Energieleveranciers

Met al die flow'ers zal er misschien nog iemand hier iets aan hebben: na contact met Luminus blijkt er "soms een technisch probleem" waardoor je dit niet op MyLuminus kan terugvinden (lees: we hopen dat mensen die geen te groot bedrag moeten terugkrijgen, de moeite niet zullen nemen dit uit te zoeken? :unsure: ), wel erg vlot geholpen via de klantendienst.
Hoelang duurde het voor je je afrekening kreeg? Ik denk ook geld te moeten terugkrijgen, maar kan niet meer aan mijn account van Luminus aangezien er geen actief contract gevonden kan worden. Ik kan dus niets meer nakijken.

Hoelang duurde het voor je je afrekening kreeg? Ik denk ook geld te moeten terugkrijgen, maar kan niet meer aan mijn account van Luminus aangezien er geen actief contract gevonden kan worden. Ik kan dus niets meer nakijken.

Ik kan bij luminus nog inloggen op de website hoor. Ook zonder actief contract.

Je krijgt idd die melding bij aanloggen maar daarna kan je doorklikken naar je factuurhistoriek.

Daarin zijn ze flexibeler dan engie. Ik ben in 2022 een jaar bij engie geweest voor ik gaan basicfixen ben en van die engie facturen is er geen spoor meer.

Een paar dagen nadat ik was overgezet naar Flow heb ik de eindafrekening ontvangen. Over drie weken zou het teveel teruggestort worden. Zoals Tomski zegt kan ik ook mijn eindafrekening en facturen nog raadplegen in MyLuminus.

Net mijn eindafrekening gekregen en een klein WTF momentje ervaren. €673 bijbetalen, maar ik heb toch ernstige bedenkingen.
Tussen 15/11/23 en 28/11/23 (die dag zijn ze een automatische meter komen installeren) heb ik het gepresteerd om 748 m³ gas te verbruiken, terwijl ik van 29/12/23 tot en met 31/10/24 500 m³ heb verbruikt. Dat is op anderhalve maand anderhalve keer zoveel dan wat ik op een jaar verbruik.
Als ik dan op mijn jaarafrekeningen ga kijken van voorheen, zie ik dat ik in '21 8000 Kwh heb verbruikt, in 2022 4500 en in 23 (tot 15/11) 3500. De rest van 23 verbruik ik dan 8500 Kwh en dit jaar zit ik aan de 5000.

Iedereen met een beetje gezond verstand kan toch zien dat dat vrijwel onmogelijk is (tenzij ik de gaskraan volledig opendraaide), maar kan je daar een bezwaar tegen indienen of moet ik gewoon maar aanvaarden wat er staat en braafjes betalen?
Heb je de analoge meterstand toevallig geregistreerd toen ze de digitale meter zijn komen installeren? Want als je dat niet gedaan hebt, vrees ik ervoor.
Of beter: bekijk eens je meterstand op je vorige afrekeningsfactuur (die tot 15/11/2023)?
En heb je na installatie van je digitale meter dan geen afrekening gekregen voor de periode 15/11 tot 28/11?
Dat was bij mij in elk geval zo, omdat de digitale meter vanaf 0 begint.

Ook net opgebeld door Luminus, omdat ik overstap naar Flow. Ze stelde voor om naar basicflex te gaan en bovenop krijg je 3 maanden 'gratis' elektriciteit (op basis van een gemiddeld gezin verbruik en dus niet uw eigen verbruik).

Ah, de heerlijke transparantie van eindafrekeningen :confused2:
Dat zou je wel op je maandfacturen moeten terugzien, of in je bankafschriften dat je een storting van je energieleverancier gekregen hebt - toch als je in aanmerking kwam voor die energiepremie. Waarschijnlijk rond april 2023 gestort?
Geen energiepremie hoor.

Ik zie dit nu wel staan:
Capaciteitstarief – Piek € 216,96 (ook 'maar' 150 vorig jaar)

Als ik de 2 langs elkaar leg, zijn het vooral de extra's van de overheid, fluvius en diverse overheden die verdubbeld (of meer) zijn.

20232024
Elec5856kwh6816kwh
Injectie1552kwh1061kwh
Gas16559kwh18609kwh (1648m³)

Ik kan bij luminus nog inloggen op de website hoor. Ook zonder actief contract.

Je krijgt idd die melding bij aanloggen maar daarna kan je doorklikken naar je factuurhistoriek.

Daarin zijn ze flexibeler dan engie. Ik ben in 2022 een jaar bij engie geweest voor ik gaan basicfixen ben en van die engie facturen is er geen spoor meer.
Een paar dagen nadat ik was overgezet naar Flow heb ik de eindafrekening ontvangen. Over drie weken zou het teveel teruggestort worden. Zoals Tomski zegt kan ik ook mijn eindafrekening en facturen nog raadplegen in MyLuminus.
Klopt, ik moet blijkbaar 2x op "facturen" klikken. De eerste maal stopt hij gewoon met het laden van het dashboard en geeft hij de melding over dat ik geen actieve contracten heb, de tweede maal gaat hij effectief naar facturen. Maar nog geen eindafrekening, er is zelfs nog een voorschot aangerekend en van m'n rekening gegaan wanneer ik al bij Engie zat...

Ik wacht nog een paar weken af en als ik dan nog geen eindafrekening heb, ga ik eens bellen. Ik moet normaal een bedrag terugkrijgen, dus ik zal daar zelf weer achteraan moeten vermoed ik. Bij Engie ga ik gewoon voor maandelijkse afrekeningen.

