Energieleveranciers

Je moet wel xkW nemen over bvb 7,5-10 minuten, anders ga je je zot regelen op de pieken.
Wel ja, sowieso over minder dan een kwartier, anders heb ik het vlaggen met de (vlaggenstok)kwartierpiek in de kont éh 😂

M'n grootste verbruikers zijn de 1,8 kW elektrische boiler en de EV's.
De rest zijn meestal maar korte piekmomenten van minder dan 15min, dus eigenlijk irrelevant:
- Waterkoker
- Oven, toch soms meer dan een kwartier aan 1,8~2,4 kW om op te warmen... 'k Zou dat uit curiositeit eens preciezer moeten berekenen.
- Extra elektrische verwarming badkamer is een luxe die je natuurlijk op piekmomenten gebruikt
- Wasmachine
- Droogkast

Die laatste 2 zijn vs m'n vorige oudere toestellen echt super qua verbruik, ze geraken samen niet eens over 0,8 kW, verwaarloosbaar.

In ieder geval is het enige wat ik kan verhogen/verlagen de EV laadpaal, de boiler aan/uit zetten omdat ik over capaciteit ga is erover.

Je kan in HA virtuele kWh meters maken die de gemiddelde afname over x-tijd meet.
De "Peak Current Average Quarterly Demand" kan ik live uitlezen die de P1 poort met de Slimmelezer.

Zal er maar eens aan beginnen en testen.

Gisteren trouwens m'n eerste Octa+ factuur ontvangen op dynamisch tarief voor periode 21/08 tot 31/08:
Gemiddelde prijs van € 0,2748 / kWh incl. BTW voor 296 kWh.

Wel ja, sowieso over minder dan een kwartier, anders heb ik het vlaggen met de (vlaggenstok)kwartierpiek in de kont éh 😂

M'n grootste verbruikers zijn de 1,8 kW elektrische boiler en de EV's.
De rest zijn meestal maar korte piekmomenten van minder dan 15min, dus eigenlijk irrelevant:
- Waterkoker
- Oven, toch soms meer dan een kwartier aan 1,8~2,4 kW om op te warmen... 'k Zou dat uit curiositeit eens preciezer moeten berekenen.
- Extra elektrische verwarming badkamer is een luxe die je natuurlijk op piekmomenten gebruikt
- Wasmachine
- Droogkast

Die laatste 2 zijn vs m'n vorige oudere toestellen echt super qua verbruik, ze geraken samen niet eens over 0,8 kW, verwaarloosbaar.

In ieder geval is het enige wat ik kan verhogen/verlagen de EV laadpaal, de boiler aan/uit zetten omdat ik over capaciteit ga is erover.

De "Peak Current Average Quarterly Demand" kan ik live uitlezen die de P1 poort met de Slimmelezer.

Zal er maar eens aan beginnen en testen.

Gisteren trouwens m'n eerste Octa+ factuur ontvangen op dynamisch tarief voor periode 21/08 tot 31/08:
Gemiddelde prijs van € 0,2748 / kWh incl. BTW voor 296 kWh.
Dat is jou all-in prijs? Omdat het capaciteitstarief zeker een rol zal spelen bij jou was ik benieuwd naar je energieprijs. Heb je ook de injectie erbij geteld?

Kheb een vrij domme laadpaal. Anders direct

Kan je het niet sneller regelen met de app van je auto? Ik heb (via het werk / leasingmaatschappij) het domst mogelijke model laadpaal d.w.z. zonder enige regelmogelijkheid, dus ik beperk mijn laadsnelheid gewoon met de app van mijn auto.
- Normaal op 20A, komt ook redelijk overeen met wat mijn zonnepanelen maximaal leveren en is voor mij een goede balans tussen capaciteitspiek en laadsnelheid (ruim 4 kW dus ~5% batterij per uur)
- Als er een was op staat of ik aan het koken ben, stop ik meestal gewoon het laden om het heel simpel te houden, ik moet ook niet elke minuut van de dag of avond kunnen laden

Gemiddelde piek zit nu op 4.9 kW en zal nog lichtjes dalen.

