Renegadexxripxx
Well-known member
Er zijn meerdere opties omdat de leverancier op elke moment de contracten kan aanpassen zolang je nog niet getekend hebt. Om die reden heb je, als je deze thread gevolgd had, gezien dat meerderen van ons hun contract hebben vernieuwd om ervoor te zorgen dat ze aan de voorwaarden van dat nieuwe contract zaten, de vasthoudtermijn terug verlengd werd ipv het duurdere contract dat ze ervoor hadden afgesloten.Ik snap nog altijd niet waarom er meerdere optie szijn, maar ik vermoed gewoon tweevoudige dag/nacht (nieuwbouw van 2022 met digitale meter)
Indien je u afvraagt waarom er meerdere opties zijn binnen de tarieffiche, ik was namelijk niet zeker welke je bedoelde, van vast of flex dan komt dit doordat je een meter kan hebben met 1 universele teller of een meter met een aparte teller voor de dag en de nachturen. Welke je kiest hangt een beetje af van uw verbruikskorf ( bij de digitale teller kan je vrij switchen tussen de versies, al is het niet gratis om te switchen). Als je heel veel dagverbruik hebt en quasi 0 nachtverbruik, dan ga je beter over op een enkele teller. Al kun je dat zelf snel narekenen om te zien welke optie het beste is voor uw jaarlijks verbruik van beiden.
Ik heb een nieuw contract in december, januari, februari en maart afgesloten omdat de prijzen op dat moment beter waren als de prijzen waarvoor ik een vast contract had afgesloten. Vooral omdat de kostprijs om op te zeggen bij die optifix een 12€ was. En in mijn geval ook nog eens niet forfaitair (dus het volledige bedrag) was maar naar maand werd opgedeeld. Waardoor het netto interessanter was om dat te doen. De huidige aanbieding is niet interessanter. Meestal is er rond februari, maart, april wel een dipje en zijn de contracten goedkoper dan rond deze tijd (uitzonderingen daargelaten).
Tweevoudig dag: 26,4355 c€/kWh
Tweevoudig nacht: 16,9684 c€/kWh
Gas: 8,0986 c€/kWh
In principe had je al wat vroeger dat contract kunnen aanpassen. Er zijn betere prijzen geweest. Alhoewel dat de prijszetting nu niet ideaal is, is deze in veel gevallen nog altijd wel beter. Dus ik zou toch uw contract aanpassen. Potentieel simpelweg naar de huidige basicfix of de comfyfix. Maar dat hangt een beetje af van uw verbruik. Dus je kan daarom even simuleren via de vreg tool welke het beste uit komt. Enkel moet je eerst even nakijken of je variabel of vast wil kiezen. Aangezien variabel altijd goedkoper gaat uitkomen als die vaste, behalve als er een enorme tegenslag is (zoals het moment dat de prijzen geexplodeerd zijn in het verleden).
Met variabel bedoel ik de prijszetting. Al kan het verbruiksverschil ook een impact hebben op welke keuze het beste kan uitdraaien. Maar ik zie mij nu echt niet capabel om te gaan beslissen welke het beste is of gaat zijn binnen de variabele contracten.Ik weet ook wel dat er aan variabel risico's zijn. Ons verbruik schommelt ook sterk, bv in de zomer draaien de airco's meer dan in de winter.
Ze hebben in het verleden eens tegen hun voeten gehad omdat ze dat deden. En ze deden dit omdat ze toen die prijzen van stroom zo hard stegen, ze in liquiditeitsproblemen zaten. En dat geld van die verhoging hielp om geen dure verzekeringen of leningen te moeten afsluiten.Maar ik vind het enorm irritant dat Luminus blijkbaar zelf mijn voorschot kan aanpassen. Is al 2 keer gestegen zonder dat ik het zelf beslist heb, en terug lager zetten wordt niet aanvaard in de app...
Bij mij is het altijd mogelijk geweest om dat te wijzigen. En anders kan je gewoon bellen als ze het weigeren. Maar bon is makkelijk praten voor mij met mijn bureaujob.[/QUOTE][/QUOTE]

Fancy woord voor variabel tarief. Basicflex zit er licht boven aan 4.41 ; maar nog belangrijker zijn de formules om tot dat tarief te komen.