Met EV-verbruik bedoel ik verbruik van de elektrische auto. Dan kom ik er niet met 7-800 euro per jaar.
Ik heb ook een EV, maar 70% van dat verbruik op jaarbasis is van zonnepanelen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Met EV-verbruik bedoel ik verbruik van de elektrische auto. Dan kom ik er niet met 7-800 euro per jaar.
Dan ga je wel uw EV en warmtepomp moeten sturen in functie van de dynamische prijzen.Sinds vandaag overgeschakeld naar dynamisch tarief met maandelijkse afrekening.
Is bekijken wat het geeft, vroeger altijd variabel met jaar afrekening, maar was vooral irritant dat het gokken was hoeveel nog bijleggen.
En soms kon dit voor verrassingen staan.
Dit heb je minder per maand en verzacht de pijn, besef ook wel dat winter veel duurder gaat zijn dan de zomer.
Maar laat het ons is proberen.
Heb wel 2 EV's en warmtepomp dus mijn elektrische verbruik is groot, wat dynamisch toch interessant kan maken.
Is allemaal zeer afhankelijk van omstandigheden. Als je alle dagen op de baan bent (6 -> 19u) en afstanden van 250 - 350km per dag moet doen. of je bent 3 dagen in telewerk waardoor je uw wagen kan opgeladen krijgen met zonnepanelen tijdens uw telewerk. Dat geeft dag en nacht verschil in die afrekening.Ik heb ook een EV, maar 70% van dat verbruik op jaarbasis is van zonnepanelen.
Is allemaal zeer afhankelijk van omstandigheden. Als je alle dagen op de baan bent (6 -> 19u) en afstanden van 250 - 350km per dag moet doen. of je bent 3 dagen in telewerk waardoor je uw wagen kan opgeladen krijgen met zonnepanelen tijdens uw telewerk. Dat geeft dag en nacht verschil in die afrekening.
Stuur laadpaal al aan via EVCC.Dan ga je wel uw EV en warmtepomp moeten sturen in functie van de dynamische prijzen.
Anders kan je wel eens voor verrassingen gaat staan.
Stuur laadpaal al aan via EVCC.
Warmtepomp zelf nog niet veel aangestuurd, maar uit ervaring weet ik wel dat deze opspringt midden in de nacht als het koud is.
Overdag & 's avonds springt die raar of zelden aan.
Ik hou de dynamisch prijzen al een jaar of 2 in het oog en 's nachts zijn die bijna altijd het goedkoopst in de winter.Ja maar een dynamisch tarief wil zeggen dat de prijzen op die momenten in de nacht hoger kunnen zijn dan op bepaalde momenten overdag of s'avonds.
Ik heb mijn warmtepomp verboden om snachts te draaien. Juist omdat ik prefereer dat die verwarmt op de momenten dat het het warmst is tijdens de dag, om de COP te maximaliseren. In uw geval ga je echter willen sturen op de momenten dat de prijzen het goedkoopste zijn. Je gaat niet willen dat uw warmtepomp gaat staan draaien als je 0.5€ per kwh moet betalen maar liever wanneer je maar 0.05€ per kwh moet betalen.
En het is nu ook niet alsof je met een warmtepomp veel kan steunen op het feit dat je zonnepanelen hebt. Want uw zonnepanelen brengen op wanneer je geen nood hebt aan verwarming.
En mijn warmtepomp is toch al vlot 1600kwh op een 5 - 6 tal maand in verbruik. Met op 3 koudste maanden dat die er vlot 1200kwh doorjaagt. Goed wetende dat dit op een dag / nacht / whatever dus vlot 30kwh is die ik moet hebben om het aangenaam te houden. Dat is nog altijd iets anders dan de batterij van de wagen. Waar je, als je niet te veel km's moet doen per dag, beter kan spreiden tot die prijs beter uitkomt om te laden.
's nachts is het altijd goedkoper.Ja maar een dynamisch tarief wil zeggen dat de prijzen op die momenten in de nacht hoger kunnen zijn dan op bepaalde momenten overdag of s'avonds.
Ik heb mijn warmtepomp verboden om snachts te draaien. Juist omdat ik prefereer dat die verwarmt op de momenten dat het het warmst is tijdens de dag, om de COP te maximaliseren. In uw geval ga je echter willen sturen op de momenten dat de prijzen het goedkoopste zijn. Je gaat niet willen dat uw warmtepomp gaat staan draaien als je 0.5€ per kwh moet betalen maar liever wanneer je maar 0.05€ per kwh moet betalen.
En het is nu ook niet alsof je met een warmtepomp veel kan steunen op het feit dat je zonnepanelen hebt. Want uw zonnepanelen brengen op wanneer je geen nood hebt aan verwarming.
En mijn warmtepomp is toch al vlot 1600kwh op een 5 - 6 tal maand in verbruik. Met op 3 koudste maanden dat die er vlot 1200kwh doorjaagt. Goed wetende dat dit op een dag / nacht / whatever dus vlot 30kwh is die ik moet hebben om het aangenaam te houden. Dat is nog altijd iets anders dan de batterij van de wagen. Waar je, als je niet te veel km's moet doen per dag, beter kan spreiden tot die prijs beter uitkomt om te laden.
Die halve graad hoger en lager dacht ik nog te implementeren.Ik hou de dynamisch prijzen al een jaar of 2 in het oog en 's nachts zijn die bijna altijd het goedkoopst in de winter.
Ik verwarm ook liever overdag om mijn COP omhoog te krijgen, maar tegen de nacht is de vloer dan wel koud en moet de warmtepomp echt stampen om die terug warm te krijgen als het vriest. Ik werk met nachtverlaging in het tussen seizoen, maar van november tot februari is het 24/7 dezelfde vraag temp.
Met Home Assistant kun je evt. de vraag temperatuur op de goedkope uren 0.5°C hoger zetten en op de dure uren 0.5°C lager.
Maar zelfs zonder iets te doen, ben ik in de winter goedkoper uit met dynamische tarieven. Het is vooral in de zomer dat dynamisch nadelig is voor mij omdat ik veel injectie heb.
Vorige maand was er engie fix met een mooie korting. Deze maand nog niet gekeken of iets in de buurt komt.Luminus BasisFix gas is deze maand 5,98c€/kWh, wat heel dicht is bij het laagste tarief van 2024. Is dit nog altijd interessant?
Idem maar ook voor gas maandelijkse. Hebben nog 1 diesel en daar zijn de maandelijkse tankkosten hoger dan de maandelijkse elektriciteitsfactuur. Heb ook liever het bedrag wat ik verbruikt heb direct verrekend maar snap de insteek om het niet te doen. Binnenkort 2 EV en diesel weg, 1 wagen zal meer thuis staan waardoor laden op zonnestroom meer kan. Maar nu helaas vaak niet mogelijk en genoodzaakt om grotendeels ‘‘s nachts bij te laden.Ik ben voor gas nog bij voorschotten gebleven. Maar sinds ik een EV heb betaal ik maandelijks af voor elektriciteit. Die EV is zowat 80% van mijn verbruik, bij diesel betaalde ik ook direct de rekening.
En je zit dan met correcte rekeningen bij maandelijks variabel contract. Anders zit je nog altijd met een verdeeltabel. Tenzij dat recent veranderd zou zijn, maar daar heb ik nog geen nieuws over gelezen.
Luminus BasisFix gas is deze maand 5,98c€/kWh, wat heel dicht is bij het laagste tarief van 2024. Is dit nog altijd interessant?
Wat ik lees. Geen kortingen op de prijs van partners. Beperkte toegang tot de smartapp.Heeft er iemand Engie Basic Variabel? Nog een stuk goedkoper dan Engie Easy en Flow maar je hebt alleen een online klantendienst. Wat is het addertje?
Lijkt me dan een nobrainer voor een verschil van 1,5c€/kWh t.o.v. Easy variabel.Wat ik lees. Geen kortingen op de prijs van partners. Beperkte toegang tot de smartapp.
Als engie me belt voor overstap, zal ik eens polsen.Lijkt me dan een nobrainer voor een verschil van 1,5c€/kWh t.o.v. Easy variabel.
Ik heb ingestekd op Eneco Zon en Wind via mijn energie. Dat kwam voor mij toch nog bijna 10% voordeliger uit dan Luminus.
Hebben jullie Luminus gekozen omdat het een bekendere speler is of scheelde het niet zoveel bij jullie?
Ik swap dus jaarlijks tussen Engie en Luminus en pik telkens de welkomstkorting mee.