Energieleveranciers

Even op mijnenergie gekeken en goedkoopste is 14 cent (tenzij mss met korting maar die kwam in totaal op goedkoopste)
Inderdaad, ik heb snel een sim uitgevoerd. +-14c is zonder korting. Met een dag/nacht voor ons (1750kwh) kom je uit op 6,34 c energieprijs bij de goedkoopste (luminus comfyflex). Dat is incl wkk en hernieuwbare energie. Maar het blijft een lokkertje voor 1j.

Hier krijg ik 16/07 mijn jaar afrekening. Al eens gekeken op mijn Energie. Luminus ComfyFlex komt er als beste uit met de korting van 412EUR.
Momenteel bij Engie. Wacht ik best tot 16/07 voor de overstap?

Nooit eerder zo weinig moeten betalen 38EUR/m voor elek en gas. Al is het verbruik ook wel stevig verminderd door Zp en houtkachel

Ben ik een nieuwe klant als ik van Engie kom? Of beschouwen ze mij als een reeds bestaande klant omdat ik meermaals bij hen was in het verleden?
Bij een energieleverancier ben je een nieuwe klant als je op dat ogenblik geen klant meer bent. Ik heb nog nog nooit anders mee gemaakt.
Bij banken is dat (soms) anders. Zo kreeg ik ooit een keertje een promo niet omdat ik eerder al klant geweest was (Beobank).

Bij een energieleverancier ben je een nieuwe klant als je op dat ogenblik geen klant meer bent. Ik heb nog nog nooit anders mee gemaakt.
Bij banken is dat (soms) anders. Zo kreeg ik ooit een keertje een promo niet omdat ik eerder al klant geweest was (Beobank).
Kan goed zijn, ik ben bv. al jaren BNP klant omdat ik ooit m'n eID had ingelezen... Maar er nooit een rekening gehad.

Laatst bewerkt:
Niet alleen voor 65 plussers...

Hier ligt geen vloerverwarming wegens historisch en technische redenen. Het huis is ~10y oud en we wonen er 3-4y . Ik ga niet heel de vloer eruit smijten (is niks mis mee) om er vloerverwarming in te kunnen steken. Als de ketel sneuvelt, dan hoop ik dat ik nog een nieuwe ketel op de op kan tikken ergens...

Hier liggen zonnepanelen en zonneboiler, maar geen warmtepomp en geen vloerverwarming. De verwarmingsnoden zijn minimaal dankzij isolatie en zonneboiler (~700m3 per jaar, slaat 3-4mnd per jaar aan). De gasketel is op zich al een kostelijke bedoening per kWh als je het uitrekent. Een warmtepomp is gewoon nonsens, zeker in combinatie met structurele werken zoals vloerverwarming steken.

Overigens maakt goedkopere elektriciteit zonnepanelen minder rendabel. Dus dan gaan we daar weer gepoept zijn. De oplossing is batterijen, maar daar zijn ze lastig met regelgeving ivm vb plug&play en hebben ze de subsidie recent geschrapt.

Het resultaat is altijd hetzelfde. Ze lokken je naar A met B en nadien schrappen ze B snel. Dan lokken ze je naar C en schrappen ze C snel. Throw in some politics en het is dolle pret. Ipv een langetermijn beleid en perspectief te voeren...
Sorry voor de heel late reactie. Beetje gelijkaardige situatie: oude woning, maar bij renovatie stevig geïsoleerd zonder vloerverwarming te steken, wel zijn onze radiatoren overgedimensioneerd omwille van gascondensatieketel. Verstoken ongeveer 800m³ per jaar voor verwarming en warm water.
Dacht ook dat warmtepomp voor ons geen optie was, maar we slagen wel in die 50 graden test, dus als onze ketel het begeeft gaan we waarschijnlijk overschakelen op een warmtepomp.

Sorry voor de heel late reactie. Beetje gelijkaardige situatie: oude woning, maar bij renovatie stevig geïsoleerd zonder vloerverwarming te steken, wel zijn onze radiatoren overgedimensioneerd omwille van gascondensatieketel. Verstoken ongeveer 800m³ per jaar voor verwarming en warm water.
Dacht ook dat warmtepomp voor ons geen optie was, maar we slagen wel in die 50 graden test, dus als onze ketel het begeeft gaan we waarschijnlijk overschakelen op een warmtepomp.
800m3 is niet gek meer dan hier, ik zit op 550m3. Dat is wel altijd warm (21,5 beneden en 20,5 boven), we laten het nooit afkoelen.

Om van mijn stoel te vallen.
Sinds verhuis in juni '22, was er geschil tussen de netbeheerder Ores en onze leverancier Electrabel. We konden geen meterstanden ingeven, en ontvangen sinds mei 2023 voorschotfacturen van 200 euro per maand, om "toch al iets te betalen", maar facturen en betalingen zijn nooit gebaseerd geweest op werkelijk verbruik.
Nooit afrekening gekregen, en dus ook nooit meterstanden kunnen ingeven. voorschotfactuur was nooit aanpasbaar. Om de x aantal weken aan de lijn gehangen voor uitleg te vragen + status dossier. Zelfs via mediateur gegaan om dat in orde te krijgen, hielp niet.
Nu in maart kon ik ineens wel meterstand ingeven, en normaal gezien had afrekening in maart moeten volgen maar niks gezien.
Deze week nieuwgierig nog eens gaan kijken op engie portaal, zie ik daar afrekening staan, te betalen voor 2/8. Niks ontvangen via post, we zijn niet geinformeerd geweest dat dossier gedeblokkeerd is.. niks.

Verbruik lijkt me ook megahoog. We hebben dan wel geen aardgas, enkel electriciteit. maar bv in slaapkamers wordt nooit bijverwarmd met electr. vuurtje. Verwarming beneden is vloerverwarming ism warmtepomp dimplex. We zijn met 3, en nu sinds vorig jaar baby erbij. electrische wagen wordt thuis nooit opgeladen, dus daar ligt het ook niet aan.

Apparaten is de standaard die iedereen heeft.
zonnepanelen = 29 x 270wp op zuid.

12.06.2022 - 28.02-2023
afname: 5129kWh
injectie: 3392kWh
bruto afname: 8521kWh
te betalen : 1834.93 (geen voorschotten betaald)
eenheidsprijs: 0.34 excl btw/kWh

01.03.2023 - 29.02.2024
afname: 8902kWh
injectie: 4319kWh
bruto afname: 13221kWh
voorschotten betaald: 2100 euro

01.03.2024 - 28.02.2025
afname: 11075kWh
injectie: 3520kWh
bruto afname: 14595kWh
voorschotten betaald: 2100 euro
te betalen voor die 2 jaar samen:
2983.58
vanaf 2025: eenheidsprijs: 0.33 excl btw/kWh

dus nu afrekening voor 3 jaren: 1834.93 + 2983.58 = 4818.51
En ook:
op ons vorige adres: bi-horaire.
de vorige bewoners op nieuw adres: bi-horaire.
de digitale meter = bi-horaire
de netbeheerder ziet ons verbruik bi-horaire
electrabel ontvangt onze meteropname bi-horaire
electrabel berekent onze factuur met 1 tarief en niet bi-horaire, met als uitleg "jullie hebben nooit bi-horaire aangevraagd, en de vorige bewoners hadden dat ook niet"
euh?

ik ga nu eisen dat ze de facturen herberekenen op bi-horaire, indien nodig ga ik via de mediateur of elders.
Echt een situatie om zot van te worden!

Beste Foert, heb je een vraag? Of wil je frustraties ventileren?

Begrijp me niet verkeerd, dat je na 3j een afrekening ontvangt (dat min of meer wel verwacht werd) is niet leuk. Dat snap ik. Maar eerlijk? Je hebt huis en gezin en je moet gemiddeld 160 euro betalen per maand. Dat is toch niet extreem?

Misschien iets relevanter om over na te denken... maar dat heb je ongetwijfeld gedaan... als je een herberekening vraagt naar tweevoudig tarief bedenk dat de energieprijs niet veel scheelt hé. Bedenk ook 2 zaken dat je injectievergoeding verlaagt in de "daluren" en dat ook je piekuren je afname duurder zal zijn. Je kan zeker profijt doen... maar zelfs op 3j denk ik niet dat dit veel zal veranderen.

Succes..

Frustraties ventileren? Nee, ben geen gefrustreerde mens. 't Is een forum hier, nee? Dus delen van ervaringen hoort er toch gewoon bij?

Nochtans al 4200 euro voorschotten betaald, en dan nog afrekening krijgen van 5000 euro, en zonnepanelen hebben.. totaal verbruik op 3 jaar = 20.000 kWh.
Trouwens dat gemiddelde van 160 euro per maand, weet niet waar je dat haalt dan. 4200 + 5000 = 9200 / 36m = 255 euro.

Ik had er misschien vraag moeten bijzetten: verbruiken jullie ook 8000 à 11000 kWh per jaar ? (voor de mensen met enkel electriciteit, geen aardgas). Dit is de netto afname, dus zonder injectie te tellen.
Woning is EPB klasse B. Zeer goed geïsoleerd. Waar we vroeger in een rijtjeshuis met dezelfde gezinssamenstelling op 5000kWh verbruik zaten per jaar, met dezelfde apparaten en dezelfde gewoontes.
Dus ik weet niet waar dat verbruik naartoe gaat.
Binnenkort eens een electricien laten komen om alles deftig na te kijken.

Frustraties ventileren? Nee, ben geen gefrustreerde mens. 't Is een forum hier, nee? Dus delen van ervaringen hoort er toch gewoon bij?

Nochtans al 4200 euro voorschotten betaald, en dan nog afrekening krijgen van 5000 euro, en zonnepanelen hebben.. totaal verbruik op 3 jaar = 20.000 kWh.
Trouwens dat gemiddelde van 160 euro per maand, weet niet waar je dat haalt dan. 4200 + 5000 = 9200 / 36m = 255 euro.

Ik had er misschien vraag moeten bijzetten: verbruiken jullie ook 8000 à 11000 kWh per jaar ? (voor de mensen met enkel electriciteit, geen aardgas). Dit is de netto afname, dus zonder injectie te tellen.
Woning is EPB klasse B. Zeer goed geïsoleerd. Waar we vroeger in een rijtjeshuis met dezelfde gezinssamenstelling op 5000kWh verbruik zaten per jaar, met dezelfde apparaten en dezelfde gewoontes.

Hier ook jaarverbruik van 10000 per jaar bovenop zonverbruik. Kost mij 2600 per jaar. Ik snap niet waarom jij al 4200 moet leggen per jaar en dan nog es 5k bijleggen. Welk energiecontract?

Edit: das voor 3 jaar bij jou?

Ok, je kan dan wel geen meterstanden ingeven, maar ik veronderstel wel dat je meterstanden kon aflezen?
Mocht ik zien dat ik op zo een verbruik zit, zou ik me toch eerder zorgen maken en al eens zoeken naar de oorzaak van het probleem.

Anderzijds, je verwarmt met een lucht/water warmtepomp naar hetgeen ik lees.

Bij ons lag het verbruik toch op circa +-25kwh per dag op een strenge winterdag, voor een ingestelde temperatuur van 23 graden.
Ik weet natuurlijk niet in welke woning je woont en op welke temperatuur je verwarming ingesteld staat, maar je zou toch een idee moeten hebben, met wat je verwarming weg loopt aan elektriciteit?

Ook geen P1 meter om verbruik online via gsm af te lezen?

Ondertussen zitten we ook met het capaciteitstarief.
Misschien daar grote pieken in?

Gaat het hier om een digitale of analoge meter? Want ondanks dat je 3 jaar geen meterstanden kon doorgeven, zie je toch zelf wel het verbruik op de meter? Dus de berekening voor de afrekening kon je plusmin al voelen aankomen hebben.

Lijkt mij toch niet abnormaal hoog, als je ook verwarmt op elektriciteit.
Je kan je verbruik altijd op je meter op de voet volgen, als je bij Luminus zit hebben ze ook een app die je dagelijks gebruik op een grafiek laat zien.

verbruiken jullie ook 8000 à 11000 kWh per jaar ? (voor de mensen met enkel electriciteit, geen aardgas). Dit is de netto afname, dus zonder injectie te tellen.
EPC moet je altijdmet een korrel zout nemen. Ze kijken enkel naar de gebruikte materialen om dat peil te halen, niet naar de manier waarop het geplaatst is.
Een rijhuis is de meest energiezuinige manier van bouwen hè. Een buur die ook verwarmt is altijd beter dan een lap isolatie in een spouw.

Wij komen van een rijhuis (EPC B) waar we 20000 kWh verstookten (aardgas+elektriciteit) naar een nieuwbouw hob waar we 4700 kWh verstoken (elektriciteit).

Als ge ne digitale teller hebt, steek ne P1 meter om uw verbruik beter te kunnen opvolgen. Het gaat al snel duidelijk zijn waar de grootste verbruiken liggen.

Merci voor de reacties allemaal.
Omdat we in vorige woning rond de 2500 euro per jaar betaalden voor 5000kWh (2500 dag, 2500 nacht), had ik gehoopt dat we in deze nieuwere woning, met lagere EPC, én zonnepanelen, minder dan die 2500 euro zouden betalen.

@Tomski : idd is op 3j omdat er een probleem was tussen distributiebeheerder en engie. Sinds mei 2023 betalen we 200 eur per maand, zonder gebaseerd te zijn op werkelijk verbruik. Dus sinds mei 2023 in totaal al 4200 betaald. Er daar komt dan nu 5000 euro bovenop.

@fredenevy : thermostaat staat ingesteld op 19.5, in de winter durven we die op 21 zetten.
bijverwarmen kunnen we met open haard. Grote stock hout in de kelder :-)

@Evil_Bunny vorige woning was rijhuis met EPC C dacht ik. Nu OB met EPC B.

@parabellum : digitale meter. Ik heb wat opgevolgd gehad, en voor capaciteitstarief zitten de waarden tussen de 5.7 en de 6.1 kWh.

@ aan allen:
Wat kunt ge met zo een P1 meter dan allemaal doen (ben geen technische krak op dat vlak) ? Zijn er suggesties welke ik zou nemen ?

@Foert Ik zou in mijn fluvius uw kwartierwaarden es downloaden van de laatste 12 volledige maanden en die uploaden in vreg vtest. Wat krijg je dan van resultaten op jaarbasis?

Terug
Bovenaan