Energieleveranciers

Ik zit hier met een vreemd probleem. IK heb nog een vast contract bij luminus voor gas en elektriciteit, loopt ten einde maart 2022.
11 januari geef ik mijn meterstanden op. Op dat moment zegt Luminus: gas 440 euro betalen en elektriciteit krijg ik 140 euro terug. Sindsdien verwarmen we minder. Elektrisch vuur ligt bijna niet meer aan in de slaapkamer (baby vorig jaar). Tarieven zijn dus nog van vorig jaar en goedkoop.

Ik kijk net nog eens naar de klantenzone. In principe is er niets veranderd.
Nu zie ik staan bij eindafrekening:
1300 euro betalen voor gas
440 euro betalen voor elektriciteit
Ze willen de voorschotten dus nog ferm opdrijven.

Ik dacht dat ze stiekem ons contract hadden veranderd, maar ik zie nog steeds het oude contract (met goedkope tarieven staan, vast). Hoe kan dit?

Die simulator zal rekening houden met de prijsstijging die vanaf eind maart ingaat. Een leverancier moet als ze het contract niet willen verlengen je 2 maanden op voorhand inlichten van wat de nieuwe prijzen van je contract zullen zijn.
Toen je je meterstanden op 11/01 ingaf was het nog geen 2 maanden tot je contracteinddatum en waren je nieuwe prijzen nog niet gekend. Nu is er wel gekend wat de nieuwe prijzen zullen zijn en de simulator zal daar rekening mee houden.

Als ik zonnepanelen laat plaatsen, moet ik dan mijn terugdraaiende teller behouden en de premie niet aanvragen? 😬
Jij gaat sowieso een digitale meter krijgen bij mijn weten.

Aangezien je het feit dat je zonnepanelen zet moet aangeven bij fluvius.
En ik denk niet dat je de digitale meter hier kunt weigeren.

Ik ben momenteel Luminus basic. Contract vervalt einde deze maand. Best de afrekening afwachten en op basis daarvan vergelijken op mijnenergie.be?
Gelijkaardige situatie, maar het mijne vervalt in mei. De nieuwe tarieven zijn al doorgegeven via mail en zijn voor gas en elektriciteit ca. x5. Wat doen we nu best, in april naar een beter contract zoeken?

Gelijkaardige situatie, maar het mijne vervalt in mei. De nieuwe tarieven zijn al doorgegeven via mail en zijn voor gas en elektriciteit ca. x5. Wat doen we nu best, in april naar een beter contract zoeken?
Voor begin april. Aangezien er een opzegtermijn is van 1 maand bij mijn weten. Allez zo heb ik het toch altijd verstaan.

Ga je dan niet overal met hetzelfde probleem zitten?

Mijn ouders hun contract is nu verlengd, ik had ook rondgekeken maar bij alle andere leveranciers is het hetzelfde liedje.
Hun huidig contract ging wel x3 maar was nog steeds een van de goedkoopste.

Ga je dan niet overal met hetzelfde probleem zitten?

Mijn ouders hun contract is nu verlengd, ik had ook rondgekeken maar bij alle andere leveranciers is het hetzelfde liedje.
Hun huidig contract ging wel x3 maar was nog steeds een van de goedkoopste.
Ja dat denk ik ook, ik heb trouwens gekeken en was verkeerd. De meteropname is mei maar contract loopt eind maart al af. Wil dus zeggen dat ik eigenlijk nu al moet beginnen rondkijken, en alles staat uiteraard duur. Anderzijds heb ik vanaf de volgende verlenging 10% getrouwheidskorting.

Misschien kan ik intern bij Luminus naar het iets goedkopere basic, maar als ik die getrouwheidszaken dan verlies komt dat hoogstwaarschijnlijk duurder uit.

Misschien dus best de bittere pil slikken en wanneer de prijzen eventueel deze zomer lager staan elders een contract afsluiten.

Laatst bewerkt:
Ja dat denk ik ook, ik heb trouwens gekeken en was verkeerd. De meteropname is mei maar contract loopt eind maart al af. Wil dus zeggen dat ik eigenlijk nu al moet beginnen rondkijken, en alles staat uiteraard duur. Anderzijds heb ik vanaf de volgende verlenging 10% getrouwheidskorting.

Misschien kan ik intern bij Luminus naar het iets goedkopere basic, maar als ik die getrouwheidszaken dan verlies komt dat hoogstwaarschijnlijk duurder uit.

Misschien dus best de bittere pil slikken en wanneer de prijzen eventueel deze zomer lager staan elders een contract afsluiten.
Ja ook even checken of luminus de vaste kost pro rata afrekent of niet. Maar ik dacht van wel. Mega doet dat niet.
Moet je dan meenemen in de vergelijking.

Iemand zei me dat je nog kon weigeren tot in 2025, maarja.

Opgelet: Door het onverwachte schrappen van de terugdraaiende teller en het prosumententarief heeft de Vlaamse minister van Energie in februari 2021 beslist dat eigenaars van zonnepanelen de installatie van de digitale meter mogen uitstellen. Tot begin 2025 ten laatste! Ze hoeven de eerste jaren dus niet direct over te stappen naar het systeem van de digitale teller. Voor nieuwe prosumenten en wie al reeds 15 jaar kon rekenen op het prosumententarief geldt deze regeling niet.

