Energieleveranciers

Ecopower brengt zijn injectieprijs terug naar 0,02euro/kWh vanaf januari. Das wel een streep door mijn rekening...
Toch maar eens kijken als het de moeite loont om te switchen.

Laatst bewerkt:
Ecopower brengt zijn injectieprijs terug naar 0,02euro/kWh vanaf januari. Das wel een streep door mijn rekening...

Via de V-test kwam ik met Ecopower (contract sinds 01/02/24) telkens een tikkeltje (het scheelde soms maar enkele centjes) goedkoper dan andere aanbieders. Nu zal het dus makkelijk in het voordeel van de anderen zijn. Met nog een promotie via mijnenergie.be erbovenop al helemaal.
Ik zal vanaf 1 januari switchen dan. Of misschien vroeger, in december is er toch niet echt injectie, dan kies ik beter dan al voor een lagere afnameprijs... November is niet meer haalbaar zeker? :unsure:

Via de V-test kwam ik met Ecopower (contract sinds 01/02/24) telkens een tikkeltje (het scheelde soms maar enkele centjes) goedkoper dan andere aanbieders. Nu zal het dus makkelijk in het voordeel van de anderen zijn. Met nog een promotie via mijnenergie.be erbovenop al helemaal.
Ik zal vanaf 1 januari switchen dan. Of misschien vroeger, in december is er toch niet echt injectie, dan kies ik beter dan al voor een lagere afnameprijs... November is niet meer haalbaar zeker? :unsure:
Inderdaad. Ecopower was voor mij altijd een 150euro goedkoper dan anderen. Nu gaan ze 300euro duurder worden voor mij, dus andere gaan dan een 300euro goedkoper worden.

Zo snel mogelijk veranderen lijkt mij het best. In december en januari hebben wij evenveel afname als in de rest van het jaar en amper injectie.

Zit hier ook te denken om te switchen. Energie.be variabel is niet langer de goedkoopste. Enkel elektriciteit, geen gas (warmtepomp), geen zonnepanelen. 2.9/2.7kWh dag/nacht.

Zou eigenlijk liever terug naar een vast tarief willen gaan, maar weet niet goed of ik nu nog wel op tijd ben, met de winter voor de deur. De prijzen zullen nu wel gaan stijgen veronderstel ik, en tegen dat de opzegtermijn voorbij & de papiermolen rond is... :/

Indien variabel is met de mijnenergie.be korting TotalEnergies Pixel Next & Pixie 200€ respectievelijk 120€ goedkoper bv, maar die zijn ook variabel. Als ik dan in de lente van volgend jaar opnieuw switch, naar een vast aan hopelijk lagere tarieven dan, verlies ik ook de korting (<1j) en was ik beter bij Energie.be gebleven.

Sorry guys, afgelopen zomer naar hun overgestapt dus ik heb het vast gejinxt. :unsure:

Van 7,5c direct naar 2c is wel een erg grote prijsaanpassing. Zijn nu eigenlijk totaal niet meer interessant. Ik vermoed dat ze quasi enkel klanten hebben met zonnepanelen en nu de prijzen op de spotmarkt 's middags steeds vaker tegen 0 zitten en zelfs negatief gaan kost hun dat eerder dan dat het hun opbrengt.

Overstappen op een ander voor een hogere injectievergoeding is zeker in de winter nu ook niet direct nuttig (injectie is toch vrijwel 0 door warmtepomp) maar qua afname zijn ze ook niet bepaald erg interessant te noemen. :sop:

Van 7,5c direct naar 2c is wel een erg grote prijsaanpassing. Zijn nu eigenlijk totaal niet meer interessant. Ik vermoed dat ze quasi enkel klanten hebben met zonnepanelen en nu de prijzen op de spotmarkt 's middags steeds vaker tegen 0 zitten en zelfs negatief gaan kost hun dat eerder dan dat het hun opbrengt.

Overstappen op een ander voor een hogere injectievergoeding is zeker in de winter nu ook niet direct nuttig (injectie is toch vrijwel 0 door warmtepomp) maar qua afname zijn ze ook niet bepaald erg interessant te noemen. :sop:
Jammer voor ecopower maar

- Dat 250€ aandeel heeft amper tot niets opgebracht de laatste jaren dacht ik? Of heb ik dit hier verkeerd gelezen?
- Injectietarief wordt nu sterk verlaagd
- Op mijnenergie staan ze nooit met enige promo (voor zover ik weet)? Vermoedelijk omdat ze een coöperant zijn?
- Volgens jou zijn ze qua afname ook niet echt goed te noemen?

Ben ik nu de enige die de vraag stelt waarom iemand nu nog voor Ecopower zou kiezen?
Onder het moto van 'betere' energie voor de toekomst dan maar?

Dat ze dit toch nu allemaal doen wil dit misschien ook zeggen dat ze eigenlijk het 'niet zo goed' doen?

Ben ik nu de enige die de vraag stelt waarom iemand nu nog voor Ecopower zou kiezen?
Onder het moto van 'betere' energie voor de toekomst dan maar?
Dat is het in principe altijd al geweest.
Voor de huidige aberrante injectietarieven waren ze ook nooit de goedkoopsten.
Dat ze dit toch nu allemaal doen wil dit misschien ook zeggen dat ze eigenlijk het 'niet zo goed' doen?
Met hun vorige prijszetting (die dacht ik bepaald/vastgelegd was voordat de injectietarieven echt kelderden bij de rest van de leveranciers) zaten ze ergens op een unieke positie, die hen vooral klanten ging opleveren die hen 100% gegarandeerd meer zouden gaan kosten dan dat ze zouden kunnen dragen.

