parabellum
Well-known member
Aan het twijfelen om over te stappen op maandelijkse afrekeningen.
Als je je bewust bent van de invloed op je cashflow (veel hogere facturen in de winter, quasi niets in de zomer) dan kan je dat perfect doen.
Voor het argument 'ik wil geen bank spelen voor mijn leverancier', zoals je soms hoort, moet je beseffen dat je leverancier soms bank speelt voor jou. Onze eindafrekening is in oktober dus in de praktijk schiet mijn leverancier mij eigenlijk een heel deel van mijn winterverbruik voor, waarna ik het saldo aanzuiver tijdens de zomer. Valt je eindafrekening in maart dan is het omgekeerd.
Mensen die hun vast contract opzeggen gaan, al is dat een inschatting, een relatieve kleine subset zijn. Dus het te mitigeren risico, alhoewel niet niets, wordt verdisconteerd over die grote groep die vaste contracten afschrijft. Dat risico dat men probeert weg te werken lijkt mij dan ook beperkt.
Klopt historisch, maar niet tijdens de energiecrisis. Dan bleef iedereen met een vaste prijs zitten zolang de prijs stijgende was. En werd er massaal kostenloos overgestapt bij een dalende prijs. Dat was ook de reden waarom er op een bepaald moment geen enkele vaste prijs meer werd aangeboden: de marge die je kon behalen op de vaste prijs was totaal niet in verhouding met het risico waarbij het gros zou switchen zodra de prijzen weer naar beneden gingen.