Energieleveranciers

Ben aan het overwegen om eens te kijken wat ik met homewizard kan doen.
Heb enkel zo een p1 meter.
Wat zijn zeker een must om aan te schaffen?
En bv zo een socket, achter welke toestellen hebben jullie dit hangen?
Is zo een watermeter een meerwaarde?
Jaarabo lijkt me wel een meerwaarde, maar dan zou ik mijn omvormer moeten kunnen koppelen. (geen wifi model volgens mij)

Ben aan het overwegen om eens te kijken wat ik met homewizard kan doen.
Heb enkel zo een p1 meter.
Wat zijn zeker een must om aan te schaffen?
En bv zo een socket, achter welke toestellen hebben jullie dit hangen?
Is zo een watermeter een meerwaarde?
Jaarabo lijkt me wel een meerwaarde, maar dan zou ik mijn omvormer moeten kunnen koppelen. (geen wifi model volgens mij)
My 2 cents: Eerst eens denken over "wat wil ik aanpakken" en daar dan een oplossing voor zoeken (of vragen hier op het forum) in plaats van "Ik heb hier een gadget, wat ga ik daarmee doen zodat dat ding nut heeft?".

Ik volg nu mijn verbruik wel op. Warmtepomp zwembad heb ik al anders aangestuurd (in de zomer)
Lijkt me een meerwaarde om in huis ook wat te optimaliseren naar verbruik toe.
Slimmer omgaan met energie dus.
Verschil in verbruik tussen vorig jaar en dit jaar is gewoon te groot. Dus wil inzicht krijgen waar dit naar toe is

Lol, amper 2 dagen later (3 dec)

MaandAfnameInjectie
Tweevoudig DagTweevoudig NachtTweevoudig DagTweevoudig Nacht
dec. 20240,149 €/kWh0,144 €/kWh0,058 €/kWh0,080 €/kWh

edit: 5 december:

MaandAfnameInjectie
Tweevoudig DagTweevoudig NachtTweevoudig DagTweevoudig Nacht
dec. 20240,162 €/kWh0,156 €/kWh0,065 €/kWh0,089 €/kWh

Belpex spot tarieven stonden gisteren (4 december) abnormaal hoog met om 17u een uurpiek van €247/MWh en nog enkele uren boven €200/MWh. Vandaag valt beter mee en in de weekends + aankomende kerstvakantie zal het ook wel laag staan door industrie die dan op zijn gat ligt.

Zal zich dus nog wel normaliseren eens de maand vordert en er meer valt uit te middelen.

Belpex spot tarieven stonden gisteren (4 december) abnormaal hoog met om 17u een uurpiek van €247/MWh en nog enkele uren boven €200/MWh. Vandaag valt beter mee en in de weekends + aankomende kerstvakantie zal het ook wel laag staan door industrie die dan op zijn gat ligt.

Zal zich dus nog wel normaliseren eens de maand vordert en er meer valt uit te middelen.

Vraag me wel af hoe ze het gaan afrekenen? Elke dag aan het tarief dat die dag actief staat? Of wat er op het eind van de maand definitief op de fiche staat?

Het voelt nu aan alsof ik een half dynamisch tarief per dag heb :lol:

Vraag me wel af hoe ze het gaan afrekenen? Elke dag aan het tarief dat die dag actief staat? Of wat er op het eind van de maand definitief op de fiche staat?

Het voelt nu aan alsof ik een half dynamisch tarief per dag heb :laugh:

Heb je flow? Dan is het gewoon volgens contract he: De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna EPEXDAM) tijdens de maand van levering.

Dus gewoon (Verbruik maand * gemiddelde EPEX prijs maand [en de uplift die in de prijsformule bovenop de EPEX zit]).

Je hoeft niet elke dag met je neus bovenop je energiecontract te zitten hoor, tenzij je een dynamische prijszetting hebt.

Stel dat Engie dit negeert en niks doet. Heb ik dan het recht om in oktober als ik mijn jaarafrekening krijg daar dit bedrag van af te trekken? Is dit dan rechtsgeldig? Volgens mij dan wel omdat Engie dit wettelijk dus wel moet oplossen?

Jouw claim heeft niets te maken met je jaarafrekening bij Engie. Dus als jij die niet volledig betaalt ga je gewoon een ingebrekestelling van Engie krijgen, en juridisch staat die volledig los van die 100 euro die jij wil gecompenseerd zien.

Het voelt nu aan alsof ik een half dynamisch tarief per dag heb :laugh:
Maandelijks, dagelijks variabelen bestaat nog niet. Het is ofwel per uur of per maand/kwartaal.

