Energieleveranciers

Ge kunt gemakkelijk via apps uw verbruik live/per dag/ per week/ per maand zien.
Dan moeten de leveranciers toch al die info ook realtime hebben.

Zie bv de nieuwe app van Engie.
Het is niet omdat de netbeheerder ze heeft (of kan hebben) dat de leveranciers die hebben.

Het is niet omdat ze toegang hebben tot dagelijkse verbruiksmetingen dat ze die ook (wettelijk mogen) gebruiken om je factuur correcter uit te rekenen.

Bij Luminus kan je ook niet meer op de pagina's van verbruik & voorschotten.
Ik wil nog een verdubbeling doen maar niet x5 zoals ze voorstellen. Helaas is x3 het minimum op hun slider dus ik blijf nog maar even waar ik ben.

Ik wil ook wel mijn eigen verbruik beter opvolgen door iedere week nieuwe standen in te geven.

edit: blijkbaar geen geldig contract onder mijn account, smijten ze u gewoon buiten als je u voorschot niet aanpast :unsure: ?

Ik heb vandaag nog eens mijn verbruik ingegeven op Mijnenergie.

Goedkoopste vast tarief elektriciteit --> Tarief 23,94 c€/kWh dag, 17,17 c€/kWh nacht
Goedkoopste variabel tarief elektriciteit --> Tarief 14,44 c€/kWh dag, 10,90 c€/kWh nacht

Die tarieven zijn toch echt van de pot gerukt sé. :unsure:

Een maand geleden heb ik Easy3 vast genomen --> Tarief 12,45 c€/kWh dag, 9,21 c€/kWh nacht (10% korting inclusief)
En dat was zelfs al véél hoger dan mijn huidig (variabel) tarief --> Tarief 2,86 c€/kWh dag, 1,62 c€/kWh nacht (55% korting inclusief)

De laatste dag van september twijfelde ik héél hard of ik zou overschakelen naar Easy3 vast voor elektriciteit. Ik ben toch blij dat ik dat toch gedaan heb. Het gaat nog wel een paar maanden duren voor de prijzen toch op het niveau van voor september gaan zijn. :frown:

De lage prijzen van tijdens de Covidcrisis keren natuurlijk nooit meer terug ..

Laatst bewerkt:
Dat zegt toch niemand?
Het zou alleszins wel eerlijker / logischer zijn.

Met een slimme meter zal je wél een compleet correct verbruik aangerekend krijgen. Engie heeft een tarief (dat ze niet actief promoten omdat heel weinig klanten het risico daarvan kunnen inschatten) waarbij je geïndexeerd wordt op de epex spot prijzen. Élk uur betaal je dan een andere prijs voor je elektriciteit.

Dat een leverancier geen gegevens die je zelf naar hen doorstuurt mag gebruiken voor facturatie is gewoon hoe het marktmodel werkt. Er is een centraal clearing house waarlangs alle gegevens passeren die gebruikt worden voor balancering/reconciliatie. Afrekening tussen leverancier en eindklant is maar één aspect van de keten, ook tussen netbeheerder en leverancier zijn er afrekeningen. Zeer complex systeem waar gigantische hoeveelheden data heen en weer gaan.

Afgelopen jaar met Corona nochtans zelf mijn verbruik op een papiertje moeten schrijven en voor het raam zetten.

Hadden we toen geweten wat we nu wisten, beter daar een paar 100 kWh teveel opgeschreven, dan waren die nog aan een lagere prijs

Kan iemand ondertussen bij Mega al zijn voorschotten terug aanpassen op de website? Die knoppen werken gewoon niet meer.
Nee, ze reageren ook op niets meer en hun 3x te hoge factuur hebben ze al proberen via domiciliëring op te halen, ook al hebben ze de voorbije weken tot 2x toe beloofd deze aan te passen. Ik wacht nu geduldig op een mail dat de automatische betaling mislukt is en ik nog tot 9/11 heb om ze manueel te betalen. En daarna wacht ik geduldig op hun herinnering, die ik opnieuw ga aanvechten. Geen halve cent krijgen ze nog.

Ik heb vandaag nog eens mijn verbruik ingegeven op Mijnenergie.

