Energieleveranciers

Ik wou nog omgaan, maar zie volgende melding;
"Deze korting is geldig vanaf 01/11/2024 tot 14/11/2024."

De startdatum bij het momenteel aanvragen zou pas 4/12 zijn, heb ik dan nog recht op die korting?

=> Bevestiging via live chat, is ok.

Omgegaan en een besparing van 400€ op jaarbasis tov basicfix maart 2024. (wel variabel uiteraard bij Engie Flow)
Durf je dat te riskeren?
Die belofte in chat is niet bindend en eigenlijk niets waard.

Ik ging bijna een contract afsluiten bij eneco om 440 euro korting to krijgen maar ik ken de datum van contract niet aanpassen.
Dan maar eens de kleine lettertjes beginnen lezen en ik ging helemaal mogen fluiten achter die korting!!!
Ik raad je aan om het ook eens te dubbelchecken.

Hier gaat engie flow morgen in.
Mijn energiekost is 20.44c/kWh en daar komt nog capaciteitstarief bij, aangezien ik niet zo veel van het net haal momenteel is dat ook goed voor 9c/kWh (gemiddelde piek 4,5kWh, 2000kWh afname). Ik moet mijn verbruik dus gewoon opkrikken en stoppen met in de winter publiek te laden met de EV. De gemiddelde prijs per kWh zal vanzelf zakken :).

Nu reken ik door slim laden geen extra capaciteitstarief mee in mijn berekening, ik moet enkel kijken dat ik stop met laden als mijn vrouw gaat koken. Maar ik zal voornamelijk laden als ze niet thuis is en/of 's nachts.

Afrekening van gas gekregen maar ik zie slechts 1 conversiefactor terwijl we in september overgeschakeld zijn naar hoogcalorisch gas
Is dat normaal?

Hier gaat engie flow morgen in.
Mijn energiekost is 20.44c/kWh en daar komt nog capaciteitstarief bij, aangezien ik niet zo veel van het net haal momenteel is dat ook goed voor 9c/kWh (gemiddelde piek 4,5kWh, 2000kWh afname). Ik moet mijn verbruik dus gewoon opkrikken en stoppen met in de winter publiek te laden met de EV. De gemiddelde prijs per kWh zal vanzelf zakken :).

Nu reken ik door slim laden geen extra capaciteitstarief mee in mijn berekening, ik moet enkel kijken dat ik stop met laden als mijn vrouw gaat koken. Maar ik zal voornamelijk laden als ze niet thuis is en/of 's nachts.

Ik betaal 3 cent capaciteitsttarief. 6kw piek voor 8000kwh afname.

Afrekening van gas gekregen maar ik zie slechts 1 conversiefactor terwijl we in september overgeschakeld zijn naar hoogcalorisch gas
Is dat normaal?

Volgens mij rekenen ze een gemiddelde uit adhv RLP profielen. Officieel kennen ze je exacte verbruik niet en herrekenen ze alles.
Ik ben in September (denk ik) ook overgeschakeld naar rijk gas. Als het goed is zou je conversiefactor veel dichter tegen de 10 moeten liggen dan tegen de 11.5.

Ik betaal 3 cent capaciteitsttarief. 6kw piek voor 8000kwh afname.

Ja, daarmee dat ik zeg dat ik gewoon mijn verbruik moet opkrikken met de EV. De werkgever betaald toch en mijn gemiddelde huishoudelijk verbruik zakt dan ook met een cent of 3-4/kWh. Tot nu deed ik met laden van het net geen voordeel/licht verlies.

Volgens mij rekenen ze een gemiddelde uit adhv RLP profielen. Officieel kennen ze je exacte verbruik niet en herrekenen ze alles.
Ik ben in September (denk ik) ook overgeschakeld naar rijk gas. Als het goed is zou je conversiefactor veel dichter tegen de 10 moeten liggen dan tegen de 11.5.
10,3222 kWh/m3 was het nu, vorige afrekening 10,2020 kWh/m3 idd ietsje hoger
Heb ook 4 tarieven over dat jaar heen maar daar is het wel duidelijk (en volgens profielen)

Ja, daarmee dat ik zeg dat ik gewoon mijn verbruik moet opkrikken met de EV. De werkgever betaald toch en mijn gemiddelde huishoudelijk verbruik zakt dan ook met een cent of 3-4/kWh. Tot nu deed ik met laden van het net geen voordeel/licht verlies.

Daarom zei ik het, you gotta pump those numbers up! Those are rookie numbers!

Gasprijs stijgt weer naar hoogste niveau in 1 jaar, ale vooruit. Benieuwd wat voor invloed dit gaat hebben op de flex contracten...
Ook voor elektriciteit liggen de spotprijzen tem 16 november gemiddeld 52% hoger dan heel oktober. Dat is een prijsstijging van 5 cent per kWh op 1 december.

Te verwachten omdat het weer niet mee zit in Europa. Gelukkig komen er een paar winderige dagen aan wat dag en nacht helpt om de prijzen naar beneden te brengen.

Daarom zei ik het, you gotta pump those numbers up! Those are rookie numbers!

Ik heb zeer veel eigen verbruik van mijn zonnepanelen, wat maakt dat ik voor huishoudelijk verbruik niet veel van het net haal. Eigenlijk voornamelijk November-Maart. Verbruik daarbuiten is peanuts. Ik kreeg mijn elektriciteit opgewekt door de panelen niet eens op met de EV te laden, ik rij daar niet genoeg voor.

Ik zie hier veel Engie Flow passeren, maar dat gaat vooral over digitale tellers. Ik heb nog een terugdraaiende, en die v-test en consoorten zitten vol kleine lettertjes waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik zit nu nog bij Ecopower waar ik al enkele jaren zeer tevreden klant bij ben, maar hun verhoging vanaf 1 januari voor terugdraaiende tellers maakt het niet meer interessant.
We zitten hier met 5kw omvormer en alles bij elkaar maximaal 250kwh afname. Iemand die zin heeft om daar het meest ideale contract voor te zoeken?

Volgens de V-test (aanname: enkel dagteller, 250 kWh afname; gemeente: Reninge, ik dacht dat jij ergens in die regio woont).
Flexibiliteit om te kunnen veranderen van contract lijkt me wel belangrijk, geen idee hoe lang je nog je terugdraaiende teller zal houden - het moment dat dat verandert, wil je liefst de V-test opnieuw doen en zullen andere contracten ineens interessanter worden.
  1. EnergyVision 'Stroom van 't Zeetje': €367 maar dat is incl. €160 korting die je pas na een jaar krijgt. De vaste vergoeding van €50 wordt in de eerste 6 maanden ook voor 6 maanden aangerekend, dus dat beperkt allebei je flexibiliteit om snel te kunnen veranderen zonder extra kosten
  2. DATS Elektriciteit Groen Variabel: €471, incl. €50 korting die je pas na een jaar krijgt.
  3. TotalEnergies (het vroegere Lampiris) sla ik over wegens zeer slechte score op klachtenindicator op VREG (1 ster op 5)?
  4. Bolt Variabel Go sla ik over wegens een volledig jaar in voorschot moeten betalen aan het begin van het contract
  5. Luminus BasicFlex: €504. De vaste vergoeding van €21 wordt in de eerste 6 maanden ook voor 6 maanden aangerekend, dus dat beperkt een beetje je flexibiliteit om snel te kunnen veranderen zonder extra kosten, maar het is maar een beperkt bedrag
  6. Luminus BasicFix: €514 (goedkoopste vast tarief in de lijst). De vaste vergoeding van €17 wordt in het 1e jaar voor het volledige jaar aangerekend, dus dat beperkt een beetje je flexibiliteit om snel te kunnen veranderen zonder extra kosten, maar het is maar een beperkt bedrag
  7. EngieDirect: €514. De vaste vergoeding van €27 wordt in de eerste 6 maanden ook voor 6 maanden aangerekend, dus dat beperkt een beetje je flexibiliteit om snel te kunnen veranderen zonder extra kosten, maar het is maar een beperkt bedrag
  8. ...
  9. EngieFlow zou €546 kosten, voor jouw situatie inderdaad niet de interessantste formule
Met EnergyVision zou je dus het goedkoopst uitkomen, maar enkel wanneer je een volledig jaar blijft = zeker een risico als je plots een digitale meter krijgt. En een vrij nieuwe leverancier, is toch altijd een risico omdat je niet weet hoe de klantenservice is, hun financiële stabiliteit,...
DATS heb ik geen ervaring mee, zelfde opmerking dat die enkel goedkoper uitkomt als je een volledig jaar blijft.

