@HUSKE @Noctilucus - ik ga niet akkoord met jullie berekening. De keuze voor mij is a) wel thuisladen of b) niet thuisladen. Dus alle kosten die niet per kwh zijn moeten niet in de berekening betrokken worden.
De keuze is tussen i) 3000 afnemen en ii) 4000 afnemen waarvan 1000 aan CREG tarief terugbetaald wordt. Alle vaste kosten zoals jaarlijkse kost, databeheer, zelfs capaciteitstarief (kom ik later op terug) moeten niet in de vergelijking betrokken worden.
De berekening van de winst van thuis te laden is dan 1000 kWh * [ CREG tarief - (kost_elec + GSC + WKK + heffingen) * (toepasselijke BTW tarieven)]
En dan moet je op het einde van de rit nog de incrementele capaciteitstarief piek ervan aftrekken. Momenteel een onbekende. We zitten al 2y op ~ 3.7kW gemiddeld. De paal staat op 5.5 ingesteld maar in de zomer gaan we daar wsch niet aan raken dus pakt dat dat 5.2 zal zijn gemiddeld, dus 1.5kW *~50 extra dat we aftrekken van bovenstaande winst.
Edit: Net alles eens deftig nagerekend. CREG tarief december: 0.3571. Prijs per Kwh in december: 0.254 (of 0.29, geen idee of de korting er al van is in het tabelletje op de engie website - heb verondersteld van niet). Dus lijkt me profitable om thuis te laden.
Snap je insteek, mijn capaciteitstarief stijgt niet met laden, dus die vaste kost is voor mijn huishoudverbruik zonder EV er ook. Maar ik bereken de gehele prijs om in te vullen in homewizard, aangezien ik dan kan zien wat ik moet betalen. Maar voor het laden zou je die eraf kunnen halen idd.
Er zal dan 6.85 c/kWh afgaan, een kWh laden kost dan een dikke 22-22.5c/kWh. Dat is 6c/kWh onder de geldende CREG prijs.
Dat is voor mij een 24 euro/maand (400kWh/maand), dat zal of een zeer goedkope citytrip worden of heel lang sparen
. Al gaat dat in de zomer veel harder, dan is dat 100+ euro/maand winst door zonneladen, al moet je de investeringskost eraf halen eigenlijk.CREG december is niet meer van tel. Voor December zal je CREG November of Oktober krijgen. Vanaf 1/1/2025 en voor heel Q1 2025 is dat wettelijk bepaald op 28.2c/kWh voor iedereen woonachtig in Vlaanderen.
En wij verwarmen elektrisch met warmtepomp, dus geen aparte gas rekening.