Goedkoopste vast tarief elektriciteit --> Tarief 23,94 c€/kWh dag, 17,17 c€/kWh nacht
Goedkoopste variabel tarief elektriciteit --> Tarief 14,44 c€/kWh dag, 10,90 c€/kWh nacht

Die tarieven zijn toch echt van de pot gerukt sé. :unsure:

Een maand geleden heb ik Easy3 vast genomen --> Tarief 12,45 c€/kWh dag, 9,21 c€/kWh nacht (10% korting inclusief)
En dat was zelfs al véél hoger dan mijn huidig (variabel) tarief --> Tarief 2,86 c€/kWh dag, 1,62 c€/kWh nacht (55% korting inclusief)

De laatste dag van september twijfelde ik héél hard of ik zou overschakelen naar Easy3 vast voor elektriciteit. Ik ben toch blij dat ik dat toch gedaan heb. Het gaat nog wel een paar maanden duren voor de prijzen toch op het niveau van voor september gaan zijn. :frown:

De lage prijzen van tijdens de Covidcrisis keren natuurlijk nooit meer terug ..
Eens gekeken voor mezelf hier door je post te lezen. Hier 6 weken terug nog contract getekend aan +-8c. Startdatm 1/12. Goedkoopste dat ik nu tegenkom is 22.55. :wtf: Dacht eerst efkes dat je de netkosten enzo had meegeteld, maar niet dus.
Ook maar Luminus, Engie, Eneco en Lampiris die hier nog contracten afsluiten blijkbaar. :laugh:
Content dat ik toch iets te vroeg ingetekend heb. Nu nog van die shit van Mega afraken en kben weer gerust voor een jaar.

Eens gekeken voor mezelf hier door je post te lezen. Hier 6 weken terug nog contract getekend aan +-8c. Startdatm 1/12. Goedkoopste dat ik nu tegenkom is 22.55. :wtf: Dacht eerst efkes dat je de netkosten enzo had meegeteld, maar niet dus.
Ook maar Luminus, Engie, Eneco en Lampiris die hier nog contracten afsluiten blijkbaar. :laugh:
Content dat ik toch iets te vroeg ingetekend heb. Nu nog van die shit van Mega afraken en kben weer gerust voor een jaar.
Ik heb precies geluk gehad.
Ik zat bij Ecopower met een terugdraaiende meter. Dat was toen een no-brainer en sowieso de goedkoopste.
In het begin van het jaar, toen de terugdraaiende meter werd afgeschaft, heb ik het nog eens bekeken. Ecopower was met 4,4 cent injectietarief gemiddeld. Vooral de aankoopprijs van de stroom was bij hun nog wel redelijk voordelig, waardoor we zeker niet slecht zaten en geen reden zagen om te veranderen.

Ik heb nu dit weekend, net op 31/10, eens gekeken voor de curiositeit op mijnenergie.be. Nu was Luminus Comfy, met een vast tarief, het interessantste: 14,91 cent/kwh. Het verschil zit echter aan de injectiekant, we krijgen veel meer terug dan ervoor: 12,67 cent/kwh. Dat is bijna 3 keer hetgeen we hadden. Zelfs nog een heel verschil met de +- 6 cent waar Ecopower in januari naar toe gaat. Daarnaast heeft Luminus een actie waarbij je 500 kwh gratis kreeg. Hierdoor valt het vast recht zo goed als weg.

Wij zouden hierdoor volgend jaar aan 318 euro zitten, dat is quasi evenveel als het prosumententarief dat we zouden betalen als we nog een terugdraaiende meter hadden:p.

Ik moet wel zeggen dat wij 2500 aankopen en 3500 injecteren. Daarnaast had ik vandaag het ook eens bekeken voor vrienden die ik dit verteld had. Prijs is in november opeens naar dik 20 cent gegaan.

Ik heb precies geluk gehad.
Ik zat bij Ecopower met een terugdraaiende meter. Dat was toen een no-brainer en sowieso de goedkoopste.
In het begin van het jaar, toen de terugdraaiende meter werd afgeschaft, heb ik het nog eens bekeken. Ecopower was met 4,4 cent injectietarief gemiddeld. Vooral de aankoopprijs van de stroom was bij hun nog wel redelijk voordelig, waardoor we zeker niet slecht zaten en geen reden zagen om te veranderen.

Ik heb nu dit weekend, net op 31/10, eens gekeken voor de curiositeit op mijnenergie.be. Nu was Luminus Comfy, met een vast tarief, het interessantste: 14,91 cent/kwh. Het verschil zit echter aan de injectiekant, we krijgen veel meer terug dan ervoor: 12,67 cent/kwh. Dat is bijna 3 keer hetgeen we hadden. Zelfs nog een heel verschil met de +- 6 cent waar Ecopower in januari naar toe gaat. Daarnaast heeft Luminus een actie waarbij je 500 kwh gratis kreeg. Hierdoor valt het vast recht zo goed als weg.

Wij zouden hierdoor volgend jaar aan 318 euro zitten, dat is quasi evenveel als het prosumententarief dat we zouden betalen als we nog een terugdraaiende meter hadden:p.

Ik moet wel zeggen dat wij 2500 aankopen en 3500 injecteren. Daarnaast had ik vandaag het ook eens bekeken voor vrienden die ik dit verteld had. Prijs is in november opeens naar dik 20 cent gegaan.
Maar natuurlijk injecteer je op dit moment in het jaar niet zo zeer veel.

En als het een variabel tarief is, dan is die injectieprijs ook variabel. Dus het kan dan evengoed zijn dat tegen maart de injectieprijs naar 2cent gaat.
Of is het een vast tarief ?

Maar natuurlijk injecteer je op dit moment in het jaar niet zo zeer veel.

En als het een variabel tarief is, dan is die injectieprijs ook variabel. Dus het kan dan evengoed zijn dat tegen maart de injectieprijs naar 2cent gaat.
Of is het een vast tarief ?
Ik zit met een vast tarief. Er was toen op mijnenergie.be een paar die 20 euro goedkoper waren, maar variabel. Dacht bij Eneco.

Nee, ze reageren ook op niets meer en hun 3x te hoge factuur hebben ze al proberen via domiciliëring op te halen, ook al hebben ze de voorbije weken tot 2x toe beloofd deze aan te passen. Ik wacht nu geduldig op een mail dat de automatische betaling mislukt is en ik nog tot 9/11 heb om ze manueel te betalen. En daarna wacht ik geduldig op hun herinnering, die ik opnieuw ga aanvechten. Geen halve cent krijgen ze nog.
Vergeet niet dat je je eventuele korting dan niet meer krijgt. Elke betaling moet binnen de betalingstermijn en via domiciliëring gebeuren om de welkomstpremie te krijgen.

mijn contract loopt van 1/1 tot 31/12
maar half oktober krijg ik altijd mijn verbruik.

Dus ik heb nu eens gekeken op aanbieders.be / mijnenergie.
wat een prijzen jesus.

Zou ik nu voor een variabel gaan van een jaar, vanaf 01/01?
Of een vast?

Ik volg de energiemarkt niet, dus ik heb geen idee hoe lang deze prijzen nog gaan aanhouden.
Iemand enige inzage?

Vergeet niet dat je je eventuele korting dan niet meer krijgt. Elke betaling moet binnen de betalingstermijn en via domiciliëring gebeuren om de welkomstpremie te krijgen.
Dat gaat maar over 50 euro. Dan kies ik eieren voor mijn geld door de bodemloze mega-put niet te helpen vullen hoor.

Dat gaat maar over 50 euro. Dan kies ik eieren voor mijn geld door de bodemloze mega-put niet te helpen vullen hoor.
Begrijp ik volledig, ik pas ook op met wat ik doe nu bij Mega. Is een beetje afwegen t.o.v. elkaar. Wij hebben ons voorschot gelukkig terug kunnen zetten naar 1 euro boven ons originele voorschot.

Ik ben nog steeds klant hoor. Alleen in 2 periodes. Èèn van 10 maanden met analoge meter en èèn van 2 maanden met digitale meter.
Ik heb niet gevraagd om die digitale meter of de bijhorende tussentijdse factuur.
Ik heb hun wel gevraagd of ik recht had op mijn korting op de tussentijdse factuur en dat is mij bevestigd. Anders had ik de plaatsing van de digitale meter gewoon uitgesteld met 2 maand 🙂

nu komen ze af dat ik de korting niet krijg omdat het geen 11 maanden is, en of ik ze nog krijg krijg ik geen reactie op
Intussen het antwoord gekregen dat de ze geen herbereking gaan doen en ik mijn korting in december zal krijgen.

Ik heb op dit moment 350kWh stroom verbruikt en 693kWh gas.
Ik ga deze maand niet meer aan mijn 1500kWh komen voor geen van de twee. (contract loopt 30/11 af)

Toen ik dan voor de 2367x vroeg of ze dan een herbereking gingen maken van deze factuur, kreeg ik het antwoord dat ik maar zelf contact moest opnemen met de dienst facturatie.
Wat een klantenservice

TOT aan het einde van de periode waarop die welkomstpremie van toepassing is hé (anders is het wel héél gemakkelijk voor Mega, even een eindfactuur opstellen van 2000€ [sorry foutje we zetten dat later wel recht] en daarna zeggen: Eerst betalen of korting kwijt!) ;)

Dus stel je hebt een contract lopen van 1 januari 2021 tem 31 december 2021 en begin januari 2022 betaal je uw laatste factuur (via domicilie)
Op dat ogenblik is de periode van de welkomstpremie afgelopen, en het is die momentopname die dan telt.

Stel dat ze daarna nog afkomen met de eindfactuur en je moet 200€ betalen. Ze zijn echter de korting van bijvoorbeeld 180€ (bewust) vergeten en ze pogen ipv 20€ , 200€ via domicilie te innen. Stel je weigert de domicilie. Dan mag Mega niet zomaar zeggen dat je NIET langer aan de voorwaarden voldoet voor de welkomstactie omdat je een domicilie geweigerd hebt, want de periode van de welkomstactie is namelijk dan reeds voorbij.

Terug
Bovenaan