Energieleveranciers

You have a good point. Zijzelf misschien niet. Maar dan verschuift het probleem wél naar anderen (binnen de regering)
Als er plots 100000 betogers in Brussel staan ...
Wat gaan ze dan zeggen: Die mensen zijn allemaal gewoon criminelen?
Zie ik haar evengoed nog zeggen.
En het is allang bewezen dat betogen niets uithaalt in dit land. Het vlaamse volk is daarvoor veel te mak en zit liever voor zijn tv naar de VRT te kijken, die door de staat goedgekeurde rode/groene propaganda in hun strot ramt. Waar zijn de tijden dat men het parlementsgebouw in de fik stak toen er politiekers zulke fratsen uithaalden? De mensen zijn veel te braaf geworden.

Zie ik haar evengoed nog zeggen.
En het is allang bewezen dat betogen niets uithaalt in dit land. Het vlaamse volk is daarvoor veel te mak en zit liever voor zijn tv naar de VRT te kijken, die door de staat goedgekeurde rode/groene propaganda in hun strot ramt. Waar zijn de tijden dat men het parlementsgebouw in de fik stak toen er politiekers zulke fratsen uithaalden? De mensen zijn veel te braaf geworden.

Gepensioneerde HLN-commentator, is it you?

Ik zou er in jouw plaats toch nog eens de verkiezingsuitslagen bij halen hoor. Van der Straeten is verkozen in het federaal parlement.
6,10% van het land stemde op groen, dus 93,90% van het land stemde anders. Iemand met amper 10000 voorkeursstemmen mag beslissen over 1 van de belangrijkste kwesties in ons land, en gij noemt dat democratisch :rofl:

inb4 muh, zo werkt het systeem
muh, vivaldi
muh, DaT iS DeMoCrAtIe

Alsof die dat iets kan schelen want:
1) Ze heeft een missie en dat is kost wat kost die kerncentrales sluiten uit puur ideologische redenen, ongeacht of het nu ons land in een diepe crisis stort of niet.

Er zijn ook veel technische en economische argumenten die al massaal zijn neergepend. Toch jammer dat er nog steeds zoveel figuren zijn die een zuiver activistische strijd voeren voor de verlenging van een paar centrales, gewoon omdat één potentiele uitbater zegt dat het "technisch kan". Genoeg academici/technici die liever vooruit kijken ipv nog energie te steken in de verlenging. Als het de niet-groenen écht menens was, waren ze in 2018 al begonnen aan de voorbereidingen.

Wat de hoge elektriciteitsprijzen betreft: op zich is er niets mis met de prijzen, dat is zuiver marktwerking. Ze zouden beter wat werk maken van de verlaging van enkele taksen en heffingen om op die manier de factuur te doen dalen.

Er zijn ook veel technische en economische argumenten die al massaal zijn neergepend. Toch jammer dat er nog steeds zoveel figuren zijn die een zuiver activistische strijd voeren voor de verlenging van een paar centrales, gewoon omdat één potentiele uitbater zegt dat het "technisch kan". Genoeg academici/technici die liever vooruit kijken ipv nog energie te steken in de verlenging. Als het de niet-groenen écht menens was, waren ze in 2018 al begonnen aan de voorbereidingen.

Wat de hoge elektriciteitsprijzen betreft: op zich is er niets mis met de prijzen, dat is zuiver marktwerking. Ze zouden beter wat werk maken van de verlaging van enkele taksen en heffingen om op die manier de factuur te doen dalen.
Is deze post satire? Allez, online kan je dat soms moeilijk te weten komen of sommige posts serieus zijn of niet.

Rusland die de gas toeknijpt is geen marktwerking maar politiek op het hoogste niveau.

6,10% van het land stemde op groen, dus 93,90% van het land stemde anders. Iemand met amper 10000 voorkeursstemmen mag beslissen over 1 van de belangrijkste kwesties in ons land, en gij noemt dat democratisch :rofl:

inb4 muh, zo werkt het systeem
muh, vivaldi
muh, DaT iS DeMoCrAtIe
Ze is verkozen en daarna voorgedragen door haar partij als minister in een regering met een meerderheidscoalitie, dat zijn de droge feiten. Couldn't care less of jij dat democratisch vindt en al zeker niet in dit topic.