MijnEnergie geeft nu een promo van 220 euro op een nieuw elektriciteitsabo bij Eneco (Wind en Flex). Wat de prijs ongeveer 30% goedkoper maakt dan Engie Flow. Die geven maar een 59 euro korting + wat korting per kWh afname, wat volgens de berekeningen zou neerkomen op ongeveer 105 euro korting op jaarbasis.
Ga ik toch een jaartje Eneco nemen dan.
Die berekening van mijnenergie klopt toch wel niet als je niet veel verbuik hebt?
Door de korting zou ik volgens hen maar €75,11 op een jaar betalen voor elektriciteit incl. nettarieven/heffingen maar in de kleine lettertjes staat er vermeld "De toegekende korting kan nooit hoger zijn dan de energieprijs (vaste vergoeding en kWh-prijs)" wat natuurlijk logisch is.
Mijn energieprijs is maar €101,22 of €184,43 als injectie niet wordt meegerekend (valt injectie onder "energieprijs" of niet?) waardoor ik nooit de volledige €220 kan krijgen maar in de berekening van de jaarlijkse kostprijs wordt hij wel volledig afgetrokken dus ook een stuk van de nettarieven/heffingen :oink:

Inderdaad. Ik bedoelde dat ik geen idee heb van hoe ze zijn als energieleverancier, service, betrouwbaarheid, financiële stabiliteit, zo'n dingen.
Ben er al enkele jaren klant.
Factuur komt mooi binnen en het is niet dat colruyt morgen failliet gaat of hun bedrijf express gaat laten falen. Kijk maar naar dreambaby en dreamland of cru.

Jarenlang verlies draaien en toch blijft daar alles draaien (wel al enkele verkocht natuurlijk)

Die berekening van mijnenergie klopt toch wel niet als je niet veel verbuik hebt?
Door de korting zou ik volgens hen maar €75,11 op een jaar betalen voor elektriciteit incl. nettarieven/heffingen maar in de kleine lettertjes staat er vermeld "De toegekende korting kan nooit hoger zijn dan de energieprijs (vaste vergoeding en kWh-prijs)" wat natuurlijk logisch is.
Mijn energieprijs is maar €101,22 of €184,43 als injectie niet wordt meegerekend (valt injectie onder "energieprijs" of niet?) waardoor ik nooit de volledige €220 kan krijgen maar in de berekening van de jaarlijkse kostprijs wordt hij wel volledig afgetrokken dus ook een stuk van de nettarieven/heffingen :oink:
Ik stelde me enkele weken geleden net dezelfde vraag en vond het ook dubieus dat 'mijnenergie' wel Eneco als goedkoopste naar voor schoof terwijl de berekening van de korting niet overeenkomt met de kleine lettertjes. Ik vond het ook onduidelijk of injectietarieven al worden afgetrokken van het verbruik en de korting dan pas wordt toegekend op het resterende verbruik of niet. Dat risico wou ik niet nemen en toch maar voor Engie Flow gekozen.

Hier exact hetzelfde, daarom dat ik het niet zo simpel vind als gewoon de goedkoopste aanklikken.

Ik stelde me enkele weken geleden net dezelfde vraag en vond het ook dubieus dat 'mijnenergie' wel Eneco als goedkoopste naar voor schoof terwijl de berekening van de korting niet overeenkomt met de kleine lettertjes. Ik vond het ook onduidelijk of injectietarieven al worden afgetrokken van het verbruik en de korting dan pas wordt toegekend op het resterende verbruik of niet. Dat risico wou ik niet nemen en toch maar voor Engie Flow gekozen.

Kortingen zijn ALTIJD uitsluitend op het energiedeel. De rest moet de energieleverancier zelf doorstorten en ze gaan dat niet bijleggen natuurlijk.
Voor mijnenergie is dat misschien lastig te herkennen.

Durf je dat te riskeren?
Die belofte in chat is niet bindend en eigenlijk niets waard.

Ik ging bijna een contract afsluiten bij eneco om 440 euro korting to krijgen maar ik ken de datum van contract niet aanpassen.
Dan maar eens de kleine lettertjes beginnen lezen en ik ging helemaal mogen fluiten achter die korting!!!
Ik raad je aan om het ook eens te dubbelchecken.

op je screenshot lees ik:
er staat wel AANVRAGEN die vervolledigd worden ,
niet CONTRACTEN die starten op datum xxx..

Dus ik denk dat je zowiezo safe ging gezeten hebben hoor.

Ik schakel ook over op 1/12/24 naar eneco, omdat ze er via de VREG de goedkoopste uitkwamen.

Ik zit nog met Luminus Basicfix van maart 2024. Begin me af te vragen of ik daarvoor niet wil switchen richting Engie Flow. Ja, dat is variabel, maar de korting zorgt er wel voor dat er al veel moet gebeuren om voor deze winter geen winst te maken.

Grote vraagteken is dan natuurlijk volgende winter.

Terug
Bovenaan