Energieleveranciers

kan allemaal natuurlijk, het is maar hoeveel tijd je bereid bent om erin te steken. In mijn geval, zo weinig mogelijk. Die maandelijkse facturen vind ik ideaal om mijn verbruik te controleren, geen gedoe met voorschotten aanpassen e.d. maar gewoon betalen wat je verbruikt hebt die maand.
Vooral dan geen speelgeld geven aan de energiemaatschappij. Als ik een lening wil geven, wil ik daar ook rente op innen.

Eindafrekening ontvangen: €1300 bijbetalen
Kleine €800 meer tov vorig jaar :unsure: . Niets geks veranderd aan de situatie (zwembad filer en wwp zelfs zuiniger afgesteld)
injectie zonnepanelen is wel met een 500kwh achteruit gegaan, maar daar zit het verschil niet veronderstel ik. Of toch zo een slechte zomer gehad?
Gas is ook met een kleine 2000Kwh omhoog gegaan.

En dan nog geluk hebben met een vast contract van 3 jaar.

Injectie zal qua bedrag weinig schelen, maar heb je dan geen hogere elektriciteitsafname van het net gehad? En mogelijks ook hogere pieken die ook stevig doorgerekend worden?
Gas 2000 kWh meer verbruikt zal grootte-orde iets van €150 meer zijn.

Vergeet niet dat we vorig jaar tot €588 energiepremie kregen (voor een vast contract afhankelijk van wanneer je dat contract afgesloten of hernieuwd had), dat zal waarschijnlijk het grootste verschil verklaren?

Gekregen my ass, dit jaar terugbetaald met de persoonsbelasting.

Proficiat!
Liever goed verdienen en een premie (deels trouwens) terugbetalen, dan een premie krijgen en niet goed verdienen.

Vooral dan geen speelgeld geven aan de energiemaatschappij. Als ik een lening wil geven, wil ik daar ook rente op innen.

Zoals TitaTovenaar dan nu eigenlijk rente zou moeten betalen bovenop de afrekening?

Daarom moet je niet per maand betalen he. Gewoon elke maand eens naar je verbruik kijken op Fluvius en vergelijken met vorig jaar.
Ik werk met jaarlijkse afrekening en ik forecast mijn eigen verbruik. Dan zit ik nooit met verrassingen naar de afrekening toe en kan ik op tijd m'n voorschot wat optrekken/verlagen wanneer ik denk dat dat nodig is. Vorig jaar moest ik nog 20euro opleggen ofzo.
Jij laadt dan niet thuis met de auto? Bij mij is mijn elektriciteit niet te voorspellen wegens de auto, een paar ritten extra doen en je elektriciteitsverbruik schiet de hoogte in.

Ik heb daarom ook maandelijks afrekenen gekozen voor elektriciteit.
Voor gas blijf ik bij jaarlijks. Geen zin in die enorme scheeftrekking van maandelijkse kosten in de winter tov de zomer.

Injectie zal qua bedrag weinig schelen, maar heb je dan geen hogere elektriciteitsafname van het net gehad? En mogelijks ook hogere pieken die ook stevig doorgerekend worden?
Gas 2000 kWh meer verbruikt zal grootte-orde iets van €150 meer zijn.

Vergeet niet dat we vorig jaar tot €588 energiepremie kregen (voor een vast contract afhankelijk van wanneer je dat contract afgesloten of hernieuwd had), dat zal waarschijnlijk het grootste verschil verklaren?
Geen idee waar ik dat kan terug vinden op afrekening

Afname - ..................................820,88
Injectie...................................... 63,22
Netwerkkosten .......................559,38
Toeslagen en heffingen .........336,75

Aardgas – (€ excl. btw) Verbruik ......................804,54
Netwerkkosten - ..................................................270,87
Toeslagen en heffingen -...............................175,54

Gekregen my ass, dit jaar terugbetaald met de persoonsbelasting.

Herkenbaar. Maar het zorgt wel voor een verschil als je je energierekening 2023 vergelijkt met 2024.

Geen idee waar ik dat kan terug vinden op afrekening

Afname - ..................................820,88
Injectie...................................... 63,22
Netwerkkosten .......................559,38
Toeslagen en heffingen .........336,75

Aardgas – (€ excl. btw) Verbruik ......................804,54
Netwerkkosten - ..................................................270,87
Toeslagen en heffingen -...............................175,54

Ah, de heerlijke transparantie van eindafrekeningen :confused2:
Dat zou je wel op je maandfacturen moeten terugzien, of in je bankafschriften dat je een storting van je energieleverancier gekregen hebt - toch als je in aanmerking kwam voor die energiepremie. Waarschijnlijk rond april 2023 gestort?

Hoe zit het bij jullie met Engie Flow en domiciliëring? Is dat verplicht voor dat contract? Ik heb namelijk een mail gekregen om domiciliëring te activeren hoewel ik dat niet had aangevinkt denk ik.

Iemand die klant af is bij Luminus en weet waar je het rekeningnummer kan ingeven om een teveel betaald bedrag terug te krijgen? Volgens de eindafrekening kan dit "snel en eenvoudig" via MyLuminus, maar de link op deze pagina werkt alvast niet bij mij: https://www.luminus.be/nl/prive/hul...n-mijn-afrekening-of-creditnota-bij-896460ca/ :unsure:
Met al die flow'ers zal er misschien nog iemand hier iets aan hebben: na contact met Luminus blijkt er "soms een technisch probleem" waardoor je dit niet op MyLuminus kan terugvinden (lees: we hopen dat mensen die geen te groot bedrag moeten terugkrijgen, de moeite niet zullen nemen dit uit te zoeken? :unsure: ), wel erg vlot geholpen via de klantendienst.

