Energieleveranciers

Ik kreeg nu echter volgende melding:
Beste. U hebt geen recht op de cashback. Uw contract is stopgezet op 12 nov. Er is nu een nieuw contract opgesteld dat loopt van 13 nov tem 30 nov met andere contractvoorwaarden. U bent geen 12 maanden klant geweest voor het contract waarbij die cashback van toepassing is.
Nieuwe klacht bij de ombudsdienst :p.
Na veel telefoontjes is het nu toch in orde gekomen. ;) Ik ben gene gemakkelijke klant (zie dat verhaaltje betreffende Mega) maar just is just :tongue:

allé afrekening gehad, krijgen 80 euro terug hoera.

Snap dan niet dat ze mijn voorschot met bijna 50% verhogen weeral en ik via de website het niet laag genoeg kan terug zetten sukkels.

alsook 1800kWh injectie, 58 euro, amai tis nogal de moeite -_-

Ik zag dit opmerkelijke bericht van energie.be voorbij Komen. Hoewel het hier uitsluitend gaat over de component energie gaat kan dit interessant zijn voor personen met elektrische auto's en batterijen.

misschien toch ook even hier droppen, om iedereen op te roepen om waakzaam te zijn.
Je kan altijd gratis opzeggen binnen de 14 dagen.
Het kan wel lang duren voor dit dan is rechtgezet (Lees soms wel maanden).

Zoals hier reeds gemeld zijn we overgestapt van engie naar frank energie omwille van gratis energiedelen. Bij engie kost dit al minstens 100euro per jaar.
Wij kwamen op 126euro kosten voor het energiedelen die ze reeds 3 maanden terug aangerekend hebben wat gewoon niet opweegt tov de winst die we er uithalen. Nu hebben we onze eindafrekening gekregen en ze zijn toch wel de verrekening in ons voordeel vergeten zeker. Het huis waar we elektriciteit terugsteken (huis A) hebben ze de verbruikte elektriciteit in huis B afgetrokken en dus niet uitbetaald wat correct is maar in huis B hebben ze wel de gekregen elektriciteit niet afgetrokken van de gebruikte elektriciteit.
Je zou haast denken dat ze het express doen. Na een half uur via een chat (eerst een kwartier aan het spreken tegen een bot) gaven ze het toe maar ik moet nu wel eerst deze rekening betalen en dan wordt her verschil terug betaald. Ik heb eens mijn been stijf gehouden en gezegd dat ik gewoon wacht op een nieuwe aangepaste factuur en die zal betalen. Ik weet niet of het slim is maar ik heb het echt gehad met al die fouten in het nadeel van de klant.

Zoals hier reeds gemeld zijn we overgestapt van engie naar frank energie omwille van gratis energiedelen. Bij engie kost dit al minstens 100euro per jaar.
Wij kwamen op 126euro kosten voor het energiedelen die ze reeds 3 maanden terug aangerekend hebben wat gewoon niet opweegt tov de winst die we er uithalen. Nu hebben we onze eindafrekening gekregen en ze zijn toch wel de verrekening in ons voordeel vergeten zeker. Het huis waar we elektriciteit terugsteken (huis A) hebben ze de verbruikte elektriciteit in huis B afgetrokken en dus niet uitbetaald wat correct is maar in huis B hebben ze wel de gekregen elektriciteit niet afgetrokken van de gebruikte elektriciteit.
Je zou haast denken dat ze het express doen. Na een half uur via een chat (eerst een kwartier aan het spreken tegen een bot) gaven ze het toe maar ik moet nu wel eerst deze rekening betalen en dan wordt her verschil terug betaald. Ik heb eens mijn been stijf gehouden en gezegd dat ik gewoon wacht op een nieuwe aangepaste factuur en die zal betalen. Ik weet niet of het slim is maar ik heb het echt gehad met al die fouten in het nadeel van de klant.
Zorg dat je de factuur ook via mail betwist, dan heb je daar tenminste bewijs van.

Ik zou advies kunnen gebruiken qua leverancier.
Wij gaan verhuizen van een oud, vochtig huis, enkel verwarmd met 1 gasvuur (en kleine elektrische vuurtjes waar nodig), naar een nieuwbouw met warmtepomp en zonnepanelen.
Probleem is dus dat ik niet goed weet of dit invloed heeft op de keuze van ons energiecontract.

Extra info:
2 volwassenen, (tegen de zomer) 2 baby's.
Nu al 1 elektrische auto en 1 hybride, binnen 2j 2 elektrische auto's.
Geen gasaansluiting meer.
Overal screens op de zuidkant, airco's in de slaapkamers op het zuiden (geen idee of die vaak gaan draaien)
Normaal verbruik, zover ik weet, zowel qua computers als in de keuken.
Ik ben vaak overdag thuis en kan dus laden en wassen als de zonnepanelen opbrengen.
Hebben wel gekozen voor dag- en nachttarief, geen idee of dit een goeie keuze was.

