Energieleveranciers

€250 maar ik heb geen idee of dat veel of weinig is
met de terugdraaiende teller betalen we enkel het consumententarief

dus niet interessant? ik had gehoord tot €1500 maar dat is duidelijk een fabeltje als ik die tabel zie :D
Je exacte kosten berekenen die je met de digitale meter gaat betalen is natuurlijk moeilijk omdat je de digitale meter nodig hebt om dat te bepalen 😅. De beste inschatting die je kan maken is over het gemiddelde, of indien er EV/warmtepomp ofzo bij zit daar (in een gemiddelde benadering) ook rekening mee houden.

dus niet interessant? ik had gehoord tot €1500 maar dat is duidelijk een fabeltje als ik die tabel zie :D
€250 kan denk ik niet, heb je vermenigvuldigd met het aantal kWp?

Bij mij komt Eneco Zon en Wind flex het interessantste uit. Weliswaar slechts een klein verschil met andere aanbieders. Maar iemand heeft hier op BG de injectie-formule ontleed en die zou in de zomer wel eens negatief kunnen gaan.
Ik weet niet hoe ik mijn omvormer op zo'n momenten kan laten stoppen met injecteren en ik heb eerlijk gezegd ook weinig zin om me daarmee bezig te houden (ook geen HA bv om het automatisch te doen)
Ik denk eraan om begin volgend jaar ook een plugin batterij te zetten. Mijn resultaat gaat dan toch nog anders zijn.
Maar is dat injectie-ding iets om rekening mee te houden of maak ik me hier zorgen om niets? (Niemand heeft een glazen bol, I know, maar toch)

Met plug-in batterij minder afname en minder injectie. Dus misschien best eerst eens simuleren met fictieve cijfers. Al is dat moeilijk om in te schatten.

Zit nu op Engie Flow van oktober '24. Zal vermoedelijk ook opgebeld worden om te blijven, met de eerder genoemde korting. Dat zou ik dan toch ook eens moeten berekenen. Al zou het door de toekomstige batterij nattevingerwerk zijn. En las ik eerder al dat Flow met die korting niet (meer) zo interessant is.

Het bedrag dat je in de tabel vindt, vermenigvuldig je met het omvormervermogen of het piekvermogen van je installatie op 28 februari 2021, met een limiet van 10 kilowattpiek. Meestal is het piekvermogen van je zonnepanelen iets hoger dan het omvormervermogen. Je vindt zowel je omvormervermogen als je piekvermogen op je AREI-keuringsattest.

250 * 6 = 1500€.
Zo moeilijk is dit toch niet om dit te achterhalen? Het staat er gewoon.

Bij mij komt Eneco Zon en Wind flex het interessantste uit. Weliswaar slechts een klein verschil met andere aanbieders. Maar iemand heeft hier op BG de injectie-formule ontleed en die zou in de zomer wel eens negatief kunnen gaan.
Ik weet niet hoe ik mijn omvormer op zo'n momenten kan laten stoppen met injecteren en ik heb eerlijk gezegd ook weinig zin om me daarmee bezig te houden (ook geen HA bv om het automatisch te doen)
Ik denk eraan om begin volgend jaar ook een plugin batterij te zetten. Mijn resultaat gaat dan toch nog anders zijn.
Maar is dat injectie-ding iets om rekening mee te houden of maak ik me hier zorgen om niets? (Niemand heeft een glazen bol, I know, maar toch)

Met plug-in batterij minder afname en minder injectie. Dus misschien best eerst eens simuleren met fictieve cijfers. Al is dat moeilijk om in te schatten.

Zit nu op Engie Flow van oktober '24. Zal vermoedelijk ook opgebeld worden om te blijven, met de eerder genoemde korting. Dat zou ik dan toch ook eens moeten berekenen. Al zou het door de toekomstige batterij nattevingerwerk zijn. En las ik eerder al dat Flow met die korting niet (meer) zo interessant is.
Als de prijs heel laag wordt inderdaad. Maar dat is nog redelijk wat onder de goedkoopste prijs die we dit jaar gehaald hebben, dus ik zit er niet zo mee in. En anders is het inderdaad stoppen met injecteren, maar je weet op voorhand niet wat de maandelijkse prijs zal zijn. Die wordt pas berekend als de maand voorbij is.

Als de prijs heel laag wordt inderdaad. Maar dat is nog redelijk wat onder de goedkoopste prijs die we dit jaar gehaald hebben, dus ik zit er niet zo mee in. En anders is het inderdaad stoppen met injecteren, maar je weet op voorhand niet wat de maandelijkse prijs zal zijn. Die wordt pas berekend als de maand voorbij is.
Ow ja, juist. Dat ook al. Bedankt 😊

Hoe kan ik achterhalen hoelang die zonnepanelen op het dak liggen? Wij hebben het huis gekocht toen deze er al op lagen en die mensen reageren niet op mijn sms of mail berichten
Aanmeldingsdatum van die zonnepanelen bij Fluvius ?
Staat dat ook nergens in het dossier dat je gehad hebt bij de aankoop ? het as-built dossier ?
Vraag stellen aan uw notaris die de aankoop heeft behandeld?

Krijg hier bericht dat mijn Engie flow gas afloopt in november.

Nieuwe voorgestelde formula: (excl. btw): vaste vergoeding aardgas 45,00 €/jaar (incl. 6% btw), aardgas 1,0620 + ( 0,1000 * ZTPDAM HEREN ).

Huidige is: vaste vergoeding 43,00 €/jaar (incl. 6% btw), enkelvoudig tarief 1,4270 + ( 0,1000 * ZTPDAM HEREN ).