Ben ik een prosument ?

En wat is het prosumenten tarief haha

Onze woning is van 1970 en de meter ook veronderstel ik :p

Edit:
Dat ben ik allemaal niet he.
Dus ik denk dat ik kan weigeren tot 2025 en geen premie vragen.

Lijkt me de beste optie dan… die premie die wegvalt wordt gecompenseerd door de batterij die ik niet moet kopen dan he :p

Ben ik een prosument ?
Nu : neen.
Wanneer je zonnepaneelinstallatie gaat plaatsen : ja

En wat is het prosumenten tarief haha

Onze woning is van 1970 en de meter ook veronderstel ik :p
Uw meter mag van 1900 zijn en uw woning van 1500. Dat maakt niet uit in de uitleg die erboven stond.

Dat ben ik allemaal niet he.
Dus ik denk dat ik kan weigeren tot 2025 en geen premie vragen.

Lijkt me de beste optie dan… die premie die wegvalt wordt gecompenseerd door de batterij die ik niet moet kopen dan he :p
Dit gaat expliciet over uw casus. Daarom dat ik het specifiek nog onderlijnd en in het vet heb gezet van wat de uitzonderingen zijn wanneer je geen recht hebt op een uitstel van de digitale teller.

En die zijn :
1) Voor nieuwe prosumenten, dus particulieren die stroom op het net gaan zetten (en dit voor 2022 nog niet deden)
-> als jij uw installatie pas nu gaat zetten dan ben jij dit expliciet. EN daarover ging bij mijn weten nog altijd expliciet uw vraag...
2) voor prosumenten die al minstens 15 jaar prosument zijn (dus al 15 j hebben mogen genieten van het principe van de terugdraaiende teller)

Dus neen ik zie geen enkele redenering die uw gedachte bevestigt. Ik zie er enkel 1ne die die duidelijk tegenspreekt.
En als je dan toch zonnepanelen wilt plaatsen. Ga dan uit dat je die digitale teller krijgt EN vraag die premie aan. Ik zou het zonde vinden als je op basis van uw eigen foutieve interpretatie gaat gokken op iets om dan het deksel op uw neus te krijgen.

Dat er nog altijd subsidies voor zonnepanelen bestaan is eigenlijk triest en al helemaal met huidige prijzen waardoor terugverdientijd nog stuk sneller is

Dat er nog altijd subsidies voor zonnepanelen bestaan is eigenlijk triest en al helemaal met huidige prijzen waardoor terugverdientijd nog stuk sneller is
Dan kun je exact hetzelfde zeggen voor isolatie. Dat daar nog subsidies voor bestaan het is triest !!!! De terugverdientijd is dan toch nog een stuk sneller.

Ik bekijk het vanuit het standpunt dat wij een bepaald objectief moeten halen of we betalen boetes. Dan betaal ik liever wat meer geld via mijn belastingen zodanig dat mensen aangemoedigd worden om zonnepanelen te plaatsen. Dan dat ik binnen dit en 5 - 10 jaar boetes ga mogen betalen omdat we het niet gehaald hebben.

Ik zie nog een nut voor premies voor beperkte installaties (met een hogere zelfconsumptie). Cap die premie dus af op 300 EUR, ongeacht de grootte van de installatie

Dan kun je exact hetzelfde zeggen voor isolatie. Dat daar nog subsidies voor bestaan het is triest !!!! De terugverdientijd is dan toch nog een stuk sneller.

Ik bekijk het vanuit het standpunt dat wij een bepaald objectief moeten halen of we betalen boetes. Dan betaal ik liever wat meer geld via mijn belastingen zodanig dat mensen aangemoedigd worden om zonnepanelen te plaatsen. Dan dat ik binnen dit en 5 - 10 jaar boetes ga mogen betalen omdat we het niet gehaald hebben.
Maar bij nieuwbouw is het verplicht om allemaal te doen en is er 0 subsidie.

Ze zouden beter gewoon de boetes doorsturen naar de veroorzaker maw :unsure:

Maar bon off-topic :p

Nu : neen.
Wanneer je zonnepaneelinstallatie gaat plaatsen : Ja

Kleine nuance: ik denk dat je geen prosument meer bent als je een digitale meter gebruikt.

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/zelf-energie-produceren/zonnepanelen-en-zonneboilers/de-digitale-energiemeter zei:
Zodra u een digitale meter hebt, valt u voor de distributienettarieven door het arrest van het Grondwettelijk Hof in een nieuw nettariefsysteem (capaciteitstarief). Het prosumententarief is na de installatie van de digitale meter niet meer van toepassing. In plaats van het prosumententarief betaalt u dan netkosten op basis van uw werkelijke afname van het elektriciteitsnet. Als u dus vooral stroom verbruikt als de zon schijnt, dan is dit voordelig.

Terug
Bovenaan