Net mijn eindafrekening gekregen en een klein WTF momentje ervaren. €673 bijbetalen, maar ik heb toch ernstige bedenkingen.
Tussen 15/11/23 en 28/11/23 (die dag zijn ze een automatische meter komen installeren) heb ik het gepresteerd om 748 m³ gas te verbruiken, terwijl ik van 29/12/23 tot en met 31/10/24 500 m³ heb verbruikt. Dat is op anderhalve maand anderhalve keer zoveel dan wat ik op een jaar verbruik.
Als ik dan op mijn jaarafrekeningen ga kijken van voorheen, zie ik dat ik in '21 8000 Kwh heb verbruikt, in 2022 4500 en in 23 (tot 15/11) 3500. De rest van 23 verbruik ik dan 8500 Kwh en dit jaar zit ik aan de 5000.

Iedereen met een beetje gezond verstand kan toch zien dat dat vrijwel onmogelijk is (tenzij ik de gaskraan volledig opendraaide), maar kan je daar een bezwaar tegen indienen of moet ik gewoon maar aanvaarden wat er staat en braafjes betalen?

Iedereen met een beetje gezond verstand kan toch zien dat dat vrijwel onmogelijk is (tenzij ik de gaskraan volledig opendraaide), maar kan je daar een bezwaar tegen indienen of moet ik gewoon maar aanvaarden wat er staat en braafjes betalen?
Zeker niet zomaar betalen imo. Op zen minst toch eerst kijken wat mogelijk is... als je bepaalde verbanden kan aantonen kunnen ze mss wel iets doen.

Jij laadt dan niet thuis met de auto? Bij mij is mijn elektriciteit niet te voorspellen wegens de auto, een paar ritten extra doen en je elektriciteitsverbruik schiet de hoogte in.

Voor gas blijf ik bij jaarlijks. Geen zin in die enorme scheeftrekking van maandelijkse kosten in de winter tov de zomer.

Morgoth laadt net zoals ik bijna uitsluitend op zonne-energie tijdens de zomer. En dat is (investering en injectievergoeding buiten beschouwing gelaten) nog steeds gratis.

Net mijn eindafrekening gekregen en een klein WTF momentje ervaren. €673 bijbetalen, maar ik heb toch ernstige bedenkingen.
Tussen 15/11/23 en 28/11/23 (die dag zijn ze een automatische meter komen installeren) heb ik het gepresteerd om 748 m³ gas te verbruiken, terwijl ik van 29/12/23 tot en met 31/10/24 500 m³ heb verbruikt. Dat is op anderhalve maand anderhalve keer zoveel dan wat ik op een jaar verbruik.
Als ik dan op mijn jaarafrekeningen ga kijken van voorheen, zie ik dat ik in '21 8000 Kwh heb verbruikt, in 2022 4500 en in 23 (tot 15/11) 3500. De rest van 23 verbruik ik dan 8500 Kwh en dit jaar zit ik aan de 5000.

Hebben hetzelfde gehad bij vervanging van analoge watermeter: ineens afrekening van 3x zo hoog verbruik
Vriendin had dat betaald en dan sta je machteloos
Hun uitleg was 'je zal lek hebben' maar dan moet dat lek ook vanzelf verdwenen zijn (had zelf geen meterstand genoteerd voor ze kwamen)

Toen ik dat eens zei aan onderhoudstechnieker gasketel (dunno why) zei die dat ook al gehoord te hebben bij gasmeters waarbij die meer had gemeten dan de ketel zou verbruiken bij 24u/24, 7d/7 zou draaien

Morgoth laadt net zoals ik bijna uitsluitend op zonne-energie tijdens de zomer. En dat is (investering en injectievergoeding buiten beschouwing gelaten) nog steeds gratis.
Maar dan heb je nog steeds herfst, winter en lente. Dan kan je toch onmogelijk op een marge van 20 euro je verbruik exact inschatten?

Jawel, maar mijn kilometers zijn vrij constant. 16500-18000km/jaar. En ik heb een warmtepomp die mijn factuur serieus scheef zou trekken zoals het bij jou doet met gas. En de auto komt daarboven op want in de zomer rij ik 100% op de zon en in de winter 95% op netstroom.

Maar dan heb je nog steeds herfst, winter en lente. Dan kan je toch onmogelijk op een marge van 20 euro je verbruik exact inschatten?
Ik heb een forecast lopen die ik elk maand eens herevalueer en stel m’n voorschot bij moest dat nodig zijn.
Gezien mijn contract nu op 15/11 gestart is, is het vooral mijn leverancier me geld leent ipv omgekeerd.

Maar goed, iedereen moet doen waar hij zich natuurlijk goed bij voelt. Ik zou opzich elke maand 78euro kunnen storten naar een eigen rekening en daarmee dan mijn maandelijkse factuur betalen. Maar ik kan prima leven met de keuze die ik gemaakt heb.

En hoe moet je dat doen dan? Mijn contract gaat wel pas in op 1/12, dan is die promo al verlopen.
Via de website gewoon zeggen dat je nog geen klant bent en weer alles doorlopen. Voor de promo geldt de "besteldatum" niet wanneer je de elektriciteit krijgt.
Je kan voor de zekerheid eerst even de klantendienst bellen en vragen om je huidige aanvraag te annuleren. Dan krijg je na een tijdje wel een mail dat het geannuleerd is.
En dan opnieuw een contract aanvragen via de website.

Mijn nieuw contract gaat nu een week later in dan het vorige. En Ecopower was al direct op de hoogte gesteld door fluvius (dat gebeurt allemaal automatisch en direct blijkbaar) dat ik pas op 20/12 overstap en niet op 12/12 al.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan