Energieleveranciers

Ah, DE cijfers! Een random artikel over een ander land, daarmee zijn al mijn argumenten uiteraard van tafel geveegd! Het feit dat ik mijn cijfers uit mijn ervaring plus de berekening van de verwarmingsaudit haal, telt dan niet? Weet je eigenlijk wat een verwarmingsaudit is?

Ik niet, maar ik wil het wel weten, dus als je zin hebt om het kort samen te vatten ben ik alvast geïnteresseerd.

Alleen moet je dan mensen met alleen elektriciteit meer geven, mensen met gas gaan verdelen in hoog en laagcalorisch (geen keuze tenzij je een tank hebt maar dan heb je geen meter) en die met stookolie nog eens apart

Klinkt op papier eenvoudiger dan het is
Wat denk je dat laag en hoogcalorisch hiermee te zien heeft? Hoogcalorisch komt binnen op 20mbar en laag op 25mbar wat het verschil compenseert in energie-inhoud hé. Gas in een tank is dan nog een ander soort gas dat op 37mbar op uw toestel binnenkomt..

Tegen 2030 ofzo

Maar dat wist ik niet dat ze dat omrekende!
Je meter rekent in m³ en dat wordt dan verrekend volgens kwh/kubiek, dus afhankelijk van welk gas je thuis krijgt.

Niets met u te maken, maar doet me denken aan die keer dat mijn zus boos was omdat ze meer dan 10x de kwh's gefactureerd kreeg dan wat ze door had gegeven. En eens ik was doorgedrongen met de uitleg kwam: "waarom is mijn elletriek dan wel juist?" :laugh:

Ah, DE cijfers! Een random artikel over een ander land, daarmee zijn al mijn argumenten uiteraard van tafel geveegd! Het feit dat ik mijn cijfers uit mijn ervaring plus de berekening van de verwarmingsaudit haal, telt dan niet? Weet je eigenlijk wat een verwarmingsaudit is?
Iets dat aantoont dat we in belgie volledig anders verwarmen dan in Nederland?

Ik niet, maar ik wil het wel weten, dus als je zin hebt om het kort samen te vatten ben ik alvast geïnteresseerd.

Eigenlijk wel grappig dat niemand dat kent, terwijl het eigenlijk wettelijk verplicht is om dit te doen op uw installatie vanaf ze 5 jaar oud is en minstens 20kw.

De audit is eigenlijk een soort rekentool waar alle gegevens van de installatie, inclusief jaarverbruik en dergelijke ingegeven moeten worden. Die berekening houdt dan bijvoorbeeld ook rekening met warmwaterproductie op de cv ketel of apart met zelfde brandstof of volledig apart. Ook het aantal bewoners moet dan ingevoerd worden voor dat warmwater gedeelte. Daaruit blijkt dan dat 1 of 4 personen bijvoorbeeld niet zo een significant verschil oplevert op het totaalverbruik.

*edit*
Het nut van deze audit is dus in principe om mensen aan te zetten om oudere installaties te vervangen, want de uitkomst van die berekening is dus eigenlijk puur het aantal euro dat je zou jaarlijks besparen. Je kan verschillende mogelijkheden kiezen, gaande van kleine aanpassingen zoals buitenvoeler plaatsen, tot de (oude) cvketels vervangen door een moderne condenserende bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Iets dat aantoont dat we in belgie volledig anders verwarmen dan in Nederland?

Belgen wonen groter dan Nederlanders, huizen zijn duurder in Nederland.

Nog meer cijfertjes:

Drieslaapkamerwoningen zijn met 10% afgenomen (van 41% naar 31%), waardoor voor het eerst de woningen met slechts twee slaapkamers het meest voorkomende woningtype vormen (35%, + 5%).
Dus 31% +40% = 71% van de huizen heeft 2-3 slaapkamers.

Laatst bewerkt:
Idd, er zijn er met 4, 5, 6, ... ook.

Als ik de data uit de link allemaal optel kom ik op 93,4% met meer dan 1 slaapkamer. 6.6% is dus een woning met 1 slaapkamer. Er lijken me toch meer singles te zijn dan 6.6%.
Of zelfs maar 1.6%, want een bepaalde zin is mij een beetje onduidelijk in die tekst.

Eigenlijk wel grappig dat niemand dat kent, terwijl het eigenlijk wettelijk verplicht is om dit te doen op uw installatie vanaf ze 5 jaar oud is en minstens 20kw.

De audit is eigenlijk een soort rekentool waar alle gegevens van de installatie, inclusief jaarverbruik en dergelijke ingegeven moeten worden. Die berekening houdt dan bijvoorbeeld ook rekening met warmwaterproductie op de cv ketel of apart met zelfde brandstof of volledig apart. Ook het aantal bewoners moet dan ingevoerd worden voor dat warmwater gedeelte. Daaruit blijkt dan dat 1 of 4 personen bijvoorbeeld niet zo een significant verschil oplevert op het totaalverbruik.

