Energieleveranciers

Aan het twijfelen om over te stappen op maandelijkse afrekeningen.

Als je je bewust bent van de invloed op je cashflow (veel hogere facturen in de winter, quasi niets in de zomer) dan kan je dat perfect doen.

Voor het argument 'ik wil geen bank spelen voor mijn leverancier', zoals je soms hoort, moet je beseffen dat je leverancier soms bank speelt voor jou. Onze eindafrekening is in oktober dus in de praktijk schiet mijn leverancier mij eigenlijk een heel deel van mijn winterverbruik voor, waarna ik het saldo aanzuiver tijdens de zomer. Valt je eindafrekening in maart dan is het omgekeerd.

Mensen die hun vast contract opzeggen gaan, al is dat een inschatting, een relatieve kleine subset zijn. Dus het te mitigeren risico, alhoewel niet niets, wordt verdisconteerd over die grote groep die vaste contracten afschrijft. Dat risico dat men probeert weg te werken lijkt mij dan ook beperkt.

Klopt historisch, maar niet tijdens de energiecrisis. Dan bleef iedereen met een vaste prijs zitten zolang de prijs stijgende was. En werd er massaal kostenloos overgestapt bij een dalende prijs. Dat was ook de reden waarom er op een bepaald moment geen enkele vaste prijs meer werd aangeboden: de marge die je kon behalen op de vaste prijs was totaal niet in verhouding met het risico waarbij het gros zou switchen zodra de prijzen weer naar beneden gingen.

Klopt historisch, maar niet tijdens de energiecrisis. Dan bleef iedereen met een vaste prijs zitten zolang de prijs stijgende was. En werd er massaal kostenloos overgestapt bij een dalende prijs. Dat was ook de reden waarom er op een bepaald moment geen enkele vaste prijs meer werd aangeboden: de marge die je kon behalen op de vaste prijs was totaal niet in verhouding met het risico waarbij het gros zou switchen zodra de prijzen weer naar beneden gingen.

Dan lijkt een makkelijke : je mag niet meer dan 2 keer per jaar switchen nog altijd gemakkelijker. Je gaat geen beleid voeren op basis van uitzonderingen.

Uiteindelijk moeten we eerlijk zijn. Die schadevergoeding gaat het switchen ook niet verhinderen maar evengoed gewoon beperken. In functie van de nieuwe balans. Als de prijs /3 dan kan de boete van 150 - 200€ mij de boom in...
Het moment dat het te volatiel is, en ook al is die schadevergoeding er, dan wordt er evengoed geen vast contract meer aangeboden. Want de risico's zijn dan gewoon te groot.
En als er onvoorspelbare volatiliteit is, zoals tijdens de energiecrisis, dan is dat risico altijd veel te groot.

Dan lijkt een makkelijke : je mag niet meer dan 2 keer per jaar switchen nog altijd gemakkelijker. Je gaat geen beleid voeren op basis van uitzonderingen.

In een geliberaliseerde markt een consument gaan verbieden van leverancier te laten veranderen, zelfs al is het de10e keer op evenveel maand? Good luck with that…blijft juridisch geen spaander van heel.

Wat wil je trouwens verbieden? Meer dan twee keer van contract veranderen of meer dan twee keer van leverancier?
Want je kan perfect twee keer veranderen van contract bij je leverancier. Dan van leverancier veranderen. En dan nog eens bij de nieuwe leverancier twee keer van contract veranderen.
Enkel de leverancier weet namelijk welk contract je met hen bent aangegaan, hij weet niet hoeveel leveranciers je al hebt gehad het laatste jaar. Dat weet enkel de netwerkbeheerder, maar die weet dan weer niet wanneer je bij dezelfde leverancier van contract verandert.
En dat moet je dan gaan opvolgen op EAN-niveau, want anders kan je sowieso meer switchen dan twee keer door het contract op een andere naam te laten zetten.
Maar als je naar EAN kijkt, dan kan de vorige huurder al tweemaal geswitched zijn dit jaar, waardoor jij als nieuwe huurder blok kan komen te zitten.

Neen, passeert wettelijk niet en zit operationeel vol gaten en pitfalls.

Uiteindelijk moeten we eerlijk zijn. Die schadevergoeding gaat het switchen ook niet verhinderen maar evengoed gewoon beperken. In functie van de nieuwe balans. Als de prijs /3 dan kan de boete van 150 - 200€ mij de boom in...
Het moment dat het te volatiel is, en ook al is die schadevergoeding er, dan wordt er evengoed geen vast contract meer aangeboden. Want de risico's zijn dan gewoon te groot.
En als er onvoorspelbare volatiliteit is, zoals tijdens de energiecrisis, dan is dat risico altijd veel te groot.

Dat systeem is dan ook niet bedoeld om te werken in een extreme situatie, maar om bijvoorbeeld in de huidige markt opportunistisch gedrag tegen te gaan. Consument gaat altijd wel genoeg rechten behouden in Europa, maar in het leverancierstopic ‘ha, nieuwe basicfix scheelt weer 2 euro per maand dus geswitched’ lezen, dan weet je dat dat argumentatie is die leveranciers gaan gebruiken in hun lobbywerk om verbrekingsvergoedingen te herintroduceren.

Wat is eigenlijk de geschikte moment om van energieleverancier te veranderen?
Ik doe dit nu jaarlijks in april/mei.
Maar mijn meteropname is ergens in oktober.

Nu hoorde ik gisteren iemand vertellen dat het beter is om van leverancier te veranderen op het moment van meteropname.
En lees ik mijnenergie.be dat het beter is om met zonnepanelen ook pas over te stappen op het moment van meteropname, omdat je anders je geproduceerde stroom kwijt bent (??).

Mijn zonnepanelen liggen sinds begin deze maand, momenteel nog een terug-draaiende teller die ik zo lang mogelijk wil houden.
Normaal begin ik volgende week aan de vergelijking om over te stappen.
Maar is het dan beter dat ik wacht tot de meteropname?

Ik heb ook een vraagje. Ik heb zonnepanelen, verbruik daardoor maar zo'n 2.300 KW per jaar en betaal voor dagtarief 14 cent en en voor nachttarief 18 cent. Nu zie ik op app dat mijn geschatte elektriciteitskost zo'n 1800 euro zou bedragen (dus ook inclusief terugbetaling injectie stroom). Dat lijkt me niet te kloppen. Weet iemand van jullie wat de geschatte prijs, inclusief al die heffingen, taksen, retributies, belastingen op stroom obv dat verbruik (+- 60% dag 40% nacht)?

Wat is eigenlijk de geschikte moment om van energieleverancier te veranderen?
Ik doe dit nu jaarlijks in april/mei.
Maar mijn meteropname is ergens in oktober.

Nu hoorde ik gisteren iemand vertellen dat het beter is om van leverancier te veranderen op het moment van meteropname.
En lees ik mijnenergie.be dat het beter is om met zonnepanelen ook pas over te stappen op het moment van meteropname, omdat je anders je geproduceerde stroom kwijt bent (??).

Mijn zonnepanelen liggen sinds begin deze maand, momenteel nog een terug-draaiende teller die ik zo lang mogelijk wil houden.
Normaal begin ik volgende week aan de vergelijking om over te stappen.
Maar is het dan beter dat ik wacht tot de meteropname?
Eerst en vooral : bij een digitale meter maakt het moment van leverancierswissel niet uit voor het scenario dat je beschrijft

Tweede punt : als de energieprijzen niet onderhevig zijn aan grote macro ecomische problemen (neem nu bvb een dicrator dat de helft van de enerrgiebehoeftes van europa invult en dit vervolgens als wapen gebruikt wanneer hij een naburig land binnen valt.) dan zijn de prijzen in de lente (april of mei) voor vaste contracten vaak het interessantst.

Derde en belangrijkste punt voor jou. Je hebt net zonnepanelen gelegd, je zit met een analoge meter en de meteropname was net voor de winter. Dat betekent dat je vanuit financieel oogpunt best zolang mogelijk een afrekening voor de elektrciteit uitstelt. Geen switch of de afspraak om de analoge meter te veranderen. Waarom? Je terugdraaiende teller “eet” nu kWh’s van deze winter.

Ik heb ook een vraagje. Ik heb zonnepanelen, verbruik daardoor maar zo'n 2.300 KW per jaar en betaal voor dagtarief 14 cent en en voor nachttarief 18 cent. Nu zie ik op app dat mijn geschatte elektriciteitskost zo'n 1800 euro zou bedragen (dus ook inclusief terugbetaling injectie stroom). Dat lijkt me niet te kloppen. Weet iemand van jullie wat de geschatte prijs, inclusief al die heffingen, taksen, retributies, belastingen op stroom obv dat verbruik (+- 60% dag 40% nacht)?
Is je nachtvervruik 30% duurder dan dag? Dat heb ik in nog geen enkel contract tegengekomen. Deze (vaste?) energieprijzen zijn overigens duur.

Eerst en vooral : bij een digitale meter maakt het moment van leverancierswissel niet uit voor het scenario dat je beschrijft

Tweede punt : als de energieprijzen niet onderhevig zijn aan grote macro ecomische problemen (neem nu bvb een dicrator dat de helft van de enerrgiebehoeftes van europa invult en dit vervolgens als wapen gebruikt wanneer hij een naburig land binnen valt.) dan zijn de prijzen in de lente (april of mei) voor vaste contracten vaak het interessantst.

Derde en belangrijkste punt voor jou. Je hebt net zonnepanelen gelegd, je zit met een analoge meter en de meteropname was net voor de winter. Dat betekent dat je vanuit financieel oogpunt best zolang mogelijk een afrekening voor de elektrciteit uitstelt. Geen switch of de afspraak om de analoge meter te veranderen. Waarom? Je terugdraaiende teller “eet” nu kWh’s van deze winter.
Een switch van energie leverancier triggert een digitale meter plaatsing?

Nu deze winter hebben we niet in huis gewoond omdat we afgelopen jaar een totaal verbouwing hebben gedaan.
Dus de zonnepanelen moeten "enkel" de bouwmachines terug verdienen qua elektriciteit.

Maar ik doe mijn switch dus pas best zo laat mogelijk en in mijn geval dus in oktober?

Een switch van energie leverancier triggert een digitale meter plaatsing?

Nu deze winter hebben we niet in huis gewoond omdat we afgelopen jaar een totaal verbouwing hebben gedaan.
Dus de zonnepanelen moeten "enkel" de bouwmachines terug verdienen qua elektriciteit.

Maar ik doe mijn switch dus pas best zo laat mogelijk en in mijn geval dus in oktober?
Ow. Dat is inderdaad belangrijke info. :laugh:

Nee, een leverancierswitch zal zeker niet de plaatsing van een digitale meter triggeren. Het plaatsen van zonnepanelen wel. Je zal zeer binnenkort worden uitgenodigd worden voor een afspraak.

Om financieel het voordeligst uit te komen moet je in oktober kijken wat de meterstand was van elektriciteit. En proberen (dit is het moeilijke gedeelte..) op dezelfde meterstand de plaatsing van de digitale meter te krijgen. Dat gaat niet gemakkelijk zijn! Neem misschien als vuistregel dat voor elke 1000wp je geplaatst hebt voor 1 maand 100 kWh genereert.

Nadat je de digitale meter hebt gekregen mag je gerust naar een andere leverancier switchen.

Anders deel je hier hoeveel WP je installatie is en wat je saldo is. Met je verbruik is dit redelijk eenvoudig te berekenen. Uiteraard is niks linear maar je kan dit gerust als vuisregel in het achterhoofd houden. :support:

Mensen die op de hoogte zijn van de tarieven en ons een suggestie kunnen doen.
Nieuwbouwappartement, zonnepanelen en warmtepomp. We zijn met 2 en zijn door de dag niet veel thuis. Geen idee welke informatie relevant is. Ik lees hier vaak Engie terug?

Mensen die op de hoogte zijn van de tarieven en ons een suggestie kunnen doen.
Nieuwbouwappartement, zonnepanelen en warmtepomp. We zijn met 2 en zijn door de dag niet veel thuis. Geen idee welke informatie relevant is. Ik lees hier vaak Engie terug?
Doe eens een testje op de Vreg of mijn energie en dan kom je uit op de voordeligste.

Ook beu van dat slechte nieuws door de handelsoorlog? Dan heeft de energiewereld goed nieuws voor je! De prijs (door de verslechterde ecomische voorruitzichten) van aardgas is al met 40 % gezakt in vergelijking met de piek in februari.

Tip? Sluit vandaag ZEKER geen vast tarief af (zeker voor aardgas). Wacht tot de nieuwe tarieven in mei.

Ik verander sowieso niet voor oktober of ik ben mijn welkomstvoordeel kwijt. Het zal serieus moeten zakken om dat te compenseren.

Ook beu van dat slechte nieuws door de handelsoorlog? Dan heeft de energiewereld goed nieuws voor je! De prijs (door de verslechterde ecomische voorruitzichten) van aardgas is al met 40 % gezakt in vergelijking met de piek in februari.

Tip? Sluit vandaag ZEKER geen vast tarief af (zeker voor aardgas). Wacht tot de nieuwe tarieven in mei.
Nu we mei naderen komen er artikelen die bevestigen dat er een prijsdaling komt. Vooral voor diegene die twijfelen voor vast is het aangeraden nog goede week te wachten. Bron

De spotprijzen zijn bijna gehalveerd van 129 €/MWh in februari naar 91 €/MWh in maart en 72 €/MWh in april tot vandaag. Heel wat negatieve uurprijzen met een uitschieter van -115 €/MWh op 6 april.

Gas is nog basicfix van 03/2024, zou dat graag terug vastklikken voor 2 jaar aan ongeveer de prijs van toen. Al zit ik nog een winter goed.

Terug
Bovenaan