Het feit dat andere leveranciers nooit meer zoveel hebben gegeven, toont gewoon aan dat er een correctie langs Ecopowers kant zat aan te komen. Dat je hieruit afleidt dat ze het "niet zo goed" zouden doen geeft m.i. blijk van onbegrip over hoe een goede bedrijfsvoering moet gebeuren. Zoals ze zelf in het breed en wijd uitleggen, brengen ze hun opbrengsten terug in lijn met hun kosten. Aangezien die 7,5c injectie veel meer kost dan dat ze opbrengt (kijkende naar de concurrentie is dat toch zo) hakken ze daar in.

Wat ik niet snap is dat ze het zo ver terugschroeven. Want inderdaad, enkel de "goede doel" klanten hebben dan eigenlijk reden om te blijven.

Dan zal ik ook maar eens gaan kijken voor een nieuw contract, want schat de kans klein in dat ecopower nu nog het goedkoopst is.

Waaaaaw dat is wel ineens een erge grote daling in prijs. Dan ga ik m'n contract vanaf 19 januari 2025 ook maar veranderen.
Ik denk dat ze zelf niet beseffen hoeveel klanten ze zo verjagen. Want qua afname zijn hun prijzen zeker niet de goedkoopste.

Waaaaaw dat is wel ineens een erge grote daling in prijs. Dan ga ik m'n contract vanaf 19 januari 2025 ook maar veranderen.
Ik denk dat ze zelf niet beseffen hoeveel klanten ze zo verjagen. Want qua afname zijn hun prijzen zeker niet de goedkoopste.
Ik denk dat ze dat zeer goed beseffen, en dat al die klanten hen veel geld kosten. 7,5c flatrate injectie geven als afname 11c kost is hoe je het ook draait of keert niet rendabel te maken.

Energie.be variabel

Gas

Energieprijs (c€/kWh)4,094,21*
Abonnements-kost€35/jaar

* Ingeschat tarief volgende 12 maanden volgens methodologie VREG

Electrisch variabel
Energieprijs (C€/kWh)

8,96

10,04*

Abo kost 35/jaar

Terugleveringsvergoeding

Zonnestroom (c€/kWh)

1,16. 2,22*

Vaste stroom staat aan 14,98c

Er zijn geen dal of piek uren bij hen

Vaste gas staat aan 5,85

Hier nu 4 jaar tevreden klant bij ecopower, nog met terugdraaiende. Dit jaar kregen we plots 42 euro per kw omvormer als extra kost, maar ze bleven voor ons wel interessant, maar nu gaat dit naar 60 euro per kw. Zodra onze overschot op de terugdraaiende teller (bijna) weg is, ga ik toch ook verleggen. En ook meteen aandeel verkopen, want volgens mij gaan er heel wat mensen vertrekken en heb je nog kans op dat je je aandeel nooit meer ziet.

Hier nu 4 jaar tevreden klant bij ecopower, nog met terugdraaiende. Dit jaar kregen we plots 42 euro per kw omvormer als extra kost, maar ze bleven voor ons wel interessant, maar nu gaat dit naar 60 euro per kw. Zodra onze overschot op de terugdraaiende teller (bijna) weg is, ga ik toch ook verleggen. En ook meteen aandeel verkopen, want volgens mij gaan er heel wat mensen vertrekken en heb je nog kans op dat je je aandeel nooit meer ziet.
Die stijging van het prosumentarief met terugdraaiende teller is wel hetzelfde bij elke speler. Dat is niet enkel ecopower die dat heeft. Dat is de distributiebeheerder die dat vaststelt bij mijn weten.

Dus ecopower kan daar niets aan doen. En om eerlijk te zijn, dat komt van +/- 80€ in het verleden hé.

Die stijging van het prosumentarief met terugdraaiende teller is wel hetzelfde bij elke speler. Dat is niet enkel ecopower die dat heeft. Dat is de distributiebeheerder die dat vaststelt bij mijn weten.

Dus ecopower kan daar niets aan doen. En om eerlijk te zijn, dat komt van +/- 80€ in het verleden hé.
Het is niet het prosumententarief dat stijgt, maar een extra forfait van de leverancier zelf. Bovenop het procumententarief.

Het is niet het prosumententarief dat stijgt, maar een extra forfait van de leverancier zelf. Bovenop het procumententarief.
Ah scusi.

Mogelijks vragen om de terugdraaiende teller te vervangen door een digitale teller ? En de premie die je tot einde van dit jaar nog kon krijgen innen ?

Potentieel dat het voordeliger is dan hetgeen je onder nul hebt nog op te souperen ?

Ah scusi.

Mogelijks vragen om de terugdraaiende teller te vervangen door een digitale teller ? En de premie die je tot einde van dit jaar nog kon krijgen innen ?

Potentieel dat het voordeliger is dan hetgeen je onder nul hebt nog op te souperen ?
Dat hangt er dan ook weer vanaf wanneer ze de digitale hier komen zetten. Het is eigenlijk gewoon gokwerk momenteel.

Byebye Ecopower.

Binnenkort komt er een EV aan waar we CREG tarief voor krijgen. Alvast naar Engie Direct geswitcht met vette korting via mijnenergie.be.

Terug
Bovenaan