Volg de markt al even niet meer. Best gewoon aanhouden of loont het de moeite elders te gaan vanwege meer korting? Of is vast tegenwoordig interessant geworden?

Krijg hier bericht dat mijn Engie flow gas afloopt in november.

Nieuwe voorgestelde formula: (excl. btw): vaste vergoeding aardgas 45,00 €/jaar (incl. 6% btw), aardgas 1,0620 + ( 0,1000 * ZTPDAM HEREN ).

Huidige is: vaste vergoeding 43,00 €/jaar (incl. 6% btw), enkelvoudig tarief 1,4270 + ( 0,1000 * ZTPDAM HEREN ).

Volg de markt al even niet meer. Best gewoon aanhouden of loont het de moeite elders te gaan vanwege meer korting? Of is vast tegenwoordig interessant geworden?

Zie het antwoord hieronder van op de vorige pagina:

Simuleren met de Vtest en mijn energie. Via mijn energie wordt er met korting gestrooid.

Ben aan het kijken voor een nieuw gascontract. Kom nu net van een 4j vast contract bij Eneco.

Variabel bij Luminus en Engie kom ik uit op 46€/m.
Vast 2 jaar bij Mega kom ik uit op 57€/m en bij Luminus op 61€/m.

Zouden jullie nu met de huidige marktomstandigheden, kiezen voor variabel of vast?

Ben aan het kijken voor een nieuw gascontract. Kom nu net van een 4j vast contract bij Eneco.

Zouden jullie nu met de huidige marktomstandigheden, kiezen voor variabel of vast?

Allessinds niet bij mega...
Ze gaan uit van een gas overschot, dus zou zeggen variabel. Maar ik heb zelf vast, omdat dat qua prijs niet veel uitmaakt (laag verbruik).

Niemand met een kristallen bol. Als je voor €15/maand extra voor 2 jaar gerust bent dat je een vast bedrag betaalt en je geen zorgen moet maken over de gasprijzen, lijkt me dat geen groot bedrag voor die rust.

Zelf kijk ik altijd eens, hoeveel moet de energiecomponent in mijn variabele factuur stijgen voordat ik op de prijs van een vast contract uit kom. De laatste paar jaar is dat voor mij een te groot verschil en dan denk ik: dan neem ik wel het beperkte risico dat er nog eens een energiecrisis zich kan voordoen, elke maand / elk jaar dat dat niet het geval is, is toch weer enkele honderden euro's uitgespaard.

Niemand met een kristallen bol. Als je voor €15/maand extra voor 2 jaar gerust bent dat je een vast bedrag betaalt en je geen zorgen moet maken over de gasprijzen, lijkt me dat geen groot bedrag voor die rust.

Zelf kijk ik altijd eens, hoeveel moet de energiecomponent in mijn variabele factuur stijgen voordat ik op de prijs van een vast contract uit kom. De laatste paar jaar is dat voor mij een te groot verschil en dan denk ik: dan neem ik wel het beperkte risico dat er nog eens een energiecrisis zich kan voordoen, elke maand / elk jaar dat dat niet het geval is, is toch weer enkele honderden euro's uitgespaard.

Nee, maar is uiteindelijk wel 33% duurder hé. Moest ik dat moeten bijleggen voor zekerheid dan steeg ik elke maand 69 euro ofte bijna 830 euro per jaar.

Klein update van 1 maand dynamische tarieven bij energy knights.
Energieprijs met btw per kWh is als volgt voor de eerste maand:
0,0805 euro voor afname per kWh
0,0409 euro voor injectie per kWh

heb nog geen slimme sturing en mijn gedrag zeer lichtjes aangepast.
Er was begin September nog paar negatieve uren en heb ik een EV opgeladen.
Deze maand zou ik dan 20 euro betalen aan energieprijs met BTW, benieuwd hoeveel distributie en andere kosten erbij gaan komen.

Hier enkel afname. Als ik Home Assistant mag geloven is de maand september het verbruik 611,74 kWh voor 27,76 EUR.
Dus 0,0453 / kWh.

Niet mis... Maar ik denk dat dit ferm zal verhogen tijdens de wintermaanden...

iemand dit al eens gedaan?

voor gas en electriek bij 1 leverancier gaan,
en voor de "teruglevering", bij een 2e leverancier gaan?

volgens VREG is octa de goedkoopste voor gas en electriek,
en voor teruglevering bij engie...

vind dat zo raar? dus engie zal niets aan mij verdienen, maar enkel moeten betalen?
vreemde gedachte, of is dit perfect normaal?

volgens VREG is octa de goedkoopste voor gas en electriek,
en voor teruglevering bij engie...

vind dat zo raar? dus engie zal niets aan mij verdienen, maar enkel moeten betalen?
vreemde gedachte, of is dit perfect normaal?
Geen vreemde gedachte, MAAR... Ofwel verplichten leveranciers je om tegelijkertijd ook een afnamecontract bij heb af te sluiten, of ze rekenen een premie aan om toch enkel een injectiecontract af te sluiten.

Bij Engie Flow is dat bijvoorbeeld de vaste vergoeding maar dan met 21% BTW:
De vaste vergoeding wordt slechts 1 x aangerekend voor klanten die afname én injectie van hetzelfde pack hebben bij ENGIE.Voor klanten die enkel een pack voor injectie nemen, zal de vaste vergoeding worden berekend met 21% BTW in plaats van 6% BTW, resulterend in een vaste vergoeding van 67,35€/jaar.

Terug
Bovenaan