Energieleveranciers

Geen vreemde gedachte, MAAR... Ofwel verplichten leveranciers je om tegelijkertijd ook een afnamecontract bij heb af te sluiten, of ze rekenen een premie aan om toch enkel een injectiecontract af te sluiten.

Bij Engie Flow is dat bijvoorbeeld de vaste vergoeding maar dan met 21% BTW:
Ok,
maar VREG website doet raar.

bij die combinatie kreeg ik dit als opmerking:
Deze leverancier heeft geen aparte webpagina voor dit contract. Wil je dit contract afsluiten? Controleer of de naam van het contract en de tariefkaart exact dezelfde zijn als in de V-test®.

en nu nam ik es 3 ENGIE contracten (gas, electriek, en teruglevering), krijg ik exact dezelfde opmerking.
dat is vreemd, zoiets nog nooit gezien.

ik kan dan ook deze contractenbundel niet afsluiten? wtf

EDIT: zopas ook eens geprobeerd met 3 keer een contract bij "frank energie", zelfde...:
"Deze leverancier heeft geen aparte webpagina voor dit contract. Wil je dit contract afsluiten? Controleer of de naam van het contract en de tariefkaart exact dezelfde zijn als in de V-test®."

amai is dat dan zo moeilijk geworden om via de vreg een contract te zoeken en af te sluiten

Laatst bewerkt:
Je kon nooit via de vtest een contract afsluiten.

Die melding komt waarschijnlijk door een of ander foutje in hun database of systeem errond.

Je kon nooit via de vtest een contract afsluiten.

Die melding komt waarschijnlijk door een of ander foutje in hun database of systeem errond.
ha ok, tis juist, ik moet aanbieders.be hebben.

Daar lukt het wel, maar zie dit:
Totale welkomstkorting € 477,13
  • Variabel tarief elektriciteit
  • Variabel tarief gas
  • 100% groene energie 100% groen
  • Contractduur: 24 mnd
maar zie dan:
Na leverancierswissel. Verrekend op uw afrekeningen prorata temporis of prorata uw verbruik gedurende het 1ste contractjaar. Niet cumuleerbaar met andere aanbiedingen.

Geldig voor nieuwe klanten (in Vlaanderen & Wallonië) die overstappen van een andere leverancier. Promotie enkel geldig voor aanvragen geplaatst en vervolledigd in de periode van 01-10-2025 tot en met 16-10-2025. Aanvragen die na 16-10-2025 vervolledigd worden, ontvangen automatisch enkel de op dat moment geldende promoties.

Wil dat dan zeggen dat ik 1 jaar klant moet blijven voor die korting, of de volle contract duur van 2 jaar ?

Vind het toch wel wat vreemd, ik heb gewoon geschat verbruik opgegeven, voor 2 personen, en die aanbieders.be schat 180 euro aan electriciteit voor een heel jaar :wtf: met digitale meter. hoe komt die in godsnaam aan zo'n laag bedrag

Net mijn afrekening gekregen van Luminus na de overstap naar Engie.

444 € bijbetalen, wtf...

Sinds maart een digitale meter en elke maand mijn voorschot aangepast zodat ik rond de 0 moet bijbetalen. Dit kan toch bijna niet?

Net mijn afrekening gekregen van Luminus na de overstap naar Engie.

444 € bijbetalen, wtf...

Sinds maart een digitale meter en elke maand mijn voorschot aangepast zodat ik rond de 0 moet bijbetalen. Dit kan toch bijna niet?

vervroegd onderbroken?

elke maand mijn voorschot aangepast
Het is een beetje anders -- met goedkope zomers en duurdere winters -- maar als je elke maand uw bedragen wil zitten wijzigen, zou ik toch eerder opteren om maandelijks het exacte bedrag te betalen. De meeste leveranciers kunnen dat tegenwoordig wel denk ik. Dan moet je niet zo zitten foefelen met uw voorschot elke maand.

Het is een beetje anders -- met goedkope zomers en duurdere winters -- maar als je elke maand uw bedragen wil zitten wijzigen, zou ik toch eerder opteren om maandelijks het exacte bedrag te betalen. De meeste leveranciers kunnen dat tegenwoordig wel denk ik.
De meterstanden enz kloppen, net met fluvius gebeld. Ik denk gewoon dat er iets scheelt met hun appje om de afrekening correct te berekenenen. Voor 2400 kwh betaal ik 768 € en voor 3500 injectie krijg ik 120.
Vanaf de digitale meter heb ik mijn voorschot verhoogd van 12 € naar 53 € en als je de maanden van 12 telt aan 53 dan klopt het ongeveer. Dus dan denk ik dat hun simulatie de maanden voor de digitale meter gelijkgetrokken heeft aan die 53 €?
Ik geef het hun door en zal wel betalen, vond het gewoon vreemd.
Nu ga ik toch vragen dat ze een nieuwe afrekening maken want heb pas nog een betaling gedaan aan Luminus die nergens vermeld staat.

Laatst bewerkt:
De meterstanden enz kloppen, net met fluvius gebeld. Ik denk gewoon dat er iets scheelt met hun appje om de afrekening correct te berekenenen. Voor 2400 kwh betaal ik 768 € en voor 3500 injectie krijg ik 120.
Vanaf de digitale meter heb ik mijn voorschot verhoogd van 12 € naar 53 € en als je de maanden van 12 telt aan 53 dan klopt het ongeveer. Dus dan denk ik dat hun simulatie de maanden voor de digitale meter gelijkgetrokken heeft aan die 53 €?
Ik geef het hun door en zal wel betalen, vond het gewoon vreemd.
Nu ga ik toch vragen dat ze een nieuwe afrekening maken want heb pas nog een betaling gedaan aan Luminus die nergens vermeld staat.

Maar 770 euro voor 2400kWh afname komt op 30c/kWh, gezien een vast contract en zonder uw gemiddelde capaciteitspiek te weten klinkt dat toch geen abnormaal bedrag.
Als de eerste maand 12 euro voorschot was en de 5-6 daaropvolgende maanden 53 euro heb je 280-330 euro voorschotten betaald en moet je uiteraard een stuk bijbetalen. Enige wat misschien kan is dat een voorschot niet is meegerekend, maar allicht is die afrekening wel juist.

Snap wel niet hoe je in de zomer 2400kWh verbruik kunt hebben en alsnog 3500kWh injecteerd. Dan heb je toch een raar verbruiksprofiel. Ik heb met EV van Mei tot Oktober 312kWh afname en 800kWh injectie (nog teveel naar mijn zin). Dit met een 5kWp zonne-installatie (4,2kW omvormer), 5,12kWh plug-in batterij en een iX3 als EV (25k km/jaar aan gemiddeld 18kWh/100km).

Heb je veel nachtverbruik en krijg je door de dag je opgewekte energie niet op?

Snap wel niet hoe je in de zomer 2400kWh verbruik kunt hebben en alsnog 3500kWh injecteerd.
[...]

Dat dus he. Zo heel vreemd is dat nu niet he...
Met een oneindig aantal zonnepanelen verbruik je toch maar max X kWh overdag als de zon schijnt. Al de rest trek je van het net. Al de rest van de productie injecteer je. Ik zou eigenlijk argumenteren dat dat heel normaal is.

Maar 770 euro voor 2400kWh afname komt op 30c/kWh, gezien een vast contract en zonder uw gemiddelde capaciteitspiek te weten klinkt dat toch geen abnormaal bedrag.
Als de eerste maand 12 euro voorschot was en de 5-6 daaropvolgende maanden 53 euro heb je 280-330 euro voorschotten betaald en moet je uiteraard een stuk bijbetalen. Enige wat misschien kan is dat een voorschot niet is meegerekend, maar allicht is die afrekening wel juist.

Snap wel niet hoe je in de zomer 2400kWh verbruik kunt hebben en alsnog 3500kWh injecteerd. Dan heb je toch een raar verbruiksprofiel. Ik heb met EV van Mei tot Oktober 312kWh afname en 800kWh injectie (nog teveel naar mijn zin). Dit met een 5kWp zonne-installatie (4,2kW omvormer), 5,12kWh plug-in batterij en een iX3 als EV (25k km/jaar aan gemiddeld 18kWh/100km).

1000 ervan is van de periode oktober tot plaatsing digitale meter in maart.
1400 ervan is dan de rest van het jaar.

Het verbruik lijkt te kloppen. Mijn punt is enkel dat hun simulatie van voorschotten ergens de mist ingaat. De jaren ervoor nooit geen problemen gehad. Nu opeens wel bijbetalen wat klopt op vlak van verbruik.

In alle geval, het is die maand van het jaar waar alle rekeningen binnenkomen, komt wel weer goed.

Dat dus he. Zo heel vreemd is dat nu niet he...
Met een oneindig aantal zonnepanelen verbruik je toch maar max X kWh overdag als de zon schijnt. Al de rest trek je van het net. Al de rest van de productie injecteer je. Ik zou eigenlijk argumenteren dat dat heel normaal is.
Ik heb geen accu dus kan niks opslaan, het verbruik overdag is inderdaad wat het is. Ik ben nu wel eindelijk zo ver gekomen om home assistant op te zetten en de airco's te laten verwarmen bij teruglevering. Om zo meer eigen verbruik te hebben maar uiteindelijk is dat ook maar verbruiken om te verbruiken...

Ik probeer mijn vrouw er attent op te maken van alles apart op te zetten om de piek lager te houden. Die was nu ook 4.9...

Ik ga geen ruzie maken elke keer ze meerdere apparaten heeft opstaan. Dan gaat ze zeggen, doe het zelf :)

1000 ervan is van de periode oktober tot plaatsing digitale meter in maart.
1400 ervan is dan de rest van het jaar.

Het verbruik lijkt te kloppen. Mijn punt is enkel dat hun simulatie van voorschotten ergens de mist ingaat. De jaren ervoor nooit geen problemen gehad. Nu opeens wel bijbetalen wat klopt op vlak van verbruik.

In alle geval, het is die maand van het jaar waar alle rekeningen binnenkomen, komt wel weer goed.
Die simulatie voor je maandelijks voorschot is misschien zonder die 1000kWh van oktober tot maart?

Die simulatie voor je maandelijks voorschot is misschien zonder die 1000kWh van oktober tot maart?
Dat zou kunnen, ik ga het bespreken als Luminus mij terug contacteert, misschien is daar inderdaad ook iets misgelopen. In alle geval, in de toekomst kan dat alvast niet meer gebeuren nu de digitale meter er is.

Een nieuwe meter triggert toch ook een afrekening?

Ik had vroeger geen connectie tussen digitale gasmeter en elektriciteitsmeter. Toen ze die verbinding zijn komen opzetten triggerde dat ook een eindafrekening, en deze meter is toen zelfs niet vervangen.

Een nieuwe meter triggert toch ook een afrekening?

Ik had vroeger geen connectie tussen digitale gasmeter en elektriciteitsmeter. Toen ze die verbinding zijn komen opzetten triggerde dat ook een eindafrekening, en deze meter is toen zelfs niet vervangen.
Geen afrekening gehad met de vervanging van de meter. Het staat wel in de details wanneer en hoeveel kwh er was verbruikt met de oude meter. Maar misschien dat ze van daaruit zoals Morgo7h zegt vanaf nul zijn begonnen?

Geen afrekening gehad met de vervanging van de meter. Het staat wel in de details wanneer en hoeveel kwh er was verbruikt met de oude meter. Maar misschien dat ze van daaruit zoals Morgo7h zegt vanaf nul zijn begonnen?

Kan, kan ook een fout zijn. Uiteindelijk, als je volhard, komt dat altijd wel goed.

Kan, kan ook een fout zijn. Uiteindelijk, als je volhard, komt dat altijd wel goed.
Het is gewoon een tegenvaller. Het verbruik moet betaald worden, had me er niet aan verwacht. Had gehoopt zoals elk jaar nog wat terug te krijgen.

Terug
Bovenaan