Energieleveranciers

Zijn er mensen met een mening over enkel tarief vs dag/nacht ?

Als je veel PV hebt en je auto in de week oplaadt (grotendeels met het net), zal het wsch relatief break-even zijn ? Het eliminteert wel een vrijheidsgraad uit je optimalisatie vraagstuk. Leve methode van de verbrande brug.

Ik lees overal dat je kunt switchen van dubbel naar enkel tarief en vice versa, maar nog niet gevonden waar en hoe je dat kunt doen. Is er een kost aan ?

Een thuisbatterij helpt een beetje in dit vraagstuk.
Zelfs op minder zonnige dagen kan de thuisbatterij hier het dagtarief overbruggen. In de zomer heb je nog meer vrijheid. Alleen in de winter wordt het dagtarief veel meer gebruikt.

De injectievergoeding in de week ligt hoger, maar is in het weekend weer minder.

Prijsverschil tweevoudig tarief is ook maar klein. Arm zal je er niet van worden als je verkeerd kiest.

Nog een zonnige maart aan iedereen. De productieteller heeft deze maand al 600 kWh overschreden. Fijn om eindelijk weer wat volume te zien na lange tijd.

Een thuisbatterij helpt een beetje in dit vraagstuk.
Zelfs op minder zonnige dagen kan de thuisbatterij hier het dagtarief overbruggen. In de zomer heb je nog meer vrijheid. Alleen in de winter wordt het dagtarief veel meer gebruikt.

De injectievergoeding in de week ligt hoger, maar is in het weekend weer minder.

Prijsverschil tweevoudig tarief is ook maar klein. Arm zal je er niet van worden als je verkeerd kiest.

Nog een zonnige maart aan iedereen. De productieteller heeft deze maand al 600 kWh overschreden. Fijn om eindelijk weer wat volume te zien na lange tijd.

Bij Engie zien de prijzen er zo uit.

Je shift je gebruik naar dag (prijzen hoger) --> meer nacht injectie (compensatie hoger)
Je shift je gebruik naar nacht (prijzen lager) --> meer dag injectie (compensatie lager)

Heb nog altijd geen logische verklaring gevonden waarom nacht injectie meer opbrengt als de afname minder kost in nacht. Iemand moet toch het verlies in spread absorberen ? Wat is de logica hier ? Is dat bij andere providers ook ?

Verschil in afname prijs is ver achter de komma, maar voor de injectie scheelt het toch 2-3 cent/kwh en is het al de "moeite" (kuch - groot woord) om je laadpaaltje in te stellen om te stoppen met ladan om 19.00 en in het weekend niet te laden.

MaandAfnameAfnameInjectieInjectie
Tweevoudig DagTweevoudig NachtTweevoudig DagTweevoudig Nacht
mrt. 20250,142 €/kWh0,137 €/kWh0,055 €/kWh0,075 €/kWh
feb. 20250,184 €/kWh0,178 €/kWh0,076 €/kWh0,104 €/kWh
jan. 20250,164 €/kWh0,158 €/kWh0,066 €/kWh0,090 €/kWh
dec. 20240,156 €/kWh0,151 €/kWh0,062 €/kWh0,085 €/kWh
24 nov. 2024 - 30 nov. 20240,140 €/kWh0,135 €/kWh0,054 €/kWh0,074 €/kWh

Klopt jouw tabel? Welk tarief van Engie is dat?

Ik ben in de prijstabellen van Engie voor maart 2025 nog geen enkele tegengekomen waar de injectie voor daluren hoger ligt dan voor piekuren.

Heb nog altijd geen logische verklaring gevonden waarom nacht injectie meer opbrengt als de afname minder kost in nacht. Iemand moet toch het verlies in spread absorberen ? Wat is de logica hier ? Is dat bij andere providers ook ?

Kan het zijn dat omdat er 's nachts minder energie wordt opgewekt, ze bereid zijn om er meer voor te betalen?

Negatieve injectieprijzen zijn nog niet aan de orde? Zit er wat mee in aanzien ik 3x meer injecteer dan verbruik

Weet dat mensen dit aan de hand hadden bij Eneco. Net hun tariefkaart opgezocht en voor injectie hanteren ze volgende formule voor een enkelvoudige teller: 0,08 X BELPEX -2,167.

Bij een parameter lager dan 27,0875 kan je dus uitkomen op een negatieve prijs.

In november 2022 was de tariefformule nog de volgende: 0,1 x Belpex - 9,979. Elke parameterwaarde onder de 99,79 gaf een negatieve prijs. Van 05/2023 tot 10/2024 is de waarde telkens lager geweest. Mensen met die tariefformule hebben dus een tijd lang betaald voor de energie die ze opwekten.

Zijn er mensen met een mening over enkel tarief vs dag/nacht ?

Als je veel PV hebt en je auto in de week oplaadt (grotendeels met het net), zal het wsch relatief break-even zijn ? Het elimineert wel een vrijheidsgraad uit je optimalisatie vraagstuk. Leve methode van de verbrande brug.

Ik lees overal dat je kunt switchen van dubbel naar enkel tarief en vice versa, maar nog niet gevonden waar en hoe je dat kunt doen. Is er een kost aan ?

Ik heb eens beide mogelijkheden in de V-test gegooid en het verschil voor mij met een EV en beperkte zonnepanelen (5.8 kWp) was verwaarloosbaar. Gewoon eens simuleren?

Dit is in het oog te houden naar de toekomst toe voor wanneer dit actief is, en of dit geldt voor bestaande vaste contracten. Want de switcharoos (ik heb vorig jaar zo goed als elke maand van contract veranderd voor 3 - 4 maand lang omdat de prijsvoering daalde) die we destijds gedaan hadden zouden dan niet meer pijnloos mogelijk zijn.

Een paar 100€ opzegvergoeding is niet niets...

Dit is in het oog te houden naar de toekomst toe voor wanneer dit actief is, en of dit geldt voor bestaande vaste contracten. Want de switcharoos (ik heb vorig jaar zo goed als elke maand van contract veranderd voor 3 - 4 maand lang omdat de prijsvoering daalde) die we destijds gedaan hadden zouden dan niet meer pijnloos mogelijk zijn.

Een paar 100€ opzegvergoeding is niet niets...

Klote, maar als ik het artikel lees zou het de vaste prijzen moeten doen dalen.
Ik begrijp de redenering wel, hopelijk gaat het dan zo effectief zijn ook.
Het is 2 jaar op proef. We zien wel.

Klote, maar als ik het artikel lees zou het de vaste prijzen moeten doen dalen.
Ik begrijp de redenering wel, hopelijk gaat het dan zo effectief zijn ook.
Het is 2 jaar op proef. We zien wel.

Vaste prijzen nemen de onzekerheid mee van wat in de toekomst de prijzen gaan doen. Dat is een enorm risico, de toekomst voorspellen.

Mensen die hun vast contract opzeggen gaan, al is dat een inschatting, een relatieve kleine subset zijn. Dus het te mitigeren risico, alhoewel niet niets, wordt verdisconteerd over die grote groep die vaste contracten afschrijft. Dat risico dat men probeert weg te werken lijkt mij dan ook beperkt.
En dat stuk kan je voor een stuk al beperken door de vaste kost te verhogen die je aanrekent. Zoals nu ook al gebeurd.

Ik zie dan ook niet echt die prijzen gaan zakken.
Of het moet een strategische beslissing zijn van de energieleveranciers om dat 2 jaar te doen, om als de proef gedaan is om dan gewoon business as usual te doen.

Maar ja, we zien wel.

Ondertussen weer een factuur gekregen van Engie Flow sinds de omschakeling voor gas maar nog steeds niets voor elektriciteit.
Nog mensen zonder factuur? Contract lijkt nochtans in orde te zijn via mijn Engie. Best eens contact opnemen of wachten?

Ondertussen weer een factuur gekregen van Engie Flow sinds de omschakeling voor gas maar nog steeds niets voor elektriciteit.
Nog mensen zonder factuur? Contract lijkt nochtans in orde te zijn via mijn Engie. Best eens contact opnemen of wachten?
Dat loopt hier wel prima. Heb wel gas bij een andere leverancier.

Aan het twijfelen om over te stappen op maandelijkse afrekeningen.
Ik vind het toch altijd een heel goede om wat inzicht te krijgen in die afrekeningen.
Nu ook van total 9x verschillende creditnota's en nieuwe facturen, nog van periodes van 1/4/24 tot 8/1/24 etc.
Er zijn verschuivingen gebeurd zie ik dat niet logisch zijn, initeel zeer weinig verbruik van gas/elek tijdens zomermaanden en nu plots veel meer.
En van laatste kwartaal dan enorm gezakt wat niet logisch is.
Al bij al komt het allemaal op enkele euro's maar nu zitten ze weer bedragen van de rekening te halen, nieuwe bedragen terug te storten en te crediteren, ale een beetje beu dus.