Ook net ingetekend op flow. Met die korting vaste kost + korting kost per kWh scheelt mij dat wel een pak t.o.v. basicfix maart die ik had. :)

Via de website gewoon zeggen dat je nog geen klant bent en weer alles doorlopen. Voor de promo geldt de "besteldatum" niet wanneer je de elektriciteit krijgt.
Je kan voor de zekerheid eerst even de klantendienst bellen en vragen om je huidige aanvraag te annuleren. Dan krijg je na een tijdje wel een mail dat het geannuleerd is.
En dan opnieuw een contract aanvragen via de website.

Mijn nieuw contract gaat nu een week later in dan het vorige. En Ecopower was al direct op de hoogte gesteld door fluvius (dat gebeurt allemaal automatisch en direct blijkbaar) dat ik pas op 20/12 overstap en niet op 12/12 al.
Heb nieuw contract getekend maar in mijn klantenzone staat nog steeds het oud contract. Heb ze proberen bellen maar na 30min in de wacht heb ik maar afgehaakt. Zal nog eens terugbellen straks.

Hier toch nog via mijnenergie naar het variabel elektriciteitscontract gegaan van Eneco, door de €220 vaste korting betaal ik uiteindelijk zelf €0 voor de energieprijs (kWh en vaste vergoeding) want ik kom wegens zonnepanelen en thuisbatterij zelf niet aan €220 verbruik met de huidige prijs, dus de prijs mag zelf nog een beetje stijgen.

Voor gas blijf ik bij mijn vast contract.

Laatst bewerkt:
zal dan ook maar eens overstappen op flow, ik heb veel vertrouwen in de financiële kennis van de BG-members ;).
Ik vraag me ondertussen af welk financieel genie hier een percentje krijgt :rofl:

Nee, serieus. Gaat vanaf morgen in een eerste keer variabel. Ik ben werkelijk benieuwd na al die jaren teveel te betalen voor vast.

Ik blijf voorlopig bij mijn optifix van maart. Er zal wel een voordeel zijn, maar ik voel mij beter met een vaste prijs dan variabel.

Sowieso is er nu een stijging in aantocht. Dacht dat de index ergens richting de 100 gaat graviteren voor december. Al moet je best even checken in de formule die je afsluit of de herziening per kwartaal is of per maand en wat het dan ook geeft.

Voor mij geef ik mij gemoedsrust over de vaste prijs, voor nu en nog een jaar, daar nu echt niet voor op. Dan had ik dat al beter gekozen ervoor (aangezien ik elektriciteit gebruik en geen gas)

Ik blijf voorlopig bij mijn optifix van maart. Er zal wel een voordeel zijn, maar ik voel mij beter met een vaste prijs dan variabel.

Sowieso is er nu een stijging in aantocht. Dacht dat de index ergens richting de 100 gaat graviteren voor december. Al moet je best even checken in de formule die je afsluit of de herziening per kwartaal is of per maand en wat het dan ook geeft.

Voor mij geef ik mij gemoedsrust over de vaste prijs, voor nu en nog een jaar, daar nu echt niet voor op. Dan had ik dat al beter gekozen ervoor (aangezien ik elektriciteit gebruik en geen gas)
ik heb ook altijd voor vast gekozen. Maar nu ging het me hier over €70 per maand minder (gas+elektriciteit samen). Dan durf ik toch wel eens een sprongetje wagen.

ik heb ook altijd voor vast gekozen. Maar nu ging het me hier over €70 per maand minder (gas+elektriciteit samen). Dan durf ik toch wel eens een sprongetje wagen.

Daar heb ik begrip voor. Ik zou echter voordat ik die 70€ neem. Even checken wat het wordt met de aanpassing van de index voordat ik mij rijk zou rekenen.
Als je u baseert op 44 als index (wat het tot voor kort effectief was) en het staat nu op 104... dan gaat variabel potentieel toch wel een stijgingske krijgen. En dan moet je kijken als het verschil dan nog maar 25€/ maand of je het het nog waard vindt.
Het is nog maar juist koud. Onze voorraden zitten wel tsjokvol. Maar we hebben tot op heden sinds het Oekraïeneincident nog geen echt koude winter gehad.

Uiteindelijk is het een vorm van speculatie die je doet. Als je u daar goed bij voelt, doen zou ik zeggen. Anders, laat de energieleveranciers er hun poep aan branden als ze misgokken.

Idem!
Ik betaal nu gas en elektriciteit 110€/maand. Zo'n groot verschil zal het maandelijks niet zijn bij mij denk ik (nog niet berekend).

Daar heb ik begrip voor. Ik zou echter voordat ik die 70€ neem. Even checken wat het wordt met de aanpassing van de index voordat ik mij rijk zou rekenen.
Als je u baseert op 44 als index (wat het tot voor kort effectief was) en het staat nu op 104... dan gaat variabel potentieel toch wel een stijgingske krijgen. En dan moet je kijken als het verschil dan nog maar 25€/ maand of je het het nog waard vindt.
Het is nog maar juist koud. Onze voorraden zitten wel tsjokvol. Maar we hebben tot op heden sinds het Oekraïeneincident nog geen echt koude winter gehad.

Uiteindelijk is het een vorm van speculatie die je doet. Als je u daar goed bij voelt, doen zou ik zeggen. Anders, laat de energieleveranciers er hun poep aan branden als ze misgokken.
Wat is de prijs voor enkelvoudige meter met een goedkoop vast tarief? Maart 2024 bv

Terug
Bovenaan