De huidige elektriciteits en gasprijzen zijn een gevolg van een heel gebrekkige strategie hieromtrent op de korte-middellange termijn. De reserves stonden nog nooit zo laag, er is al decennia een gebrek aan structurele oplossingen voor de stijgende energievraag in meerdere deelstaten, zeker gezien de steeds strenger wordende milieuwetgeving.
Smijt daarbovenop nog wat landen die "slim" denken solo-slim te spelen (bvb Duitsland die plotsklaps beslist al hun kerncentrales te sluiten, en daarbovenop dan nog zit te lobbyen in de EU om kernenergie niet als groen te zien), en de globale toestand van aanvoer van olie en gas, en je hebt deze toch wel explosief te noemen cocktail bij elkaar gesprokkeld.

Frankrijk slaagt er op een of andere manier in om de elektriciteitsprijs te bevriezen. Ik vermoed omdat hun kerncentrales op de "dure momenten" toch wat kunnen exporteren? Dit samen met hun niet te onderschatten gas en olie aanvoer uit vroegere kolonies, en de zeitgeist van "je m'en fou" als het op overheidsschulden aankomt laat hen toe om hun bevolking te sparen van de gevolgen van een decennialang laks en niet toekomstgericht beleid inzake energievoorziening.

Als dit nog iets langer aanhoudt, dan is de oliecrisis van de jaren 70 hier niets tegen lijkt me.

Frankrijk slaagt er op een of andere manier in om de elektriciteitsprijs te bevriezen. Ik vermoed omdat hun kerncentrales op de "dure momenten" toch wat kunnen exporteren? Dit samen met hun niet te onderschatten gas en olie aanvoer uit vroegere kolonies, en de zeitgeist van "je m'en fou" als het op overheidsschulden aankomt laat hen toe om hun bevolking te sparen van de gevolgen van een decennialang laks en niet toekomstgericht beleid inzake energievoorziening.

Elektriciteitsprijs in Frankrijk is de hoogste van Europa. De overheid reguleert gewoon dermate veel waardoor de consument er weinig van merkt, maar dat doet niets af van de hoge prijzen in dat land.
En wat de "dure momenten" betreft: je hebt het dan uiteraard over de winter bv, maar het is net dan dat Frankrijk massaal elektriciteit moet invoeren om de lamp te doen branden. :)

Voor de rest zeker akkoord met wat je zegt. En net nu is het dan zo jammer dat het debat zo verziekt is.

Edit: iedereen grijpt de bij momenten hoge gasprijs aan om te lobbyen tegen de gascentrales, of grijpt de extra uitstoot CO2 aan. (1) Is imo een vorm van steekvlampolitiek en moet op EUniveau worden geregeld. (2) is een terechte bekommernis (hoewel relatief zeer beperkt), maar dat wordt deels opgevangen door het ETS systeem, wat uiteraard een imperfect systeem is, maar imo wel een goed systeem om globaal een CO2 politiek te voeren.

Laatst bewerkt:
Elektriciteitsprijs in Frankrijk is de hoogste van Europa. De overheid reguleert gewoon dermate veel waardoor de consument er weinig van merkt, maar dat doet niets af van de hoge prijzen in dat land.
En wat de "dure momenten" betreft: je hebt het dan uiteraard over de winter bv, maar het is net dan dat Frankrijk massaal elektriciteit moet invoeren om de lamp te doen branden. :)
Ik had het eerder over de nacht of de windstille zonne-arme momenten, maar de winter telt doorgaans ook.
Voor de rest zeker akkoord met wat je zegt. En net nu is het dan zo jammer dat het debat zo verziekt is.

Edit: iedereen grijpt de bij momenten hoge gasprijs aan om te lobbyen tegen de gascentrales, of grijpt de extra uitstoot CO2 aan. (1) Is imo een vorm van steekvlampolitiek en moet op EUniveau worden geregeld. (2) is een terechte bekommernis, maar dat wordt deels opgevangen door het ETS systeem, wat uiteraard een imperfect systeem is, maar imo wel een goed systeem om globaal een CO2 politiek te voeren.
Nu, de huidige hoge gasprijzen tonen wel een inherent risico aan van de toekomst te hypothekeren op gas: de prijs van de aanvoer van de grondstof is niet politiek/economisch stabiel. Of dat nu op EU niveau wordt geregeld of niet, als de OPEC en/of Rusland beslist hun kraantje toe te draaien (of te heroriënteren naar bvb China) hang je daar gewoon aan vast en kan je nog zo hard roepen als je wil, je zal moeten betalen voor je gas.

