Energieleveranciers

Uiteindelijk vandaag ook een nieuw contract afgesloten voor elektriciteit. Komend van Engie - Flow.
Het zag er eerst naar uit dat het Eneco zou worden, maar uiteindelijk toch voor Luminus - comfyflex gegaan.

Beide zat amper verschil op, we spreken over €4 op jaarbasis.
Luminus geeft een hogere vaste korting, maar een lagere korting per kWh. Doordat ik ga er vanuit dat mijn verbruik van het net komend jaar nog wat verder zakt, gaat dat ook meer in het voordeel spelen van Luminus.

Verbruik periode: 1/10/2024 --> 30/09/2025
Afname: 2582 kWh
Injectie: 7099 kWh
facturatiepiek: 2,9kW

Luminius comfyflex = €449.58/jaar

Voor de vaste korting moet ik wel een jaar klant blijven. korting per kWh is pro rata.

Gasaansluiting hebben we niet (verwarmen met een L/W warmtepomp).

als je via aanbieders.be kijkt, en je ziet bv engie easy als goedkoopste staan, maar er zijn geen kortingen. maar toch zijn ze de goedkoopste.

sluit je dan beter een contract af rechtstreeks op engie hun website, of toch beter via aanbieders?

Op Engie Flow zit er terug een mooie korting voor nieuwe klanten zie ik. Hadden ze mij dit voorstel gedaan toen ik geswitched ben, was ik gebleven.

Op Engie Flow zit er terug een mooie korting voor nieuwe klanten zie ik. Hadden ze mij dit voorstel gedaan toen ik geswitched ben, was ik gebleven.

Heb je een link ? Ik bel ze gewoon op om te blijven als ik de korting krijg. Mijn transfer naar luminus is ongoing (maar zit al meer dan een maand vast, maar dat hoeven ze niet te weten).

Heb je een link ? Ik bel ze gewoon op om te blijven als ik de korting krijg. Mijn transfer naar luminus is ongoing (maar zit al meer dan een maand vast, maar dat hoeven ze niet te weten).
Vul het de simulatie in op mijn energie en kies een andere huidige leverancier dan Engie en dan zie je de welkomst korting verschijnen.
Via de engie website zelf is de korting iets minder.

als je via aanbieders.be kijkt, en je ziet bv engie easy als goedkoopste staan, maar er zijn geen kortingen. maar toch zijn ze de goedkoopste.

sluit je dan beter een contract af rechtstreeks op engie hun website, of toch beter via aanbieders?
Probleem is dat Engie zeer snel indexeert vanaf de maand erop en dus in 1 klap weer de duurste zijn. Zo al 2 x meegemaakt, nooit meer.

Probleem is dat Engie zeer snel indexeert vanaf de maand erop en dus in 1 klap weer de duurste zijn. Zo al 2 x meegemaakt, nooit meer.
Dat moet je toch eens uitleggen. Bedoel je dat hun formule snel stijgt of...?
Eens je een contract aangaat, ligt je formule normaal vast en verandert je energieprijs gewoon met de marktindex volgens die formule.

Dus als je contract eerst t goedkoopste was, en de andere aanbieders komen niet opeens met random megakortingen, gaat dat na 1 maand nog altijd zijn he.

Eenmaal dat het contract getekend is, ligt de formule vast voor 1 jaar. Ze volgens uiteraard wel de maandelijkse prijzen, maar dat is bij andere leveranciers met een vast contract ook zo.

Huidige promo: vaste kost valt weg en 5,25c korting per kWh.
Ik had vorige maand een voorstel aanvaard om Engie Flow te blijven met wegvallen vaste kost en 3,3c korting per kWh.

Nu inderdaad nog wat voordeliger.

Vergeet niet dat dat vroeger een groter deel in de kWh prijs zat.

In het begin was per 1kW piek 1000kWh afname zowat de regel om gelijkblijvende kosten te hebben. Maar aangezien capaciteitspiek al een 30% duurder is geworden klopt dat wel niet meer. Dus het wordt stilaan wel effectief veel duurder als vroeger.

Afrekening gekregen van een jaartje Engie Flow. 2200 euro voor 8971kWh afname. Komt dus op 24 cent gemiddeld na korting. Maar dankzij mijn extra korting in de vorm van cregtarief terugbetaling voor laden (op mijn zon overschot) kom ik aan 13 cent per kwh inclusief kosten. Netjes!

Afrekening gekregen van een jaartje Engie Flow. 2200 euro voor 8971kWh afname. Komt dus op 24 cent gemiddeld na korting. Maar dankzij mijn extra korting in de vorm van cregtarief terugbetaling voor laden (op mijn zon overschot) kom ik aan 13 cent per kwh inclusief kosten. Netjes!
Is dat incl. de verrekening van uw injectievergoeding? Anders maakt dat de batterij case niet echt rendabeler :D

In het begin was per 1kW piek 1000kWh afname zowat de regel om gelijkblijvende kosten te hebben. Maar aangezien capaciteitspiek al een 30% duurder is geworden klopt dat wel niet meer. Dus het wordt stilaan wel effectief veel duurder als vroeger.
En waarom denk je dat de verhouding tussen analoge en digitale niet mee is gestegen?

Als ik kijk naar de nettarieven van 2023 en 2025 zit je inderdaad met een stijging van 30% voor capaciteitstarief. Maar ook de verhouding per kWh tussen digitale en analoge meter is met 30% gestegen.

Volgens de vreg zit een gemiddeld gezin op een piek van 4,26kW.

Als ik dan simulatie doe met een gezin die 3500kWh verbruik en een piek heeft van 4,26kW op jaarbasis kom ik het volgende uit.
-digitale meter: €483,74 aan netkosten

Als ik dan een simulatie doe met een gezin die een analoge meter heeft en een verbruik van 3500kWh.
-Analoge meter: €499,25 aan netkosten

Het is moeilijk om te zeggen dat 1000kWh = 1kW vertegenwoordigt, omdat de kost verdeelt is tussen kWh prijs en een vaste prijs. Want een analoge meter betaald een vaste capacitietstarief (2,5kW) + extra kosten per kWh.
Dus enkel kijken naar de verhouding tussen de kWh prijzen is ook niet correct.

Bij een piek van 4,54kW kom je break-even uit als je een verbuik hebt van 3500kWh.

Het lijkt er ook op dat ze de netkosten evenredig proberen te houden.

Laatst bewerkt:
En waarom denk je dat de verhouding tussen analoge en digitale niet mee is gestegen?

Het is moeilijk om te zeggen dat 1000kWh = 1kW vertegenwoordigt, omdat de kost verdeelt is tussen kWh prijs en een vaste prijs.

Omdat ik dat vergeten was.
Dat van 1kWp is 1000kWh, dat heeft ooit op Fluvius gestaan in een grafiek volgens mij. Of dat vandaag nog relevant is weet ik niet. Eigenlijk weet ik niks :D.

Is dat incl. de verrekening van uw injectievergoeding? Anders maakt dat de batterij case niet echt rendabeler :D

Van de injectie ging ik niet rijk worden.

Maar nee, heb er geen rekening mee gehouden, ik moet mijn auto toch laden hé?

Heb wel 130 euro injectievergoeding gekregen voor 2745kWh injectie, da's 4,7 cent gemiddeld.

Laatst bewerkt:
Bon, zoals ik het begrijp zit de vork als volgt aan de steel.

Sinds de digitale meter is mijn voorschot eenmalig verhoogd. Maar vermits zij geen meterstanden konden zien tot de datum van overstap werd er geen rekening gehouden met het verbruik dus bleef het voorschot hetzelfde.

Omdat ik niet gevraagd had voor een maandelijkse afrekening konden zij mij verbruik niet opvolgen.

Ik ga toegeven dat ik zelf de meterstand niet elke maand handmatig ingaf omdat ik er vanuit ging dat dat met de digitale meter niet nodig was.

Engie heeft dat wel al gedaan en dus zal me dat niet meer overkomen.

Ik vind wel dat dat Luminus daar informatie over had mogen verstrekken.

Ik kan me inbeelden dat dat voor veel mensen niet duidelijk is. Ik probeer op de hoogte te zijn en was dat duidelijk niet genoeg.

EDIT

Valt wel tegen het wegvallen van de terugdraaiende teller in combinatie met piekverbruik.

Denk van 12 €/maand naar 73 €/maand voor elektriciteit.

Tijd om alles weer meer op te volgen voor de elektriciteitsprijzen dan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan