Energieleveranciers

Hoe kan je dat zien met een P1 meter, want dan kan toch niet het gebruik per toestel meten? Ik zou denken dat je dan al specifiek een meter per toestel moet plaatsen.
Gewoon alles eens aan uit zetten en live volgen.

Bij die diepvries was dat letterlijk van 200W naar 700 800 1200W. Vriezer 1h uittrekken en .5-1kWh minder.

Oven idem. Lampen, router, ... eenz je je rondje gedaan hebt en alles optellen en je weet hoeveel je nog te vinden hebt in huis.

Gewoon alles eens aan uit zetten en live volgen.

Bij die diepvries was dat letterlijk van 200W naar 700 800 1200W. Vriezer 1h uittrekken en .5-1kWh minder.

Oven idem. Lampen, router, ... eenz je je rondje gedaan hebt en alles optellen en je weet hoeveel je nog te vinden hebt in huis.
Ok thanks, dat dacht ik al.
Ik wou dubbel checken of er niet een soort app bestaat die dat voor al de apparaten in je huis apart nagaat, kwestie dat ik dat niet mis vooraleer ik mijn stroomverbruikers 1 per 1 ga nagaan.

Hoe kan je dat zien met een P1 meter, want dan kan toch niet het gebruik per toestel meten? Ik zou denken dat je dan al specifiek een meter per toestel moet plaatsen.
Ik ben ook begonnen met enkel de P1 meter.

Dan heb ik eens naar een paar nachten gekeken waarvan ik weet dat er niks extra aanstaat en dat het dan stabiel bleef. Dan weet je wat het sluimerverbruik is.
Enkel de standby zaken.
-Ventilatie D systeem
-domotica
-server
-ubiquiti materiaal
-Vriezer/ijskast
-Tv's,digibox,.. (standby)
Dan komen wij uit op zo'n 180-200W, wat wel realistisch is. Moest ik nu al aan een sluimerverbruik zitten van +600W, dan weet ik dat er al iets mis is.
Zet dan eens s'nachts een vaatwas op en kun je zien wat het geeft.
Als je overdag de oven eens opzet, kun je ook van te voren eens kijken.
....
Dat geeft al een goede indruk hoeveel vermogen de toestellen nemen.

Wij zitten momenteel bij TotalEnergies voor onze aardgas. Wat is momenteel een goed alternatief? Wij willen een andere leverancier, graag met een vast tarief.

heb je de V-test reeds gedaan of een simulatie uitgevoerd op mijn energie?
Oprechte vraag: wat weten die websites met mijn huidige meterstand? Wij hebben een analoge teller dus ik kan niet zoveel doorgeven. Ook mijn jaarlijks verbruik is onbekend dankzij de analoge teller.

Die vergelijken de prijzen van energie en distributiekosten per regio. Zo maken ze het voor u veel gemakkelijker om prijzen te vergelijken tussen de leveranciers.

Zonder meterstanden is dat natuurlijk heel moeilijk. Maar ik denk dat je ook kan ingeven dat je uw meterstanden niet weet. Dan gaan ze uit van een gemiddelde adhv uw gezinssituatie.

Oprechte vraag: wat weten die websites met mijn huidige meterstand? Wij hebben een analoge teller dus ik kan niet zoveel doorgeven. Ook mijn jaarlijks verbruik is onbekend dankzij de analoge teller.
Oprechte vraag: hoe moeten een bende rando's op een forum dan een goed alternatief aanraden?

Die vergelijken de prijzen van energie en distributiekosten per regio. Zo maken ze het voor u veel gemakkelijker om prijzen te vergelijken tussen de leveranciers.

Zonder meterstanden is dat natuurlijk heel moeilijk. Maar ik denk dat je ook kan ingeven dat je uw meterstanden niet weet. Dan gaan ze uit van een gemiddelde adhv uw gezinssituatie.
Top! Ik bekijk het verder dit weekend 😎

Als je het zelf niet bijhoudt, kun je desnoods op de afrekeningen kijken wat je op een jaar verbruikt.
Je geeft elk jaar uw meterstanden door. Als je wisselt van energieleverancier ook. Daarop baseren ze hun afrekeningen.

Zolang je zelf niet kunt zeggen hoeveel je per jaar gemiddeld verbruikt, dan gaat het altijd natte vinger werk zijn. Elke woning/gezin is anders.

Laatst bewerkt:
Maar er is dus niet 1 of bv 3 namen van goede leveranciers? Ergens moet er toch iemand zijn met goede prijzen voor aardgas, of bekijk ik dat verkeerd?

Maar er is dus niet 1 of bv 3 namen van goede leveranciers? Ergens moet er toch iemand zijn met goede prijzen voor aardgas, of bekijk ik dat verkeerd?
Je bekijkt dat helemaal verkeerd. Ze doen periodiek ieder hun eigen soort promo's, die dan afhankelijk van je verbruik voordeliger zijn voor jou of minder.
De gas en elektriciteit is bij allemaal exact dezelfde. Voor klantenservice moet je doorgaans niet bij een energieleverancier zijn. Sommigen doen wel hun best, dat wel.

Gewoon goed op voorhand vergelijken, dan prijs vastklikken, en niet vergeten dat je zelfs met een vast contract van een jaar, vroeger weg kan, na zes maanden zelfs zonder iets van nadelen (dacht dat dat wettelijk was vastgelegd?).

Het "beste" aanbod na het aflopen van je contract dat je leverancier je aanbiedt, is doorgaans gewoonweg slecht (zie mijn ancient openingspost van dit topic maar voor een voorbeeld hiervan...). Dus zelf opzoeken en vergelijken is de enige manier om niet te veel te betalen.