Wij hebben dus totaal geen idee qua verbruik, hiervoor leefden we extreem zuinig omdat alles wat we verwarmden toch buiten vloog door de slechte isolatie.
Mensen die wat gelijkaardig wonen en die tips kunnen geven?
Merci alvast

Ik zak in ongeveer dezelfde situatie, maar uiteindelijk blijf je kiezen voor het goedkoopste contract. Alle, wij toch.
En reken gewoon wat ruim als je simulaties maakt.

Doe een simulatie van je zonnepanelen en reken op 40% eigen verbruik en de rest injectie.
De wagens ken je wat dat zou niet veel verschil mogen zijn.
Verwarming 2500kWh
Koeling 500kWh
Huishoudelijk 3000-4500kWh afhankelijk van je profiel.

Wij zitten op 9000-10000kWh/jaar met 1 EV, warmtepomp en 3 personen. De auto is grootste verbruiker met zo'n 3600kWh per jaar en de warmtepomp neemt 2200kWh/jaar waarvan zo'n 400kWh voor koeling.

Je zou ook kunnen opteren het bedrag dat je niet betwist gewoon te betalen. Dat vind ik veiliger.

Dus stel:
Factuur 1 : 200€
Factuur 2 : 300€ (maar dit moet 100€ zijn door die fout)

Dan betaal je 300€ en betwist je de overige 200€. Dat bedrag moeten ze dan maar herbereken zodat de factuur finaal klopt.
Je kan dit natuurlijk alleen maar doen op bovenstaande manier als je (exact) weet wat het betwiste bedrag is.

Ik heb het alvast op deze manier gedaan bij Mega en (dat ging toen over 30€)

Aller de 29 zonnepanelen zijn actief en draaien op volle toeren (voor zover dit mogelijk is in de winter). Ik zit nog maar net op de app en zie dat ik tussen 9 en 12 u 2,1 kWh heb geproduceerd.
Het wordt nu dus ook tijd om mijn leverancier eens te herevalueren. Via de VREG bots ik op Ecopower, energie.be, en Octa+ (van goedkoopste naar duurder). Allemaal voor dynamisch tarief.
Ik werk 3 dagen van thuis, mijn vrouw 2, en kunnen overdag wasmachine en vaat draaien. Ik heb een elektrische wagen (volgend jaar wss 2) en een Smappee laadpaal die gekoppeld is aan de PV om het op te volgen. Er komt geen warmtepomp (behalve een lucht/lucht aka airco), maar er is wel een elektrische kachel voor de garage. Voorlopig hebben we nog een elektrische boiler maar die wordt vervangen door een gasboiler de komende maand.

Totale verbruik zit zo rond de 7000 kWh per jaar incl. verbruik elektrische wagen. Zonder de wagen zaten we vorig jaar pal op het gemiddeld genomen verbruik van zo'n 3500 kWh.

Ik ben nogal een beginner hierin. Tips om te beslissen? Ik ben wel geïnteresseerd in de dynamische tarieven.

Gewoon de goedkoopste en zien dat ik tussen 10 en 16 u verbruik? De goedkoopste is Ecopower maar daar moet ik zo te zien coöperant voor zijn? De volgende is energie.be maar die ken ik totaal niet.

Laatst bewerkt:
Aller de 29 zonnepanelen zijn actief en draaien op volle toeren (voor zover dit mogelijk is in de winter). Ik zit nog maar net op de app en zie dat ik tussen 9 en 12 u 2,1 kWh heb geproduceerd.
Het wordt nu dus ook tijd om mijn leverancier eens te herevalueren. Via de VREG bots ik op Ecopower, energie.be, en Octa+ (van goedkoopste naar duurder). Allemaal voor dynamisch tarief.
Ik werk 3 dagen van thuis, mijn vrouw 2, en kunnen overdag wasmachine en vaat draaien. Ik heb een elektrische wagen (volgend jaar wss 2) en een Smappee laadpaal die gekoppeld is aan de PV om het op te volgen. Er komt geen warmtepomp (behalve een lucht/lucht aka airco), maar er is wel een elektrische kachel voor de garage. Voorlopig hebben we nog een elektrische boiler maar die wordt vervangen door een gasboiler de komende maand.

Totale verbruik zit zo rond de 7000 kWh per jaar incl. verbruik elektrische wagen. Zonder de wagen zaten we vorig jaar pal op het gemiddeld genomen verbruik van zo'n 3500 kWh.

Ik ben nogal een beginner hierin. Tips om te beslissen? Ik ben wel geïnteresseerd in de dynamische tarieven.

Gewoon de goedkoopste en zien dat ik tussen 10 en 16 u verbruik? De goedkoopste is Ecopower maar daar moet ik zo te zien coöperant voor zijn? De volgende is energie.be maar die ken ik totaal niet.
Als je een Smappee laadpaal hebt, kun je daar ook instellen dat je een dynamisch tarief hebt. Dan gaat die op de goedkope momenten laden (meestal 's namiddags en 's nachts). Maar infeite zou het moeten lukken om vanaf maar tot oktober 100% op zonneladen te werken. Ik doe dat ook icm 3 dagen thuiswerk en dat gaan prima.
Met jouw gebruikersprofiel, zou dynamisch wel eens interessant kunnen zijn. Kan je uw omvormer op zero injectie zetten wanneer de prijzen negatief zijn?

Via de VREG bots ik op Ecopower, energie.be, en Octa+ (van goedkoopste naar duurder). Allemaal voor dynamisch tarief.

1. "energieleveranciers kennen" is geen ding. De enige die je misschien wil mijden zijn diegenen die ge soms in t nieuwe tegenkomt omdat ze klanten in t zak zetten.
  2. dynamische tarieven worden niet voordelig doordat je overdag uw wasmachine opzet. Ik denk dat er 's nachts nog altijd goedkopere periodes vallen in tijden van weinig zon en wind.
  3. je auto opladen als de zon schijnt gaat wel een wezenlijk verschil maken. Alsook een warmtepomp of andere elektrische verwarming. Maar die gaan soms moeilijk zijn om zo te regelen, plus die gaan in de zomer niet veel verbruiken.
Als je voor dynamisch tarief zou willen gaan zou ik toch eens je metergegevens door een echte simulatie trekken zodat je beter zicht hebt op hoe zich dat gedraagt met jouw verbruik.
Voor zover ik (o.a. hier) hoor en lees van anderen is dat eigenlijk nooit interessant, of toch niet veel verschil met een goedkoop maandtarief.
Als je wil verdienen op je thuisbatterij zijn er betere opties (door een directe netkoppeling via een tussenbedrijf waar je dan een zak geld voor krijgt).

Als je een Smappee laadpaal hebt, kun je daar ook instellen dat je een dynamisch tarief hebt. Dan gaat die op de goedkope momenten laden (meestal 's namiddags en 's nachts). Maar infeite zou het moeten lukken om vanaf maar tot oktober 100% op zonneladen te werken. Ik doe dat ook icm 3 dagen thuiswerk en dat gaan prima.
Met jouw gebruikersprofiel, zou dynamisch wel eens interessant kunnen zijn. Kan je uw omvormer op zero injectie zetten wanneer de prijzen negatief zijn?
Het is een SolarEdge SE10K omvormer.

1. "energieleveranciers kennen" is geen ding. De enige die je misschien wil mijden zijn diegenen die ge soms in t nieuwe tegenkomt omdat ze klanten in t zak zetten.
  2. dynamische tarieven worden niet voordelig doordat je overdag uw wasmachine opzet. Ik denk dat er 's nachts nog altijd goedkopere periodes vallen in tijden van weinig zon en wind.
  3. je auto opladen als de zon schijnt gaat wel een wezenlijk verschil maken. Alsook een warmtepomp of andere elektrische verwarming. Maar die gaan soms moeilijk zijn om zo te regelen, plus die gaan in de zomer niet veel verbruiken.
Als je voor dynamisch tarief zou willen gaan zou ik toch eens je metergegevens door een echte simulatie trekken zodat je beter zicht hebt op hoe zich dat gedraagt met jouw verbruik.
Voor zover ik (o.a. hier) hoor en lees van anderen is dat eigenlijk nooit interessant, of toch niet veel verschil met een goedkoop maandtarief.
Als je wil verdienen op je thuisbatterij zijn er betere opties (door een directe netkoppeling via een tussenbedrijf waar je dan een zak geld voor krijgt).
1. Met kennen bedoel ik eerder ervaring mee hebben en een beter beeld kunnen vormen dan ik over hoe hun platform werkt, hun klantenservice is, etc
2. weet ik uiteraard dat die los staan van elkaar. Ik wilde gewoon verduidelijken dat we overdag meer kunnen verbruiken als er meer gegenereerd wordt.

Toen Ecopower nog 7.5cent/kWh gaf voor injectie was ik break even tussen dynamisch en variabel bij Ecopower. Dynamisch was goedkoper in de winter, maar duurder in de zomer.
Nu Ecopower amper nog iets geeft voor injectie, is variabel goedkoper geworden. Mocht Engie niet zo'n grote kortingen op hun Flow gegeven hebben, had ik dynamisch bij Ecopower gepakt. Mijn omvormer moest ik dan wel gaan aansturen om te stoppen met injecteren bij negatieve prijzen om het voordeel te maximaliseren.

Terug
Bovenaan