Is kernenergie daar een antwoord op? Maybe? Ik weet eerlijk gezegd niet waar we die uranium halen en of dat stabiel is of niet.
Zelf voor hernieuwbare, lokalere (op niveau van Europa) energieproductie zorgen lijkt me toch sowieso altijd wenselijk.
En dan zijn zonnepanelen uit China ook maar zo handig totdat die prijzen eveneens de hoogte in gaan.

euh wat? een dagelijks verbruik van 1771kWh?

ge komt er nog goedkoop vanaf met 623 euro per maand dan :laugh:

met dat verbruik kijk je aan op een jaarfactuur van 303815 euro
Het dagverbruik voor 2020 lag op 1771kWh en nachtverbruik voor 2020 op 3081kWh. Ik heb gebeld met Luminus en mijn verbruik is gemiddeld voor een gezinswoning. Het voorschot van 624 eur is berekend op winterverbruik dus dat ligt sowieso te hoog. Ze raden me aan om begin maart (huidig contract vervalt 15/3) terug te bellen en dan kunnen ze me hun goedkoopste tarief voorstellen. Ik heb de berekening gedaan op mijnenergie.be en Luminus komt met ComfiFlex (2100eur per jaar) als goedkoopste uit de bus. Maar als ik terugbel kunnen ze me nog meer korting geven dan op de vergelijkingssites. Ik verwacht van uit te komen rond de 150 à 175eur per maand.

Nu, de huidige hoge gasprijzen tonen wel een inherent risico aan van de toekomst te hypothekeren op gas: de prijs van de aanvoer van de grondstof is niet politiek/economisch stabiel. Of dat nu op EU niveau wordt geregeld of niet, als de OPEC en/of Rusland beslist hun kraantje toe te draaien (of te heroriënteren naar bvb China) hang je daar gewoon aan vast en kan je nog zo hard roepen als je wil, je zal moeten betalen voor je gas.

Dat begrijp ik en die bezorgdheid is correct. Alleen gaat het op zich over slechts 2GW aan kerncentrales die ze moeten sluiten en dus op te vangen waarvoor er dus ook zekerheid moet worden voorzien. Die bevoorradingszekerheid is Europese materie. Het is dus niet zo dat we voor onze volledige elektriciteitsvoorziening afhankelijk zijn van gas. De technologische neutraliteit die ze nastreven zou net voor flexibiliteit moeten zorgen die problemen zoals jij beschrijft moeten vermijden.
Los daar van zijn die gascentrales een tijdelijke oplossing omdat er in het verleden te weinig is gedaan.

Daarnaast heb je de huidige 2 kerncentrales (die ze dus willen sluiten) die vrij duur zijn, negatieve (!) prijzen met zich meebrengen, massaal worden gesubsidieerd zonder leerwinsten en verdere investeringen in de privé in alternatieve bronnen in de weg staan.

Aan iedere zijde heb je gewoon mogelijke problemen. Daarom dat er ook geen 1 juiste oplossing of methode bestaat, wat vele activisten ook willen beweren. Een gezonde mix is wat we moeten nastreven, maar die is vooralsnog afwezig in ons land.

Het dagverbruik voor 2020 lag op 1771kWh en nachtverbruik voor 2020 op 3081kWh. Ik heb gebeld met Luminus en mijn verbruik is gemiddeld voor een gezinswoning. Het voorschot van 624 eur is berekend op winterverbruik dus dat ligt sowieso te hoog. Ze raden me aan om begin maart (huidig contract vervalt 15/3) terug te bellen en dan kunnen ze me hun goedkoopste tarief voorstellen. Ik heb de berekening gedaan op mijnenergie.be en Luminus komt met ComfiFlex (2100eur per jaar) als goedkoopste uit de bus. Maar als ik terugbel kunnen ze me nog meer korting geven dan op de vergelijkingssites. Ik verwacht van uit te komen rond de 150 à 175eur per maand.

Ha het dagverbruik (verbruik op je dagteller, per jaar), da's iets anders dan verbruik per dag hé :laugh:

totaal per jaar dus is 4852, is toch iets meer dan gemiddeld. Gemiddeld gezin zit tussen 3500-4000kWh per jaar.

Elek+gas tegelijk. Doen die geen gas misschien?
Bij ecopower land ik voor 1100+1100 kWh elektriciteit op 31.5c/kWh, dit is véééééééééééééél goedkoper dan de 40-45 cent elders

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan