Energieleveranciers

Voor mij blijft de vaste van Luminus ook oke 🙂 Zal voor mij ook maar een verschil van max een paar tientallen euro's zijn (en misschien zelfs voordeliger).

En is het ook niet zo dat om van die kortingen bij engie te kunnen genieten dat je een gans jaar moet blijven? Vroeger was dat bij kortingen toch vaak een voorwaarde.
Zoals @Renegadexxripxx hierboven zegt, als er een betere prijs is dan mijn huidige contract kan ik gewoon hernieuwen of desnoods overstappen naar een andere leverancier op het moment dat het interessant is. Als je vasthangt aan een contract van een jaar om de korting te kunnen verzilveren niet.

November - ik moest een nieuw contract gas tekenen

Gas variabel 32€ per maand
Gas vast 40€ per maand

Voor die 8€ per maand extra heb ik nu toch maar voor vast gekozen. Ik verbruik zo weinig dat het verschil de moeite niet meer is.
(5500 Kwh het laatste jaar en ik ben niet eens spaarzaam)

Na 3 jaar easy vast in september moeten switchen naar Engie direct. Na wat contact te hebben gehad met de engie klantendienst mogen alleen maar nieuwe klanten inspringen voor de flow of easy vast promo (een dikke middelvinger naar mensen die er al jarenlang klant zijn).

Dus ik zou eventueel misschien wel willen switchen naar een andere leverancier nu. Welke website gebruiken jullie om te vergelijken? Aanbieders of mijnenergie?

Want ik krijg heel verschillende resultaten. Volgens aanbieders zou ik t.o.v huidig contract - engie direct - maar ongeveer 80 euro besparen door te switchen naar een andere leverancier. Volgens mijnenergie kan ik rond de 300 - 400 euro besparen door de switchen naar een andere leverancier.

Laatst bewerkt:
Je bekijkt de formule. Je kijkt naar welke index er gebruikt wordt. En je maakt een inschatting van welke verwachtingen je hebt voor die index op termijn.
Maar bij variabele contracten heb je indexen die om de 3 maanden bepaald worden, maandelijks, maandelijks op basis van de vorige maand of op basis van der resultaten in de lopende maand. Hetgeen voor Flow het geval is.

In principe is een variabel contract het goedkoopste. Maar je kan pech of geluk hebben. Of er iets van kennen.
Voor mij komt het gewoon over als gokken. Al kan je een beetje de trend volgen die er is. Maar zelfs als je trends volgt kan je nog altijd verrast worden.

Om die reden kies ik voor mij gewoon hetgeen het makkelijkste is en dat is een vaste prijs. En ik laat dat gokken over aan de energieleveranciers. Terwijl ik gewoon het geld dat nodig is klaar houd om van het grote gemak dat elektriciteit is te kunnen genieten. Ik zal eerder ergens anders op besparen dan op het gemak dat elektriciteit mij toestaat.

Ieder moet voor zijn eigen de keuze maken. Voor mij is dat vaste contract van luminus ok. Rekening houdende dat ik maar iets van een 650€ betaal voor mijn elektriciteit. Ik lig niet wakker dat het dan 70€ meer is met het vaste contract dan de variabele of dan met engie easy vast.

Had engie een contract met 3 j vast voor de prijs - 1 à 2cent van luminus had ik gesprongen. Nu maak ik liever gebruik van die 17€ die het mij kost in vaste kost bij luminus en als er volgend jaar een betere prijs is of een vergelijkbare prijs hernieuw ik mijn contract voor de volgende 2 jaar.

klopt niet, elke formule kan een andere index gebruiken. Maar je bedoelde binnen het flow contract. En daar is dat in de meeste gevallen het geval, maar ook niet altijd.
Formule bepaalt echter alles. Het zou een goed ding zijn indien dat makkelijker voor een gewone mens te ontwarren is aan welke prijs je die maand nu effectief hebt. Maar dan nog blijft het vergelijken tricky...
Dankjewel voor de hele uitleg!

Persoonlijk vind'k het toch allemaal vrij ingewikkeld. En ik kan heel goed snappen dat veel mensen zelfs niet deftig weten welk contract ze hebben.

