Energieleveranciers

@HUSKE @Noctilucus - ik ga niet akkoord met jullie berekening. De keuze voor mij is a) wel thuisladen of b) niet thuisladen. Dus alle kosten die niet per kwh zijn moeten niet in de berekening betrokken worden.

De keuze is tussen i) 3000 afnemen en ii) 4000 afnemen waarvan 1000 aan CREG tarief terugbetaald wordt. Alle vaste kosten zoals jaarlijkse kost, databeheer, zelfs capaciteitstarief (kom ik later op terug) moeten niet in de vergelijking betrokken worden.

De berekening van de winst van thuis te laden is dan 1000 kWh * [ CREG tarief - (kost_elec + GSC + WKK + heffingen) * (toepasselijke BTW tarieven)]

En dan moet je op het einde van de rit nog de incrementele capaciteitstarief piek ervan aftrekken. Momenteel een onbekende. We zitten al 2y op ~ 3.7kW gemiddeld. De paal staat op 5.5 ingesteld maar in de zomer gaan we daar wsch niet aan raken dus pakt dat dat 5.2 zal zijn gemiddeld, dus 1.5kW *~50 extra dat we aftrekken van bovenstaande winst.

Edit: Net alles eens deftig nagerekend. CREG tarief december: 0.3571. Prijs per Kwh in december: 0.254 (of 0.29, geen idee of de korting er al van is in het tabelletje op de engie website - heb verondersteld van niet). Dus lijkt me profitable om thuis te laden.

Snap je insteek, mijn capaciteitstarief stijgt niet met laden, dus die vaste kost is voor mijn huishoudverbruik zonder EV er ook. Maar ik bereken de gehele prijs om in te vullen in homewizard, aangezien ik dan kan zien wat ik moet betalen. Maar voor het laden zou je die eraf kunnen halen idd.
Er zal dan 6.85 c/kWh afgaan, een kWh laden kost dan een dikke 22-22.5c/kWh. Dat is 6c/kWh onder de geldende CREG prijs.
Dat is voor mij een 24 euro/maand (400kWh/maand), dat zal of een zeer goedkope citytrip worden of heel lang sparen :). Al gaat dat in de zomer veel harder, dan is dat 100+ euro/maand winst door zonneladen, al moet je de investeringskost eraf halen eigenlijk.

CREG december is niet meer van tel. Voor December zal je CREG November of Oktober krijgen. Vanaf 1/1/2025 en voor heel Q1 2025 is dat wettelijk bepaald op 28.2c/kWh voor iedereen woonachtig in Vlaanderen.

Snap je insteek, mijn capaciteitstarief stijgt niet met laden, dus die vaste kost is voor mijn huishoudverbruik zonder EV er ook. Maar ik bereken de gehele prijs om in te vullen in homewizard, aangezien ik dan kan zien wat ik moet betalen. Maar voor het laden zou je die eraf kunnen halen idd.
Er zal dan 6.85 c/kWh afgaan, een kWh laden kost dan een dikke 22-22.5c/kWh. Dat is 6c/kWh onder de geldende CREG prijs.
Dat is voor mij een 24 euro/maand (400kWh/maand), dat zal of een zeer goedkope citytrip worden of heel lang sparen :). Al gaat dat in de zomer veel harder, dan is dat 100+ euro/maand winst door zonneladen, al moet je de investeringskost eraf halen eigenlijk.

Ik kom van een naft auto met hoge VAA (ale, het is eigenlijk de auto van de madam). Als ik break-even draai, ben ik al content. Als ik dan nog zonnepaneel kilowaatjes kan verkopen, ben ik super content.

CREG december is niet meer van tel. Voor December zal je CREG November of Oktober krijgen.

Voor december hebben we 0.3571/kwh gekregen, dat is de "Gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs (all-in)" van december (boordtabel pagina 3).

Vanaf 1/1/2025 en voor heel Q1 2025 is dat wettelijk bepaald op 28.2c/kWh voor iedereen woonachtig in Vlaanderen.

You sure about that ? In de communicatie die we krijgen, staat er nog altijd "CREG tarief". En de madam doet de HR policies en ik heb die nog niks horen vertellen over een aanpassing.

Edit: Gevonden.

Er zal worden gewerkt met een gemiddeld tarief per kwartaal, waarbij ook rekening gehouden wordt met de woonplaats van de werknemer (Vlaanderen, Brussel of Wallonië). Om het forfaitaire tarief voor het eerste kwartaal van 2025 te bepalen, wordt gekeken naar de gemiddelde prijzen van augustus, september en oktober.

Voor Vlaanderen gaat het voor het eerste kwartaal van 2025 concreet om 28,22 cent/kWh, voor Brussel is dat 32,94 cent/kWh, en voor Wallonië 32,56 cent/kWh. Dat forfait is een maximum. Een werkgever kan er ook voor kiezen minder te betalen.

Is de logische redenering dan dat Q2 november, december, januari CREG tarieven zijn? Maw. prime zonneladen aan hoge tarieven ? <3

Ik hou januari in de gaten voor wat het wordt.

Ik kom van een naft auto met hoge VAA (ale, het is eigenlijk de auto van de madam). Als ik break-even draai, ben ik al content. Als ik dan nog zonnepaneel kilowaatjes kan verkopen, ben ik super content.

Ik kwam van een diesel, VAA tussen 270 en 230 dacht ik (was bijna 5 jaar oud toen hij wegging). Bij deze ben ik begonnen aan 220 en zat voor December (zit in zijn 3de jaar) nog 193 euro. Dus ik klaag ook niet, het thuisladen zou zelfs bij licht verlies nog steeds de voorkeur hebben. Het is gewoon gemakkelijk dat je nooit naar een tankstation moet rijden (ik doe geen verre afstanden).

Ik kwam van een diesel, VAA tussen 270 en 230 dacht ik (was bijna 5 jaar oud toen hij wegging). Bij deze ben ik begonnen aan 220 en zat voor December (zit in zijn 3de jaar) nog 193 euro. Dus ik klaag ook niet, het thuisladen zou zelfs bij licht verlies nog steeds de voorkeur hebben. Het is gewoon gemakkelijk dat je nooit naar een tankstation moet rijden (ik doe geen verre afstanden).

Hier is/was het een naft met op het einde ~370 VAA. Vs een elektrische auto met minimale VAA, toch gemakkelijk 100 euro netto in de pocket.

Bij ons is het wel een actieve keuze om wel/niet thuis te laden. De madam heeft een laadpaal naast haar parkeervak op het werk. En er is een 150kw speedcharger op letterlijk 100m van onze deur bij een Hubo waar ik bijna elk weekend wat brol ga halen en telkens 15-30 min binnen zit. Voldoende opties om vb in de niet-zonnige maanden niet thuis te laden.

Is de logische redenering dan dat Q2 november, december, januari CREG tarieven zijn? Maw. prime zonneladen aan hoge tarieven ? <3
Ik denk het wel. We zien wel. Vorig jaar heb ik 150euro heb ik meer terug gekregen voor de laadvergoeding dan mijn hele jaar factuur aan elektriciteit. Heb zo'n 55% op de zon gereden :smurf: En wij verwarmen elektrisch met warmtepomp, dus geen aparte gas rekening.
Er moet nog veel gebeuren voordat ik er aan toe ga steken.

@HUSKE @Noctilucus - ik ga niet akkoord met jullie berekening. De keuze voor mij is a) wel thuisladen of b) niet thuisladen. Dus alle kosten die niet per kwh zijn moeten niet in de berekening betrokken worden.

...

Dat is ook weer waar. De echt correcte manier is om de 2 scenario's in de V-test te gooien en te zien wat het absolute verschil in €'s is.

Voor mij komt thuisladen of niet in de donkere maanden ongeveer break-even uit in de V-test, na aftrek van €0,28/kWh CREG terugbetaling voor al het thuisladen. Had die berekening gisteravond eens gedaan.
Mijn capaciteitstarief stijgt wel serieus door mijn EV: ~6,5 kW gemiddelde piek tegenover 2,5 is ~€225 per jaar extra aan de huidige tarieven.

Sowieso, of het nu break-even is of €10 per maand meer kost om thuis te laden, ik ga niet voor €70 of meer extra per maand publiek laden om zelf een paar € te besparen.
En inderdaad, aan de positieve kant win je op VAA (€90 netto minder per maand en als ik een nieuwe diesel had gekozen, werd het zelfs €120 meer per maand, wat alleen maar zou stijgen de komende jaren) en heb je tijdens de zonnige maanden nog wat winst op je zonne-energie.

Vanwaar komt die gemiddelde kwartaal CREG tarief terugbetaling regeling eigenlijk? Is dat je bedrijf dat het zo regelt of is dat een of andere fiscusregel die moet toegepast worden?
Het lijkt me in ieder geval gewoon correcter om per maand het maandelijks CREG tarief te gebruiken, al de rest is smossen...

Vanwaar komt die gemiddelde kwartaal CREG tarief terugbetaling regeling eigenlijk? Is dat je bedrijf dat het zo regelt of is dat een of andere fiscusregel die moet toegepast worden?
Het lijkt me in ieder geval gewoon correcter om per maand het maandelijks CREG tarief te gebruiken, al de rest is smossen...

Nieuwe regels van de overheid uit.
Ofwel betaald het bedrijf het Creg-tarief per regio (Wallonië en Brussel krijgen meer), ofwel krijgt iedereen hetzelfde laagste (Vlaams) tarief.
Dit is vanaf nu het maximum dat je belastingsvrij mag krijgen, de werkgever mag wel minder geven.

Dat is ook weer waar. De echt correcte manier is om de 2 scenario's in de V-test te gooien en te zien wat het absolute verschil in €'s is.

Voor mij komt thuisladen of niet in de donkere maanden ongeveer break-even uit in de V-test, na aftrek van €0,28/kWh CREG terugbetaling voor al het thuisladen. Had die berekening gisteravond eens gedaan.
Mijn capaciteitstarief stijgt wel serieus door mijn EV: ~6,5 kW gemiddelde piek tegenover 2,5 is ~€225 per jaar extra aan de huidige tarieven.

Sowieso, of het nu break-even is of €10 per maand meer kost om thuis te laden, ik ga niet voor €70 of meer extra per maand publiek laden om zelf een paar € te besparen.
En inderdaad, aan de positieve kant win je op VAA (€90 netto minder per maand en als ik een nieuwe diesel had gekozen, werd het zelfs €120 meer per maand, wat alleen maar zou stijgen de komende jaren) en heb je tijdens de zonnige maanden nog wat winst op je zonne-energie.
hoe berekenen jullie de totaalkost (kost vanuit tariefkaart bvb 13c vs de totale kost incl heffingen, transitie,... 28c)

Ik ga binnenkort het ouderlijk huis verlaten en samenwonen met mijn vriendin in een recent gekocht appartement. Hebben jullie advies ivm het energiecontract (elektriciteit + gas) dat we moeten afsluiten? Waar moeten we zeker op letten? Raden jullie vast of variabel aan?

Ik heb al eens de V-test ingevuld en heb dus al wel enige informatie, maar toch is het me allemaal niet echt duidelijk...

Ik heb basicfix van maart 24'. Kreeg net een mail dat ze die gaan aanpassen naar die van maart 25'.. kan dit zomaar? In mijn contract staat zelfs geschreven dat m'n huidige basicfix loopt tot 03/26.

Ik heb basicfix van maart 24'. Kreeg net een mail dat ze die gaan aanpassen naar die van maart 25'.. kan dit zomaar? In mijn contract staat zelfs geschreven dat m'n huidige basicfix loopt tot 03/26.
Ik heb hetzelfde contract, niets hiervan gekregen dat men mijn contract zou openbreken.

bij mijn weten is het niet veranderbaar door hen. Check voor de zekerheid dat het wel effectief luminus is die het stuurt en geen phishing poging of zo.