Dat heeft toch niemand gezegd? Alleenstaanden wonen in kleinere huizen dan gezinnen.

of heeft de grootte van het huis ook geen invloed op verbruik?
*edit*
Het nut van deze audit is dus in principe om mensen aan te zetten om oudere installaties te vervangen, want de uitkomst van die berekening is dus eigenlijk puur het aantal euro dat je zou jaarlijks besparen. Je kan verschillende mogelijkheden kiezen, gaande van kleine aanpassingen zoals buitenvoeler plaatsen, tot de (oude) cvketels vervangen door een moderne condenserende bijvoorbeeld.

Dat heeft toch niemand gezegd? Alleenstaanden wonen in kleinere huizen dan gezinnen.

of heeft de grootte van het huis ook geen invloed op verbruik?
Die audit ging over het feit dat warm water een kleine invloed heeft op het totaal jaarverbruik, vergeleken met verwarming. En dat een alleenstaande ook grotendeels zijn huis hetzelfde moet opwarmen vergeleken met een gezin. Als ik hier alleen of met 4 man zit moet ik evenveel mijn living opwarmen.

Wat denk je dat laag en hoogcalorisch hiermee te zien heeft? Hoogcalorisch komt binnen op 20mbar en laag op 25mbar wat het verschil compenseert in energie-inhoud hé. Gas in een tank is dan nog een ander soort gas dat op 37mbar op uw toestel binnenkomt..

Je meter rekent in m³ en dat wordt dan verrekend volgens kwh/kubiek, dus afhankelijk van welk gas je thuis krijgt.
Ik geef meterstand door in m3 en dan zit daar conversie om naar kWh te gaan.

Maar ik nam (blijkbaar foutief) aan dat je van 600m3 van laag meer ging uitkomen qua kWh dan van hoog terwijl het omgekeerd is (maat hoog zou dan maar 550m3 ofzo zijn)

Binnenkort zal ik verhuizen, dus kijken voor mogelijke andere leveranciers. Is de VREG test een goeie maatstaf? Want met heel die hetze... ben niet meer mee met alles :crazy:

39.3 % van de Alleenstaanden woont in een appartement vs 8.1% koppels met kinderen.

Wel studie van 2005, maar je hebt zeker recentere cijfers (wederom louche bron, studie wonen van Marino keulen, minister van wonen in 2005).

Stop met te komma neuken en komt met *iets* die je stelling onderbouwt en de mijne onderuit haalt.

Mijn stelling is dus al paar paginas lang. Gezinnen (met of zonder kinderen) spenderen meer aan gas dan een alleenstaande en jij zegt dat dat geen waar is.

Gogogogo

39.3 % van de Alleenstaanden woont in een appartement vs 8.1% koppels met kinderen.

Wel studie van 2005, maar je hebt zeker recentere cijfers (wederom louche bron, studie wonen van Marino keulen, minister van wonen in 2005).

Stop met te komma neuken en komt met *iets* die je stelling onderbouwt en de mijne onderuit haalt.

Mijn stelling is dus al paar paginas lang. Gezinnen (met of zonder kinderen) spenderen meer aan gas dan een alleenstaande en jij zegt dat dat geen waar is.

Gogogogo
Jij zegt dat dit significant meer is,

Ja, ik denk dat een gezin van vb 4 significant meer warm water gebruikt of meer chauffages heeft. Het licht van de zon niet ontkennen aub.

ik zeg dat dit niet zo een groot verschil is. Om uw stelling te onderbouwen kom je eerst af met een link die totaal niets zegt over cv kosten van alleenstaande VS gezin, maar wel mijn stelling onderbouwt dat warm water een kleine factor is in het totaalverbruik ( 2360kwh VS 23k kWh) en daarna met cijfers uit een ander land waarmee je niet zomaar kunt vergelijken. Ik stel dat ik uit ervaring en onder andere door gecertificeerd technicus te zijn die verwarmingsaudits mag uitvoeren zeg dat uw stelling niet klopt.

Gelukkig heeft een huis/app met 1 inwoner typisch evenveel kamers (en volume) als een huis met een gezin met 2kinderen. Moet ik de gemiddelde verbruikscijfers opzoeke ?

Dan deze post, waarvan ik met cijfers aantoonde dat slechts 1.6% van de huizen echt een 1persoons huis is, wat veel minder is dan het effectief aantal alleenstaande, die dus logischerwijs in een 2 of 3 slaapkamer huis/app wonen.

En plus, is het dus eigenlijk effectief gewoon een onderdeel van mijn werk om audits uit te voeren, wat mij misschien toch wel een beetje autoriteit geeft om een statement te kunnen maken over gasverbruik, uit ervaring.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan