Energieleveranciers

Wat is de gemiddelde gasprijs eigenlijk nu kwh en m³?

Kan nergens iets deftig vinden behalve tussen de 0,5 en 6 euro maar das wa ruim :p

Ik denk dat in de contractbevestiging van Engie of in de voorwaarden staat dat ze de datum kunnen aanpassen.

Als je daar financiële schade door hebt, is het wel niet de bedoeling dat Engie dat zomaar toepast. Stel dat je van je vorige leverancier bv een korting krijgt als je minimum 1 jaar klant bent geweest en nu die korting niet krijgt doordat Engie vervroegd switcht. Dan moet je bij Engie verhaal gaan halen.
Engie heeft mijn klacht afgesloten zonder enig gevolg, heeft tegelijkertijd mijn contract geactiveerd met die vervroegde begindatum en ik ben nu effectief aldus een korting kwijt bij Luminus hé.

Laatst bewerkt:
Wat is de gemiddelde gasprijs eigenlijk nu kwh en m³?

Kan nergens iets deftig vinden behalve tussen de 0,5 en 6 euro maar das wa ruim :p

Gasprijs zal je enkel vinden per kWh/MWh aangezien er geen vast verband is tussen m2 en MWh.
Aangezien heel België sinds 1 september hoogcalorisch gas verbruikt zal jouw 1 m2 ongeveer 11 kWh zijn en de gemiddelde prijs zal ongeveer €0.05/kWh-€50/MWh zijn.

Wat kunnen we verwachten van de nieuwe gasprijzen komende maand, of is die indexatie per kwartaal?
Day-ahead indexed zal naar boven zijn, month-ahead indexed zal op 1 november naar boven gaan, quarter-ahead indexed zal (hoogstwaarschijnlijk - tenzij de prijzen weer substantieel zouden dalen in december) naar boven gaan op 1 januari. En vaste prijzen zullen stijgen op de tarieffiches november tegenover de tarieffiches van oktober.

Heb het topic iets minder goed gevolgd de laatste tijd. Ik zit nog op basicfix van maart.. nu met die black friday deal dan overschakelen naar engie Flow? Enkel gas of ook elektriciteit is switchen?

Momenteel iets te weinig tijd om het echt gedetailleerd uit te vissen.

Heb het topic iets minder goed gevolgd de laatste tijd. Ik zit nog op basicfix van maart.. nu met die black friday deal dan overschakelen naar engie Flow? Enkel gas of ook elektriciteit is switchen?

Momenteel iets te weinig tijd om het echt gedetailleerd uit te vissen.
Das de goedkoopste optie nu, maar dat is wel variabel en het tarief is maar 1 jaar interessant. Al moet er veel mis gaan vooraleer je aan de prijzen van basicfix komt.

Ja, ik voel me nu wel gepoept om eerlijk te zijn 😅.

Heeft iemand de formules op de huidige Flow al eens bekeken en vergeleken met die van oktober? Voor hetzelfde geld hebben ze die gewoon duurder gemaakt en geven ze "meer" korting om op dezelfde price point uit te komen...

Heeft iemand de formules op de huidige Flow al eens bekeken en vergeleken met die van oktober? Voor hetzelfde geld hebben ze die gewoon duurder gemaakt en geven ze "meer" korting om op dezelfde price point uit te komen...
In mijn contract afgesloten eind oktober:

De formules exclusief btw van toepassing voor Oktober 2024 zijn:
- Enkelvoudig = 2,8865 + (0,1138 x EPEXDAM)
- Tweevoudig dag = 2,8965 + (0,1125 x EPEXDAM)
- Tweevoudig nacht = 2,8595 + (0,1079 x EPEXDAM)
- Uitsluitend nacht = 2,8595 + (0,1079 x EPEXDAM)

Huidige flow van november:
De formules exclusief btw van toepassing voor November 2024 zijn:
- Enkelvoudig = 2,7989 + (0,1157 x EPEXDAM)
- Tweevoudig piekuren = 2,8089 + (0,1272 x EPEXDAM)
- Tweevoudig daluren = 2,7719 + (0,0962 x EPEXDAM)
- Uitsluitend nacht = 2,7719 + (0,0962 x EPEXDAM)

Dus ja daar zit effectief verschil op tussen beide versies. Vooral bij hogere EPEXDAM waardes (index is in november al duidelijk hoger dan de voorbije maanden) is tweevoudig dag/piekuur duidelijk goedkoper met de oktober 24 versie. Weekend/nacht is dan weer goedkoper geworden in de november 24 versie...

Of ze tussentijds de november 24 formule nog aangepast hebben voor/na extra black friday korting kan ik niet zeggen.

Als je enkelvouding vergelijkt en prijzen in eurocent/kWh. Het scheelt dus amper en maakt de korting van 4.7cent/kWh met black friday interessanter dan de 3.75cent/kWh van vorige maand met een iets gunstigere formule waarbij je 0.1cent winst hebt als de index aan de hoge kant staat.

Oktober
Index 110: 15,4045
Index 80: 11,9905
Index 50: 8,5765

November
Index 110: 15,5259
Index 80: 12,0549
Index 50:8,5839

Ik begin het eigenlijk wel wat brak te vinden van de vtest: die lijkt promo's mee te (kunnen?) nemen, als in: de knoppen staan er, maar die doet het niet. Dus denk je als brave consument: ah, geen promo.
Maakt ook vergelijken met huidige contract weeral moeilijker, aangezien je dan niet de promo van die moment mee te zien krijgt.

Weet je wat, ik koop mij gewoon een 100kWh batterij, zet mijn veld vol met zonnepanelen, en trek zo mijn plan.
/s

De prijs van vooruitgang noemen ze dat zeker?

Engie heeft mijn klacht afgesloten zonder enig gevolg, heeft tegelijkertijd mijn contract geactiveerd met die vervroegde begindatum en ik ben nu effectief aldus een korting kwijt bij Luminus hé.

Hmm hmm.. Nu moet je dus hun een bericht sturen en vragen om compensatie. Bij geen/negatief antwoord naar de Ombudsdienst voor Energie gaan.

Heb hetzelfde aan de hand met Engie. Ik vroeg 2 weken geleden om te starten op 01/01/2025, nog ruimschoots op tijd dus. Ze kiezen zelf 05/01/2025. Heb nu bericht gestuurd om alles te annuleren.

Hmm hmm.. Nu moet je dus hun een bericht sturen en vragen om compensatie. Bij geen/negatief antwoord naar de Ombudsdienst voor Energie gaan.

Heb hetzelfde aan de hand met Engie. Ik vroeg 2 weken geleden om te starten op 01/01/2025, nog ruimschoots op tijd dus. Ze kiezen zelf 05/01/2025. Heb nu bericht gestuurd om alles te annuleren.
Ze kennen mij nog niet goed. Ik ben namelijk dezelfde persoon die eerder een bedrag van rond 30€ betwist heeft bij Mega en die zaak heeft 22 maanden aangesleept. :tongue:

Hopelijk komt het nu wel sneller in orde want ik geef dus niet zo snel op.

Terug
Bovenaan