Ik heb hetzelfde contract, niets hiervan gekregen dat men mijn contract zou openbreken.

bij mijn weten is het niet veranderbaar door hen. Check voor de zekerheid dat het wel effectief luminus is die het stuurt en geen phishing poging of zo.
Heb contact opgenomen. Het was een fout aan hun kant. Ze gingen het oplossen.

Heb mijnenergie simulatie es gedaan, zelfs met de mega solden ben ik nog altijd duurder af dan mijn flow van oktober 24. Klassieke soldentruuk zeker? Eerst bij de prijs bijdoen en dan een hoge korting bieden :oi22:

Heb mijnenergie simulatie es gedaan, zelfs met de mega solden ben ik nog altijd duurder af dan mijn flow van oktober 24. Klassieke soldentruuk zeker? Eerst bij de prijs bijdoen en dan een hoge korting bieden :oi22:
Had je iets anders verwacht? :)

Mijn gasprijs vanaf februari met korting = 5,08 cent / Kwh voor een VAST contract en de vaste vergoeding valt weg. (getekend in november)
Als ik de huidige leverancier opzoek en hun huidige korting bekijk dan is het nu een megakorting en kom je uit op 5,22 cent / Kwh voor datzelfde contract. Iets duurder aldus :tongue:

Momenteel betaal ik voor variabel zo rond 5,92 cent / kwh contract vervalt eind deze maand. Ik kan er mee leven. Ik krijg nog ne cashback terug van 145€. Maar goed, die zogezegde megapromoties in januari zijn inderdaad 'meh'.

Laatst bewerkt:
Had je iets anders verwacht? :)

Mijn gasprijs vanaf februari met korting = 5,08 cent / Kwh voor een VAST contract en de vaste vergoeding valt weg. (getekend in november)
Als ik de huidige leverancier opzoek en hun huidige korting bekijk dan is het nu een megakorting en kom je uit op 5,22 cent / Kwh voor datzelfde contract. Iets duurder aldus :tongue:

Momenteel betaal ik voor variabel zo rond 5,92 cent / kwh contract vervalt eind deze maand. Ik kan er mee leven. Ik krijg nog ne cashback terug van 145€. Maar goed, die zogezegde megapromoties in januari zijn inderdaad 'meh'.

5.08 c/kWh is voor vast wel goed. Ik heb 5.91c/kWh geloof ik (basicfix 03/2024). Ik bekijk tegen de zomer wel of ik naar iets anders ga, want de vaste bij anderen zijn altijd voor 1 jaar. Met mijn verbruik ga ik er ook niet echt rijk/arm van worden met de veranderen, het scheelt 5 euro/maand.

Voorlopig is engie flow wel duurder aan het uitvallen dan geanticipeerd, maar wel goedkoper dan dat ik ecopower had aangehouden.
You win some, you losoe some zeker. Ben al blij als ik alles verreken ik aan minder dan 40 euro/maand kom voor energie.

Net overgestapt naar frank energie.
Variabel bij ons huis thuis met zonnepanelen en dynamisch bij ons appartement aan zee omdat we daar normaal meer gaan verbruiken bij lagere tarieven (weekends en vakanties uiteraard).
Voor frank gekozen omdat deze nog geen kosten aanrekenen voor energiedelen tss thuis en appartement.

Heb de aanbieding bij Engie voor Flow is bekeken en die zou rond de 500€ goedkoper uitkomen per jaar tov wat ik nu heb. Heb al sinds corona niet meer veranderd, dus ik heb geen noemenswaardige kortingen meer lopen.

Maar bij die Flow staat dat dat voor 2 jaar is. Krijg je dan de korting alleen maar als je 2 jaar blijft?

Terug
Bovenaan