Wie heeft de overstap al gemaakt naar maandelijks?
Content van?
Denk wel dat wintermaanden pittig gaan zijn gezien nu elektrisch laden en enkel die periode gasverbruik.
Hoe gaan ze in de zomer om met negatieve facturen? Al denk ik dat echt negatief moeilijk zal worden gezien er toch altijd extra algemene kosten zijn maar soms zal ik daar toch rond schommelen denk ik.

Ik vind het toch altijd een heel goede om wat inzicht te krijgen in die afrekeningen.
Nu ook van total 9x verschillende creditnota's en nieuwe facturen, nog van periodes van 1/4/24 tot 8/1/24 etc.
Er zijn verschuivingen gebeurd zie ik dat niet logisch zijn, initeel zeer weinig verbruik van gas/elek tijdens zomermaanden en nu plots veel meer.
Al bij al komt het allemaal op enkele euro's maar nu zitten ze weer bedragen van de rekening te halen, nieuwe bedragen terug te storten en te crediteren, ale een beetje beu dus.

Content van?
Denk wel dat wintermaanden pittig gaan zijn gezien nu elektrisch laden en enkel die periode gasverbruik.
Hoe gaan ze in de zomer om met negatieve facturen? Al denk ik dat echt negatief moeilijk zal worden gezien er toch altijd extra algemene kosten zijn maar soms zal ik daar toch rond schommelen denk ik.
Zeer content van. Geen enkel probleem hier. Als je dan toch ergens een maatstaf wilt nemen, maak de som van je gas en elektriciteitsfactuur die je nu jaarlijks krijgt en doe dat door 12. Zet dat bedrag of iets meer elke maand opzij en het komt wel goed.

Dat is gewoon een mindset denk ik.
Als ik kijk, dan zit ik in de zomer reëel met een verbruik van 25 euro en in de winter 200-300 euro voor gas/elektriciteit samen.
Hetgeen je in de zomer uitspaart kan je gebruiken voor de winter, het is dus wel een prima periode om ermee te starten.

Hier zou dat net vervelend zijn, gezien we beide gewoon X inleggen voor het hele huishouden en we energie er dan min of meer moeten buiten houden. Nu leggen we beide te laag in en vul ik aan met het geld van thuisladen.

Nog iemand vannacht om half 2 (!) volgende sms gekregen?

Tip van Luminus: zonnepanelen produceren vandaag overvloedig elektriciteit. Verbruik die maximaal zelf! Je draagt bij aan een stabiel netwerk en bespaart geld!

Gelukkig stond mijn gsm op niet storen... Ik zou zo pissed geweest zijn als ik hierdoor wakker zou geworden zijn :tongue:
De zon schijnt hier niet eens momenteel :unsure:

Nog iemand vannacht om half 2 (!) volgende sms gekregen?

Tip van Luminus: zonnepanelen produceren vandaag overvloedig elektriciteit. Verbruik die maximaal zelf! Je draagt bij aan een stabiel netwerk en bespaart geld!

Gelukkig stond mijn gsm op niet storen... Ik zou zo pissed geweest zijn als ik hierdoor wakker zou geworden zijn :tongue:
De zon schijnt hier niet eens momenteel :unsure:

Zijn er mensen in 2025 die notifications niet per definitie altijd af staan hebben ? Nooit gesnapt dat mensen zich laten storen door berichten of whatsapp of godbetert, facebook notifications :laugh:

Anyway, beste Luminus, smijt wat centen op tafel om het net te reguleren ipv lame berichten te sturen. Ik wil best voor 2-5-10 euro mijn auto op zaterdag ipv zondag of maandag ipv woensdag opladen om het net te balanceren. Of wat droogmachines uitstellen/naar voor trekken. Maar niet omdat je een bericht stuurt...

Content van?
Vorig jaar naar maandelijkse voor elektriciteit. Ik vind het een stuk handiger omdat je zo steeds elke maand correct betaald en beter een overzicht hebt van aan hoeveel je per kWh komt incl alle taksen etc.

In de zomer betaal ik dan 5 à 10eur per maand en in de winter tot 95eur.

Negatieve facturen nog niet gezien en gaat ook niet gebeuren met injectietarief van amper nog twee cent per kWh.

Terug
Bovenaan