Pablo Escobear
Active member
Ik zit hier met een vreemd probleem. IK heb nog een vast contract bij luminus voor gas en elektriciteit, loopt ten einde maart 2022.
11 januari geef ik mijn meterstanden op. Op dat moment zegt Luminus: gas 440 euro betalen en elektriciteit krijg ik 140 euro terug. Sindsdien verwarmen we minder. Elektrisch vuur ligt bijna niet meer aan in de slaapkamer (baby vorig jaar). Tarieven zijn dus nog van vorig jaar en goedkoop.
Ik kijk net nog eens naar de klantenzone. In principe is er niets veranderd.
Nu zie ik staan bij eindafrekening:
1300 euro betalen voor gas
440 euro betalen voor elektriciteit
Ze willen de voorschotten dus nog ferm opdrijven.
Ik dacht dat ze stiekem ons contract hadden veranderd, maar ik zie nog steeds het oude contract (met goedkope tarieven staan, vast). Hoe kan dit?
Die simulator zal rekening houden met de prijsstijging die vanaf eind maart ingaat. Een leverancier moet als ze het contract niet willen verlengen je 2 maanden op voorhand inlichten van wat de nieuwe prijzen van je contract zullen zijn.
Toen je je meterstanden op 11/01 ingaf was het nog geen 2 maanden tot je contracteinddatum en waren je nieuwe prijzen nog niet gekend. Nu is er wel gekend wat de nieuwe prijzen zullen zijn en de simulator zal daar rekening mee houden.