Energieleveranciers

Sinds vandaag overgeschakeld naar dynamisch tarief met maandelijkse afrekening.
Is bekijken wat het geeft, vroeger altijd variabel met jaar afrekening, maar was vooral irritant dat het gokken was hoeveel nog bijleggen.
En soms kon dit voor verrassingen staan.
Dit heb je minder per maand en verzacht de pijn, besef ook wel dat winter veel duurder gaat zijn dan de zomer.
Maar laat het ons is proberen. :)

Heb wel 2 EV's en warmtepomp dus mijn elektrische verbruik is groot, wat dynamisch toch interessant kan maken.
Dan ga je wel uw EV en warmtepomp moeten sturen in functie van de dynamische prijzen.
Anders kan je wel eens voor verrassingen gaat staan.

Ik heb ook een EV, maar 70% van dat verbruik op jaarbasis is van zonnepanelen.
Is allemaal zeer afhankelijk van omstandigheden. Als je alle dagen op de baan bent (6 -> 19u) en afstanden van 250 - 350km per dag moet doen. of je bent 3 dagen in telewerk waardoor je uw wagen kan opgeladen krijgen met zonnepanelen tijdens uw telewerk. Dat geeft dag en nacht verschil in die afrekening.

Is allemaal zeer afhankelijk van omstandigheden. Als je alle dagen op de baan bent (6 -> 19u) en afstanden van 250 - 350km per dag moet doen. of je bent 3 dagen in telewerk waardoor je uw wagen kan opgeladen krijgen met zonnepanelen tijdens uw telewerk. Dat geeft dag en nacht verschil in die afrekening.

Eerste post staat dat het allemaal afhangt van verbruik. Ik rij maar 20k km per jaar en de auto staat doorgaans 5 dagen/week op de oprit.

Dan ga je wel uw EV en warmtepomp moeten sturen in functie van de dynamische prijzen.
Anders kan je wel eens voor verrassingen gaat staan.
Stuur laadpaal al aan via EVCC.
Warmtepomp zelf nog niet veel aangestuurd, maar uit ervaring weet ik wel dat deze opspringt midden in de nacht als het koud is.
Overdag & 's avonds springt die raar of zelden aan.

Stuur laadpaal al aan via EVCC.
Warmtepomp zelf nog niet veel aangestuurd, maar uit ervaring weet ik wel dat deze opspringt midden in de nacht als het koud is.
Overdag & 's avonds springt die raar of zelden aan.

Ja maar een dynamisch tarief wil zeggen dat de prijzen op die momenten in de nacht hoger kunnen zijn dan op bepaalde momenten overdag of s'avonds.

Ik heb mijn warmtepomp verboden om snachts te draaien. Juist omdat ik prefereer dat die verwarmt op de momenten dat het het warmst is tijdens de dag, om de COP te maximaliseren. In uw geval ga je echter willen sturen op de momenten dat de prijzen het goedkoopste zijn. Je gaat niet willen dat uw warmtepomp gaat staan draaien als je 0.5€ per kwh moet betalen maar liever wanneer je maar 0.05€ per kwh moet betalen.
En het is nu ook niet alsof je met een warmtepomp veel kan steunen op het feit dat je zonnepanelen hebt. Want uw zonnepanelen brengen op wanneer je geen nood hebt aan verwarming.

En mijn warmtepomp is toch al vlot 1600kwh op een 5 - 6 tal maand in verbruik. Met op 3 koudste maanden dat die er vlot 1200kwh doorjaagt. Goed wetende dat dit op een dag / nacht / whatever dus vlot 30kwh is die ik moet hebben om het aangenaam te houden. Dat is nog altijd iets anders dan de batterij van de wagen. Waar je, als je niet te veel km's moet doen per dag, beter kan spreiden tot die prijs beter uitkomt om te laden.

Ja maar een dynamisch tarief wil zeggen dat de prijzen op die momenten in de nacht hoger kunnen zijn dan op bepaalde momenten overdag of s'avonds.

Ik heb mijn warmtepomp verboden om snachts te draaien. Juist omdat ik prefereer dat die verwarmt op de momenten dat het het warmst is tijdens de dag, om de COP te maximaliseren. In uw geval ga je echter willen sturen op de momenten dat de prijzen het goedkoopste zijn. Je gaat niet willen dat uw warmtepomp gaat staan draaien als je 0.5€ per kwh moet betalen maar liever wanneer je maar 0.05€ per kwh moet betalen.
En het is nu ook niet alsof je met een warmtepomp veel kan steunen op het feit dat je zonnepanelen hebt. Want uw zonnepanelen brengen op wanneer je geen nood hebt aan verwarming.

En mijn warmtepomp is toch al vlot 1600kwh op een 5 - 6 tal maand in verbruik. Met op 3 koudste maanden dat die er vlot 1200kwh doorjaagt. Goed wetende dat dit op een dag / nacht / whatever dus vlot 30kwh is die ik moet hebben om het aangenaam te houden. Dat is nog altijd iets anders dan de batterij van de wagen. Waar je, als je niet te veel km's moet doen per dag, beter kan spreiden tot die prijs beter uitkomt om te laden.
Ik hou de dynamisch prijzen al een jaar of 2 in het oog en 's nachts zijn die bijna altijd het goedkoopst in de winter.

Ik verwarm ook liever overdag om mijn COP omhoog te krijgen, maar tegen de nacht is de vloer dan wel koud en moet de warmtepomp echt stampen om die terug warm te krijgen als het vriest. Ik werk met nachtverlaging in het tussen seizoen, maar van november tot februari is het 24/7 dezelfde vraag temp.

Met Home Assistant kun je evt. de vraag temperatuur op de goedkope uren 0.5°C hoger zetten en op de dure uren 0.5°C lager.
Maar zelfs zonder iets te doen, ben ik in de winter goedkoper uit met dynamische tarieven. Het is vooral in de zomer dat dynamisch nadelig is voor mij omdat ik veel injectie heb.

's nachts is het altijd goedkoper.
En betreft geothermische of water/water dus van COP hoef ik me niet veel zorgen te maken, wanneer.
Verbruik is ook 1200W als hij aanstaat dus tis niet dat hij als halve zot staat te draaien.
En in putje winter verbruikt hij 10-20kWh per dag met warm water erbij geteld.

Als je ook rationeel economisch kijkt zou dynamische altijd goedkoper uitkomen.
Minder risico voor leverancier.
Ik hou de dynamisch prijzen al een jaar of 2 in het oog en 's nachts zijn die bijna altijd het goedkoopst in de winter.

Ik verwarm ook liever overdag om mijn COP omhoog te krijgen, maar tegen de nacht is de vloer dan wel koud en moet de warmtepomp echt stampen om die terug warm te krijgen als het vriest. Ik werk met nachtverlaging in het tussen seizoen, maar van november tot februari is het 24/7 dezelfde vraag temp.

Met Home Assistant kun je evt. de vraag temperatuur op de goedkope uren 0.5°C hoger zetten en op de dure uren 0.5°C lager.
Maar zelfs zonder iets te doen, ben ik in de winter goedkoper uit met dynamische tarieven. Het is vooral in de zomer dat dynamisch nadelig is voor mij omdat ik veel injectie heb.
Die halve graad hoger en lager dacht ik nog te implementeren.
Maar wou het vooral is testen.

Als je het niet uitprobeert kan je het ook moeilijk weten.
Het is nu niet dat ik voor eeuwig dynamische tarief moet nemen, dus als het nadelig uitvalt kan ik terug variabel nemen.

In de winter kan ik toch niet laden of te beperkt op de zon en ben ik toch aangewezen om te laden 's nachts.
Of de auto dit nu doet tussen 21:00 - 01:00 of van 01:00-05:00 maakt voor mij niets uit.

Luminus BasisFix gas is deze maand 5,98c€/kWh, wat heel dicht is bij het laagste tarief van 2024. Is dit nog altijd interessant?

Luminus BasisFix gas is deze maand 5,98c€/kWh, wat heel dicht is bij het laagste tarief van 2024. Is dit nog altijd interessant?
Vorige maand was er engie fix met een mooie korting. Deze maand nog niet gekeken of iets in de buurt komt.

Ik ben voor gas nog bij voorschotten gebleven. Maar sinds ik een EV heb betaal ik maandelijks af voor elektriciteit. Die EV is zowat 80% van mijn verbruik, bij diesel betaalde ik ook direct de rekening.
En je zit dan met correcte rekeningen bij maandelijks variabel contract. Anders zit je nog altijd met een verdeeltabel. Tenzij dat recent veranderd zou zijn, maar daar heb ik nog geen nieuws over gelezen.
Idem maar ook voor gas maandelijkse. Hebben nog 1 diesel en daar zijn de maandelijkse tankkosten hoger dan de maandelijkse elektriciteitsfactuur. Heb ook liever het bedrag wat ik verbruikt heb direct verrekend maar snap de insteek om het niet te doen. Binnenkort 2 EV en diesel weg, 1 wagen zal meer thuis staan waardoor laden op zonnestroom meer kan. Maar nu helaas vaak niet mogelijk en genoodzaakt om grotendeels ‘‘s nachts bij te laden.

Bij My Luminus staat hier nog steeds:
Startdatum levering : Zodra je netbeheerder laat weten dat de meter klaar is voor gebruik. Je kan hiervoor ook contact opnemen met je netbeheerder.

Is dat bij iedereen zo, ook bij degenen die een andere datum hebben gekozen dan z.s.m.?

Luminus heeft bevestigd dat ze de startdatum aangepast hebben, maar ik vind het nergens terug. En het is natuurlijk niet zo dat ze mijn korting bij Engie nog kunnen regelen als ze mij te vroeg laten overstappen, dus ik zou het graag zelf ergens kunnen nakijken. Mijn energie heeft trouwens bevestigd dat ze de juiste startdatum doorgestuurd hebben naar Luminus, dus het is fout gelopen bij Luminus.

Als je nog steeds vast wilt voor 2 jaar, maar de delta wordt reëel.
Ik overweeg naar Engie Easy fixed te gaan (scheelt 75 euro/jaar met variabel als ik ruim reken). Energieprijs is incl korting 3,72c/kWh en de vaste vergoeding krijg je terug. Volgens mij kan je de uiterste datum ook op 1/3/2026 leggen als ik mijnenergie goed lees, wat je over de winter van 2026-2027 tilt.

Heeft er iemand Engie Basic Variabel? Nog een stuk goedkoper dan Engie Easy en Flow maar je hebt alleen een online klantendienst. Wat is het addertje?

Heeft er iemand Engie Basic Variabel? Nog een stuk goedkoper dan Engie Easy en Flow maar je hebt alleen een online klantendienst. Wat is het addertje?
Wat ik lees. Geen kortingen op de prijs van partners. Beperkte toegang tot de smartapp.

contract voor luminus is binnengekomen.

100 euro korting is maar na 12 maand.
(*) Als nieuwe klant krijgt u een korting van 100,00 EUR incl. BTW voor het afsluiten van een Luminus MaxxFlex Elektriciteit contract in augustus 2025. Deze korting wordt toegekend 12 maanden na startdatum via een cashback, op
voorwaarde dat er geen achterstallige betalingen zijn. Bij verhuis blijft deze korting enkel geldig indien u uw huidig contract meeneemt.

WmKLEi1.png

energie korting van 31% is pro rata.
(**) Als nieuwe klant krijgt u 31 % korting op de energiekost, niet geldig voor een exclusief nachtmeter, op uw jaarlijks piek- en dalurenverbruik gedurende 12 maanden voor het afsluiten van een Luminus MaxxFlex Elektriciteit contract
in augustus 2025. Deze korting zal pro rata gespreid worden over uw volgende afrekeningen. Bij verhuis blijft deze korting enkel geldig indien u uw huidig contract meeneemt.

ccInMho.png

We starten dus voorlopig met 10 cent in piekuren en 7,85 in daluren.

Ik heb ingestekd op Eneco Zon en Wind Flex via mijn energie. Dat kwam voor mij toch nog bijna 10% voordeliger uit dan Luminus.
Hebben jullie Luminus gekozen omdat het een bekendere speler is of scheelde het niet zoveel bij jullie? Ik heb wel enkelvoudig tarief gekozen. Misschien zit daar verschil?

De korting krijg je net zoals bij Luminus pas na 1 jaar.
De staprijs is 8.38cent/kWh (enkelvoudig) voor september bij Eneco.

Laatst bewerkt:
Ik heb ingestekd op Eneco Zon en Wind via mijn energie. Dat kwam voor mij toch nog bijna 10% voordeliger uit dan Luminus.
Hebben jullie Luminus gekozen omdat het een bekendere speler is of scheelde het niet zoveel bij jullie?

Ik heb gekozen voor een gekende partij ja, Eneco kwam nog een tik voordeliger uit (maar zeker geen 10%), maar ik herinner me al die horrorverhalen met Mega en co... niet zo happig om een voor mij onbekende leverancier te nemen. :oi22: Ik swap dus jaarlijks tussen Engie en Luminus en pik telkens de welkomstkorting mee.

Terug
Bovenaan