Energieleveranciers

Cijfers van 2021 eens bekeken.

Wij verbruiken elec:
dag 3300 kwh
nacht 2650 kwh
gas 1750 kubiek

Is dat eigenlijk niet insane veel voor een normaal gezien? Ik moet wel zeggen wij letten er totaal niet op, het licht en tv staat hier vaak heel de dag aan voor de drol.

Maar ik wil er eigenlijk wel eens aan werken lol.

Ik ben wel zelfstandig en werk van thuis uit, uit mijn garage. 's winters staat daar dus extra verwarming. Daar staan wel wat machines te draaien.
Mijn grootformaatprinter trekt 4400W tijdens het printen, ik heb geen flauw idee hoe zich dat vertaald naar prijzen :p

(maar dat is misschien 3 a 4 uur per week dat die aanstaat)

edit: Als ik onderstaande afbeelding bekijk. Wil dat dan zeggen als mijn printer van 4400Watt 2u per week draait voor een jaar dat die eigenlijk al 450kWh verbruikt?

Ik heb nog een 3-4 machines zo die een paar uur per week 2000W trekken, zoals de heatgun, warmtepers, etc...

Dat kan al wel wat verklaren van verbuik dan zeker. Niet dat die allemaal heel vaak draaien, maar misschien toch goed voor 6-700 kWh op jaarbasis.

image.png

Laatst bewerkt:
Het gemiddeld verbruik van een gezin is 3500kwh.
Als je dat bekijkt per dag, verbruikt een gemiddeld gezin dus 3500 kwh/ 365 dagen : 9.58 kwh per dag.
Als je dus op 1 dag een printer van 4,4kW opzet voor 1 uurtje dan verbruik je eigenlijk al vlot 45.88% van uw totale gebudgetteerde dagverbruik.

Er is een reden waarom er gehamerd werd op het vervangen van uw grootverbruikers door efficiëntere toestellen. Of waarom dat elektrische vuurtjes als verbruiksbommen gezien worden. En als je dan weet dat als we spreken over grootverbruikers wij spreken over diepvriezers en frigo's en die hoop en al 2 - 3kwh op 1 dag verbruikten vroeger. Terwijl men u nu in de richting van 0.6 - 0.8kwh probeert te duwen op een dag.
De historiek van lampen uitdoen, want dat zuipt stroom komt vanuit het principe dat je vroeger vlot in 1 armatuur 4 lampen van 60 - 100W had inzitten. En je dus vlot tussen de 240 - 400W elk uur erdoor joeg (als je dus uw 1 armatuur 24/24 liet schijnen verbruikte je dus met die 1 lamp 5.76kwh - 9.6kwh)
Correleer diezelfde 9.6kwh even naar wat uw budget voor uw verbruik op een dag maar zou zijn. En je ziet dat de impact van verlichting vroeger serieus was. Terwijl, als je nu van die ledlampen gebruikt (4*7W) dan reduceer je dat dagverbruik van 9.6kwh naar 0.576kwh. Dat is dan al een pak minder erg als je dan zo al eens een lamp laat branden.

Elektrische vuurtjes zijn dan nog eens een overtreffende trap daarvan.

Ik heb hier zonet een kleine verrassing gekregen van Eneco, wie kan dit even voor mij verduidelijken?

Ik kreeg m'n jaarafrekening, gas en elektriciteit samen een kleine €60 op basis van meterstanden van oktober. Tot daar geen issue.
Wat me iets minder duidelijk is waarom dit in oktober gebeurd, ik ben nieuwe klant sinds 1 juni en zou er dan toch van uit gaan dat de rekening na 1 jaar zou gebeuren? Nu gaat dit over een periode van een half jaar.

Wat nog straffer is, mijn voorschot factuur is maar liefst verviervoudigd. Ik ben gerust bereid om iets meer te geven per maand want het is een vrij laag voorschot, zeker met die variabele gas prijzen maar €390 per maand vind ik wel wat gortig, zeker als je de simulatie op de site van Eneco moet geloven, ik dan €2000 zou terug trekken op het einde van de rit. :wtf:

Ik heb hier zonet een kleine verrassing gekregen van Eneco, wie kan dit even voor mij verduidelijken?

Ik kreeg m'n jaarafrekening, gas en elektriciteit samen een kleine €60 op basis van meterstanden van oktober. Tot daar geen issue.
Wat me iets minder duidelijk is waarom dit in oktober gebeurd, ik ben nieuwe klant sinds 1 juni en zou er dan toch van uit gaan dat de rekening na 1 jaar zou gebeuren? Nu gaat dit over een periode van een half jaar.

Wat nog straffer is, mijn voorschot factuur is maar liefst verviervoudigd. Ik ben gerust bereid om iets meer te geven per maand want het is een vrij laag voorschot, zeker met die variabele gas prijzen maar €390 per maand vind ik wel wat gortig, zeker als je de simulatie op de site van Eneco moet geloven, ik dan €2000 zou terug trekken op het einde van de rit. :wtf:
Eindafrekening is altijd op +/- zelfde moment. Is niet afhankelijk van de datum dat jij klant bent.

Ik ben klant vanaf 1 mei. Mijn eindfactuur mag ik verwachten rond februari, maart.

Dacht dat dit gelieerd was aan de moment van uw elektriciteitsaansluiting. Maar niet 100% zeker.

Zo de prijzen voor januari zijn bekend :frown:

(Mijnenergie)
Elec variabel Dag 26,75 c€/kWh / Nacht 26,75 c€/kWh
Elec vast Dag 35,45 c€/kWh / Nacht 29,56 c€/kWh (+ 500 kWh gratis)

Gas variabel 13,10 c€/kWh (+1.000 kWh gratis)
Gas vast 13,78 c€/kWh

Dat is echt gék qua prijzen :eek:

Laatst bewerkt:
Valt nog mee. Ik had verwacht dat het eerder richting de 35cent zou gegaan hebben.

Al pikt het wel dat ik mijn terugdraaiende teller niet meer heb... Ik ga nog een goede 1000 kWh verstoken voor de verwarming in de volgende 3 maand.

Zijn prijzen zijn enkel de netto prijzen zonder distributiekosten etc...
De werkelijke verbruikskost ligt nog een pakje hoger per kWh.

Ik zit al 5 jaar met een Luminus comfy.

Ik heb echt geen flauw idee waar het beter en goedkoper kan. Toen ik een vergelijking deed op mijnenergie en mijn verbruik in gaf kwam ik overal uit op 4000€ per jaar lol en Luminus comfy stond bij de goedkoopste.

Hoe kan het dat de vraag naar gas en elec zo groot is? Aan de huidige prijzen als deze een jaar lang zo hoog blijven staan, gaan er straks massaal véél faillissementen vallen, bedrijven die vooral elec en gas nodig hebben stoppen ermee, de helft van de middenstand gaat bankroet ..

Hoezo een grote vraag ??? Als men bankroet dreigt te gaan, dan daalt de vraag na een tijdje hé?

Of speelt er meer mee dan alleen de vraag (en aanbod)?

In Kazakhstan zijn ze al serieus aan het rellen na het verhogen van de LPG prijzen. Als het zo doorgaat met die prijzen gaan we nog wat zien dit jaar in de rest van de wereld.

Waarom is de prijs eigenlijk opeens zo hoog?

Of is dat ook weer kunstmatig zoals alles door corona?
Gestegen marktprijzen. Tijdens corona was er een kleine vraag. Ondertussen is de vraag terug gestegen door heropstart economie. Nog altijd ontregeling logistiek proces, en dus duurdere transport kosten. De maatregelen tegen corona worden doorgerekend.

Daarnaast hebben de olieleverende landen niet noodzakelijk hun productie terug opgeschaald naar niveau pré corona. En neem het hen eens kwalijk... Als jij evenveel geld krijgt voor minder aan te leveren, zou jij dat ook doen.

Dan zou je eventueel kunnen stellen dat uitstap uit kernenergie en slecht jaar voor windenergie ook een contribuerende factor zijn. Maar dat is redelijk hypothetisch.

Hoe kan het dat de vraag naar gas en elec zo groot is? Aan de huidige prijzen als deze een jaar lang zo hoog blijven staan, gaan er straks massaal véél faillissementen vallen, bedrijven die vooral elec en gas nodig hebben stoppen ermee, de helft van de middenstand gaat bankroet ..

Hoezo een grote vraag ??? Als men bankroet dreigt te gaan, dan daalt de vraag na een tijdje hé?

Of speelt er meer mee dan alleen de vraag (en aanbod)?
Volgens mij is het gewoon een klassiek vraag & aanbod verhaal. De vraag is heel hoog tgv lage energievoorraden na corona en de sterke relance die we nu meemaken. Ook is er in de aanloop van en tijdens de wintermaanden altijd wel een hoge vraag. Dat in combinatie met OPEC en Rusland die de kraan wel eens durven dichtdraaien en de structurele verschuiving van investeringen (decarbonisering) zorgen voor de situatie die we vandaag kennen.

Je bent niet de enige:

https://www.hln.be/economie/tiental...penbreken-problematisch-en-onwettig~aa500aeb/

Ze zeggen nu dat het een technisch probleem zou zijn. Mensen met een lopend contract van bepaalde duur behouden dat contract, al staat er wel bij 'klanten die een contract kunnen voorleggen'. Dat is op zich wel bizar...

Kmag ook een nieuw contract gaan zoeken. Alles behalve Mega allesinds waar ik nu zit. Moet het voor 01/02 regelen want 01/03 loopt het huidige af.

Pfff, ik ben toch wat gefrustreerd over het sociaal tarief.
Voor aardgas weegt het voordeel veel zwaarder door. Het sociaal tarief klokt af op 2,961 eurocent per kilowattuur. Een gezin met een gemiddeld verbruik van 23.260 kilowattuur betaalt op jaarbasis 688,73 euro (+ enkele tientallen euro’s heffingen). Ter vergelijking: vandaag hanteren leveranciers voor nieuwe contracten een tarief van ongeveer 3.500 euro.
Je kan mensen toch niet activeren op de arbeidsmarkt als ze daardoor plots 3k extra moeten betalen op de factuur?
Het verschil in loon tussen werken en loontrekken is toch veel te klein om dat te kunnen overbruggen. (met andere voordelen die wegvallen).
Vandaag krijgen alle mensen met sociaal tarief nog eens 80eur extra. Begrijpen wie begrijpen kan.

Pfff, ik ben toch wat gefrustreerd over het sociaal tarief.

Je kan mensen toch niet activeren op de arbeidsmarkt als ze daardoor plots 3k extra moeten betalen op de factuur?
Het verschil in loon tussen werken en loontrekken is toch veel te klein om dat te kunnen overbruggen. (met andere voordelen die wegvallen).
Vandaag krijgen alle mensen met sociaal tarief nog eens 80eur extra. Begrijpen wie begrijpen kan.
Ik mag hopen dat het verschil tussen een inactieve en iemand die het minimumloon verdient, toch wel een pak hoger ligt dan 3k per jaar.
Anders hebben we inderdaad een serieus probleem.

Terug
Bovenaan