Energieleveranciers

Same, net als elektriciteit

Na de zomer komen ze wel de terugdraaiende meter vervangen wss :(

Stroom is wel duur als je nu een nieuw tarief wil vastklikken. Vreg vtest voor mij gaat richting 3500 per jaar terwijl ik nu variabel rond de 2400 ga uitkomen mits kleine maandelijkse herzieningen in engie app.

Als je variabel hebt, geniet je sowieso toch van de prijsdalingen? Je bent enkel beter af als je een tarief kan vinden met een betere formule.

Stroom is wel duur als je nu een nieuw tarief wil vastklikken. Vreg vtest voor mij gaat richting 3500 per jaar terwijl ik nu variabel rond de 2400 ga uitkomen mits kleine maandelijkse herzieningen in engie app.
Wij verbruiken niet zoveel als u :p
Maar er komt idd EV aan dan wordt laadpaal zelf installeren interessanter (hoewel ik maar 15k km/ jaar doe waarvan bijna 1/3e buitenland)

Elektriciteit heb ik reeds variabel, met de zonnepanelen en het laden van EV kan ik veel/alles van de kosten van energie van het net naar mijn werkgever duwen.

Gas heb en blijf ik variabel, zelfs als dat 1 a 1,5c/kWh duurder is. Dat scheelt hier geen 100€/jaar.

Ik heb bij Eneco een nieuw vast tarief gekregen. Is dit een goede prijs? Ik heb werkelijk geen idee.

Jouw tariefplan voor elektriciteit
Tariefplan: Eneco Zon & Wind Vast​
check.png
groene, Belgische elektriciteit​
check.png
1 jaar vaste energieprijs​
check.png
contract van onbepaalde duur​
Vanaf 01/07/2025 gelden de volgende prijzen:
check.png
Dagtarief: 19,46 €cent/kWh​
check.png
Nachttarief: 15,18 €cent/kWh​
check.png
Uitsluitend nachttarief: 15,18 €cent/kWh​
check.png
Jaarlijkse vaste vergoeding: € 65,00​

Mijn huidig vast contract bij luminus van maart 2024 =

Tariefplan: luminus basicfix​
2 jaar vaste energieprijs​
Dagtarief: 18,42 €cent/kWh​
Nachttarief: 11,17 €cent/kWh​
Uitsluitend nachttarief: 11,17 €cent/kWh​
Jaarlijkse vaste vergoeding: € 17,09​

Is moeilijk om te vergelijken, maar deze prijszetting zou mij niet incentiveren om een nieuw contract af te sluiten. Je kan eventueel kijken naar een contract met een laag vast tarief om dan kortelings nog een vast tarief vast te pinnen.

Sowieso wacht ik de daling af voor volgende maand voordat ik eventueel ga herpinnen. Nu is het een beetje koffiedik kijken.

Maar het heeft toch weinig nut om die vtest nu te doen? De dalingen hebben zich toch nog niet in de prijszetting verwerkt?

Afhankelijk van wanneer je als klant "moet" beslissen over dat nieuwe contractaanbod:
- moet je voor het einde van de maand beslissen, geldt de vergelijking in de v-test om te weten welke tarieven je nu kan krijgen
- kan je wachten tot begin mei, is het inderdaad beter van te wachten tot een paar dagen in mei, wanneer de v-test de nieuwste tarieven bevat

Mijn huidig vast contract bij luminus van maart 2024 =

Tariefplan: luminus basicfix​
2 jaar vaste energieprijs​
Dagtarief: 18,42 €cent/kWh​
Nachttarief: 11,17 €cent/kWh​
Uitsluitend nachttarief: 11,17 €cent/kWh​
Jaarlijkse vaste vergoeding: € 17,09​

Is moeilijk om te vergelijken, maar deze prijszetting zou mij niet incentiveren om een nieuw contract af te sluiten. Je kan eventueel kijken naar een contract met een laag vast tarief om dan kortelings nog een vast tarief vast te pinnen.

Sowieso wacht ik de daling af voor volgende maand voordat ik eventueel ga herpinnen. Nu is het een beetje koffiedik kijken.

Basicfix van mei 2025 is niet interessanter dan mijn vorig vast tarief.
dagtarief : 20,98
nachttarief: 12,85

Het voorstel van eneco dat Horse had gekregen is in principe slechter dan de tariefkaart van mei 2025 bij Basicfix. Al komt dat voor een groot stuk wel door de nachtcomponent.

EDIT : de vtest laat nu toe om een koppeling te maken met fluvius en de gegevens van uw huidig contract erin te steken. Zodanig dat de nieuwe formules vergeleken worden met uw huidig contract.
Geraamd grootste Verschil variabel contract versus mijn vast contract zou 200€ zijn ( inclusief specifieke introductiekortingen). Dat heb ik over voor de gemoedsrust.

Laatst bewerkt:
Basicfix van mei 2025 is niet interessanter dan mijn vorig vast tarief.
dagtarief : 20,98
nachttarief: 12,85

Het voorstel van eneco dat Horse had gekregen is in principe slechter dan de tariefkaart van mei 2025 bij Basicfix. Al komt dat voor een groot stuk wel door de nachtcomponent.

EDIT : de vtest laat nu toe om een koppeling te maken met fluvius en de gegevens van uw huidig contract erin te steken. Zodanig dat de nieuwe formules vergeleken worden met uw huidig contract.
Geraamd grootste Verschil variabel contract versus mijn vast contract zou 200€ zijn ( inclusief specifieke introductiekortingen). Dat heb ik over voor de gemoedsrust.
Ik zit ook nog op die van Maart 24. Benieuwd naar volgende maand.

Mijn capaciteitstarief is amper omhoog door EV te laden. Ik zit op jaarbasis op 3.8kW. Das max 1 kW hoger dan zonder EV, dus je hebt wel een punt dat je dan eigenlijk niet in rekening moet brengen.

En als op het nieuwe systeem 6 maand vertraging zit, dan komt dat uiteindelijk wel goed denk ik. De ene maand leg je bij en de andere heb je over. Ik lig er niet echt wakker van en ga zeker niet publiek laden als ik dat thuis op de oprit kan.

Ik had er heel de maand april weer opgelet dat ik mooi kon spreiden, ik zat met een hoogste piek van minder dan 5kW, op de meet nog gepakt...

30 april om 5u15 's ochtends, 3 kwartier voor einde laden van de auto een piek getrokken van meer dan 8kW. Sanitair warm water vond het ook nodig van nog es bij te verwarmen.

Ik ga er ook niet meer op letten denk ik, doet toch niet uit.

Zonder slimme sturing of thuisbatterij met goede peak shaving is dat moeilijk.

Je kunt ook te hard je best doen. Voor heel april was de kwartierpiek hier 0,7 kW, maar dat wordt verhoogd naar het minimumtarief voor 2,5 kW.

Zonder slimme sturing of thuisbatterij met goede peak shaving is dat moeilijk.

Je kunt ook te hard je best doen. Voor heel april was de kwartierpiek hier 0,7 kW, maar dat wordt verhoogd naar het minimumtarief voor 2,5 kW.

0,7? Hoe doe je dat?

14 kWp zonnepanelen en een thuisbatterij dat het verbruik dekt als de zon niet schijnt.

De 2 EV's zijn 100% solar charged.

Terug
Bovenaan