Thanks.

Domme vraag, maar wat gebeurt er als wij de oude leverancier nog geld moeten? Stel we zitten daar in onze 10e maand maar nog voor de afrekening zitten we al bij iemand anders…

Thanks.

Domme vraag, maar wat gebeurt er als wij de oude leverancier nog geld moeten? Stel we zitten daar in onze 10e maand maar nog voor de afrekening zitten we al bij iemand anders…
Da's geen domme vraag, en het antwoord is relatief complex. Met een analoge meter komt er wat nattevingerwerk bij kijken en volgt er na een geschatte afrekening op de moment van overstap, later na de jaarlijkse meteropname waarschijnlijk nog een correctieafrekening. Maar omdat niemand weet hoe je verbruik gespreid is over het jaar wordt dat aan de hand van vastgelegde profielen uitgesmeerd en daarom ontvang je dan je finale afrekening. Het kan gebeuren dat de leverancier waar je bij weg gaat een exhubirant bedrag vraagt, maar dan moet je dat gewoon aanvechten (foto van je huidige meterstand bijvoorbeeld doet het 'em normaal wel).

Met een digitale meter is dat natuurlijk tot op de dag van overschakeling exact gekend en direct correct (behalve als Fluvius of een leverancier iets verneukt met gegevens niet doorgeven of ontvangen...). Bij mij is dat in ieder geval altijd relatief vlot verlopen (heb altijd al een digitale meter gehad).

Da's geen domme vraag, en het antwoord is relatief complex. Met een analoge meter komt er wat nattevingerwerk bij kijken en volgt er na een geschatte afrekening op de moment van overstap, later na de jaarlijkse meteropname waarschijnlijk nog een correctieafrekening. Maar omdat niemand weet hoe je verbruik gespreid is over het jaar wordt dat aan de hand van vastgelegde profielen uitgesmeerd en daarom ontvang je dan je finale afrekening. Het kan gebeuren dat de leverancier waar je bij weg gaat een exhubirant bedrag vraagt, maar dan moet je dat gewoon aanvechten (foto van je huidige meterstand bijvoorbeeld doet het 'em normaal wel).

Met een digitale meter is dat natuurlijk tot op de dag van overschakeling exact gekend en direct correct (behalve als Fluvius of een leverancier iets verneukt met gegevens niet doorgeven of ontvangen...). Bij mij is dat in ieder geval altijd relatief vlot verlopen (heb altijd al een digitale meter gehad).
Met analoge meter moet je per definitie de meterstanden doorgeven bij een leverancierswissel. Het klopt wel wat je zegt, als deze niet worden doorgegeven of voor een of andere manier zoek geraken zal er op basis van een schatting een afrekening gemaakt worden.

Kan iemand mij bevestigen welke kosten ik moet ingeven in de Homewizard app? Ik heb een enkelvoudige digitale meter met een Eneco Zon & Wind flex contract. Op de tariefkaart van augustus taat zowel een geschatte jaarprijs als een maandprijs. Ik ga ervan uit dat ik de maandprijs moet invullen in de app? Dus 11.26? In HomeWizard is dit dan 0.1126 onder de Fixed Standard rate? Nighttime rate laat ik empty gezien ik enkelvoudige teller heb? Onder injectie zet ik 0.0448 Fixed Standard rate?
Voor gas staat er 4.36. Dus Fixed 0.0436 standard rate in de app?
Elke maand moet ik dus het nieuwe tarief invullen?

Zie: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BB_032_022508_NL_ENECO_POWER_FLEX.pdf

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij bevestigen welke kosten ik moet ingeven in de Homewizard app? Ik heb een enkelvoudige digitale meter met een Eneco Zon & Wind flex contract. Op de tariefkaart van augustus taat zowel een geschatte jaarprijs als een maandprijs. Ik ga ervan uit dat ik de maandprijs moet invullen in de app? Dus 11.26? In HomeWizard is dit dan 0.1126 onder de Fixed Standard rate? Nighttime rate laat ik empty gezien ik enkelvoudige teller heb? Onder injectie zet ik 0.0448 Fixed Standard rate?
Voor gas staat er 4.36. Dus Fixed 0.0436 standard rate in de app?
Elke maand moet ik dus het nieuwe tarief invullen?

Zie: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BB_032_022508_NL_ENECO_POWER_FLEX.pdf
Als je een correcte inschatting van uw factuur wilt, moet ge daar nog wel alle taxen en heffingen bijtellen.

Ik heb een tijdje de totale prijs / #kWh gebruikt van de vorige (maandelijkse) afrekening om zo toch een historisch correct bedrag te krijgen in de app, maar heb dat al een tijd lang nagelaten wegens te veel gedoe voor eigenlijk weinig nuttigs...

Ik ben verhuisd naar Engie. Dat kon dus op 3 weken geregeld worden 😦

Total Energies had problemen met mijn analoge teller, een foto met de krant werd niet aanvaard. Bij Engie wel dus maar naar daar verhuisd.

Nu ze weten dat ik ga vertrekken, hebben ze mijn foto wel aanvaard en hebben ze een creditnota gestuurd van €1500.

Gewoon dus omdat ze even mijn verbruik gingen overschatten van 17kw naar 35kw per jaar. Zoals ik al zei aan de telefoon: waarom zou dat zo zijn? Vanwaar haal je zoiets? Ik was al 3 jaar klant met een vast gemiddeld verbruik ieder jaar.

Anyway. Salu en tot nooit meer TotalEnergies. Ik hoop dat jullie blij zijn.

Terug
Bovenaan