Energieleveranciers

Maakt toch allemaal geen fluit uit. Betalen zul je. Is het nu niet, is het op Afrekening.

Bij verhuis eind oktober ook variabele ding gepakt. Prijzen zijn al goed aan het kelderen. Zal wel meevallen op einde van de rit

Dank!
Ook net alles afgehaald, je weet maar nooit.

Ook net ingetekend bij energie.be. Op basis van ons (geschat) verbruik zouden we op 292€/m komen voor gas en elektriciteit. Valt nog mee in vergelijking met de 443€/m die we zouden kwijt zijn via Fluvius zelf :unsure:

We komen van 145€/m

Luminus (Basic) staat op vreg goedkoper voor elektriciteit, maar op de site van Luminus zelf kan ik dat niet terugvinden, daar is het ComfyFlex, end at is 200€ duurder op jaarbasis.
Alle, nog dikker gesjareld..

Onlangs onze voorschotten gekregen.
Elektriciteit: 173€/m
Gas: 282€/m

Dat komt dus op 455€ per maand. Absurd gewoon. En vanaf ja Jari ga ik 200 a 300€ /m minder verdienen. Komt ook weer goed uit.

Ik kan ze verlagen tot 113€ en 184€. Maar dan gaan we wss een megagrote afrekening krijgen?

Ik ben sowieso al te laat om het aan te passen voor het voorschot van Januari, maar denk er toch aan om het een beetje te verlagen om rond de 350€/m uit te komen.

Maakt toch allemaal geen fluit uit. Betalen zul je. Is het nu niet, is het op Afrekening.

Bij verhuis eind oktober ook variabele ding gepakt. Prijzen zijn al goed aan het kelderen. Zal wel meevallen op einde van de rit
Het kan ook niet eeuwig blijven stijgen hé. Jan met de Pet kan houtpalletten stoken, dat gaat NIKS doen aan de prijs.
Maar grote (rijke/machtige) afnemers / bedrijven van gas (en elec), die plots een tienvoud moeten betalen voor gas? Rijke mensen zijn gemiddeld genomen erg gierig hé. :tongue:

Als de prijzen zo absurd hoog blijven dan zoeken ze wel een andere bron van energie. Op korte termijn gaat dat niet gebeuren, omdat de omschakeling ook geld kost. Maar als de verhouding van kosten en baten permanent verstoord zou zijn dan ..

En ook: Op lange termijn is men er ook niet gebaat mee dat de consument en bedrijven de factuur niet meer kunnen betalen omdat deze niet 3k maar 10k bedraagt (bijvoorbeeld). Als er enorm véél wanbetalers bijkomen, dan gaat de vraag naar gas (en elec) ook automatisch dalen omdat mensen en bedrijven anders bankroet gaan hé of overschakelen naar andere energiebronnen. :unsure:

De vraag is natuurlijk: Waar ligt dé grens. Idealiter persen ze ons allemaal uit gelijk citroenen, maar net niet hard genoeg, om ons echt dood te doen.

Laatst bewerkt:
Wie zijn ‘ze’ in deze zin?
In eerste instantie de producerende landen die hun productie al dan niet gecoördineerd maar zeker en vast artificieel limiteren? De landen die geopolitieke spelletjes spelen om zo kunstmatige schaarste te creëren? De overheden die door decennialange onzekerheden aan te houden een marktverstorende werking hebben?

dat geld gaat ergens naartoe hé, het verdampt niet zomaar…

Het kan ook niet eeuwig blijven stijgen hé. Jan met de Pet kan houtpalletten stoken, dat gaat NIKS doen aan de prijs.
Maar grote (rijke/machtige) afnemers / bedrijven van gas (en elec), die plots een tienvoud moeten betalen voor gas? Rijke mensen zijn gemiddeld genomen erg gierig hé. :tongue:

Bij Ecopower zijn de pellets toch al duurder geworden. Zal bij de anderen ook wel zijn.

De energieprijzen swingen de pan uit. De prijs voor stookolie, gas en elektriciteit* stijgt enorm. Ook in de houtsector zet die trend zich voort: de productiekosten van de houtpellets zijn het afgelopen half jaar sterk gestegen. Ecopower is genoodzaakt deze door te rekenen in de verkoopsprijs.

De kost voor hout is meer dan verdubbeld ten opzichte van de eerste helft van 2021

Ik vraag me af hoe de energieprijzen ecopower impacteren.

Die hebben vast verkoopsprijzen en zijn self- sufficient met hun eigen productie. Maar ik vermoed dat ze ook af en toe tekorten bij no-sun en no-wind dagen hebben en die dan dichtfietsen op de spot markt. Maar zijn net die momenten die het duurst zijn op de spot markt. En als ze overschot hebben is de spotmarkt goedkoopst.

Of zijn die fully hedged ?

Die hebben vast verkoopsprijzen en zijn self- sufficient met hun eigen productie. Maar ik vermoed dat ze ook af en toe tekorten bij no-sun en no-wind dagen hebben en die dan dichtfietsen op de spot markt. Maar zijn net die momenten die het duurst zijn op de spot markt. En als ze overschot hebben is de spotmarkt goedkoopst.

Geen idee hoe het nu is. Vroeger kwam je op een wachtlijst wanneer je bij Ecopower wilde gaan. Dat was afhankelijk van hetgeen ze zelf konden produceren.

Ja, maar ze gaan niet continue alle productie afgedekt hebben. Ze gaan moeten eigen productie verkopen als ze te veel hebben en kopen als ze te Wei is hebben. Een windmolen die snachts draait, dat kun je niet opslaan om een gat 2mnd later te vullen.

Geen idee hoe het nu is. Vroeger kwam je op een wachtlijst wanneer je bij Ecopower wilde gaan. Dat was afhankelijk van hetgeen ze zelf konden produceren.
Die wachtlijst is er niet meer, maar nu geven ze voor onze regio wel geen nieuwe contracten meer blijkbaar.

In eerste instantie de producerende landen die hun productie al dan niet gecoördineerd maar zeker en vast artificieel limiteren? De landen die geopolitieke spelletjes spelen om zo kunstmatige schaarste te creëren? De overheden die door decennialange onzekerheden aan te houden een marktverstorende werking hebben?

dat geld gaat ergens naartoe hé, het verdampt niet zomaar…

Ghoh, Rusland heeft enkel zijn long term contracten beleverd. Geen extra volumes, dus ook niets verkocht aan die hoge prijzen. Noorwegen heeft z’n productie wat kunnen opschroeven, dus daar zullen wel wat winsten naartoe gegaan zijn. LNG producers die hun cargo’s niet op voorhand verkocht hadden. Maar zijn voor een groot stuk dan ook de producenten die bij het begin van corona zware verliezen slikten toen de prijs bijna op 0 stond.

Die zullen zich balanceren op de day-ahead markt zoals iedereen. Ik ken hun tariefstructuur en portefeuille niet maar de kost daarvan schatten ze normaal gezien op voorhand in en voegen ze toe aan hun marge.
Ik vermoed echter dan hun grootste probleem momenteel niet de balancerings- of onbalanskosten zijn, maar het relatief windstille jaar.

Krijgt Ecopower ook geen certificaten voor hun zonnepanelen. Ze bestaan toch zeker al sinds 2006. Op die zonnepanelen van vroeger ontvangen ze nog veel subsidies denk ik.

Eindfactuur gehad voor 2021, nog "gelukkig" 7,5 maanden recht op mijn oude vast contract van 2020 maar ondertussen toch al maar eens gepland/gesimuleerd wat het mij zou kosten als ik nu een nieuw contract zou afsluiten... holy fuck.

Ik zou van € 747 voor 2021 (elektriciteit en gas samen) naar € 1634 (€ 752 voor elektriciteit en €882 voor gas) gaan voor een jaar aan de huidige tarieven (goedkoopste vast tarief bij Luminus) of als ik toch risico zou nemen (wat ik doorgaans niet zou doen, altijd vast tarief genomen, vroeger wel het iets duurdere groene dan het goedkoopste grijze uit "idealisme") € 1336 voor een variabel tarief.

Dus ik mag kiezen: meer risico: net geen verdubbeling, of voorspelbaarheid maar aan een factuur die méér dan verdubbelt. Hopelijk zakken de prijzen nog een beetje tegen de zomer wanneer ik een nieuw contract moet afsluiten.

Triest om dan op de site van de VREG te zien dat er voor andere mensen in de samenleving wél nog een vele malen goedkoper alternatief is: een (a)sociaal tarief dat voor mijn verbruik 'slechts' € 662 zou bedragen, en waarbij je er eigenlijk van moet uitgaan dat het prijsverschil tussen dat goedkope tarief en een 'normaal' tarief, ook nog eens in je eigen factuur verwerkt wordt: €700 tot bijna €1000 verschil op jaarbasis, terwijl je zelf toch ook enige moeite hebt om te kunnen sparen nu er weer kosten zijn aan je eigen (bewust energiezuinig gekochte) woning.

Wie beslist over of je op dat (a)sociaal tarief mag intekenen? Dezelfde regering die de kerncentrales dreigt te sluiten in ruil voor nog meer gascentrales om de stroomfactuur nog meer te laten exploderen, met als spilfiguur één van de meest trieste figuren als minister van Energie erbovenop.

Triest om dan op de site van de VREG te zien dat er voor andere mensen in de samenleving wél nog een vele malen goedkoper alternatief is: een (a)sociaal tarief dat voor mijn verbruik 'slechts' € 662 zou bedragen, en waarbij je er eigenlijk van moet uitgaan dat het prijsverschil tussen dat goedkope tarief en een 'normaal' tarief, ook nog eens in je eigen factuur verwerkt wordt: €700 tot bijna €1000 verschil op jaarbasis, terwijl je zelf toch ook enige moeite hebt om te kunnen sparen nu er weer kosten zijn aan je eigen (bewust energiezuinig gekochte) woning.

Wie beslist over of je op dat (a)sociaal tarief mag intekenen? Dezelfde regering die de kerncentrales dreigt te sluiten in ruil voor nog meer gascentrales om de stroomfactuur nog meer te laten exploderen, met als spilfiguur één van de meest trieste figuren als minister van Energie erbovenop.
Mensen die in aanmerking komen voor het sociaal tarief hebben bijna per definitie niet de mogelijkheid om te sparen, laat staan een "bewust energiezuinig gekochte woning" te bezitten.

Je kan altijd eens een tijd ontslagen worden en gaan doppen, dan zal je wel in aanmerking komen. Permanente invaliditeit is ook een goeie manier heb ik gehoord. Of een faillissement waarbij je alles kwijtspeelt aan schuldeisers is altijd een winnaar in deze wedstrijd.
De regering beslist niet wie er mag intekenen, zij stellen objectieve regels op waarvan hier toch een begin te vinden is:

Niets belet je om met je moeizaam gespaarde centjes 50 kWh aan thuisbatterij te zetten samen met een island omvormer van 10-20 kW, een zonneboiler en een kleine dieselgenerator om de donkerste dagen te overbruggen als je putje winter toch nog de was wil strijken. Dan heb je zelfs geen netaansluitingen nodig (behalve water/riolering, hoewel daar ook wel oplossingen voor te verzinnen zijn afhankelijk van je woonplaats).

Mijn oma had ook sociaal tarief voor EGW.
Zelfs voor haar telefoon had ze korting.
Op basis van klein pensioentje en toeslag zorgkas (invalide wegens heuprothese).

Dat ze op een boerderij van 7000m2 bouwgrond en nog 2ha landbouwgrond woonde en een spaarboek had van x K euro’s telde niet mee.
Zuinige boeren geweest hele leven lang en veel in ‘t zwart kunnen doen.

Ik betaal voor alles volle pot omdat ik werk en niet ziek ben.
Dat ik op een veel kleiner perceel woon, een lening lopen heb op mijn huis en een veel minder vette spaarboek telt niet.

Ik werk dus ik ben de pispaal.

Tot zover de zin en onzin van sociale tarieven.

Mensen die in aanmerking komen voor het sociaal tarief hebben bijna per definitie niet de mogelijkheid om te sparen, laat staan een "bewust energiezuinig gekochte woning" te bezitten.
Stel dat ik 5 miljoen op mijn spaarrekening heb staan. Ik heb ook een buitenverblijf in Spanje. Maar ik heb een klein armzalig pensioentje. 1x raden of ik onder sociaal tarief val?

Het antwoord is (jammer genoeg) een dikke vette JA

Ik vind een sociaal tarief an sich wel terecht, maar de bepaling van wie het krijgt en wie niet is NIET correct.

Brussel is wel niet representatief voor de rest van België.

Ik kan me inbeelden dat het aantal wanbetalers daar serieus hoog is.
Ja in Brussel zijn er blijkbaar massa's mensen die gewoon jaar energie nemen en niets betalen en daarna naar een ander gaan (je mag ze niet weigeren) en daar weer hetzelfde doen

Terug
Bovenaan