Dat is jou all-in prijs? Omdat het capaciteitstarief zeker een rol zal spelen bij jou was ik benieuwd naar je energieprijs. Heb je ook de injectie erbij geteld?
Ja maar het gaat maar om de zeer korte periode van 21/08 tot 31/08, 11 dagen dus, gebaseerd op 8,72 kW capaciteitstarief (95,90 kW / 11 dagen = 8,72 kW, wat neerkomt op 0,1459 €/kW 13,99 € dus zbtw (staat zo op de factuur van Octa+).

Toen had ik het schema met in/uitschakeling van de boiler nog niet goed aangepast aan het dynamisch tarief, en is het dus niet echt representatief zoals het voor deze maand zal zijn.
Met de automatisering ervan om op het laagste dagtarief op te warmen, en het automatisch aanpassen van het vermogen van de laadpaal als ik op hetzelfde moment zou laden, zal de piek van het capaciteitstarief de komende maanden natuurlijk verder dalen... Ik zou graag rond max 3,5 à 4 kW piek zitten i.p.v. nu 6 à 8, of 9 in heel 2024.

De all-in prijs zal iedere maand anders zijn want dynamisch tarief is ook niet elke dag nul, negatief of spotgoedkoop. Zie https://www.elia.be/nl/grid-data/transmissie/day-ahead-referentieprijs

Kan je het niet sneller regelen met de app van je auto?
Met Tesla kan het in ieder geval ook samen met Home Assistant. Met BMW ook zie ik, maar dit zouden ze betalend gaan maken of inperken?

VW mogen we al vergeten, tenzij misschien met een andere integratie die daar aan gekoppeld is.

Laatst bewerkt:
Kan je het niet sneller regelen met de app van je auto? Ik heb (via het werk / leasingmaatschappij) het domst mogelijke model laadpaal d.w.z. zonder enige regelmogelijkheid, dus ik beperk mijn laadsnelheid gewoon met de app van mijn auto.
- Normaal op 20A, komt ook redelijk overeen met wat mijn zonnepanelen maximaal leveren en is voor mij een goede balans tussen capaciteitspiek en laadsnelheid (ruim 4 kW dus ~5% batterij per uur)
- Als er een was op staat of ik aan het koken ben, stop ik meestal gewoon het laden om het heel simpel te houden, ik moet ook niet elke minuut van de dag of avond kunnen laden

Gemiddelde piek zit nu op 4.9 kW en zal nog lichtjes dalen.
Nope de eerste versie eqb is nogal simpel Geen mogelijkheid.

Zijn het nu die van mijnenergie.be of zijn het de energieleveranciers zelf die er met hun pet naar gooien en willekeurig een startdatum zetten in plaats van diegene die je zelf hebt doorgegeven. :sop:

De transfer van Engie naar Luminus zit nu al 2mnd vast of zo. In het begin kreeg ik nog af en toe telefoon. Nu niet meer en in de engie app staat er 'afsluiting bezig' in Luminus staat er 'evaluatie overgang' of zoiets...

Dat is dan ook de laatste keer dat ik via die sjarels verhuis...

Zijn het nu die van mijnenergie.be of zijn het de energieleveranciers zelf die er met hun pet naar gooien en willekeurig een startdatum zetten in plaats van diegene die je zelf hebt doorgegeven. :sop:
Indien je werkt met tussenpartijen zoals mijnenergie loopt het af en toe mis. Bij is dat ook fout gelopen vorig jaar.
Maar het antwoord = De energieleveranciers.

De transfer van Engie naar Luminus zit nu al 2mnd vast of zo. In het begin kreeg ik nog af en toe telefoon. Nu niet meer en in de engie app staat er 'afsluiting bezig' in Luminus staat er 'evaluatie overgang' of zoiets...

Dat is dan ook de laatste keer dat ik via die sjarels verhuis...
Ik kan bij Engie al 4 maand mijn voorschot niet meer aanpassen met de melding: U krijgt binnenkort uw slotfactuur.
Ik krijg ook al 4 maanden geen maandelijkse factuur meer.

Ter info: Mijn slotfactuur krijg ik op 25 oktober.

Ik kan bij Engie al 4 maand mijn voorschot niet meer aanpassen met de melding: U krijgt binnenkort uw slotfactuur.
Ik krijg ook al 4 maanden geen maandelijkse factuur meer.

Ter info: Mijn slotfactuur krijg ik op 25 oktober.

Ik ga er van uit dat de facturen allemaal wel in orde komen. Ik zit er mee in dat ze mijn transfer datum gaan verkloten en ik mijn flow korting door de neus geboord ga zien. Ik kan zowel bij Engie als bij Luminus nergens een transfer datum zien...

Ik zit er mee in dat ze mijn transfer datum gaan verkloten en ik mijn flow korting door de neus geboord ga zien. Ik kan zowel bij Engie als bij Luminus nergens een transfer datum zien...
Normaal kan je uw startdatum bij Engie zien onder tab contracten - Je contracten en diensten
Het kan wel even duren voor de startdatum er staat.

Indien deze niet correct is (wat bij mij het geval was) moet je klacht indienen bij Engie.
Als het bij jou vast steekt --> mmm dat is nog vervelender want dan zie je die datum dus niet. :frown:

Bij mij heeft het +-4 maand (!) geduurd vooraleer het in orde was, snel zijn ze niet. (met een tiental annulatie facturen tussendoor)
Luminus weigerde inderdaad mijn korting tot het in orde was. Finaal heb ik de korting dus wel verkregen echter pas na de correctie.

De overstap met foutieve startdatum was van Engie (Flow) naar Eneco via mijnenergie.

- Afgelopen donderdag melding gedaan via hun online contactformulier waarbij je dan eerst langs hun AI chatbot wordt gestuurd. (Wat haat ik die kut dingen.) (Nog) Geen antwoord op gekregen. Wel een case ID ontvangen per email maar niets van de inhoud. (Zucht...)

- Gisteren dan maar terug gemaild op hun welkommail dat ze het ASAP mogen aanpassen of ik me beroep op die 14 dagen herroepingsrecht. (Nog) Geen antwoord op gekregen.

- Vanochtend dan maar gebeld met Eneco want dat werkt meestal toch iets vlotter... De eerste persoon kon het dossier inkijken maar niet aanpassen. Heeft me dan maar uiteindelijk doorgestuurd naar een interne dienst (na het nodige wachten). Die begon direct in half gebroken Nederlands dat dit niet kan en dat er sowieso enkele weken opzeg zijn bij de oude leverancier. Toch maar even halfweg onderbroken en gemeld dat de startdatum moest verlaat worden. :tongue: "gaat in orde komen maar kan even duren". Ergens iets van schriftelijke bevestiging ontbreekt uiteraard weer...

Deze middag telefoon van Engie (iemand die wel deftig Vlaams kon) met een tegenvoorstel met korting (3,3c op energieprijs en vaste vergoeding valt weg; vergelijkbare korting dus met aflopend contract). Ik wil daarmee akkoord gaan, maar aangezien de startdatum die ze hadden doorgekregen van Eneco fout is moet dat nieuwe contract - na de supervisor te spreken - volledig handmatig geregeld worden. Dat is dan ook weer een klein half uur aan de telefoon door het gepruts van Eneco / mijnenergie met die startdatum. Hier wel tenminste direct bevestiging via email.
:sop:

Ik hoop nu ergens gewoon dat die foempen van Eneco geen nieuw verzoek meer gaan doorsturen naar Engie op de juiste datum en dat mijn nieuw contract bij Engie daarmee wordt stopgezet. Ik vrees er eerlijk gezegd voor dat we nog niet aan het einde zijn van de papierwinkel.

Bij deze: laatste keer mijnenergie & Eneco (n)

Edit: En daar is de mail van Eneco met bevestiging dat ze mijn aanvraag voor aanpassen startdatum hebben verwerkt en naar Engie gaan doorsturen. :laugh: Oh boy dit gaat nog tof worden.

Laatst bewerkt:
Voila, ook ingetekend op Luminus ComfyFlex, door die grote korting komt dat toch €300 - 400 per jaar goedkoper uit dan Engie Basic, andere Luminus tarieven,...

Mijn energiecontract bij Engie loopt eind november af. Ik kreeg een nieuw voorstel (Easy Vast 1 jaar). Hieronder een vergelijking tussen mijn huidige contract en het nieuwe aanbod (vanaf 28/11/2025).

Huidig contract

Elektriciteit
(enkelvoudig tarief)

Energie: 11,742 c€/kWh (incl. korting)

Groene stroom/WKK: 1,582 c€/kWh

Netkosten (Fluvius Antwerpen): ca. 5,99 c€/kWh

Heffingen en accijnzen: ca. 5,24 c€/kWh

Totaal: ~23,15 c€/kWh

Gas

Energie: 5,305 c€/kWh (incl. korting)

Netkosten (Fluvius Antwerpen): ca. 2,33 c€/kWh

Heffingen en accijnzen: ca. 0,98 c€/kWh

Totaal: ~8,77 c€/kWh

Nieuw contract

Elektriciteit
(enkelvoudig tarief)

Energie: 15,989 c€/kWh

Totaal: ~28,80 c€/kWh

Gas

Energie: 5,370 c€/kWh

Netkosten (Fluvius Antwerpen): ca. 2,10 c€/kWh

Totaal: ~8,61 c€/kWh

Elektriciteit stijgt dus met ongeveer 24%, gas blijft quasi gelijk.

Zijn er leveranciers die momenteel gunstiger zijn dan dit aanbod van Engie? Liefst een vast contract. Alle tips zijn welkom.

Mijn energiecontract bij Engie loopt eind november af. Ik kreeg een nieuw voorstel (Easy Vast 1 jaar). Hieronder een vergelijking tussen mijn huidige contract en het nieuwe aanbod (vanaf 28/11/2025).

Huidig contract

Elektriciteit
(enkelvoudig tarief)

Energie: 11,742 c€/kWh (incl. korting)

Totaal: ~23,15 c€/kWh

Gas

Energie: 5,305 c€/kWh (incl. korting)

Netkosten (Fluvius Antwerpen): ca. 2,33 c€/kWh

Totaal: ~8,77 c€/kWh

Nieuw contract

Elektriciteit
(enkelvoudig tarief)

Energie: 15,989 c€/kWh

Totaal: ~28,80 c€/kWh

Gas

Energie: 5,370 c€/kWh

Netkosten (Fluvius Antwerpen): ca. 2,10 c€/kWh

Totaal: ~8,61 c€/kWh

Elektriciteit stijgt dus met ongeveer 24%, gas blijft quasi gelijk.

Zijn er leveranciers die momenteel gunstiger zijn dan dit aanbod van Engie? Liefst een vast contract. Alle tips zijn welkom.
Simuleren met de Vtest en mijn energie. Via mijn energie wordt er met korting gestrooid.

Is het mogelijk om bij Vtest te kiezen om ook de beste optie te weergeven inclusief teruglevering? Net zoals mijnenergie.
Misschien kijk ik er steeds los over.

Ik vind het storend om steeds zelf te combineren en zo uit te zoeken wat het goedkoopst is.

In de praktijk doe ik nu toch steeds alles via mijnenergie en kies ik die combo manueel bij Vtest om te kijken of het goedkoper zou zijn.
Tot nu toe heeft het nooit uitgemaakt want de kortingen zijn toch steeds gelijk bij de beide.

Blijkbaar is er nog een premie dit jaar (laatste kans) voor diegene die switchen van analoge naar digitale teller. Is dit voordeel de moeite of toch beter wachten tot je verplicht wordt om te switchen? Er komen donkere maanden aan dus ik denk niet dat onze terugdraaiende teller heel veel zal opleveren dus toch de switch inplannen? Of slecht idee?

Blijkbaar is er nog een premie dit jaar (laatste kans) voor diegene die switchen van analoge naar digitale teller. Is dit voordeel de moeite of toch beter wachten tot je verplicht wordt om te switchen? Er komen donkere maanden aan dus ik denk niet dat onze terugdraaiende teller heel veel zal opleveren dus toch de switch inplannen? Of slecht idee?
Je kan de premie gewoon zelf berekenen: https://www.fluvius.be/nl/premies/retroactieve-investeringspremies/zonnepanelen

€250 maar ik heb geen idee of dat veel of weinig is
met de terugdraaiende teller betalen we enkel het consumententarief

dus niet interessant? ik had gehoord tot €1500 maar dat is duidelijk een fabeltje als ik die tabel zie :D

Terug
Bovenaan