Energieleveranciers

Heb je de analoge meterstand toevallig geregistreerd toen ze de digitale meter zijn komen installeren? Want als je dat niet gedaan hebt, vrees ik ervoor.
Of beter: bekijk eens je meterstand op je vorige afrekeningsfactuur (die tot 15/11/2023)?
En heb je na installatie van je digitale meter dan geen afrekening gekregen voor de periode 15/11 tot 28/11?
Dat was bij mij in elk geval zo, omdat de digitale meter vanaf 0 begint.
Helaas niet genoteerd toen en ik heb er toen geen aparte afrekening van gekregen.
ik heb gisterenavond nog naar de netwerkbeheerder gebeld en die kwam dan te zeggen dat het zo'n groot volume was omdat de meterstand op 15/11/23 een geschatte meterstand was en ik waarschijnlijk voordien veel meer had verbruikt. Daar was ik wel in mee, tot ik na het gesprek doorhad dat de laatste correcte meterstand in oktober 22 was en ik op 14 maand 1198m³ verbruikt, wat belachelijk veel is, aangezien ik het jaar ervoor tussen de 5/600m³ zat en nu ook. Zelfs voor de energiecrisis heb ik nooit zoveel verbruikt als hetgeen ze me aanrekenen. Dus ik heb vandaag teruggebeld en nu hebben ze een dossier opgemaakt. Ben benieuwd, maar ik vrees ook dat er weinig te zeggen valt. Als zij die meterstanden hebben, dan geven ze die door. Ik denk niet dat ze gaan vergelijken met wat ge anders gemiddeld verbruikt.

Enkelvoudig: 14,4c/kWh
Dag: 18,42c/kWh
Nacht: 11,17c/kWh
Wikipower Groepsaankoop November 2024 OCTA+ Vast tarief
Enkelvoudig: 10,62c/kWh
Dag: 11,80c/kWh
Nacht: 9,53c/kWh

Even getwijfeld maar uiteindelijk kwam door mijn laag verbruik het variabel Eneco contract met €220 korting via mijnenergie veel goedkoper uit, korting is sinds vandaag wel verlaagd naar €185.

Laatst bewerkt:
Wikipower Groepsaankoop November 2024 OCTA+
Enkelvoudig: 10,62c/kWh
Dag: 11,80c/kWh
Nacht: 9,53c/kWh

Even getwijfeld maar uiteindelijk kwam door mijn laag verbruik het variabel Eneco contract met €220 korting via mijnenergie veel goedkoper uit, korting is sinds vandaag wel verlaagd naar €185.

Ik heb engie flow momenteel. Dat zit ol 8,5/8c na de korting. Dat zal morgen wel omhoog gaan, maar alle contracten zullen omhoog gaan (de maandelijks varabele toch).

Helaas niet genoteerd toen en ik heb er toen geen aparte afrekening van gekregen.
ik heb gisterenavond nog naar de netwerkbeheerder gebeld en die kwam dan te zeggen dat het zo'n groot volume was omdat de meterstand op 15/11/23 een geschatte meterstand was en ik waarschijnlijk voordien veel meer had verbruikt. Daar was ik wel in mee, tot ik na het gesprek doorhad dat de laatste correcte meterstand in oktober 22 was en ik op 14 maand 1198m³ verbruikt, wat belachelijk veel is, aangezien ik het jaar ervoor tussen de 5/600m³ zat en nu ook. Zelfs voor de energiecrisis heb ik nooit zoveel verbruikt als hetgeen ze me aanrekenen. Dus ik heb vandaag teruggebeld en nu hebben ze een dossier opgemaakt. Ben benieuwd, maar ik vrees ook dat er weinig te zeggen valt. Als zij die meterstanden hebben, dan geven ze die door. Ik denk niet dat ze gaan vergelijken met wat ge anders gemiddeld verbruikt.
Gek dat je geen afrekening gehad hebt na de installatie van de digitale meter. Dat was hier onmiddellijk het geval. Ook gek dat het een schatting was op 15/11... Als mijn jaarlijkse afrekening eraan kwam, moest ik telkens m'n correcte meterstanden doorgeven aan de netbeheerder. Want op basis van schattingen jaarafrekening sturen, dat is toch te gek? Of is dat een gangbare praktijk?

Morgen nieuwe Flow tariefkes.. :p
Morgen is de prijs van november gekend. De tariefkaarten gaan altijd uit van de index van afgelopen maand terug illustratie.
Via Mijn Engie kun je de huidige prijs van deze maand zien. Je zult zien dat die aan het begin van de maand anders is dan aan het eind van de maand.
Enkelvoudig: 14,4c/kWh
Dag: 18,42c/kWh
Nacht: 11,17c/kWh
Dan mag de index 135 worden bij Flow om break even te zijn, op jaarbasis. Wellicht nog iets meer voor wie PV heeft, want ik dacht dat flow nog een relatief goeie injectievergoeding gaf tegenover basicfix.

wat is de definitie van nieuwe klant voor die engie flow, gewoon een leverancierswissel? want was vorig jaar nog bij engie en kan nu gewoon nog inloggen.
Kom nu van luminus en net gewisseld naar flow.

Deze week de afrekening van ecopower gehad. Hebben geen gas meer dus alleen electiciteit. We betaalden voorschot van 40 euro en krijgen 378 euro terug.

Nu hebben ze ons voorschot verhoogd naar 71 euro zonder mededeling....

Morgen is de prijs van november gekend. De tariefkaarten gaan altijd uit van de index van afgelopen maand terug illustratie.
Via Mijn Engie kun je de huidige prijs van deze maand zien. Je zult zien dat die aan het begin van de maand anders is dan aan het eind van de maand.

Dan mag de index 135 worden bij Flow om break even te zijn, op jaarbasis. Wellicht nog iets meer voor wie PV heeft, want ik dacht dat flow nog een relatief goeie injectievergoeding gaf tegenover basicfix.

Wat? De tariefkaart voor december is eigenlijk wat we heel november gaan betaald hebben?

Wat? De tariefkaart voor december is eigenlijk wat we heel november gaan betaald hebben?

uit de tariefvoorwaarden :

De prijs voor elektriciteit wordt maandelijks geïndexeerd. De
indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse
quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna EPEXDAM)
tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen EPEXDAM
worden uitgedrukt in €/MWh. De waarde van EPEXDAM van de
lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Ter
informatie, de weergegeven prijzen worden berekend op basis van
de laatst gekende waarde van EPEXDAM (Oktober 2024 : 77,89
€/MWh). De historiek van de EPEXDAM waarden is raadpleegbaar op
engie.be. De geschatte jaarlijkse parameter EPEXDAM bedraagt
85,35 €/MWh voor deze maand volgens de VREG methodologie:
-testr

De eerste maand is het volgens de tarieffiche. Voor december betaal je aan het tarief dat gekend en berekend is en wordt op het einde van de maand december.

Welkom bij variabele tarieven :p
De tariefkaart is enkel voor nieuwe contracten. In jouw contract staat wellicht een andere formule dan de tariefkaart van december. Jouw formule blijft 1 jaar geldig.
De parameter die op de tariefkaart van december staat, zal wel degene zijn die van november was. Want ze kunnen nu nog niet voorspellen hoe de prijs in december zal evolueren.

Maar je kunt beter hier kijken om de indexen te weten te komen: https://www.engie.be/nl/energie/ele...eparameters/indexatieparameters-elektriciteit

Welkom bij variabele tarieven :p
De tariefkaart is enkel voor nieuwe contracten. In jouw contract staat wellicht een andere formule dan de tariefkaart van december. Jouw formule blijft 1 jaar geldig.
De parameter die op de tariefkaart van december staat, zal wel degene zijn die van november was. Want ze kunnen nu nog niet voorspellen hoe de prijs in december zal evolueren.

Maar je kunt beter hier kijken om de indexen te weten te komen: https://www.engie.be/nl/energie/ele...eparameters/indexatieparameters-elektriciteit

Dacht dat we de tarieffiche van december konden bekijken om te weten wat we in december gingen betalen. Niet dus?

Wat ik online zie, daar moet ik dan nog de 3.75 cent korting aftrekken? Volgens wat ik zelf zag was mijn stroomprijs gestegen (volgens de fiche van november, maar dat was dus voor een nieuwe contract, mijn stroomprijs is dus gedaald na intekenen in oktober?)

MaandAfnameInjectie
Tweevoudig DagTweevoudig NachtTweevoudig DagTweevoudig Nacht
nov. 20240,158 €/kWh0,152 €/kWh0,063 €/kWh0,086 €/kWh
29 okt. 2024 - 31 okt. 20240,166 €/kWh0,160 €/kWh0,067 €/kWh0,091 €/kWh

Dacht dat we de tarieffiche van december konden bekijken om te weten wat we in december gingen betalen. Niet dus?
Neen, je moet uw tariefkaart bekijken van uw afgesloten contract. Daar de formule uithalen die er contractueel is vastgelegd. En dan de variabelen erin steken. Is toch exact hetzelfde met een vast contract. Daar kun je ook niet kijken naar de tariefkaart van december voor wat je in december moet betalen als je vb uw contract in oktober had afgesloten.

Dan moet je verifiëren of die -3.75 al afgegaan is in die formule of je die er nog moet aftrekken.

Ik heb nog de easy vast genomen na mijn huidige contract bij energie.be. Met die kortingen geen abonnement kost voor gas en tarief van 5.3c/kWh. Elektriciteit rond de 10-12 cent (afhankelijk dag/nacht), maar heb nauwelijks afname met panelen en batterij. Misschien net iets duurder, maar zit dan wel gerust tot na de winter 2026.

Ey ma wacht had ik via mijnenergie moeten doorklikken om Flow vast te leggen om die kortingen te hebben? Want ik ben gewoon rechtstreeks via de website van Engie gegaan.. :unsure:

Ey ma wacht had ik via mijnenergie moeten doorklikken om Flow vast te leggen om die kortingen te hebben? Want ik ben gewoon rechtstreeks via de website van Engie gegaan.. :unsure:
Via Engie gaat het ook, als je nieuwe klant bent toch al zeker.
Zie op uw contract of je er een "welkomstvoordeel" bij hebt. Moet onder de sectie `Je energiecontract` staan.

En anders ze eens opbellen. Je hebt sowieso 2 weken tijd om van gedacht te veranderen bij tekenen van energiecontract.

Nee. Jouw getekende tariefkaart nemen en daar de formule uithalen. Dan weet je jouw prijs. En daar moet dan nog de korting vanaf trekken.
In uw Engie portaal kan je ook de prijzen vinden per maand (zonder korting denk ik)

Terug
Bovenaan