Ik blijf precies toch ook maar op mijn basic fix van maart 2024 (tenzij die plots zakt, dan vernieuw ik dat contract).

Persoonlijk vind'k het toch allemaal vrij ingewikkeld. En ik kan heel goed snappen dat veel mensen zelfs niet deftig weten welk contract ze hebben.
Zoek een partner/huisgenoot die het snapt. Dan moet je niets doen :laugh: .

Beste is gewoon even elk jaar ingeven in een vergelijkingstest. Want zelfs al snap je alle formules blijft het in veel gevallen beetje gok en giswerk wat de indexen gaan doen.

Morgen is de prijs van november gekend. De tariefkaarten gaan altijd uit van de index van afgelopen maand terug illustratie.
Via Mijn Engie kun je de huidige prijs van deze maand zien. Je zult zien dat die aan het begin van de maand anders is dan aan het eind van de maand.

Dan mag de index 135 worden bij Flow om break even te zijn, op jaarbasis. Wellicht nog iets meer voor wie PV heeft, want ik dacht dat flow nog een relatief goeie injectievergoeding gaf tegenover basicfix.

Ga het es hier plakken om later op de maand opnieuw te checken, stroomprijs van december is precies gedaald tov november. Benieuwd wat het tegen de jaarwissel gaat zijn voor die lijn van december.

MaandAfnameInjectie
Tweevoudig DagTweevoudig NachtTweevoudig DagTweevoudig Nacht
dec. 20240,136 €/kWh0,131 €/kWh0,052 €/kWh0,071 €/kWh
nov. 20240,159 €/kWh0,153 €/kWh0,063 €/kWh0,087 €/kWh
29 okt. 2024 - 31 okt. 20240,166 €/kWh0,160 €/kWh0,067 €/kWh0,091 €/kWh

Hierboven zijn de bedragen inclusief btw volgens de site. Onze korting van 3.75 cent zal er nog niet af zijn, wordt deze korting eigenlijk inclusief of exclusief btw gerekend?

Edit: volgens mijn contract is het zelfs zoveel niet.

3,30 cEUR/kWh op de energieprijs (excl. vastevergoeding, kosten voor groene stroom en desgevallendWKK)
Welkomstvoordeel 59,00 € (incl. 6% btw)

En voor de mensen die de indexen van de lopende maand willen opvolgen (wordt denk ik dagelijks geüpdatet), want die tonen ze nooit bij de leveranciers:
ele: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelix.aspx
gas: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotZtp.aspx

't is misschien niet 100% exact de parameter die de contract gebruikt. Maar het ligt er toch héél dicht bij.

Wat je met die info zou kunnen doen weet ik niet. Je kan halverwege de maand al bezien of het een dure maand is en dan heel zuinig gaan leven voor de rest van de maand zekers 😆... om te lachen he. Uiteindelijk zit ge dan u leven te verongemakkelijken om nog geen 10 euro uit te sparen zolang het geen 2021-2022 toestanden zijn.

Hierboven zijn de bedragen inclusief btw volgens de site. Onze korting van 3.75 cent zal er nog niet af zijn, wordt deze korting eigenlijk inclusief of exclusief btw gerekend?

3,30 cEUR/kWh op de energieprijs (excl. vastevergoeding, kosten voor groene stroom en desgevallendWKK)
In mijn contract staat dat ik 4,43 eurocent korting krijg per kWh (4,75 stond er op de site).

Contract afgesloten 22 november en volgende formule staat op het contract:
- Tweevoudig piekuren = 0,0300 + (0,0748 x EPEXDAM)
- Tweevoudig daluren = 0,0300 + (0,0291 x EPEXDAM

Als ik dan de formule invul kom ik niet aan de bovenstaande cijfers. Kan mijn huidige energieprijs niet zien aangezien het contract pas start 14/12.

Na 3 jaar easy vast in september moeten switchen naar Engie direct. Na wat contact te hebben gehad met de engie klantendienst mogen alleen maar nieuwe klanten inspringen voor de flow of easy vast promo (een dikke middelvinger naar mensen die er al jarenlang klant zijn).

Dus ik zou eventueel misschien wel willen switchen naar een andere leverancier nu. Welke website gebruiken jullie om te vergelijken? Aanbieders of mijnenergie?

Want ik krijg heel verschillende resultaten. Volgens aanbieders zou ik t.o.v huidig contract - engie direct - maar ongeveer 80 euro besparen door te switchen naar een andere leverancier. Volgens mijnenergie kan ik rond de 300 - 400 euro besparen door de switchen naar een andere leverancier.

Ik gebruik altijd de V-test en mijnenergie. Resultaten zijn identiek op eventuele kortingen na die niet in de V-test getoond worden (of die indruk had ik toch met de Engie Flow promo). De opbouw van de prijs maakt vaak al duidelijk waar het verschil zit: éénmalige kortingen, vaste jaarlijkse kost, de kost per kWh verbruikt, injectietarief,...

Ik heb

Ik heb voor November andere prijzen, namelijk dag 14.6c/kWh en nacht 14.1c/kWh. December ligt dan gelijk.
Mijn korting was op de site 3.75 en op contract 3.54. 3.54 excl BTW is 3,75 incl BTW, niet?

Adhv bovenstaande en bedragen in contract zit ik met 4kW capaciteitstarief en 4000kWh afname aan 27.56 (dag) en 27.06c/kWh (dal) voor elektriciteit voor November.

Laatst bewerkt:

Hangt er ook vanaf hoe je het allemaal bekijkt. Mijnenergie is nogal... liberaal, als het op kortingen aankomt. Bij Engie Flow spraken ze ook van door de €200 bij mij... leuk, except die €59 korting die je krijgt op je administratieve kosten betaal ik bij mijn huidige leverancier ook niet dus dat is eigenlijk geen echte korting voor mij. Nooit of the nimmer laten leiden door kortingsbedragen... wat telt is wat je uiteindelijk betaald, niet hoeveel "korting" je krijgt.

Het blijft mij wel verbazen hoe mensen nog steeds geshockeerd zijn wanneer ze als bestaande klant geen recht hebben op bepaalde promo's...
Nobody cares of je trouwe klant bent of niet, en de bedrijven zelf nog het minst van al. Zij denken maar aan 1 ding: hun bottom line, en dat is ook het enige wat zou moeten tellen als klant (naast eventueel bv service indien de prijsverschillen klein zijn). Stap af van dat idee van brand loyalty en maak keuzes die het beste zijn voor u als consument en niet voor het bedrijf waar je klant bent. In het geval van energie betekent dat in de meeste gevallen nu eenmaal jaarlijks de overstap maken...

Laatst bewerkt:
Mijn korting was op de site 3.75 en op contract 3.54. 3.54 excl BTW is 3,75 incl BTW, niet?
Staat dat niet in het contract?

Dit staat er namelijk bij mijn contract (en is ook heel duidelijk omschreven)

U geniet daarbij nog een voordelige korting:
Als nieuwe klant voor elektriciteit ontvangt u een eenmalig welkomstvoordeel van 59€ (incl. 6%
BTW) + 4,70c€/kWh (incl. 6% BTW) op de elektriciteitsprijs (niet op de vaste vergoeding en de
kosten groene stroom en desgevallend WKK; verrekend op uw afrekeningen pro rata temporis
of pro rata uw verbruik gedurende het 1ste contractjaar)
Geldig voor een contract afgesloten tussen 15/11/2024 en 30/11/2024 , na leverancierswissel.
Niet cumuleerbaar met andere aanbiedingen. Enkel voor Flow.

Staat dat niet in het contract?

Dit staat er namelijk bij mijn contract (en is ook heel duidelijk omschreven)

U geniet daarbij nog een voordelige korting:
Als nieuwe klant voor elektriciteit ontvangt u een eenmalig welkomstvoordeel van 59€ (incl. 6%
BTW) + 4,70c€/kWh (incl. 6% BTW) op de elektriciteitsprijs (niet op de vaste vergoeding en de
kosten groene stroom en desgevallend WKK; verrekend op uw afrekeningen pro rata temporis
of pro rata uw verbruik gedurende het 1ste contractjaar)
Geldig voor een contract afgesloten tussen 15/11/2024 en 30/11/2024 , na leverancierswissel.
Niet cumuleerbaar met andere aanbiedingen. Enkel voor Flow.

Nee, bij welkomstvoordeel staat 59 euro (incl 6% BTW) en 3.54 cEUR/kWh.
In de screenshots die ik genomen heb met het aangaan van het contract staat 3.75028cEUR/kWh korting.

Ga het es hier plakken om later op de maand opnieuw te checken, stroomprijs van december is precies gedaald tov november. Benieuwd wat het tegen de jaarwissel gaat zijn voor die lijn van december.

MaandAfnameInjectie
Bij mij is het volgende. Prijzen zijn inclusief btw

IMG-3343.png

Er gaat dan nog 0,0354 excl btw vanaf volgens het contract. Oftewel 0,0375 incl btw.

Voor december is de prijs dan 0,099€/kwh incl btw.

Laatst bewerkt:
Voor december is de prijs dan 0,099/kwh incl btw.

Voorlopig dus. Maar die verschillen lijken te komen door verschillende startdata. November is duur gestart en gaandeweg goedkoper geworden bkijkbaar.

Heb net nog wat simulaties gedaan en ik moet gewoon zien dat ik boven de 4000kWh afname kom (met de EV te laden, zodat de kosten niet voor mij zijn). Zal mijn vrouw eens opdragen haar auto te laten staan en de mijne te nemen :D.

Bij Luminus op Maxxflex nu precies ook een promo:

1733136674193.png

Lijkt me wel de moeite nu Engie geen moeite doet om bestaande klanten de korting aan te bieden..

MaandAfnameInjectie

Lol, amper 2 dagen later (3 dec)

MaandAfnameInjectie
dec. 20240,149 €/kWh0,144 €/kWh0,058 €/kWh0,080 €/kWh

edit: 5 december:

MaandAfnameInjectie
dec. 20240,162 €/kWh0,156 €/kWh0,065 €/kWh0,089 €/kWh

Laatst bewerkt:
Je kan volgens mij nooit te betalen bedragen van facturen naar eigen dunken gaan aanpassen omdat jij eenzijdig beweert nog gecompenseerd te moeten worden. Dan blijf je namelijk zelf in gebreke en knn ze je interesten & kosten aanrekenen. Die 100€ waar jij volgens jou recht op hebt, staat daar helaas los van. Je kan dat evt onderling overeenkomen, maar ik zou het niet zomaar gaan doen.

Heb je geen herroepingsrecht bij Engie owv je nieuw contract (binnen de 30 dagen oid?) Dan zou je evt knn "dreigen" je contract te herroepen tenzij ze die 100€ compenseren (als je kan bewijzen dat dat je geleden schade is en dat zij effectief te vroeg zijn gestart).

Sorry ik had de post per ongeluk verwijderd.

Ok een vraag.

Ik heb aldus een cashback van ruim 100€ misgelopen bij Luminus omdat Engie mijn energiecontract 2 weken te vroeg is gestart.
Ik zie het nu al gebeuren: Engie doet hier niets mee en zal mij verder negeren.

Nu is mijn vraag: Ik heb Engie nu gemeld dat ik dit bedrag ben misgelopen en ik wens dat ze dit bedrag compenseren of dat ze de contractdatum alsnog met terugwerkende kracht corrigeren.

Stel dat Engie dit negeert en niks doet. Heb ik dan het recht om in oktober als ik mijn jaarafrekening krijg daar dit bedrag van af te trekken? Is dit dan rechtsgeldig? Volgens mij dan wel omdat Engie dit wettelijk dus wel moet oplossen?

Je kan volgens mij nooit te betalen bedragen van facturen naar eigen dunken gaan aanpassen omdat jij eenzijdig beweert nog gecompenseerd te moeten worden.
Ik weet dat als de factuur zelf fout is en je die betwist dat je wel éénzijdig die factuur mag aanpassen. Toch als je kan bewijzen dat de factuur echt 'fout' is.
Je moet dan alles betalen uitgezonderd het bedrag dat je betwist.
Ik heb dit al mee gemaakt bij Mega en ze hebben toen toch het onderspit gedelft. (Na maar liefst 22 maanden dus zelfs dat was al ferme miserie)

Maar ja dit gaat inderdaad over een andere energieleverancier. Al ligt de fout dus wel bij Engie, dit is wel een totaal andere situatie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan