Energieleveranciers

Ik zit nog met Luminus Basicfix van maart 2024. Begin me af te vragen of ik daarvoor niet wil switchen richting Engie Flow. Ja, dat is variabel, maar de korting zorgt er wel voor dat er al veel moet gebeuren om voor deze winter geen winst te maken.

Grote vraagteken is dan natuurlijk volgende winter.
Deze ochtend de Luminus helpdesk nog aan de lijn gehad. Nadat we even vaag bleven vroegen ze of het Engie Flow of Eneco (ik vermoed het tarief van hierboven) was dat de wissel was. Toen er daar een antwoord op kwam, "konden ze niets meer doen".

Hun enige argument was ook dat het contract nog liep tot 2026 (ook BasicFix maart 2024 hier), inspelende opdat je niet vroegtijdig een contract zou kunnen verbreken.

Ik blijf nog bij mijn Basicfix van maart.

Ik ben enorm hard aan het twijfelen. Elek ga ik vandaag nog wegswitchen van Ecopower, maar of ik naar volgende winter toe mij wil verzekeren door Basicfix maart te houden... lastige. Als ik die hou moet ik in principe maar herfst 2026 terug een keuze maken, op zich is dat ook wel comfortabel.

En de bijkomende moeilijkheid: bij bvb Engie (Easy Fixed) kan ik door de korting een goedkoper vast tarief dan Basicfix vastkrijgen, maar dat is dan wel maar voor 1 jaar, en dan hangt potentieel mijn winter van 2025-2026 er nog aan.

Zucht :)

Ik ben enorm hard aan het twijfelen. Elek ga ik vandaag nog wegswitchen van Ecopower, maar of ik naar volgende winter toe mij wil verzekeren door Basicfix maart te houden... lastige. Als ik die hou moet ik in principe maar herfst 2026 terug een keuze maken, op zich is dat ook wel comfortabel.

En de bijkomende moeilijkheid: bij bvb Engie (Easy Fixed) kan ik door de korting een goedkoper vast tarief dan Basicfix vastkrijgen, maar dat is dan wel maar voor 1 jaar, en dan hangt potentieel mijn winter van 2025-2026 er nog aan.

Zucht :)
Ik heb dat de vorige winter al gedaan, uiteindelijk waren toen ook de variabelen goedkoper dan de fixed's, ondanks de oorlog in Oekraïne, dat was toen nog het risico, dat is het vandaag nog uiteraard. Dit jaar neem ik wel de gok.

Ik blijf nog even bij mijn basic fix van maart. Zit ook nog met huurwoning en de gekochte woning van nu. Luminus heeft nu al moeite om het te snappen. Misschien in't voorjaar wel eens alles goed terug bestuderen qua prijzen.

Ik verbruik zodanig weinig gas (60€ gemiddeld per maand) dat ik wel gewoon bij basicfix blijf.
Mijn elektriciteitsverbruik daarentegen is redelijk navenant met een EV, daarvan doe ik al sneller merkbaar voordeel bij variabel.

Die berekening van mijnenergie klopt toch wel niet als je niet veel verbuik hebt?
Door de korting zou ik volgens hen maar €75,11 op een jaar betalen voor elektriciteit incl. nettarieven/heffingen maar in de kleine lettertjes staat er vermeld "De toegekende korting kan nooit hoger zijn dan de energieprijs (vaste vergoeding en kWh-prijs)" wat natuurlijk logisch is.
Mijn energieprijs is maar €101,22 of €184,43 als injectie niet wordt meegerekend (valt injectie onder "energieprijs" of niet?) waardoor ik nooit de volledige €220 kan krijgen maar in de berekening van de jaarlijkse kostprijs wordt hij wel volledig afgetrokken dus ook een stuk van de nettarieven/heffingen :oink:
Denk in mijn geval toch zeer interessante korting? Zit al vrij lang bij energie.be en ben aan het kijken om eens te veranderen. Vraag me alleen af of ik 2x aanspraak kan maken op €220 (gas & elek).

Deze ochtend de Luminus helpdesk nog aan de lijn gehad. Nadat we even vaag bleven vroegen ze of het Engie Flow of Eneco (ik vermoed het tarief van hierboven) was dat de wissel was. Toen er daar een antwoord op kwam, "konden ze niets meer doen".

Hun enige argument was ook dat het contract nog liep tot 2026 (ook BasicFix maart 2024 hier), inspelende opdat je niet vroegtijdig een contract zou kunnen verbreken.
Vandaag telefoon gekregen van Luminus om te vragen waarom ik mijn gastarief vast maart opzeg. Ik kreeg 150 euro extra korting als ik blijf maar ga toch maar naar Engie Flow gaan. (16000kwh verbruik)

Maar dat verschil in prijs per kWh door de korting is toch wel een groot verschil. (Tenzij er iets zot gaat gebeuren)

Die van Luminus begon natuurlijk constant te zagen over vast tov variabel en dat het nu winter wordt.

Die van Luminus begon natuurlijk constant te zagen over vast tov variabel en dat het nu winter wordt.
Is begrijpbaar dat ze zagen. Zij hebben die hoeveelheden waarvoor ze een vast contract hebben vastgelegd. Als er veel mensen vertrekken naar die flow dan zitten ze met een gat van elektriciteit die ze te veel hebben aangekocht... waar ze niets mee zijn. En die ze dan potentieel moeten doorverkopen aan 3den om ervanaf te zijn.

Houdt engie in hun app geen rekening met de korting van Engie Flow? Als ik terugreken, dan is de kWh-prijs duurder dan bij ecopower wat volgens mij niet kan kloppen.

Vanaf wanneer word je aanzien als nieuwe klant? Ben nu 7 maanden Optiflex klant en hiervoor ook Engie. Of is het een optie dat ik een nieuw account maak op mijn vrouw haar naam :)?

Vanaf wanneer word je aanzien als nieuwe klant? Ben nu 7 maanden Optiflex klant en hiervoor ook Engie. Of is het een optie dat ik een nieuw account maak op mijn vrouw haar naam :)?
Geen idee. Ik was Engie klant en ben 10.5 maand bij Ecopower geweest.
Ik heb al mijn gegevens ingevuld en de korting stond er nog, dus ik hoop dat ik ze ook effectief krijg. Niet bij stil gestaan eigenlijk...

EDIT: zonet even mijn contract uit het online klantenportaal van Engie gedownload en de kortingen staan er netjes in vermeld.

Essent: “Na een leverancierswissel word je gezien als een nieuwe klant. Of je ooit hiervoor al klant geweest bent maakt dus niet uit.”
Engie Electrabel: “In onze promotievoorwaarde staat gespecificeerd dat de ‘welkomstpromo’ geldig is na een leverancierswissel. Of je ooit al klant was maakt niet uit.”
Lampiris:“Een ‘nieuwe’ klant bij ons is iemand die geen lopend contract heeft voor elektriciteit of gas bij ons en die overstapt van een andere leverancier.”
Luminus: “Voor gas en/of elektriciteit: een afnemer die op het moment van het sluiten van de leveranciersovereenkomst, in het kader van de uitvoering van de huidige overeenkomst, nog geen EDF LUMINUS klant is voor de betreffende EAN-nummer. Met andere woorden, het maakt niet uit dat je hiervoor al klant bent geweest.”
Poweo: “Strikt genomen: je bent klant na een leverancierswissel, zelfs al ben je hiervoor al een klant geweest (en daarna overschakelt naar de concurrentie en dan weer terug).”

Terug
Bovenaan