Hoeveel is de schade? Indien deze groot genoeg is, lijkt mij dat een rechtzaak tegen Eneco mits een goeie advokaat te winnen valt. Eneco heeft namelijk géén enkel bewijs dat jij toestemming gaf om met hun een contract aan te gaan. Vergeet dan ook niet om te kijken of je geen schadevergoeding kan eisen ..Hebben hier ook wat voor met die bende gangsters zeg:
Concreet:
Zijn verhuisd naar onze nieuwe woning op 31/08/21, daar hadden we al sinds 08/2020 Lampiris voor elektriciteit en sinds 12/2020 De Vlaamse Energieleverancier voor aardgas.
Bij de overdracht van ons vorig huis, een huurwoning, werd uiteraard het overnamedocument ingevuld met de nieuwe huurders samen met de makelaar.
In de loop van september krijgen we melding van Eneco, onze leverancier op het vorige adres voor zowel elektriciteit als aardgas, dat ze nog enkele gegevens nodig hebben van ons voor onze nieuwe woning, vnl EAN codes en meterstanden. We hebben meteen, de dag zelf, geantwoord dat dit niet nodig was gezien we reeds langere tijd 2 leveranciers hebben op ons nieuw adres. Toch krijgen we plots een voorschotfactuur in de mailbox van Eneco voor de maand september, opnieuw aan hen gemeld dat dit niet klopt en dat we geen Eneco wensen op ons nieuw adres.
Opnieuw krijgen we voor oktober een voorschotfactuur van Eneco. Wat blijkt: ze hebben dus toch Eneco gestart op ons nieuw adres en ons contract met zowel Lampiris als DVE opgezegd, daarvan kregen we dus plots ook een slotfactuur tem 31/08.
Telefonisch contact met Eneco, de eerste medewerker maakt zich kwaad, zegt dat wij duidelijk onze EAN nummers hebben doorgegeven met het overnamedocument en dus contract hebben aangevraagd. Daarop geef ik aan dat op dat overnamedocument geen enkele melding van de nieuwe EAN nummers van ons nieuw adres staat, sterker nog, de makelaar heeft het huisnummer van het adres zelfs verkeerd opgeschreven. "Ja mijnheer, wij kunnen die EAN nummers niet zelf opvragen, dus die komen niet uit de lucht gevallen, u heeft die doorgegeven...". Goed, ik vraag hem daar het bewijs van, hoe wij die hebben doorgegeven. "Ja, het overnamedocument mijnheer". Dat heeft hij een keer of 3 vermeld, "het overnamedocument", telkens heb ik hem gezegd dat daar geen sprake op is van nieuwe EAN nummers en ik nogmaals bewijs vraag van hoe wij die hebben doorgegeven. Mijnheer smijt dan gewoon de telefoon dicht, stel u voor, wat een klantendienst.
Opnieuw gebeld, nieuwe medewerker, wat rustiger in elk geval, het hele verhaal opnieuw gedaan, ook die begint over "het overnamedocument...". Die had dan wel plots door "tiens, hier klopt iets niet, het staat er idd niet op, we gaan dit moeten onderzoeken." Daar zijn ze dus nu, hopelijk, mee bezig.
Bij Lampiris kunnen ze uiteraard alleen bevestigen dat het contract werd stopgezet én dat ik daardoor mijn promotie en voordelig tarief kwijt ben. Idem bij DVE, daar had ik een voordelig vast tarief van 1.8eurocent per kWh, wel maar tot eind november dus dat zou wel komen te vervallen. Nu krijg ik echter van hen een afrekening van 12/2020 (het moment dat we aardgas hebben binnengetrokken) tot 31/08 voor 31.750kWh, wat gewoon onmogelijk is gezien we pas verhuisd zijn op 31/08/21 en voordien de verwarming, behalve de eerste weken na het plaatsen van de chape op de vloerverwarming, de ganse tijd heeft uitgestaan.
Klantendiensten rampzalig slecht ter bereiken, sturen je de hele tijd door naar zogezegd de juiste dienst, die dan ook geen bevoegdheid blijken te hebben en niet weten waarom die andere je naar hen heeft doorverwezen, wachtmuziekjes waar je zot van wordt.
Maar het ergste van al dus Eneco die zonder ook maar enig akkoord je huidige contracten zomaar kan opzeggen?
Ik ben géén jurist, maar dit moet toch te winnen zijn? Je hebt géén toestemming gegeven.
Maar goed, ik vermoed dat de schade niet voldoende groot is hiervoor .. maar dat moet je zelf maar eens bekijken nu met de torenhoge energieprijzen ..
Ivm die 31750Kwh --> Bewijslast ligt bij DVE.
. Die had dan wel plots door "tiens, hier klopt iets niet, het staat er idd niet op, we gaan dit moeten onderzoeken." Daar zijn ze dus nu, hopelijk, mee bezig.

En hij ging dit inderdaad overmaken aan zijn collega's, die mij normaal binnen de 5 werkdagen zouden contacteren, indien niet moest ik terug bellen. Ja hallo zeg.
Als je niks verbruikt gaan de nieuwe tarieven toch geen invloed op je hebben?
. Min de korting van 40% zou het nog steeds meer dan € 1000 verschil zijn..