, met die foute geschatte meterstand er op. Ik bel naar Fluvius en daar zeggen ze dat ze wel degelijk de correcte meterstand (4000kwh minder) door hebben gegeven.
Wie liegt er hier nu feitelijk?
Dit gaat dus weer weken aan een stuk duren voor er iets van in orde komt he. :angry:
Wil niet noodzakelijk zeggen dat iemand liegt.

Kan gerust zijn dat die eindfactuur is opgesteld voordat die informatie van fluvius is doorgegeven.

Wil niet noodzakelijk zeggen dat iemand liegt.

Kan gerust zijn dat die eindfactuur is opgesteld voordat die informatie van fluvius is doorgegeven.
Dat zullen we binnen 2 weken zien als Mega nog eens reageert. Hopelijk is het idd zo, want ik kan er echt niet meer tegen. Het zou vanzelf moeten gaan zo'n overstap, maar we zitten al sinds oktober met problemen dankzij Mega.

Total en Dats24 komen nu bovenaan tevoorschijn bij de energie vergelijkers. (17.000kw)
Iemand ervaring bij deze bedrijven? Zijn er addertjes onder het gras? Tov de andere bekendere zijn ze wel goedkoper.

Het luminus vaste tarief is misschien ook interessant.
In ieder geval heel moeilijk om de juiste keuze te maken.
lKHJC0h.png

Total en Dats24 komen nu bovenaan tevoorschijn bij de energie vergelijkers. (17.000kw)
Iemand ervaring bij deze bedrijven? Zijn er addertjes onder het gras? Tov de andere bekendere zijn ze wel goedkoper.

Het luminus vaste tarief is misschien ook interessant.
In ieder geval heel moeilijk om de juiste keuze te maken.
lKHJC0h.png
Totalenergies is de nieuwe naam van Lampiris. Zijn 5 jaar geleden overgenomen door Total

Totalenergies is de nieuwe naam van Lampiris. Zijn 5 jaar geleden overgenomen door Total
Thanks, wist ik al niet.

Onderling tussen variable contracten maakt de Vtest het onderscheid tussen 'prijszekerheid'.
Sommige scoren beter en moet je in de tariefkaarten gaan kijken naar de wiskundige formules.
Toch totaal niet te doen voor de doorsnee consument.

Thanks, wist ik al niet.
Lampiris is pas een paar dagen geleden officieel van naam veranderd. ;)

Dats24 zijn oa de tankstations van Collruyt, zoals deze in Lier (deze behoren tot dezelfde groep, zie foto hieronder) -->

Ze leveren ook energie aan particulieren.

Dat zullen we binnen 2 weken zien als Mega nog eens reageert. Hopelijk is het idd zo, want ik kan er echt niet meer tegen. Het zou vanzelf moeten gaan zo'n overstap, maar we zitten al sinds oktober met problemen dankzij Mega.

't is een combo van alles waardoor alle leveranciers in communicatieproblemen zitten.
1. Mega die contracten van vast naar variabel omzet
2. Stijging van energieprijzen
3. Mega die voorschotfacturen absurd verhoogd, zelfs voor vaste contracten
4. VEL en Watz die failliet gaan
5. Nieuw dataplatform dat voor alle leverancier geïnstalleerd wordt en het berichtenverkeer verstoorde tussen half november - begin januari. Met alle gevolgen vandien voor iedereen die van VEL/Watz komt en moet overschakelen, verhuizen die niet geregeld geraken, leverancierswissels die niet in orde komen, ...
6. Octa+ die onrechtmatige kosten begint aan te rekenen
7. Eneco die contracten onrechtmatig begint aan te passen naar variabel
8. Verkooppraktijken van Luminus in MediaMarkt en via telefoon

Dit zijn tienduizenden mensen die iets aan de hand hebben en allemaal naar hun leverancier zitten bellen, mailen, chatten, tweeten, ... Het is terecht dat ze contact opnemen, maar het is een tsunami van klantvragen bij elke leverancier. Noteer dan ook nog eens dat het aantal corona besmettingen gigantisch is geweest en er evenveel in quarantaine moesten en leveranciers dus ook onderbemand zijn.. Een realistisch antwoordtermijn lijkt mij eerder 5 maanden. En dat is nog optimistisch..

Laatst bewerkt:
Eigenlijk gewoon oplichters en zich dan verschuilen.
En intussen herinnerings kosten aanrekenen voor facturen die totaal fout zijn en je al 5x voor gemaild en en al 7dagen voor aan het bellen bent.

Ik zie nu bij het nog eens doornemen can de factuur, dat het verbruik wel correct staat onderaan de factuur. Een grafiek met verbruiksgeschiedenis met jaar. En toch de foute, veel hogere meterstand factureren. Yeah right.

Ik heb een variabele sinds september aan een vrij laag bedrag. Engie heeft nog geen aanstalten gemaakt om dit te verhogen.

Ik ben ook bij Luminus sinds 7 april 2021. Was toen geregeld via mijnenergie: een korting en 1500 kwh gratis.
Maar als ik kijk bij de voordelen staat er :
"
  • Je krijgt éénmalig 1500 kWh gratis energie. Deze korting wordt pro rata verrekend op de jaarafrekening volgend op 08/02/2023.
"

Waarom spreekt men van 2023? Op de afrekening van december heb ik ook niks gezien va ndie 1500 kwh gratis..? Iemand een idee?

Ik heb dit ook zie ik, heb ook een contract afgesloten 06/2021 en bij mij komt de korting pas 05/2023

Ik had me ingeschreven voor een groepsaankoop energie via provincie O-VLaanderen en mail gehad dat ze geen bod gekregen hebben van de leveranciers voor een vast tarief. Ze gaan nu via variabel tarief opnieuw proberen...

Ik heb dit ook zie ik, heb ook een contract afgesloten 06/2021 en bij mij komt de korting pas 05/2023

Ik heb ook dit contract, Optimal. Ik heb het oorspronkelijk contract erbij gehaald en daar staat dat men deze krijgt na 11 maanden en zal verekend worden op de volgende jaarafrekening, dus geen enkel idee waarom ze een jaar overslaan.

Ik probeer ze te contacteren via de chat, maar een drama. Ik vermoed dat ik die 1.500 kwh ga krijgen op het einde van mijn eerste jaar, want anders is mijn hele berekening naar de knoppen (hebben door zonnepanelen een jaarverbruik van 1.300 kwh)...

Jullie al contact gehad met Luminus?

Voor de mensen met die promo van 1.500 kWh bij Luminus, ziehier de reden (mijn situatie, meteropname in februari, contract loopt af op 31/05/2022).

"Omdat je in februari ( wanneer jij je afrekening ontvangt) nog geen jaar klant bent met dit contract. Wordt deze inderdaad verrekend in 2023, maar als je na een jaar je contract stopzet dan krijg je deze verrekend op je slotfactuur."

Ik heb een variabele sinds september aan een vrij laag bedrag. Engie heeft nog geen aanstalten gemaakt om dit te verhogen.

Heb zelf de stap maar genomen. Ga toch wss met huidig verbruik een kleine 1000 euro kunnen opleggen als ik het zo wat inschat.

Hun voorstel was te stijgen van 105 euro per maand naar 247 euro, 231 euro als ik electriciteit niet meerekende (heb zonnepanelen en nog terugdraaiende teller).

Maar ik weet nu niet of ze rekening houden dat gasverbruik drastisch gaat verminderen binnen een maand of 3 als de verwarming afgaat, heb dus maar verhoogd tot 155 euro en we zien wel met de afrekening in oktober.

Daarnaast heb ik ook een contract met 40% korting op de gas en 45% op electriciteitsprijs. Weet ook niet of ze dat ook al ingecalculeerd hebben.

Vandaag afrekening gekregen van Eneco. Hield mijn hart al vast als ik de mail zag want zij hadden 2 maand terug een voorstel gedaan om het voorschot te verhogen naar 300€.

Had in september verhoogt van 80 naar 110 en in november dan maar voor de zekerheid naar 180. Contract is variabel tarief.

Heb wel zonnepanelen en een analoge teller nog, dus elektriciteit heb ik niet. We krijgen uiteindelijk 270€ terug, wat een hele verassing is natuurlijk. Voor ongeveer 20% meer gasverbruik betaal ik nu het dubbele van de prijs voor gas in vergelijking met de afrekening van vorig jaar.

Ga nog afwachten wat Eneco aanbied voor nog een jaar en eens kijken of er interessante promo’s zijn. Maar vermits de meeste voorstellen vast tarief zijn waarschijnlijk betwijfel ik dat ik ga veranderen.

Ik zit hier met een vreemd probleem. IK heb nog een vast contract bij luminus voor gas en elektriciteit, loopt ten einde maart 2022.
11 januari geef ik mijn meterstanden op. Op dat moment zegt Luminus: gas 440 euro betalen en elektriciteit krijg ik 140 euro terug. Sindsdien verwarmen we minder. Elektrisch vuur ligt bijna niet meer aan in de slaapkamer (baby vorig jaar). Tarieven zijn dus nog van vorig jaar en goedkoop.

Ik kijk net nog eens naar de klantenzone. In principe is er niets veranderd.
Nu zie ik staan bij eindafrekening:
1300 euro betalen voor gas
440 euro betalen voor elektriciteit
Ze willen de voorschotten dus nog ferm opdrijven.

Ik dacht dat ze stiekem ons contract hadden veranderd, maar ik zie nog steeds het oude contract (met goedkope tarieven staan, vast). Hoe kan dit?

Momenteel zijn er veel klanten met hetzelfde probleem inc mezelf.
De klantendienst zegt dat het een technische probleem is.
Persoonlijk denk ik gwn dat ze de klanten overtuigen om hun voorschot te verhogen om hun inkomsten te verhogen.

Terug
Bovenaan