Jouw claim heeft niets te maken met je jaarafrekening bij Engie. Dus als jij die niet volledig betaalt ga je gewoon een ingebrekestelling van Engie krijgen, en juridisch staat die volledig los van die 100 euro die jij wil gecompenseerd zien.
Daar vreesde ik al voor. Maar mijn compensatie blijft wel terecht. Echter wel onafhankelijk daarvan.

Het contract betreft de VME dus de persoonlijke schade is 30€ want ergens vrees ik dat Engie in negeer mode gaat. Ik zeg voor dat bedrag het nieuwe contract niet speciaal op maar het blijft toch smerig.

Ach ja you win some you lose some.

Je kan volgens mij nooit te betalen bedragen van facturen naar eigen dunken gaan aanpassen omdat jij eenzijdig beweert nog gecompenseerd te moeten worden. Dan blijf je namelijk zelf in gebreke en knn ze je interesten & kosten aanrekenen. Die 100€ waar jij volgens jou recht op hebt, staat daar helaas los van. Je Heb je geen herroepingsrecht bij Engie owv je nieuw contract (binnen de 30 dagen oid?) Dan zou je evt knn "dreigen" je contract te herroepen tenzij ze die 100€ compenseren (als je kan bewijzen dat dat je geleden schade is en dat zij effectief te vroeg zijn gestart
Het herroepingsrecht is amper 14 dagen en ik heb daar inderdaad asap mee gedreigd maar Engie heeft daar (of wat dacht je?) niet echt op gereageerd.

Ik heb effectief bewijzen dat Engie het contract te vroeg is gestart, dat staat gewoon zwart op wit.
En ik kan ook bewijzen dat ik (of de VME in feite) schade lijd. Dat staat ook zwart op wit.
De fout is weldegelijk bewijsbaar maar daar koop ik momenteel dus helemaal niets mee.

Was dit een persoonlijke energiecontract dan had ik binnen die termijn opgezegd maar het betreft de VME.
Nu kon ik wel een berekend risico nemen en eventueel via de ombudsdienst gaan. We zullen wel zien of ik ooit een deftige reactie verkrijg.

Laatst bewerkt:
Na switch van Luminus naar Engie wordt mijn digitale meter weergegeven als een analoge meter in de app, waardoor het verbruik dus ook niet opgehaald kan worden. Nog mensen met hetzelfde probleem?

Na switch van Luminus naar Engie wordt mijn digitale meter weergegeven als een analoge meter in de app, waardoor het verbruik dus ook niet opgehaald kan worden. Nog mensen met hetzelfde probleem?

Je moet engie toegang geven in mijn fluvius eer de meterstanden door kunnen komen.

Idd. Moet je ook doen als je maandelijks wil afgerekend worden
Euhm nee hoor... Da's niet hoe het werkt. Als Engie maandelijkse afrekening aanvraagt omdat jij dat wil, krijgen die gewoon maandelijks de gegevens. Je moet daar niet nog expliciet toestemming voor geven op mijn fluvius ofzo...

Was ook eens op mijnenergie aant kijken
Nu valt me dit op:

verbruik snachts hoger dan overdag? :unsure:
Is niet normaal lijkt me? Nachtverbruik ligt volgens homewizard gemiddeld rond de 500w

Euhm nee hoor... Da's niet hoe het werkt. Als Engie maandelijkse afrekening aanvraagt omdat jij dat wil, krijgen die gewoon maandelijks de gegevens. Je moet daar niet nog expliciet toestemming voor geven op mijn fluvius ofzo...
Ik moest toch toestemming geven op fluvius.

Ik moest toch toestemming geven op fluvius.
Ik heb al maandelijkse afrekeningen gehad bij Luminus, Ecopower en Engie en geen enkele keer aan een van die partijen iets van toestemming moeten geven via fluvius.

Ik vermoed dat je toestemming hebt gegeven om jouw gegevens in hun systemen in te laden zodat je op hun website of app je verbruik kan zien... Een nette verborgen datamining van de leveranciers, zodat ze beter kunnen anticiperen op wanneer ze vermogen nodig hebben, gratis en voor niets.

Jullie mengen 2 systemen.
Maandelijkse afrekening moet je geen toestemming voor geven in Mijn Fluvius, de leverancier krijgt 1x per maand de eindstand nodig voor facturatie.
Om in de app/site van de leverancier per dag mooie grafiekjes te maken, moet je wel toestemming geven, omdat je dan veel meer data deelt.

Terug
Bovenaan